Hemimammas kamp – Fattar du att du befinner dig på Titanic?

angel_loves.pngTidning.jpg

Inlägget rebloggade ett inlägg på Aftonbladetblogg ”Lurade av staten” (död länk)
Staten lurar medborgarna på ett vidrigt sätt. Många sjuka idag NEKAS sjukpenning från Försäkringskassan…  Läs mer Skrivet på bloggen Mavera

GOD AFTON! Fattar du att du befinner dig ombord på Titanic?

Jag har varit TITANIC fantast hela mitt liv. Jag har besökt utställningar och sett och tagit i föremål, som befunnit sig på 4 kilometers djup i det kalla atlantvattnet… Jag har byggt modeller och läst ett 20- tal böcker, bla en av världens erkänt största experter, svenske Claes-Göran Wetterholm’s och sett otaliga dokumentärer och filmer om dramat som utspelades på världens mest berömda skepp ”R.M.S. TITANIC”. (wiki eng)

Så jag vet hur, när, var och VARFÖR TITANIC GICK UNDER. (sv wiki)

Jag vet också vilka som dog… när, var, hur och varför!!

De flesta av er har nog sett James Camerons film, med Di Caprio & Winslet, så ni känner nog till grundhistorien. Han har naturligvis använt artistisk frihet i sitt narrativ, men i stora drag, så är hans film den med vetenskaperna, mest överensstämmande versionen jag sett.

Eftersom jag varit besatt av dramat hela mitt liv, så har alla detaljer om skeppet och dess historia, bitit sig fast i mig, och de ger mig förebådande rysningars återklang, när jag ser mig omkring i dagens värld…

280px-RMS_Titanic_3.jpgAtt Titanic sjönk, påverkade samtidens värld oerhört mycket och förebådade också världskrigen… Hon var dåtidens 9/11 och väckte världen från dess oskuld, på samma sätt, och förlusten orsakade en mängd förändringar i sjöfartslagstiftningen och man insåg också hur stor isbergfaran var för farlederna, så man flyttade dem…

Jungfruresan som slutar med att hon, ”Den osänkbara” kör på ett isberg i full fart och dras ner i djupet och 1517 av 2 223 passagerare dör… (Hon hade rum för 3547 passagerare) BARA 706 personer i 20 livbåtar(16 riktiga och fyra ihopfällbara) med rum för 1178 personer överlevde…  

OM skeppet skulle haft max antal passagerare skulle alltså 2369 själar varit dömda till döden

Hur resonerade ”White star line” där?

Ombord hade hon en nymodighet: svenska Axel Welin dävertar, som hanterade 4 livbåtar per dävert. Men man valde att bara ställa 1 livbåt per dävert. Varför? Jo man ville inte skrymma första klass promenad däck.

ATT RIKA PASSAGERARES PROMENAD VAR TREVLIG, VAR VIKTIGARE ÄN ATT ALLA ÖVERLEVDE.

Varifrån känner vi igen det tänket? 

Även då fick kapitalismen styra behoven… Den som kan betala har rätt till bekvämlighet.

”Money talks”

150px-Sidneygoodwin.jpgDÅ var hon ett verkligt påtagligt och mycket tragiskt öde, på fler sätt än jag kan beskriva här. Men jag vill ge ett exempel: Besättningen på ”Mackay-Bennet” fann en liten pojke, ca 2 år, som inte kunde identifieras och vars kvarleveor ingen kom för att göra anspråk på. De samlade då själva, sin egen fattigdom till trots, ihop pengar så att barnet fick en riktigt fin begravning och lades att vila i ”Det okända barnets grav”. Sedemera kom forskare att tro att pojken var svenska Alma Pålssons (som också dog) yngste son Gösta, och det visade det sig att han blivit begravd alldeles intill sin mor helt av en slump… För ett tag sedan såg jag på NGC att man via DNA tekniken lyckats att identifiera pojken… (Det var en finsk liten pojke, trodde man då)…(2007) som nu fått sitt rätta namn åter…

Klippet nedan visar hur hon gick under. En vetenskaplig rendering.

IDAG är det en olycksbådande metafor för det samhälle, som vi alla sitter fast i, utan möjlighet att fly, eller att ta oss ifrån. När valet var stundande, så berättade jag för min äldsta dotter om hur vår värld är beskaffad och använde just TITANIC för att illustrera vad som händer med/i vårt land. (jämlikhetsanden)

Vi talade i fem timmar… 

Kaptenen på vårt skepp kör vidare, full fart, mot isberget, trots isvarningar (pengabubblan & bankkrascherna)

RAKT MOT ISBERGET HETSADE AV EN BRAND I KOLBOXEN – oljekrisen ”Peakoil”

Utkikarna i förmasten, Fleet och Lee, hade inga kikare, för att se isberg. (folket hålls lugna med Tittytainment)

Ägaren Bruce J Ismay, smög ner i en av livbåtarna (de rika som har råd med privata försäkringar)

Hur ska vi som har kikare och ser sanningen (mitt inlägg), försöka få folk att fatta att detta land vi alla delar ÄR, det ”osänkbara” Titanic  och att vi måste styra bort från isberget… (Pellefantias inlägg om vad som hänt)

Eller åtminstone kräva att rederiet ska se till att ha ordentliga livbåtar hängandes i svensktillverkade Axel Wellin-dävertar som räcker till alla ombord, i stället för att ha hopfällbara livbåten D, liggandes fastsurrad på däck… (refererar till Maveras inlägg jag rebloggar om Utförsäkringarna) där de rikas krav på låga skatter, stjäl de sjuka och svagas chans att överleva och leva värdigt? (Maveras inlägg om FAS III)

”Vad skulle ni tro och tycka om ert försäkringsbolag där ni betalat in era försäkringar noggrant år efter år, har sagt till er när olyckan är framme ”nej, men ni har ingen rätt till ersättning, eftersom vi anser att ni inte har drabbats av någon olycka, man ska ju inte leva på bidrag” Hur skulle ni reagera då? Det är precis samma sak med sjukförsäkringsavgift och sjukersättning, det är våra pengar och de ska vi ha när vi blir sjuka. Punkt slut!”

sidneygoodwinshoes.jpg

Där anledningen till att du överlever, är hur VASSA armbågar och hur hårt du kan slåss, (klipp ur ”JOHN Q”) Istället för att bara lugnt kliva ner i båten med både make och barn med dig…

Där bara de som kan ro, eller hålla styråran, får följa med…

I Förstaklass överlever 60% drygt och i andra klass 40%

Där ”slavarna” under däck bara har 25% chans att överleva? (Pelles inlägg, båda) Alltså tredjeklasspassagerare och besättning….

