Hemimammas tankar – Barnen? Har vi rätt att skada och döda dem? För profit och egoism?

angel_loves.png

Inlägget rebloggar

Hemimammas kamp – Kampen för att låta barnen få en chans att leva, mot alla odds..
GOD AFTON!! Nu har det gått ett par dagar, sedan frågan om avnavling hamnade i Media. Det är A-Linda…  Läs mer Skrivet av HEMIMAMMA 42 år på bloggen HEMIMAMMA

GOD AFTON! Ikväll rebloggar jag ett gammalt inlägg om barnens villkor i denna värld vi utsätter dem för, när vi vill ge liv och hopp, men många gånger ger smärta och död och hopplöshet…

Image from Gothenburg Book Fair 2009

Image via Wikipedia

Idag skrev Ola Lindholm en väldigt bra debattartikel som protesterar mot 5:ans nya dokusåpa om barnen som lämnas vind för våg, ensamma, utan föräldrar och hur det påverkar barn…

Kanal 5:s program ”Föräldrafritt” som skildrar 20 barn som ska bygga egna ”världar” tillsammans utan vuxna, börjar med en text och en svensk röst som berättar att ”inga barn har kommit till skada under inspelningen av programmet” och att barnen ständigt varit övervakade av vuxna.

Sedan får vi se hur barnen misslyckas kapitalt med att laga mat och hungern sätter in, hur de ”starka” förtrycker de ”svaga”, hur barnen slåss, hur de bryter ihop och längtar hem (efter bara några timmar), hur en mamma försöker tvinga sitt barn att stanna kvar fast han mår uppenbart dåligt och så vidare. Programmet återkommer hela tiden till att det är ett experiment som utförs. På bästa sändningstid 20.00.

Kanal 5 säger att detta aldrig kommer att kunna hända i Sverige. Men Kanal 5 jämnar marken för att just detta ska kunna ske. Man flyttar gränsen för det acceptabla lite grand, med hjälp av engelska barn. Expressens tv-krönikör skrev efter första avsnittet att hon ”inte var speciellt upprörd” eftersom barn blir lika exponerade i ”Supernanny”.

Just det. Ett program som började med att exponera barn i kris för att hjälpa dem och familjerna jämnade marken för ”Föräldrafritt” i England. Det kan hända i Sverige. Med tv-ledningar som Kanal 5:s så är det till och med troligt. I kväll sänds andra programmet i serien. Och Kanal 5 tjänar ännu mer pengar på att skada barn.”

Då minns jag ett inlägg jag skrivit.. ett annat TV-experiment, en modern avart av ”Milgramstudien”

Sedan, ser jag denna hjärtekrossande artikel om en bebis i en väska... ”Barnets navelsträng var provisoriskt kapad, så polisen tror inte att barnet är fött på sjukhus.” Någon brydde sig nog för att klä barnet och att inte döda det, men kunde inte, eller vågade inte föda det på sjukhus, eller ta hand om det på ett normalt vis? stackars människa och stackars barn… Betyder det att barnet haft bättre eller sämre chans att klara sig?

logoliten.gifDet får mig osökt att tänka på min hjärtefråga nummer ett… ”Sen avnavling”

Nu har det gått några månader, sedan frågan hamnade i TV. Det är ett hårt arbete som äntligen börjar att ge frukt. Vi har blivit allt fler som uppmärksammar frågan. Göteborgsposten har skrivit artiklar och Expressen har skrivit. (Jag hittade t.o.m en artikel på DN som är 3 år gammal, där man diskuterar för och nackdelar med tidig avnavling, som dessutom presenterade den numera avslutade Halmstadsstudien, som bekräftar de resultat som många andra pekat på)

Men inte Aftonbladet. Som vanligt. Inte en enda träff på min sökning. Men jag hittade en artikel om att mammor fick föda i korridorerna i Göteborg. Sjukhusen väntades att bli överfulla…

Vilket kan ju vara att riskera sitt ofödda barns liv ännu mer, eftersom det är på Göteborgssjukhusen, som man VÄGRAR att ta till sig de nya rutiner som säger att man ska vänta några minuter innan man avnavlar barnen. För att de ska få sin fulla blodmängd. Ofta får de inte ens hälften innan man klampar navelsträngen.

Är de för lata att förändra rutinerna?? Eller Ligger det prestige i saken??

VILL VI ATT VÅRA BARNS LIV OCH HÄLSA SKA RISKERAS PGA LATHET OCH PRESTIGE????

