Hemimammas tankar – Världens Vackraste Värld? Hemimammas 1 årsdag! VVV & VVV

angel_loves.png

GOD AFTON!! MED ANLEDNING AV HEMIMAMMAS 1-ÅRSDAG som bloggare, så skrev jag detta inlägg, som jag rebloggar, igår på min nya blogg HEMIMAMMAS HEM och jag tar det hit idag, eftersom inte många sett min vackra nya blogg. (Jag vill passa på att tacka civilisten för bakgrundsbilden, som jag fått av honom.) Den nya bloggen kom till med anledning av bilden, som är så vacker att man bara kan sitta och titta på den… Den nya bloggen är ett steg i att bredda mig som skribent, med den bit som saknas i vänstersammanhang ofta, och det är miljön. så presentationen på bloggen lyder:

”I det stora på Moder Jord och i det lilla på Junibacken – Vår miljö, är allt det vi gör och allt det vi inte gör”

Och i den kommer ämnena spänna från allt som har med MAKRO, de stora frågorna, som världssvälten och oljekatastrofer tex, ner till MICRO nivån, här hemma i mitt lilla hem på Junibacken med min hemifamilj… Snart så hoppas jag att få skriva att allt är ok med vattnet tex, eller som idag, att Boppan dekorerade Trull med en medalj och sade ”Dhu ä min hälte” när Trull letade reda på Boppans gosehund, som är viktigare än livet självt för den snart treårige pojken…

Men med positiva budskap och toner lika mycket som varnande och rapporterande… med andra källor än de vanliga kanske… och kanske lite kortare? =0)

Här följer nu inlägget som det ser ut inne på Hemimammas hem, alltså…

20950894059.jpg

GOD AFTON… eller God morgon eller God dag…

Var hälsad och väkommen till min värld. Så sjunger ELVIS i min bild till höger om ni klickar på den….Bloggvärlden har varit min nu i ett år… och jag rebloggar min första text någonsin och den publicerade jag på Hemimamma för ett år sedan igår... jag citerar och klipper ur texten och originalet är alltså i rebloggen.

Jaha, nybakad. ja inte mamma förstås, men som bloggare.

Känns lite skoj att äntligen kliva in i ”världen” Jag vet inte så mycket om den än men räknar iskallt med att lära mig hur det här går till. Var på filmen ”Avatar” härom kvällen. Jake Sully lärde sig att anpassa sig till en ny värld, så då kan jag med.

Rent filmiskt sett den största upplevelsen sedan Camerons senaste synd ”Titanic”. Då grät jag floder till scenen där man letar efter överlevande bland isen och man vänder på ett kvinnolik som har en bebis i famnen. Som förstås är död. Ett knep i filmens värld att göra katastrofen mera greppbar och därmed fasansfull. Själv har jag varit ”Titanicfantast” sedan jag hörde låten med Mikael Wiehe som barn. Långt innan filmen blev hype. 

Tydligen finns det människor som lever sig in i Avatarvärlden så mycket att de inte vill leva i vår värld. Pandora är en utopi menas det. Ja, jag vill ju gärna bli uppäten av hammarhajsnoshörningar. Allra helst om de heter Nelson.

Nej, skämt åtsido, verkligheten slår alltid filmen, det är jag själv ett vittne om. När jag såg ”Titanic” och grät över det lilla livets bräcklighet, var jag nybliven mamma. Min första dotter var då ett halvår gammal och var ensam hemma med pappa själv för första gången den där kvällen 1998… Föga anade jag då, att jag bara ett år senare skulle hålla ett dött spädbarn själv i famnen. Min andra dotter Emma. Delar av min själ ville också lämna in då. Min dotter hade precis förlorat sin lillasyster till döden och sin Pappa till ett annat liv så jag hade inte rätt att också lämna henne. När 24 timmar gått och jag inte hoppat ut från balkongen där vi bodde då så tog jag beslutet att vi SKULLE klara det. Angelica1.jpg

Eftersom jag nu bloggar här, så klarade vi det mot alla odds och trots alla motgångar finns vi båda kvar.

Idag har jag dessutom fyra till, nya barn. Livet blev bättre än jag då vågade hoppas. Det är vad ”Avatar” handlar om. Allt kan bli bättre om vi inte överger hoppet.