Barnen blir offer oavsett… Likt Sidney Goodwin… (Bilden är länkad)

Om sången ovan: Titanic (Andraklasspassagerarens sista sång) är skriven av Mikael Wiehe och inspelad tillsammans med Kabaréorkestern till albumet Sjömansvisor (1978). Sången beskriver den allra sista tiden ombord på Titanic innan hon sjunker. Texten börjar Det började som en skakning på nedre däck… och därifrån följer låten ett par, hur de får gå upp på översta däck som endast första klasspassagerarna vanligtvis har tillgång till och hur de står kvar på skeppet tills det sjunker. Beskriver bland annat hur passagerarna får ett gratis glas champagne och att fartygsorkestern spelade Närmare Gud till dig.

4216323369_46421c4c22.jpgPå den liveinspelning från 2009 som finns med på albumet Ta det tillbaka! tillägnar han låten den borgerliga regeringen.

Isberget väntar därute. Är du säker på att det finns en livbåt med plats för dig och att du är stark nog att slå dig fram och får chansen att kliva i?

Mycket bra svensk sida om Titanic

REINFELDTS SS – STUPSTOCK & SLAVARBETE

VÅGA VARA VUXEN & VÅGA VÄLJA VÄLFÄRD

GOD AFTON!!

91 thoughts on “Hemimammas kamp – Fattar du att du befinner dig på Titanic?

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Metaforer är ett bra sätt att beskriva verkligheten… och i detta fall är den verkligen skrämmande!

    • HEMIMAMMA skriver:

      http://www.dagensarbete.se/home/da/home.nsf/unid/7B6A99F9928EC737C125782900556056?OpenDocumentArbetarna företagen får betalt förLöner är usla. Rättigheterna få. Arbetsgivare hunsar, hotar och tjänar pengar på dem.– Vi är moderna slavar, säger Eva Kostenniemi.Noll kronor. Det kan du tvingas arbeta för om du sänds ut från Arbetsförmedlingen. Först mister du jobbet och får leva på hårt beskattade pengar från a-kassan. Och när du åker ur a-kassan sjunker inkomsten till 4 900 i månaden. Nästa steg blir arbete helt utan ”lön”. I slutstationen kan du tvingas arbeta med socialbidrag som enda förtjänst.På två år kan du förlora fotfästet totalt. Från att ha varit, om inte välbetald, så åtminstone lönearbetare, är du ute i kylan. Nu handlar det om tvångsarbete. ”Sveriges slavar”, för att citera Eva Kostenniemi i Svappavaara.– Jag får inte bestämma själv längre. I Fas 3 är det Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan som styr mitt liv med meningslöst trams, säger IF Metall-medlemmen Eva Kostenniemi.Fas 3 kallas ”slutstationen” på Arbetsförmedlingen. Företagare får 225 kronor om dagen för varje långtidsarbetslös utan att behöva betala lön tilll dem.Företagen dit de arbetslösa anvisas, kontrolleras dåligt. Skrupelfria företagare skor sig på Arbetsförmedlingens frikostiga ersättningar, lurar praktikanter på pengar och plockar in tusentals kronor från staten utan att ge något tillbaka i form av jobb eller utbildning. Och kommer det kritik mot en arbetsgivare så är risken stor att han ändå snart har nya praktikanter hos sig.Den som säger nej till ett jobb får sin ersättning sänkt gradvis tills den upphör helt.Runt om i landet visas skräckexempel på arbetsgivare.• Jobbfabriken, som drivs av Blatteförmedlingen AB, är ett omskrivet exempel. I fem städer tjänar företaget miljontals kronor om året på att ta emot långtidsarbetslösa i Fas 3-projekt. 225 kronor per dag och arbetslös får Blatteförmedlingen in från sina ”fabriker”.• Ägaren till Winroth i Fegen AB utanför Falkenberg blåste två iranier på lönen samtidigt som han plockade in 750 kronor om dagen.• Och second hand-företaget Prio 1, med butiker i flera städer, använder ett par hundra Fas 3-deltagare i sin verksamhet, för ”lokalt bistånd till behövande”.– Det är precis så här det är tänkt, sa statsminister Fredrik Reinfeldt när han besökte Prio 1 i Sundsvall i november förra året. ”Riktiga jobb”, kallade han verksamheten som leds av en partikamrat. För arbetskraften får Prio 1 ersättning från staten.Arbetslösa ska skolas om och in på arbetsmarknaden via diverse sysselsättningar.– Möjligheten att få ett arbete är starkare ju mer arbetsplatsnära aktiviteten är, som chefen för ledningsstaben på Arbetsförmedlingen, Jan-Olof Dahlgren, säger.En som reagerat mot hur Fas 3 används av företag och organisationer är Sven-Erik Österberg, socialdemokratisk vice ordförande i riksdagens arbetsmarknadsutskott:– Många skriver till mig. De är rättslösa, säger de. Det är rätt långt ifrån idealbilden där varje arbetslös skulle ha en coach och snabbt vara tillbaka i arbete.– Ingen åtgärd har varit meningsfull, säger Eva Kostenniemi i Svappavaara. Jag har stickat sockor och virkat grytlappar. Man kan lika gärna ta ett sockerpaket och hälla ut bitarna på bordet, räkna dem och se om det stämmer. Det är ungefär så. Jag gör det för att få pengar att överleva.Eva Kostenniemi är kritisk mot facket också. Som medlem i IF Metall i Kiruna har hon alltid uppmanat folk att organisera sig. Det gör hon inte längre, säger hon.– Facket har också lämnat oss i sticket. Det är bara till för dem som jobbar. Inga aktioner, inga protester. Vi är en belastning som alla vill bli av med.Det finns en överenskommelse mellan LO och Arbetsförmedlingen som säger att facket ska kontaktas när en arbetslös ska ut och jobba. Det fungerar inget vidare, enligt fackliga företrädare inom IF Metall och GS. Om facket är negativt mot en placering skickar Arbetsförmedlingen ofta dit en praktikant i alla fall.– Jag har aldrig varit med om att någon från Arbetsförmedlingen har ringt upp och undrat varför vi har sagt nej, säger Hans Pettersson, GS i Linköping. Det är bara luft, de tar kontakt med oss för att de ska göra det.– En del fack avslår allting där arbetsgivaren inte har kollektivavtal, säger Charlotte Humling, chef på Arbetsförmedlingen i Sandviken. Det kan fortfarande vara en bra arbetsgivare och arbetsplats, menar hon.Men Arbetsförmedlingen berättar inte vem den anvisade är. Det sätter sekretesslagen stopp för. Fackliga företrädare ska bedöma lämpligheten i en arbetsplats för en person som de inte vet vem det är, om det är en man eller kvinna, ung eller gammal, frisk eller sjuk.– Facket ska inte bedöma personen, utan arbetsplatsen, säger Jan-Olof Dahlgren, chef för ledningsstaben på Arbetsförmedlingen. Kollektivavtal ställer vi inget krav på.I Linköping bläddrar ombudsmannen Hans Pettersson i sina papper från förmedlingen:– Här har jag en företagare som vill ha en som arbetar med lönebidrag. En utbildad inredningssnickare, inte fyllda 40. Och här en som är skogsarbetare och alltid har varit det. För honom ska de ha pengar för att han ska jobba åt dem.– Det är det jag är mest irriterad på, att det är gratis arbetskraft, säger Hans Pettersson.Den typen av anklagelser kommer från hela landet.Arbetsförmedlingens generaldirektör Angeles Bermudez-Svankvist svarar på kritiken:– Jag kan inte kommentera anklagelser som kommer utifrån vad gäller personer som är ute i praktik. Vårt arbete är att hålla dem aktiva och rusta dem inför kommande arbetsmarknadsbehov. Det är vårt uppdrag.ANDERS ELGHORN, MARCUS DERLAND2011-02-01© Dagens Arbete.