”När barnet ligger i mammans mage har det sitt blod cirkulerande i sin kropp, i moderkakan och i navelsträngen. Allt detta blod är barnets men det cirkulerar runt eftersom barnet behöver hämta upp syre och näring utanför sin egen kropp.

Jämför med att vara kopplad till en maskin som hjälper kroppen att pumpa runt blodet. Blodet går från din kropp, in i maskinen och sen tillbaka till din kropp. Om man ska koppla bort dig från den här maskinen är det ju en ganska bra idé att se till att du får allt ditt blod, så man inte lämnar kvar en stor del av DITT blod i maskinen, eller hur?

Precis så är det med en nyfödd bebis och naturen är så smart att när barnet föds och tar första andetaget så kopplas allt om och moderkakan blir överflödig. Men då är det så fiffigt att moderkakan vet om detta och pumpar in allt blod som finns ”ute på vift”, i navelsträng och moderkaka, i barnet. Det här går snabbt, inom några minuter har barnet fått in sitt blod i kroppen där det hör hemma och därefter blir navelsträngen helt vit och slapp. Då kan man klampa av den och klippa.”

Så skriver Becka i sin blogg.

14ecd189ab5bcef4.jpgSå enkelt kan det vara. Så enkelt ÄR det. Varför vill inte de höga herrarna och damerna Överläkare, begripa det??

Tänk om någon tog hälften av ditt blod? Hur skulle du må då? Jag vet. Sommaren -09 var jag tvungen att uppleva ett utomkvedshavandeskap. När jag vaknade från min operation, som vart så hastigt och lustigt påkommen, att jag inte fick invänta att min man skulle kunna komma och vara med mig innan jag rullades in (vilket frustrerade envisa Hemimamma fruktansvärt) och ”ta farväl” Gud förbjude, men man kan ju aldrig vara helt säker…

Nåväl, när jag kom till sans igen lät man mig förstå att jag hade över 1,5 liter blod i buken…Det var tydligen på håret sade läkaren… Då hade jag ändå ÖVER hälften av mitt blod kvar…

Då är tanken inte så absurd, att Emma, som alltså avnavlades tidigt, som fick hypoglykemi ”sockercoma”(finns i förlossningsjournalerna), direkt efter förlossningen, alltså ett tydligt tecken på att hennes blodmängd inte var tillräcklig och sedemera, tre veckor senare dog, troligen av en infektion av ett enterovirus, alltså en enkel förkylning.

moderkakstöld.gifLåter det rimligt att ett barn ska dö av en förkylning, för att hennes immunförsvar stulits??

När hon föddes var det som ”Diabetiker”, När hon dog, var det som en ”AIDS – patient”

Tre till, av mina sex barn, föddes som ”diabetiker” Jag kan syndromet utan och innan. Det är t.o.m ett faktum att deras tillstånd inte skulle upptäckts och behandlats om inte JAG som mamma KRÄVT blodprover omedelbart efter förlossningen, vis av erfarenheten, när min äldsta dotter HÖLL PÅ ATT DÖ när hon föddes för tolv år sedan, av ALLVARLIG hypoglycemi, alltså sockercoma med medvetslöshet och risk för dödsfall om inte tillståndet upphävs OMEDELBART.

Som jag skrivit om tidigare, så sitter Göran Hägglund i knät på kapitalet och blodbanken, som alltså vill åt våra barns stamceller, vilket är förklaringen till att förfarandet inte stoppas, allra helst i Göteborg, där blodbanken finns… En blodfylld moderkaka i USA är värd OERHÖRT mycket pengar…

Medicinindustrin är i förhållande till människorna, som bankerna till länders regeringar – De verkliga makthavarna… och vi är lika utlämnade till deras makt, som regeringen till bankintressena…

Farväl Emma.jpgNotera scenen till höger…

En mor och hennes två fina barn. I vanliga fall en rörande och glad scen. En flicka som klappar på sin lilla syster.

Det är bara ett fel med bilden.

Den lilla systern är död och bilden togs när jag och min Tripp skulle ta farväl…

Att jag publicerar bilden, kan vara kontroversiellt.

Men jag vill visa vad följden kan bli av tidig avnavling.

Jag vill att ni som läser verkligen ska förstå att detta är verkligt.

Jag är inte bara en siffra i statistiken.