Det borde göra människor motiverade att engagera sig för bevarandet av VÅR värld och bygga en utopi tillsammans. Både ett mål och en mening värdig vilken Gud man än tror på, EEWA, Jahve eller Allah.

Om vi hjälps åt, vilket vi kan om vi vill, titta bara på hur människor slöt upp efter jordbävningen på Haiti…

Kan vi göra det? Yes, we can.

  Som ni ser så klarade jag det hela och lärde mig… och har en massa på gång, på det nya året… Denna precis nyskapta blogg exempelvis =0) Jag hoppas att nästa år ska bli lika givande för både mig och er och framför allt för allt jag kämpar för…

Idag vill jag återvända till min favoritfilm och föredöme… AVATAR

Den filmen som James Cameron väntade 12 år efter Titanic, innan han gjorde… och som slog världen återigen med häpnad… och nu vill jag visa några tanketrådar jag haft kring den och mönster jag upptäckt…

Vi börjar med Neytiri & Jake Sully’s kärleks historia…”I SEE YOU” TEXTEN HÄR

 

Som jag ser det har Avatar, klara samband med denna film nedan som betyder något alldeles speciellt för mig. James Cameron måste ha inspirerats av denna min favoritbarnfilm… När jag såg Neytiri och Jake utveckla sin kärlek på bion, så såg jag Kayla och Garret, i filmen ”Kampen om Camelot” fast i ombytta roller förstås… men han ”ser” fast han är blind pojken… ”I STAND ALONE” text här…

 

och ännu flera samband finns det… här en ”crossover”… trailer…

 

Visst var det fint? men här har vi filmen det handlar om… James Cameron har erkänt att Avatar delvis bygger på ”Pocahontas”Samma typ av resa för John Smith, som för Jake Sully… ”COLORS IN THE WIND” ”Färger i en vind” texten här

 

Sedan så börjar jag runda av… ”LOOKING THROUGH YOUR EYES”texten här


och självfallet avslutar jag alla fina låtar med trailern till AVATAR, och ber er att överväga vad alla dessa sånger och filmer säger er och manar oss till… nämligen att det beror på oss själva vilken värld vi leveri och skapar och att vi alla är beroende av varandra… och MODER JORD… så låt oss inte döda vår moder…


Jag vill avsluta med min och Magister Storks nya devis:

VÅGA VARA VUXEN & VÅGA VÄLJA VÄLFÄRD

Så får vi Världens Vackraste Värld!!!

GOD AFTON!!

29 thoughts on “Hemimammas tankar – Världens Vackraste Värld? Hemimammas 1 årsdag! VVV & VVV

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Hejsan alla som vill fira min närvaro på bloggen… Det skall bli tårta på Hemimammas mat också =0)

    • HEMIMAMMA skriver:

      ”Den världskarta som inte visar var landet Utopia ligger är inte värd ett enda ögonkast.” Oscar Wilde

  2. Törnråza skriver:

    ***GRATTIS***@–>—->—

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Törnroza både för rosen (som jag älskar, särskilt blåa) och min första tumme! =0)Hemikramar och glad att du finns vackra prinsessa! ♥

  3. Megapax skriver:

    Grattis,Grattis! Må din blogg leva i 100 år!!Alla behöver den!!! Här får man frid i själen!!!MegaGRATTIS kramar!!! till dig 😉

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag hoppas att vi ses på Hemimammas mat och tårtor ikväll kl 23 ca… Då blir det kaffe och tårta!Hemikramar och tack för glada gratulationer!!och jag kommer förhoppningsvis finnas tills jag dör och då kanske någon av mina döttrar tar vid?Hemikramar ♥

  4. skvitt skriver:

    Jag har den äran, jag har den äran att gratulera!Hurra, hurra, hurra, hurra!Kram på dig!/Skvitt

  5. Helmer von Helvete skriver:

    Stort GRATTIS på ettårsdagen, Hemimamma Padso!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hejsan Helmer, så glad jag blir av att se dig tillbaka igen! Jag hoppas att du har skrivit något vasst som bara du kan göra =0) Ska vrooma över och kolla…Tack för dina gratulationer och jag hoppas att nästa bloggår ska bli riktigt bra!Hemikramar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Lommar besviken tillbaka hitin….