  2. HEMIMAMMA skriver:

    En PDF från Riksbankschefen Stefan Ingveshttp://www.riksbank.se/upload/Dokument_riksbank/Kat_publicerat/Tal/2009/091119.pdfoch SuperZekes sätt att mycket pedagogiskt förklara vad det handlar omhttp://blogg.aftonbladet.se/superzeke/2011/01/hur-bankerna-styr-vart-samhalle-del-10

  3. ignorant idiot skriver:

    Jag tyckte att Titanic var en bra fiim.

  4. Maj-san skriver:

    Mycket bra liknelse Hemi, jag har också alltid facinerats av Titanic, sett och läst allt jag kommit över, och jag kan verkligen känna att det är där vi i Sverige är, de flesta av oss i tredje klass.Man blir så arg, och så sorgsen över dessa övergrepp, för det snudd på kriminellt att stjäla från de som mest behöver.kramar om

    • HEMIMAMMA skriver:

      Visst är det brottsligt och idag i programmet AGENDA satt Reinfeldt och bröstade sig om det ekonomiska toppmötet i Davos, och jag såg precis scenen med honom i förstäven med armarna upp i skyn:”- I’m King of the world”Frågan är om han drabbats av meglomani?Hemikramar ♥

  5. Arrami skriver:

    …tydlig och bra metafor! Tummen upp! ;-)Kram.

  6. gunilla fridemark skriver:

    Snyggt!

  7. Pinglan skriver:

    Hej hopp!Har lagt in en låt till dig. Hoppas den ska muntra upp dig.Önskar dig en skön fortsatt söndag!Länk till din låt; http://blogg.aftonbladet.se/pinglanlekerdj/2011/01/yazz-the-only-way-is-up

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag ska gå in och lyssna och jag hoppas att det får effekt… =0)Tack så mycket TingelingPinglan, du är så gullig!Hemikram ♥

  8. mrsfinelady skriver:

    Detta var ett bland de bästa inlägg jag läst på mycket länge..fortsätt skriva såhär o det kan bara bli bättrer..och ja du har rätt..Sverige är ett sjunkande skepp,faktiskt är hela världen det..kramelikram

  9. mrsfinelady skriver:

    Detta var ett bland de bästa inlägg jag läst på mycket länge..fortsätt skriva såhär o det kan bara bli bättrer..och ja du har rätt..Sverige är ett sjunkande skepp,faktiskt är hela världen det..kramelikram

  10. mrsfinelady skriver:

    Detta var ett bland de bästa inlägg jag läst på mycket länge..fortsätt skriva såhär o det kan bara bli bättrer..och ja du har rätt..Sverige är ett sjunkande skepp,faktiskt är hela världen det..kramelikram

    • HEMIMAMMA skriver:

      3:e gången gillt =0) Tack så mycket för berömmet Fru Fina dam! =0)Ja, en underliggande poäng är att hela världen ingår i metaforen… Du såg det! klyftigt =0)Hemikramar ♥

  11. helene ekman skriver:

    kära Hemimamma!hualigen vad det du berättar om titanic påminner om världen i dag! men det talar oxå om vad som skulle kunna rädda oss alla! generositet, empati välvilja om varandra, men framför allt om ALLA tänker med huvudet och inte plånboken lite längre än till nästa vecka!jag blir så äcklad av alla dessa rika knösar med ”farbror joakim-komplex”!!!dessa falska lirare som e enbart ute för att se till alla sina sju dödssynder! frosseri, girighet, etc m.fldom har helt missat vad livet EGENTLIGEN e till för!tyvärr gör ju deras egoism vårat (dom vanliga svenssons) liv till ett helvete…MEN eftersom jag tror på ett liv efter döden… tror jag deras helvete kommer sen!kanske inte i det som vanligtvis förknippas med helvetet, utan ett NYTT liv här på jorden, med alla hemskheter som går att uppbringa!Hoppas det i alla fall!kanske inte är begripligt hur jag menar, men jag hoppas det!knuffar och puffar och DELAR stora varma kramar tant helene

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tror att jag förstår hur du tänker och det är förståeligt…Historien upprepar sig alltid, för de som är bildade nog att se… det är det otäckaMen samtidigt visar sig svaren också, precis som du sägerHoppet finns därute i dimman och vår uppgift är att tillverka och dela ut kikare, så att alla andra också ser isberget i tid!Hemitack och hemikramar ♥

  12. Per Kvist skriver:

    Och här har vi Wiehes låt om slaveri med Thåström:http://www.youtube.com/watch?v=5x8vcsWZdi0

  13. frekar06 skriver:

    För att dra en kort parallell mellan Titanic och Egypten, svenska regeringen, EU och USA. Titanic sjönk som en sten på kort tid. Det håller också regeringen i Egypten, i Sverige och i USA på att göra nu. Reinfeldt och Bildt svarar avvikande på alla frågor om Egypten (Reinfeldt svarade till exempel avvisande i kvällens Agenda på frågan om Mubarak bör avgå). USA:s vice president har för någon dag sedan kläckt ur sig att Mubarak inte är någon diktator och i Egypten faller regeringen sönder och samman! /Frekar06

    • HEMIMAMMA skriver:

      Idag i programmet AGENDA satt Reinfeldt och bröstade sig om det ekonomiska toppmötet i Davos, och jag såg precis scenen med honom i förstäven med armarna upp i skyn:”- I’m King of the world”Frågan är om han drabbats av meglomani? fattar han inte vart vi är på väg?Hemikramar ♥

  14. orkide´ skriver:

    Tusen tummar för denna artikel…jag tror inte riktigt vi kan förstå vidden av det som pågår nu i här i Sverige..vi ser bara toppen av ett isberg..kramar och tack för ett mycket intressant och givande läsning…orkide(Hanna)

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack bloggens vackraste blomma!Ja det svenska folket i stort saknar nog överblick, men vissa av oss, (bla jag =0) ) SER vad som händer i smått i vårt eget land och vad som sker i världen i stort.Din koppling att vi ser bara toppen är bra. Men vissa av oss vet att 90% av isbergets massa finns att söka undervattenlinjen och har därför studerat det extra noga i flera år…Vad skönt att du törs ge ditt namn, jag har saknat att kalla dig vid det =0)Hemikramar till goaste vackraste Hanna ♥

  15. Grinige gubbj*** skriver:

    Bra, där!Själv sitter jag i andra klass helt övertygad om att det inte finns plats i någon livbåt för mig. (Tack, reinfeldt).Man får väl gå till baren vad det lider och hoppas på ett gratis glas champagne.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag jobbar som en dåre jag och försöker att bygga livbåtar, för jag går inte under utan att göra vad jag kan för att rädda mig och andra från katastrofen…Den jobbiga frågan är bara vilka tar jag med mig i den livbåt jag bygger? (förutom du =0)?)SKÅL!Hemikram ♥

  16. frekar06 skriver:

    Ja det också. Budskapet som borde ha trängt fram av finanskrisen och oroligheterna i Egypten och tidigare Tunisien har tydligen inte förståtts av Reinfeldt. Han har noll verklighetsförankring och saknar uppenbarligen kritiska glasögon. //Frekar06

  17. Sirpa skriver:

    Hej hopp ..skickar in varma godnattiskramar till min sprudlande vän=) Som är klok och engagerad i allt mellan himmel och jord..jag önskar att jag hade en bråkdel av din energi!=)För att inte förglömma..en duktigare tårtbakerska kan inte finnas!=)Kraaaam!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej Sirpa =0) Tack för dina fina ord, allra helst när jag INTE känner mig så sprudlande just nu…Men att baka tårta älskar jag och det var ett tag sedan nu… det kanske är det som fattas?Hemikramar ♥

  18. Sirpa skriver:

    Det var väl det jag kände på mig..du behövde lite uppmuntran..t.o.m den mest sprudliga människan kan ha sina svackor,känna sig nere eller trött..man kan inte vara på topp jämt!Kanske en tårta kan hjälpa..men sådan konstnärlighet funkar nog bara när inspirationen finns tror jag..men du har så många andra fina egenskaper som glädjer många är jag säker på!Du är en person som är så närvarande..du bryr dig och engagerar dig,det är en riktigt fin egenskap!Kramis!

  19. skvitt skriver:

    Dagens motsvarighet till Titanic-katastrofen heter Alliansen!Jag gör en grej på det!Kram så in i vassen!/Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det är en gammelgädda som lurar där alltså? =0)Jag var in och så resultatet och du bjöd på ett gott ”garv”!Hemikramar ♥

  20. skvitt skriver:

    Du är så underbar – när ska vi få till det?Ska vi bjuda in Winch och Imsy på bröllopet och har du fler förslag?Helene, kanske?En riktigt god smörgåstårta måste vi ha på kalaset.Ska vi bjuda in en underhållningsgrupp också?Vad sägs om andliga sånger med Carola och spypåsar till alla gästerna?/Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vill du får Hemimamma anhållen för bigami eller för varandes bijouiteri? =0)Jag är inget kuttersmycke och ej heller för sådan apropå ledig =0)Skilsmässofest för Alliansen från Staten kan jag göra många smörgåstårtor för däremot!!Hela bourgosuisen blir inbjuden då och Carola får väl sjunga ”Jag har drömt om en stad ovan molnen”??*LER ELAKT*

  21. Civilisten skriver:

    Bra skrivet!Hjälp var är vi på väg…………kram och tumme

    • HEMIMAMMA skriver:

      RAKT MOT ISBERGET HETSADE AV EN BRAND I KOLBOXEN – oljekrisen ”Peakoil”Tack och hemikram kära stridskamrat! ♥

  22. Mavera skriver:

    En tumme för ett fantastiskt bra inlägg! Får jag lov att reblogga det?Din jämförelse Sveriges nuvarande situation med Titanic är pricksäker!Det är en otrolig massa skumma saker som finns under ytan som många inte känner till, men som har en mycket stor betydelse för verkligheten (tänker här på Bilderberggruppen och EU). Att de borgerliga kapitalistiska makter har lyckats speglar sig tydligt i Alliansens politik som är lakejer hos de som har makt.Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Självklart Mavera, du skriver bra och lyfter frågor jag anser vara viktiga! och Jag tackar för tummen! Bilderberggruppen är ju Bruce J Ismay, som körde över konstruktören Thomas Andrews gällande livbåtarna exempelvis…Frågan är… På Titanic brann det i kolboxarna och en del menar att det var varför hon körde så fort… Är det våran parallell till oljekrisen?Jag kan komma på hur många kopplingar till dagens värld som helst…Hemikramar stridskamrat!! ♥

  23. Maria de Suède skriver:

    Ett sjunkande skepp, jag ser det som Armageddon istället… Inte mycket vi kan göra àt hotet fràn rymden… Men människan klarar nog av det utan hjälp av asteroider, kometer etc… Hoppas du màr bra!örnkramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Armageddon i Biblisk bemärkelse kan vi inte påverka och därför är det ingen idé att oroa sig för det…Men detta att vi styr ekonomin rakt mot isberget KAN vi göra något åt och därför koncentrerar jag min energi där…Jag mår så där just nu… av flera anledningar…. men jag hoppas att det vänder…Hemikram ♥

  24. pegasos skriver:

    Bara om jag kunde ge flera tummar. Bästa metaforiska artikel, som jag har läst på sista tiden! Och visst börja man tänka, vår ”Titanic” kommer att sjunka… och frågan är när isberget kommer, för det kommer… med den farten vi seglar det kommer kanske fortare än vi tror. Vad är det, som kommer då att hända med alla som är under däck? Tänk nu innan vi ser ett isberg vid horisonten…Kramar till dig Hemi

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag blir glad att budskapet blir klart och min metafor blir förståelig… Så har jag känt att verkligheten kunnat beskrivas i många år nu… jag tror att bubblan spricker inom två år och det som refereras till som 2012 inte kommer att vara en naturlig katastrof, utan någon sorts ekonomisk kollaps med oöverstigliga konsekvenser…Jag ser farten som att vi försöker undkomma elden som härjar i kolboxarna… dvs oljan tar slut… ”peak oil” det begrepp som västvärlden inte vill prata om…Hemikramar tillbaka till dig min bevingade vän! ♥