Jag lever med denna förlust, varje dag. Jag har skäl att bry mig och att göra så gott jag kan för att ingen mer ska drabbas…

Mig veterligen har bara jag drabbats på detta sätt som jag känner till, men jag är säker på att andra också kan ha drabbats, om inte av detta, så någon av alla de andra skadorna som är förknippade med tidig avnavling, som drabbar barn varje dag i vårt land…

blood-drop_47152500.jpgDÄRFÖR VILL JAG FÅ KONTAKT MED ANDRA SOM DRABBATS, PÅ OLIKA SÄTT. OM VI ÄR FLERA SOM GÅR IHOP, KANSKE VI KAN STOPPA DETTA PÅ NÅGOT SÄTT!!   INGEN MER UNGE SKA FÅ DÖ!!! ELLER SKADAS HELT I ONÖDAN!!

Skriv om era erfarenheter i kommentarsfältet, eller maila mig på

Hemimamma@hotmail.se

HJÄLP MIG OCH A-LINDA ATT SPRIDA INFORMATIONEN OM SEN AVNAVLING.

SLUTA RÅNA SPÄDBARNEN PÅ DERAS BLOD – DE BEHÖVER DET SJÄLVA!!

 ARTIKEL I SvD SOM KAN KOMMENTERAS, SKRIVEN BLA AV , GÖRAN HÄGGLUND om PATIENTSÄKERHET?? Vilken sådan avser han? Inte barnens i alla fall!?

Dessutom undrar jag om någon har erfarenhet av att starta en minnesfond? Hur gör man? Vem kontaktar man??

GOD AFTON!!

47 thoughts on “Hemimammas tankar – Barnen? Har vi rätt att skada och döda dem? För profit och egoism?

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Barnens lidande får mig att se rött…

    • HEMIMAMMA skriver:

      Beatus, qui prodest, quibus potest – ”Lycklig den, som hjälper alla han kan”så ja, Himlen jag knuffar…. =0)

  2. Arrami skriver:

    …5:ans dokusåpa där man experimenterar med barn som mår psykiskt dåligt av experimentet är VIDRIGT! Påminner om filmen ”The Experiment” jag ser nu…ja, du känner till historien bl.a. från ”Flugornas herre”…människor i grupp blir lätt vidriga fascister…och kanal 5 är INGET UNDANTAG!Vad det gäller för tidig avnavling…som blodgivare ger jag aldrig mer än en halv liter av de sex-sju liter jag har, mer får jag aldrig ge…du ser proportionerna visavi de nyfödda? Sjukt…det är sjukt hur den svenska ”vården” behandlar nyfödda p.g.a. prestige!Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja.. jag känner till historien från ”Flugornas herre” och många böcker som går ut på att ge samma insikt i det mänskliga psyket och hur sköra gränserna är för de beteenden som vi kallar ”mänskliga”Jag vägrar att ens se programmet, trots att jag i objektivitetens namn brukar se i alla fall ETT avsnitt av något jag vill uttala mig om, som exempelvis dokusåpan om de bortskämda ungdomarna… Jag behöver inte se skiten, för att känna ända in i märgen vad det handlar om och hur barnen mår… Jag genomlevde det själv som barn, under betydligt gynnsammare allmänförhållanden med min familjs stöd bakom mig… Hur dessa barn mår av att utsättas av detta, går bortom ord, för jag kan verkligen känna in hur de uppfattar världen och sig själva…Det jag med min empati kan känna får mig att må fysiskt illa och någon borde stämma 5an för medhjälp till barnmisshandel eller något dylikt…Det är ALLTID barnen som betalar det första och största priset när vuxna inte fattar vad ordet betyder… som alliansen exempelvis… skamligt och skandal! Alliansens SS känner vi ju till… Stupstock & Slavarbete… inget moget, mänskligt samhälle accepterar det vi numera tar till oss som lag i ett alltmer segregerat samhälle.. klassegregation och kunskapssegregation…Men jag och många med mig idag, motsätter oss denna framtidsberättelse och vill ändra den!V V V Hemikramar ♥

  3. Civilisten skriver:

    5:ans program är helt sjukt, hur fan tänker man, nä man tänker inte alls…det är väl här regeringen ska gå in och granska nya program, inte vår statliga teve.Hur är världen funtad när man behandlar barn på detta sätt, uppenbarligen så skiter man i barnen så länge man får vara med i teve och kanske för en PENG!Bra att du tar upp detta, det är för mycket sånt som pågårKram å tumme

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tacki Civilisten för ditt stöd och din tumme!!Ja, fler och fler program är mobbingTV och det är EN sak när vuxna ger sig i leken, menb när barn utsätts, som inte har en möjlighet att förutse konsekvenserna av sitt handlande?Det får inte stillatigande accepteras i samhället…Hemikramar

  4. A-Linda skriver:

    Hinner inte skriva någon kommentar nu, men tummar så länge . Kram!