  6. Arrami skriver:

    …jo, du har jobbat bra ditt första år här…hoppas du har samma glöd efter fem år (så länge har jag lufsat runt här och stört ”medelmoderaterna”!) :-)…men världen blir inte vackrare förrän denna rovkapitalistiska ”civilisation” brakar ihop fullständigt…man bör riva det gamla innan man bygger nytt, liksom…;-)Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Man dömer framtiden baserat på det förflutna och då kan jag säga att glöden kommer att finnas kvar, men jag hoppas att mitt forum kommer att ha breddats, till högre höjder och bredare innehåll.Ja, du har ett försprång. Men jag ämnar ösa av din visdoms källa och därmed spara onödiga ansträngningar i form av frustrerade vredesutbrott och spara dem till ytterst speciella tillfällen =0)Vi får väl bo här i rucklet, medan vi bygger nytt och pragmatiskt nästgårds?Tack för tillropen, stridskamrat.Hemikramar ♥

  7. Kao skriver:

    Så fint skrivet (tumme upp!) och musiken är underbar.Jag är ingen biomänniska, har bara sett millenniumtriologin på bio sen jag såg barnfilmer på bio när L var liten. Dessutom har jag svårt att ta mej nånstans pga smärta.Fast filmen lockar…L har sett den och säger den är helt underbar!Kaoskram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för tummen Kao! Låtarna är väldigt vackra och mina favoriter bland uppbyggliga ballader!Och filmen var mitt livs största bioupplevelse!Hemikramar ♥

  8. Pluppa skriver:

    G R A T T I S!!! =)Och kraaam förstås/Pluppis

  9. Kao skriver:

    …och ett STORT GRATTIS på din ettårsbloggardag.Du har gett många av oss bloggare mycket, med dina tankar och känslor du delgivit oss i dina många och långa inlägg.Tack för att du finns.Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack så mycket Kao och tack för att DU finns med din mycket informativa och intressanta blogg!Hemikramar ♥

  10. kerstin skriver:

    Tack för Dina tankar och ett jätteGrattis på årsdagen :)) En riktigt stor Kram om Dig också ❤

  11. Mavera skriver:

    Ett stort grattis!Mavera väljer i alla fall valfärd!Det är viktigt att flera inser detta vad håller vi på att förlora.Har hyrt Avatar-filmen, ska se den i helgen:)Kramar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag blir avundsjuk =0(… =0) Jag hoppas att du ska njuta riktigt mycket!Det är livsviktigt att vi börjar tala om miljön som ett hedersuppdrag att befästa vår passion kring, än att tala om den som en tung plikt som måste uthärdas…Och välfärden är vad vi har att exportera. Ett lyckligt fredligt folk, måste ju vara lyxigare än något annat, eller hur? Som Fredrik Härén säger: NYSKAP, fantasi och kreativiteten är framtiden…Hemikramar ♥

  12. Kristina skriver:

    Stort grattis på ettårsd o lycka till med fortsatt bloggande, tumme så klart.Ha de gött vännen o hälsa fam så mkt.Många goa varma kramizar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack så mycket Kristina! =0) Jag hoppas att fortsättningen blir bra med.Idag känner jag mig på bättringsvägen och ser framåt!Hemikramizar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Arrami! Ämnet är INTE nytt för mig, jag och Pellefantia och andra inom vänstersfären har skrivit om detta länge, men kanske inte så lättfattligt och pedagogiskt…Jag ska be Serafinn om att få reblogga och jag hoppas att hon tillåter det, fast hon har varit sur på mig i månader… men då kanske jag kan reblogga dig i stället??FÖR FRAM OCH UT MÅSTE DETHemikram ♥

  13. KramgoaUllis skriver:

    Gah..Trodde jag hade varit här och grattat till din ettårdag av bloggande..*skäms*GRATTIS..Och hoppas att du orkar fortsätta!*Hipp hipp hurra kramar*

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du kanske var på ”Hemimammas hem” och gratulerade mig i originalinlägget?Hemikramar och jag kämpar vidare, så länge jag orkar! ♥

Kommentera