  25. Carina skriver:

    Klart att det blev en tumme, igen! Detdär som stod inom citationstecken, kunde jag ha sagt. Precis så brukar jag uttrycka det. Tack för din kamp. Glad att många lyssnar.Allt gott till dej med en bamsekram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Carina! =0) Ja, du tänk om folket orkade lyssna och bry sig om all den erfarenhet som du och andra i din situation har? jag är så tacksam att jag når ut till några i alla fall, även de som tror sig tappat hoppet och jag kan säga att vi kanske finner hoppet tillsammans?Allt det bästaste till dig också och bamsehemikramar ♥

  26. Törnråza skriver:

    Bloggsvar…..”Förintelsens arv” heter dokumentären jag såg och som du frågade mig om.http://svtplay.se/v/2308828/dokumentarfilm/forintelsens_arv?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2304433/sb,p115254,1,f,-1Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack så mycket söta prinsessa! jag ska lägga in programmet i min ”att se lista” och hoppas hinna se den inatt…Hemikramar ♥

  27. Pluppa skriver:

    Bra liknelser både här och där Hemi =)Kraam/Pluppis

  28. HEMIMAMMA skriver:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8489393.ab”Blir S-ledaren man måste partisekreteraren vara kvinna”Ibrahim Baylan petas som partisekreterare – och ersätts av Veronica Palm.Allt för att Sven-Erik Österberg ska kunna bli partiledare.– Blir partiledaren en man så måste partisekreteraren vara en kvinna, säger en socialdemokrat.Att hitta en ny partiledare efter Mona Sahlin är ett komplicerat pussel. Det handlar inte bara om att utse hennes efterträdare utan också om att bilda rätt lag kring den som tar över.Enligt uppgifter till Aftonbladet har Pär Nuders kategoriska nej utlöst febril aktivitet hos falangen som stöttar hans främsta utmanare, Sven-Erik Österberg.”Finns inga alternativ”För Socialdemokraterna som är ett uttalat feministiskt parti är det i princip omöjligt med en partiledning som enbart består av män och därför är planen att avsätta Ibrahim Baylan och ersätta honom med en kvinna.– Det finns inget alternativ, det måste bli en kvinna, säger en källa.Den som har störst chans på jobbet är Veronica Palm från Stockholm. Hon står till vänster i partiet och anses kunna komplettera Österberg som återfinns i Socialdemokraternas mittfåra. Också Helen Hellmark Knutsson från partiets högerfalang nämns som en tänkbar partisekreterare.Men även om Ibrahim Baylan petas väntas han landa mjukt.Övertalning aktuelltI planen ingår att göra honom till gruppledare i riksdagen, en post som just nu innehas av just Österberg.Detta är dock något som ses med allt annat än blida ögon av Baylans kritiker. Redan kort efter den svidande valförlusten i september lyftes hans ansvar för nederlaget fram och internt restes även krav på hans avgång.– Att Mona Sahlin lät honom sitta kvar är en stor förklaring till att misstroendet mot henne växte sig så starkt, säger en socialdemokrat.Men frågan om S framtid är allt annat än avgjord. Pär Nuders supportrar hoppas fortfarande att hans nej är något annat än ett nej.– En övertalningskampanj kan bli aktuell, säger en person med insyn i arbetet.Aftonbladet har sökt Ibrahim Baylan som avböjer att kommentera uppgifterna.Eva Buskas & Anette Holmqvist

  29. HEMIMAMMA skriver:

    http://www.dn.se/ledare/signerat/alliansens-nya-van”Kolumnen: Lena Andersson ser S gå den borgerliga vägen.”Precis som för fyra år sedan sitter Socialdemokraterna i olika grupper och tänker på vad de gjort för fel. Allt ska fram, utom vad det handlat om: väljarnas antipatier mot Mona Sahlin. Det blir en skev analys om man utelämnar det uppenbara, men typisk för ett parti som inte verkar veta vad det ska ha sig självt till.I stället för att fundera på varför de behövs grubblar Socialdemokraterna på hur de ska vinna nästa val. Men det spelar ju ingen roll om de vinner ifall de tänker göra det genom att fullfölja förborgerligandet av det svenska samhället. Det var nämligen vad Mona Sahlin rekommenderade i sitt märkligt hyllade avskedstal den fjärde december. Talet var ett eko av Fredrik Reinfeldt! Hon trodde inte på den politik hon gick till val på, hon trodde på alliansens politik!Sahlin återtog där också sin favoritroll. Den förment obekväma sanningssägaren, den trotsiga outsidern i intern partiopposition. Det var den gamla Mona Sahlin från 90-talet, hon som ”hellre åt falukorv med ungarna än oxfilé med LO”.En partiledare kan inte spela rebell, vilket gjorde henne vingklippt och obekväm under ordförandeåren. Och i sitt tal mer än antydde hon att hon saknat mandat att göra nödvändiga förändringar. Vad menas? Hon ledde rörelsen. Skulle hon ha avsatts om hon genomdrev sin politik? Eller betyder mandat att ingen ska visa missnöje?Människan har olika stämningar i sig, hon vetter åt olika håll. En kombination av stimuli avgör vad som väger över. Ett politiskt val är en kamp om väljarnas stämningar, en tävlan om att få dem att betona de stämningar som den egna ideologin svarar mot. Opinionsbildning och långsiktig samhällsförändring handlar om att få människor att föredra vissa stämningar i sig framför andra.Därför ska socialdemokratin självklart inte, som Sahlin i sitt tal, främja nuets småborgerliga stämningar: upptagenheten vid den egna plånboken, den egna avkomman, det egna skolvalet, det egna egnahemshuset.För några år sedan hörde jag förre moderatledaren Bo Lundgren tala om ”nån annan-ismen”, en svensk sjuka. Den var borgerlighetens olycka och bestod i att väljarna tänkte: ”jag har det bra men min granne har det nog inte lika bra så jag röstar vänster.” Det var åtminstone uppriktigt. Andra skulle kanske kalla företeelsen solidaritet, empati, omsorg.Sverige står och väger. Ska en anda befästas där insikt om människans skörhet beskrivs som ”nån annan-ism”, eller som omtanke och jämlikhetssträvan. Många har båda stämningarna i sig. För socialdemokratin finns bara en sak om den inte ska bli helt ointressant: att verbalisera att samhället är något utöver var och en och uppmuntra människor att inte rösta enbart för växtligheten hemma i täppan. Men i sin stora ”självkritik” den fjärde december valde Mona Sahlin att tala till oljepannornas och villaamorteringarnas stämning. Samhället som butik, med Bengt Göranssons formulering.Sahlin talade också, som i fornstora dar, om småföretagarnas eviga lidande. Detta när fackliga rättigheter urholkas, arbetstagare är utlämnade åt godtycke, låg lön, hopplösa skiftscheman, förslitningsskador och maktlöshetens stress, chefens härskarteknik och krav på tystnad om de vill behålla jobbet. Det är säkert svårt och slitsamt att leda företag, men socialdemokratins huvuduppgift är att påminna om hur det känns från maktunderlägets sida, särskilt när det motsatta perspektivet är så väl tillgodosett.Daniel Suhonen uttrycker det elegant i sin ledare i senaste numret av SSU:s tidning Tvärdrag: ”Sahlins tal utgör något slags urkund, en grundtext och dödsattest för en rörelse som förlorat sin varma blick.” Samhället förblir orättfärdigt även då det håller sig med stora mått av anständighet. Det sociala arvet upphäver i hög grad idén om rättvis belöning för flit, liksom synen på framgång som tecken på absolut duglighet och ansträngning. Det sociala arvet förknippas med de mest utsatta men är nog som mest verksamt i de övre skikten: få halkar neråt (såvida de inte invandrat i vuxen ålder). De som har kulturellt, socialt och ekonomiskt kapital klarar sig även om de hoppar av skolan efter nian; de tar sig igenom universitetskurserna också utan läshuvud, och de med begåvning förstår hur de ska förvalta den i stället för att slarva bort den på strunt och overksamhet. Man ”råkar” inte bli knegare om inte föräldrarna är det. Och utan att veta hur det gick till hamnar man i nätverk som hjälper en med diverse och till trevliga och givande jobb. Att det är klassamhällets osynliga hand som vilat varsamt på ens skuldra känns inte.Ifall socialdemokratin drar sig för att åskådliggöra detta, inte bemödar sig att formulera hur politiska förslag återverkar på den sociala strukturen, avstår från att vädja till medelklassens vilja att tänka bortom sig själva och sina pengar – då kan de ta ner skylten. Sverige behöver inte ett småborgerligt parti till.Lena Andersson