  5. kaoskatta skriver:

    Jag har inte sett programmet med barnen utan vuxna. Tack och lov. Hur desperata är inte familjerna som säljer ut sina barn på det sättet. Det får mig att tänka på fattiga familjer som säljer barnen till prostitution för att i alla fall överleva. Sjölv tror jag att människan är i grunden god och att läsa böcker som ”Flugornas herre” redan i skolan som nån sorts sanning om mänskligt psyke tror jag är förödande. I synnerhet tillsammans med all propaganda om att människor är egoistiska och grymma i första hand skadar vår naturliga samarbetsvilja ohc medkänsla. Ideologin om människans egoism och benägenhet för våld och grymhet tjänar den politik som förs idag. Kapitalismen bygger helt på girighet och de som roffar åt sig älskar att prata om ”den starkes överlevnad”, men ser man på naturbefolkningar är det samarbete som utmärker deras samhällen i mycket högre grad än vad våld gör.Läskigt hur lättpåverkade vi människor är, samtidigt ger det hopp om förändring att vi kan lära av varandra och byta åsikter. Det gäller att påverka och förändra våra tankar till större medmänsklighet.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag börjar tänka på de fattiga som säljer sina organ…Jag tror att människan är ett djur och att det bara är vår kultur som i grunden avgör vad vi kallar gott och ont. Det är skillnaden mellan oss och djuren… att vi kan välja både tankar och beteende. Om kunskap är förödande? Jag har svårt att se det på det sättet. Jag anser att”Forwarned is forarmed” alltså det är lättare att hantera det man känner till och är förberedd på.Men jag tror liksom du, att de flesta inser att det är mer konstruktivt att hjälpa varandra än att stjälpa varandra och jag tror också att många naturbefolkningar har den insikten som kulturen berövat den västerländska, nämligen att samhället är beroende av gemenskapen…Dina sista rader håller jag med dig om helt och fullt!!Hemikramar ♥

  6. Maria de Suède skriver:

    Ja, barn är inte värda nàgot, ej heller ungomar, eller unga vuxna, nàgra àr i mitten av livet, sen passerar man 50 och förlorar värdet igen… Det är väl sà i Sverige? Men barn ska gà före vuxnas intressen! Det stàr t.o.m. i deklarationen av de Mänskliga rättigheterna! örnkram ♥

  7. HEMIMAMMA skriver:

    Knuffar!

  8. sarahmara skriver:

    Vilket vackert foto Hemi!. (vet inte hur du tar det, jag menar väl) det var en eller två vackra flickor du hade på bilden!. Du är unik, på många sätt. Du och Emma, kämpar Du kämpar för rätten att få ett för dig stort men för de skyldiga ett enkelt svar på om det var detta som gjorde att du förlorade Emma! MEN till saken hör att du kämpar INTE bara för dig och Emma , utan även för ALLA som drabbats!. Jag beundrar dig verkligen! Här kan jag tacka dig för att du även lägger energi på att vara och visa att du är rädd om MIG där DU var den som STÖRST stod upp för mig när jag fick påhopp i mitt inlägg häromdagen. Du hjälper alla, du finns överallt där du kan hjälpa. Jag hoppas människor delar den uppfattningen med mig , och försöker och kan dom så att dom hjälper dig i dina kamper! Jag gör det, och kommer att fortsätta med det. Min äldsta son blev för tidigt avnavlad. DU fick mig att uppmärksamma detta. Har inte tänkt på det förut. Men han drabbades av väldigt kraftig gulsot. Dom tog prover , jag ljuger inte om jag säger att dom stack honom i fötterna var tredje timme dygnet runt. Han fick sola och värdena gick inte ner på en vecka, så en läkare tog in mig i ett rum och diskuterade om att det är på väg att gå så långt som till blodbyte. Han t om berättade hur det skulle gå till. Att det värsta var att det tar väldigt lång tid pga att barnen har så lite blod. Nu slapp vi detta, men kan det bero på tidig avnavlig?? Jag kan höra med bekanta och mina syskon om deras barn, men inte mycket mer kan jag göra. jag står MED dig i alla fall! Varma kramizar och tack för att du är unik som människa! och KNUFFAR HÅRT♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej Sarahmara! Först och främst tack för en fin kommentar och jag tar inte alls illa vid mig utan förstår, hur du menar med bilden… Jag känner på samma sätt inför bilden som du… Det är en koppling till någon som inte längre finns hos mig…Sedan vill jag säga angående att jag gick in när du blev attackerad att i första hand, så är jag en medmänniska, därefter din vän, och sist men inte minst, så är jag uppfostrad med att det är så medmänniskor gör för varandra och jag är glad att jag lyckades hjälpa och stötta dig, och det gör jag inte bara för att jag räknar dig bland mina vänner… Jag gör det VARJE gång jag ser någon råka ut för det, och där jag KAN göra något, så tvekar jag inte… Du minns nog rabaldret när jag försvarade Zoomo? Sådan har jag alltid varit och sådan lär jag förbli, så länge jag själv har mitt förstånd kvar… och att jag kanske ifrågasätts för det, är jag van vid… så har det också alltid varitDu är den vän här på bloggen som följt mig längst och du har alltid varit ärlig och öppen i både dina känslor och tankar och du lärde mig en viktig läxa, nämligen att man måste våga öppna sig ibland, även om man inte vågat det tidigare…I stora delar av mitt liv har jag varit en enstöring, men du gav mig mod att öppna upp mitt liv och mina känslor och tankar och det fina är att jag tror att du skulle gjort det även om vi inte varit vänner… För du, liksom jag, har en känsla för ”rätt” och sant så det är jag tacksam för.Avnavlingen är en viktig sak och att du vill stötta det har jag vetat länge och är dig evigt tacksam för, liksom jag tror att A-Linda också är det…Varmaste hemikramizarna till dig du goa Sarahmara och fortsätt kämpa och låt ingen sätta sig på dig… Men om någon gör så, så kan du räkna med min penna till ditt papper ♥

  9. sarahmara skriver:

    Oj, glömde det huvudsakliga kommentaren angående programmet!. Helt absurt!, och vilken mamma, som övertalar barnet att stanna!. Antagligen får dom en massa pengar för detta (såklart) och pengar, ja för pengar gör många vadsomhelst!. Men att experimentera på ett sånt här sätt är rent ut sagt riktigt skandal!!! Jag HOPPAS att det blir ramaskri, att folk protesterar hårt och skarpt så programmet får läggas ner!, och den som kom på idén får skämmas och ALDRIG MER få producera ett program utan ta ett vanligt städjobb. Där kan han ha sina studier!. Men eftersom det antagligen har det visats i England och eftersom jag inte hört mycket om det elr rättare sagt inget är väl programmet accepterat. Att det dessutom jämförs med ”Supernanny” är också absurt!. I och för sig har jag kraftiga reaktioner på det med att dom visar det i Sverige, då dom slår barnen!!! OCH repriserna visas på dagtid så barn kan se det här i Sverige. Så jag tycker illa om det programmet också…..Kanske är en tråkig människa?? kramizar igen♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag delar din uppfattning, helt och fullt!Jag hoppas också att det stoppas….Hemikramizar till goa Sarahmara ♥

  10. Maj-san skriver:

    Idag verkar tv mest gå ut på mer och mer s k dokusåpor, alla kanaler ska ha en, och för att locka ännu mera tittare blir de alltmer vidriga. Att gå så långt att man sätter barn i en sådan situation är mer än galet, det är en sak att stoppa in ett gäng vuxna, de kan välja själv, men barn. Vi föräldrar ska skydda våra barn mot sådant, att sen höra att en mamma tvingar sitt barn stanna kvar är häpnadsväckande, hur tänker den människan, går allt ut på publicitet idag.Nä, jag kommer aldrig uppskatta den sortens program, jag ratar dem alla, och jag hoppas innerligt att även reklamkanaler kan ta sitt förnuft till fånga och inte vara så j-kla pengakåta jämt.Hmm, sorry Hemi men jag blir så förbaskad, barn ska vårdas ömt.stora kramen

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag känner som du och nyligen blev jag kontaktad av ett produktionsbolag som ville intervjua mig för ett program om eldsjälar. Hon hade snubblat över min blogg och tyckte att jag passade i programmet… När kvinnan ringde upp mig var allt jättebra och jag sade att jag gärna var med och berättade om allt jag gör och försöker göra för att förändra samhället och allt jag upplevt, och allt var jättebra ända tills jag talade om att jag inte ville exponera mina barn i programmet… Då fick tydligen bråttom och hon hörde inte av sig igen, som hon lovat att göra inom en vecka?Så jag vet hur cyniskt media fungerar…Hemikramar ♥