  30. HEMIMAMMA skriver:

    Knuffar

  31. Heidi skriver:

    ”Bara de som kan ro, eller hålla styråran, får följa med…”Riktigt så var det väl inte?”Kvinnor och barn först” var väl mer direktivet.

    • HEMIMAMMA skriver:

      För det första så talar jag metaforiskt.Lightoller gav den generella orden ”Kvinnor och barn först” på sin sida och släppte iväg livbåtar som inte ens var halvfulla. Båtar som var gjorda att hålla ca 75 pers gick i väg med så lite som 24.På Titanics andra sida hjälpte Murdoch till och han var mer liberal i sin inställning och hans båtar gick iväg nästan fulla och ibland överfulla. Och han släppte i män.Andelen besättningsmän som klarade sig var större än de andra grupperna, procentuellt sett, 1 klasspassagerare borträknade…

  32. Jenny skriver:

    Shit… är det därför som jag en tid nu har fått återuppleva mitt tidigare liv minne som jag var med om på Titanic…… Bra jämförelse ❤

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det låter jobbigt, men intressant! Något du vill berätta mer om? jag blir väldigt nyfiken ska erkännas…Tack för att du gillade det jag skrivit!

  33. Greenbacks skriver:

    Jo, det var en bra liknelse. Det största isberget just nu som vi håller på att ramma är skuldberget som bankparasiterna byggt upp kring boendet. Det kommer inte bli snyggt.Senast vi körde på och spräckte en bobubbla i början av 90-talet var det 60 000 företag som sjönk och det blev massarbetslöshet. Kolla gärna på Novemberrevolutionen på youtube (fyra delar):http://www.youtube.com/watch?v=Z95xH9Svq3kHar fixat en blogg på Aftonbladet nu som du rådde. Lincoln var upptaget så det fick bli Greenbacks istället.. Återpostar från min andra wordpress-blogg. Kolla gärna in:http://blogg.aftonbladet.se/parasitstop

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hejsan Lincoln! Titanic är den bästa liknelsen som finns enligt mig, för att beskriva en mängd saker… och vi är helt överens om vad Isberget är…Bra att du länkar om Novemberrevolutionen för att andra ska se det, och jag har sett och haft det i bloggen tidigare liksom den fyra delar långa serien på engelska om pengar…Det gläder mig oerhört att du valde att följa min uppmaning och etablera en blogg här och jag ska göra mitt bästa för att stötta och hjälpa dig att nå ut. Jag hoppas även att du ska finna ämnen i min blogg som är läsvärda förutom ditt eget expertfält?Tråkigt att du inte fick heta Lincoln, men grönryggen kanske är en passande beskrivning i alla fall?Jag ska vrooma över och kolla!

  34. Pluppa skriver:

    Knuffar lite =)Kram/Pluppis

  35. Greenbacks skriver:

    Skickar mitt bloggsvar från zeke Tobinskatten är till för stoppa spekulationer i bl.a valuta mellan olika länder där man t.ex försöker utnyttja mellanskillnaden mellan olika länders valuta. Nästan alla transaktioner internationellt är ren spekulation och har inget med handel av varor och tjänster att göra. Det är bara några ynka procent som har något med riktiga varor och tjänster att göra.Ett exempel på detta är den s.k ”carry trade” som skett mellan t.ex Japan och Island (nu har den här strömmen sinat och andra carry trade rutter uppstått – är inte uppdaterad på det). En spekulant (t.ex en hedgefond) lånar yen i en bank i Japan där räntan på lånet är 0%. Sedan tar spekulanten pengarna till Island där räntan kanske är 10% (detta sker genom datorn så det är bara några knapptryckningar bort). Nu får spekulanten 10% avkastning från den Isländska banken medan de inte behöver betala ett öre i ränta till den Japanska banken. Oftast är bollningen fram och tillbaka väldigt kortvarig och stora hedgefonder (som de Soros håller i) kan använda andra bollningsinstrument för att komma åt mellanskillnader.Så, för att göra ett enkelt exempel, säga att spekulanten lånar 100 miljoner kr (vi räknar om det till kronor) från en Japansk bank till nära 0% ränta som han måste lämna tillbaka efter 1 år. Spekulanten forslar dessa 100 miljoner kr direkt till en Isländsk bank som ger 10% ränta. Så efter ett år har spekulanten 100 miljoner plus nästan 10 miljoner (räntan från den Isländska banken) – spekulanten lämnar tillbaka de 100 miljonerna till den Japanska banken och sitter me en vinst på 10 miljoner. (jag kanske har överdrivit siffrorna men det viktigaste är principen). Och det enda spekulanten gjort är att trycka på några tangentbordsnappar.Som du ser har inget av värde skapats mellan dessa transaktioner – siffror har bara bollats runt mellan datorer. Tobinskatten är till för att sätta stopp på detta genom att beskatta sådana inproduktiva transaktioner.Keynes teori om att staten skulle gå in och t.ex bygga hus etc när det var lågkonjunktur. Detta ledde till en sk multiplikatoreffekt . Jag kan försöka ta upp det i en senare blogg – har lite taskigt med tid just nu. Av flera anledningar funkar Keynes inte så bra i dessa tider (bl.a för att staten måste ”låna” påhittade krediter från privata banker för att kunna dra igång något och att staten har ett tak på budgetunderskottet – dvs ett tak på hur mycket påhittade krediter de får låna från privata parasitbanker).Jorå, jag har andra intressen oxå (är uppfinnare) så jag kommer nog tycka om dina inlägg fastän de inte har med min insnöning på pengaskapande. Jag tror jag har någon slags flytande Asperger 🙂 snöar lätt in alldeles för mycket på en pryl för att sedan hoppa iväg till nästa – men detta känns viktigt att få ut.Hemikram på dig med käre stridskamrat!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för ett mycket informativt svar, och jag kommer att följa din blogg med stort intresse och entusiasm. Uppfinnare? Mycket spännande!Men en sak? =0) Du får icke stjäla hemikramar bara emottaga dem!! =0) ♥

  36. Arrami skriver:

    …jo, ”kvinnor och barn först” ut i kylan ropar kapten Reinfeldt! 😉 ”De där är tärande och ställs utanför”!Evidens? Finns här: http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-barn-i-sverige-lever-i-fattigdomKram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag ska kolla detta direkt! Jag ser honom stå i fören… armarna upp i luften, bröstandes värre än Persson, för att han ”LÄR” Europa hur ekonomi ska skötas… (det är ju bara ren tur och vår tur kommer) skrikandes ”JAG ÄR KUNG ÖVER VÄRLDEN”Hemikram och tack för länken ♥

  37. HEMIMAMMA skriver:

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-barn-i-sverige-lever-i-fattigdom”Fler barn i Sverige lever i fattigdom”För första gången på över tio år ser man en tydlig ökning av antalet fattiga barn i Sverige. De ekonomiskt svaga barnfamiljerna står och stampar medan normalfamiljerna blivit mycket rikare. Varannat barn med ensamstående, utlandsfödd förälder lever i fattigdom. Det är diskriminering, menar Rädda Barnen.– Sverige bryter mot barnkonventionen, säger general-sekreteraren Elisabeth Dahlin.I dag presenterar Rädda Barnen sin årliga undersökning av barnfattigdomen i Sverige.Siffrorna, som gäller år 2008, visar på ett trendbrott. Den absoluta barnfattigdomen har vänt uppåt, i dag lever 220 000 barn (11,5 procent) i familjer som har mycket låg inkomst eller behöver försörjningsstöd. Ökningen med 10 000 barn (0,7 procent) sammanfaller med den kraftiga nedgången i Sveriges ekonomi 2008.Samtidigt fortsätter trenden med ökande klyftor i det svenska samhället, en utveckling som går snabbare nu.I dag har normalfamiljen inkomster nog för att försörja två familjer, och de 10 procent rikaste familjerna skulle kunna försörja tre fyra andra. Samtidigt står de 10 procent fattigaste familjerna och stampar.– Sverige närmar sig alltmer hur det ser ut i övriga västeuropeiska länder, konstaterar Tapio Salonen, professor i socialt arbete, som genomfört studien på uppdrag av Rädda Barnen.En av förklaringarna till utvecklingen är att de reformer som gjorts de senaste åren gynnat dem som varit i arbete.– Föräldrar som inte har en stadig förankring på arbetsmarknaden har inte fått ta del av några jobbskatteavdrag. För många som är arbetslösa, sjuka eller föremål för rehabiltering eller i arbetsmarknadsåtgärder har villkoren i olika försörjningssystem snarare försämrats, säger Tapio Salonen.En annan förklaring är att trygghetssystemen utformades för en annan tid, när det var lätt att komma in på arbetsmarknaden.Arbetslöshetsförsäkringen är en övergångsförsäkring, det krävs att man någon gång haft ett jobb för att kvalificera sig.– Nästan hälften av alla öppet arbetslösa har ingen arbetslöshetsförsäkring, säger Tapio Salonen.Barnen i fattiga familjer har ett mycket sämre utgångsläge – något som Sverige enligt FN:s barnkonvention har en skyldighet att åtgärda, menar Elisabeth Dahlin, generalsekreterare på Rädda Barnen:– Vi ser barn i skolan som måste äta jättemycket till lunch eftersom de inte får någon middag när de kommer hem. Barn som inte har råd att åka på utflykter som kostar en slant. Sverige är ett land som har resurser att komma till rätta med det här. Det är ett brott mot barnkonventionen att inte ge alla barn samma möjligheter att utvecklas.Juan Flores juan.flores@dn.se

  38. Heidi skriver:

    ”Bara de som kan ro, eller hålla styråran, får följa med…”Riktigt så var det väl inte?”Kvinnor och barn först” var väl mer direktivet.Och visst förstår jag att det är en metafor. Det är därför jag tycker den haltar lite. På grund av direktivet jag skrev om. Fast Arrami vände ju på det så att ”Kvinnor och barn först” skulle betyda ”ut i kylan först” och då fungerar det ju även om jag nog tror att tanken var att kvinnor och barn skulle räddas först.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Fast du anser väl inte att män har rätt att överleva? Att Murdochs generella handlande som gjorde att fler räddades på sin sida, var felaktigt? Då står du verkligen för en gammaldags syn. På samma sätt som Styrman Lightoller gjorde, vilket dödade många människor i onödan.

  39. Silverstare skriver:

    Tumme och visst är det lite av Titanic med hela den globala kapitalismskiten. Här i Sverige har ju alliansen extra bråttom att dränka hela landet och bara eliten har flytvästar!!!!Kramar från Silverstare

    • HEMIMAMMA skriver:

      *nickar* Tack för tummen! Dags att lägga på hullet för att simma på fläsket kanske? Jag är nu inne på mitt tredje rökfria dygn, så jag lär öka i vikt…Hemikramar ♥

  40. Mavera skriver:

    Det är skrämmande att Svenska regering är så hjärtlös att de trampar till och med över barnen!När Alliansens omänskliga politik drabbar de vuxna, drabbas ju barnen per automatik. Hur kunde det gå så långt att vi har fått den dystra verklighet här i Sverige?Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Den som kan ge en enkel och bra förklaring på det vinner =0) Vi måste komma med motbilder till dagens utveckling och det FORT innan detta permanentas…För det kommer inte bli bättre… =0(Hemikramar och jag vill att du läser Storkis senaste inlägg med dörrarna!