  11. A-Linda skriver:

    Puffar, och hoppas samtidigt att fler ska inse allvaret i att barn blir bestulna på ca hälften av sitt blod och sina viktiga stamceller (som var ämnade att skydda dem mot sjukdomar under livet) i samma stund de föds, utfört av svenska barnmorskor och läkare (på uppdrag av socialministern?) , som smusslar bakom ryggen på föräldrarna med det här, vilket de lätt kan göra eftersom de flesta av oss tror att man kan lita helt på att svensk mödra- och förlossningsvård gör allt utifrån mödrars och barn bästa. Jag önskar att fler börjar reagera, framförallt hjälpa till att sprida information till blivande föräldrar (åtminstone i sin egen släkt och vänkrets) så att de kan skydda sina barn mot det här . Istället för att vänta med att reagera tills det står om tidig avnavling i historieböckerna någon gång i framtiden som tidernas största medicinska skandal, vilket jag är övertygad om att det kommer göra. Kram!

  12. pegasos skriver:

    Tumme, Hemi!Varje gång jag läser dina inlägg och läser det fakta du belyser oss med, blir jag alltid lika upprörd att vi människor kan vara så grymma… Har ej ord att beskriva, det jag känner… med den klumpen i halsen…Tummar!Kram

  13. Magister Stork skriver:

    Godkväll!Jag läste Olas artikel och bestämde mig för att inte se skiten helt enkelt. I veckan myser jag istället med Kalla, Hellner och Anna Haag…fina förebilder för ungdomar idag, ja även för oss vuxna.Föräldrar som hänger ut sina barn…kan det handla om pengar eller andra lockelser?

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag behöver heller inte se skiten… Jag såg dessutom hur cyniskt man behandlade unga människor i Idolproduktionen också, när jag medverkade 2005… Mattias och framför allt Tobbe, kan man undra kring deras personliga värderingar… Jag har aldrig träffat en divigare och drygare kändis… och jag har haft och göra med några stycken…Jag skulle INTE kunna göra på det sättet och det har ”kostat” mig chanser i media…hemikramar och jag hoppas att du har en trevlig Kristoi flygare ändå =0) ♥

  14. A-Linda skriver:

    Jag fattar fortfarande inte varför det är så få som reagerar på det här med för tidig avnavling. Trots att det framgår redan i rubriken att det både kan skada och döda barn är Arrami den enda som har kommenterat något här om avnavling : ”Vad det gäller för tidig avnavling…som blodgivare ger jag aldrig mer än en halv liter av de sex-sju liter jag har, mer får jag aldrig ge…du ser proportionerna visavi de nyfödda? Sjukt…det är sjukt hur den svenska ”vården” behandlar nyfödda p.g.a. prestige!”Ja är det är verkligen sjukt att barn tvingas lämna ca 50% av sin totala blodvolym i samma stund de föds ( just när de är som mest sårbara!!!) medan vuxna blodgivare inte får lämna mer än 10 % per tillfälle (män högst 4 ggr per år och kvinnor 3 ggr) ? Dessutom måste man ju faktiskt vara 18 år och väga minst 50 kg för att få bli blodgivare. Kramar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tror att flera reagerar av de som kommenterat, men kanske inte känner att de har något att tillägga i frågan? Jag vet att de alla stöttar oss i alla fall…Men Arramis kommentar är mycket tydlig och talande.Hemikramar ♥

  15. A-Linda skriver:

    Ja du har säkert rätt i flera av dem som kommenterat reagerat men inte haft något att tillägga. Maria de Suede har ju själv skrivit flera inlägg om avnavling. Apropå bebis i väska; När jag jobbade på neonatalen kom det en gång en nerknarkad prostituerad kvinna upp på avdelningen med ett nyfött barn i en väska,. Hon hade i knarkpåverkat tillstånd helt ensam fött barnet hemma , och eftersom hon inte kunde ta hand om det lämnade hon in det på sjukhuset och försvann sen spårlöst. . Vi som arbetade där förundrades över att barnet trots allt mådde så bra. Förutom lite abstinensbesvär verkade det för övrigt helt OK och var rosig och fin i färgen. Den här mamman hade förstås inte navlat av förrän långt efter det att navelstängen slutat pulsera, säkert inte förrän efter att moderkakan kommit ut. Barnet hade därför förstås fått i sig allt sitt moderkaksblod och blev därmed skyddat från de skador det säkerligen skulle fått om det hade fötts på sjukhus och blivit hastigt avnavlat.Kramar! ♥

  16. A-Linda skriver:

    Knuffelipuff ! (tyckte det var synd att lämna det här inlägget så snart)

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det lever på Facebook och kommer att spridas ytterligare, var så säker!!Tack för knuffelipuff!! Hemikramar till bästaste Urmodern! ♥

  17. Kao skriver:

    Barnet i väskan = utsatthet, ensamhet och förtvivlan hos mamman? Men ändå hade hon ömsint klätt barnet ordentligt. Vilket helvete att tro det var enda utvägen att göra så!Du vet väl att i Tyskland (eller är det England?) finns en slags ”brevlåda” på ett sjukhus,där man kan lämna sin i hemlighet nyfödda om man inte har nån utväg. Barnet blir omedelbart omhändertaget av personal. Hittar man inte mamman inom en viss tid får barnet adoptivföräldrar / fosterhem. Det måste vara England med alla sina tonårsaborter – Detta u-land i många avseenden. Var länge sen jag läste detta i tidningen, flera år sen. Har du också hört talas om det?————-Fotot på är mycket vackert och man kan inte tro att Emma är död på bilden. Hon SER levande ut. Måste varit en hemsk situation, men jag fattar och ser att det var ett mycket vackert avsked, nu när jag vet att hon är död på bilden.——Så har vi detta med navelsträngsblodet igen. Självklart ska barnet ha sin rättmätiga blodvolym. Samtidigt räddar stamcellerna i just navelsträngsblodet många ANDRA barns och vuxnas liv. Inte minst leukemipatienternas. Ett robust barn klarar att avnavlas tidigt (metoden har ju förekommit i ‘evigheter’). Men ett barn, som kanske är försvagat vid födseln av olika anledningar MÅSTE få sitt navelsträngsblod.Kanske man inte kan vara 100 på att det var just för tidig avnavling som blev lilla Emmas död? Eller VET man det? Förstår i alla fall att en stor del av ditt hjärta finns hos det lilla änglabarnet.Jag har redan skrivit på namninsamlingen. Både hos dej och – tror jag, A-Linda.Ha en god natt och en trevlig helg.Kaoskramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tänker som du gällande ”väskbebisen”. Nej jag kände inte till ”brevlådan”, men det låter som en högst medmänsklig lösning på ett olösligt problem…Jag är medveten om att navelsträngsblodet kan göra gott för andra människor och om man vill så bör väl föräldrar ha möjligheten att donera det, men först efter de blivit informerade om alla risker och alla konsekvenser av att beröva barnet. Om moder natur (eller GUD för den delen) inte hade avsett att blodet behövdes, för barnets skull, så hade blodmängden varit mindre från början eller hur?…ALLA barn har rätt till sitt blod, inte bara robusta barn och oftast vet du inte vilka barn som är robusta, förrän flera dagar efter födseln… förekommit i evigheter? nej knappast MÖJLIGEN sedan 1700-tal.Ur vårt historiska perspektiv så är det inte ens en sekund på ett dygn…all tid innan har det varit Lotusfödsel, vilket varit det naturliga (och fortfarande är i U-länder i Afrika, vilket förklarar att barnen överlever i så många fall)100% säker blir jag bara om jag får pengar nog eller hjälp att låta undersöka hennes obduktionsrapport, där järnvärdet i hennes blod vid dödstillfället, kan påvisa att hon hade för lite blod, i enlighet med Halmstadsstudien och andra rapporter som nämns i inlägget.Fram till dess får jag lita på min magkänsla, liksom vi får lita på densamma, att Alliansens motiv gällande FAS III och utförsäkringarna, drivs av en gömd agenda, som undanhålls allmänheten.Trust me? och ja… det var fruktansvärt smärtsamt och oförberett… ena minuten levde hon och ammade, en halvtimme senare var hon död och borta…och mitt farväl? Ja… jag gjorde vad jag kunde för att det skulle bli så lugnt och värdigt som möjligt för min stora dotter, eftersom jag inte ville orsaka HENNE ett trauma… och hon var varm, min Emma, vilket gjorde det hela ännu svårare att ta till sig… först nästa dag, när jag kom dit ensam och hon var kall, kunde jag verkligen ta till mig vad som hänt och då var tack och lov min stora dotter i andras vård, för då rämnade golvet inunder mig…och den känslan driver mig till att kämpa för att ingen förläder av NÅGON anledning, skall behöva förlora barn i onödan, eller genom medicinindustrins profithunger, se bara på vaccinrapporten?Jag hoppas att du får en skön helg du med. Själv ska jag skotta snö och leka med barnen i densamma och sedan vankas smörgåstårtekalas…Hemikramar ♥