  41. sarahmara skriver:

    Vilket ”fångande” inlägg… Jag läste, jag t om tryckte på länkarna!. Det är otroligt att du kom på jämförelsen, men du har ju helt rätt!!!. Det är så det är nu! Tumme med STORA varma sarahkramizar och glädje över läsningen!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vad glad jag blir! Historien om Sidney är mycket rörande så jag hoppas att du läste den. Jag har haft den jämförelsen i tankarna i flera månader eller egentligen flera år, ända sedan alliansen vann valet förra gången, men bilden blir allt tydligare för varje vecka som går…Tack för tummen och största Hemikramizen!! Glädje e bra =0) Kul! ♥

  42. superzeke skriver:

    Lite om positivt som skulle kunna få skutan på rätt köl igen.Jag har helt missat att statliga SBAB fick bankrättigheter (oktroj) sista månaden 2010.http://www.privataaffarer.se/aktier/201011/sbab-blir-bank/index.xmlRätt skött så skulle detta kunna få Sverige och välfärden på fötter igen.Det skulle kunna göra att våra folkvalda inte längre var helt utelämnade till till bankernas godtycke eftersom då staten och regeringen hade ett fullgott alternativ till affärsbankerna.Läs gärna här på Lincolns blogg…..http://parasitstopp.wordpress.com/2011/02/03/lat-sbab-aterstalla-sveriges-suveranitet/Jag hoppas nu verkligen att inte Alliansen säljer ut SBAB till det privata, det skulle vara rent för jävligt om de gjorde det. Då skulle vi missa vår klart bästa chans att få ”Titanic” att flyta igen.Det är inte en penningreform men en statlig bank är ett mycket kraftfullt vapen i kampen emot den privata bankoligarkin. Rätt utnyttjat rena guldgruvan.Men då behövs den rätta politiska inställningen.Helt slut idag, måste sova lite nu.GonattJanne

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Janne för länkarna och jag har kollat och kommenterat. Jag har också skrivit ett enkelt inlägg om pengar för att ”visa” vanligt folk… på hemimamma svarar…Hemikramar och sov gott!

  43. skvitt skriver:

    Ett inlägg av rent konstnärlig art! Snyggt!Men så är ju Skvitt den han är, och han säger att likheten är slående, men bara till viss del.Varför reser vi oss inte som en man, går samman i kamp?Jag tror det beror på flera saker. Bland annat är det knappast någon som kan något om arbetarklassens ideologi. Det är främmande tankegångar. Folk som hör något om dem slår bakut och skriker hysteriskt: ”kommunist”! Hur ska de kunna samla ihop till en sammanhängande verklighetsbild?Folk har i allmänhet samma uppfattning som vi i varje enskild fråga, men det haltar när allt ska fogas samman. Det är det ena.Det andra är att folk har en viss trygghet, i allmänhet. Jobbet, bostaden, familjen, sådant som binder dem. Sådant som gör att de inte vågar agera revolutionärt för ”tänk om …, då kanske jag blir dömd för upplopp, då blir jag av med jobbet, då kan jag inte betala lånen, inte behålla bostaden, då ryker familjen”!Egentligen ganska korkat, för agerar vi kraftfullt kan vi strunta i sådana petitesser. De löser sig ändå.Med den här regeringen kastas allt fler ut i utanförskap. Och har man inget, så har man inget att förlora. Är det dessa människor som ska komma att bli de som startar upproret? Eller händer det ändå ingenting? Och beror det i så fall att ”jag kan ju inte missa Blåvitt – AIK”!Några lösa tankegångar på morgonkulan.Om Titanic:Hade utkiken inte sett ett jota så hade båten inte girat styrbord. Då hade hon inte rivit upp sista skottet och då hade hon inte gått till botten. Snacka om tillfälligheter. Men det är en sak till. Båten byggdes av undermåligt stål för att spara pengar. Det var skört och sprött. Och om det inte vore uselt material, då hade hon inte rivit upp sista skottet och då hade hon inte gått till botten (för att nu upprepa mig).Hoppas jag bidrog med för dig ny kunskap!Kram, och tack för bra läsning!/Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      När det gäller Titanic som verkligt skepp så tyvärr måste jag göra dig besviken, för allt det visste jag och jag skulle kunna dra upp ytterligare detaljer och slumpartade ”OM” som avgjorde hennes öde… Hade Titanic gått på isberget rakt föröver, hade hon klarat sig också…När det gäller det metaforiska Titanic, så gör vi samma analys och jag har många gånger talat om bolånens gyllene boja som håller folk stilla i båten…Men jag hoppas att ”revolutionen” kommer från gräsrötterna, för de som är de besuttna idag värnar kung och kronan och riskerar inte att förlora något som det tror sig besitta…Snart har vi tillräckligt många FAS III slavar som de en gång livegna i Ryssland i relation till befolkning och då lär 1917 års revolution komma att framstå som en förebild igen.Men jag hoppas vid allt jag har kärt att det inte ska behövas och att fredliga lösningar väntar…Hemikram och tack för en bra kommentar ♥

  44. jochanan skriver:

    Bra inlägg, tänker osökt på Försäkringskassan. Där rederiets ägare (Staten) lägger hela beslutande annsvar på Kaptenen (den enskillde handläggaren), som givet inte får de livbåtar (Pengar) denne behöver för att rädda de nödställda, och utkiken (Läkare mm) misster sin kikare (talan) för att rädda skeppet (den sjuke), Kaptenen lyssnar på rederiets ägare och inte sunt förnuft för att slippa ta annsvaret, medans rederiets ägare gömt sig i livbåtarna (har dyra försäkringar) givet bekostad av de fattigaste passaskerarna (Arbetare, o arbetslösa, o sjuka mm)..Guds kramar:)

    • HEMIMAMMA skriver:

      God Afton GUD =0) det ska till en sådan person(?) för en sådan tolkning… och jag kan bara böja mig inför din storhet som metaforisk talare… =0)För Gud har ju alltid rätt =0)Hemikramar ♥

  45. fiffy skriver:

    OERHÖRT BRA OCH TRÄFFANDE SKRIVET!! Du är helt FENOMENAL, Hemimamma!!Kramar från fiffy! ♥

  46. HEMIMAMMA skriver:

    Usch vad jag saknar alla gamla vänner från aftonbladet -tiden…

  47. HEMIMAMMA skriver:

    Knuffar fram en talande metafor… Den behöver dammas av känner jag.

Kommentera