  18. superzeke skriver:

    jag tittade lite på ”föräldrafritt”på TV5 play och det var ett helt bedrövligt program.Nästa steg i den här riktningen blir väl att fösa ihop en grupp utvecklingsstördaeller senildementa på samma sätt och sända det.Gissar att de inte skulle ha några skrupler mot det heller.janne

    • HEMIMAMMA skriver:

      Troligen har du rätt i din cynism… ända sedan förnedrings-TV tog sig in i våra vardagsrum, med Robinson, så har det varit en drog som hela tiden krävt högre och skitigare doser för att ta…Tack för ditt stöd Janne och för att du nu bildat dig i anledningen till min närvaro på Facebook.Det betyder mer än ord kan säga att du stöttar mig i detta!Hemikramar ♥

  19. skvitt skriver:

    Onekligen mycket angelägna synpunkter, viktig information och en suverän reserch som ligger bakom. Ambitiös har du alltid varit och det vet ju förståss alla som läser dig!Tumme och kram!/Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för tummen och ditt eminenta stöd! Ambitiös, men framförallt arbetsam =0)och du har rätt, det är ett väldigt viktigt inlägg…hemikram ♥

  20. A-Linda skriver:

    Ser att du och KAO diskuterar ”babybrevlådor”. Vad jag vet så är det bara Tyskland som har dessa babyinkast för oönskade barn, s.k. ”Babyklappe”, en lucka i väggen på ett sjukhus eller kloster där barnen kan lämnas in helt anonymt. Orsaken till att man började med det här var att döda spädbarn hittas i parker, på soptippar etc. Om mamman inte hört av sig efter ett år adopteras barnet bort. Systemet har funnits i Tyskland i drygt tio år, och i dag är det 80 sjukhus som har babyklappers. . Det här har förstås vållat diskussion och kritiken handlar främst om att barn har rätt till sitt ursprung, medan försvararna hävdar att mödrarna annars skulle dödat eller kastat bort sina barn. Så länge inte något bättre system finns, där mödrarna får den hjälp och stöd de behöver för att själva kunna ta hand om sina barn, så håller jag med försvararna till babyklappers. . Här är ett reportage om babyklappers från i somras i SR P1 Studio ETT http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=3767206

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack A-Linda för länken och jag ska titta på den, så fort jag kan och se om det är något att skriva om… Företeelsen kan ju bli vanligare, med den utvecklingen vi ser i vårt land…Jag hoppas att KAO ser detta också…Hemikramar ♥

  21. A-Linda skriver:

    Håller helt med dig om att ALLA nyfödda har rätt till sitt blod, även de ”robusta” , och att man oftast inte vet vilka barn som är robust, förrän flera dagar efter födseln. Problemet här är att många människor – inklusive barnmorskor, förlossningsläkare och barnläkare – inte har förstått att det blod som finns kvar i moderkakan när barnet föds faktiskt är barnets , och alltså inte mammans, och att det här blodet utgör ca 50% av barnets totala blodvolym.Om det är för riskabelt för en robust vuxen blodgivare att lämna mer än 10% av sin totala blodvolym så är det förstås många gånger mer riskabelt för en robust nyfödd att bli av med upp till 50% av sitt blod. Det flesta robusta barn klarar sig dock ändå förvånansvärt bra och får sällan några andra bestående men än ytlig andning för resten av livet , p.g.a de undermedvetna traumatiska minnena av de smärtsamma första andetagen. Ett tidigt avnavlat barn måste nämligen fylla lungorna till max för att få i sig något syre eftersom lungorna inte kan ta upp syre innan det finns tillräckligt blodflöde i dem, och för att syre ska kunna transporteras till hjärnan och andra viktiga organ krävs röda blodkroppar. Beckah förklarar ju det här väldigt bra, men jag klistrar ändå in ett par översättningar jag gjort om lungfunktionen hos nyfödd : ”När barnet är fött behöver det börja andas in luft i lungorna för att överleva. Det är dock ett misstag att tro att dess första andetag är kroppens första erfarenhet av livgivande syre. Fostret får syre under hela graviditeten av mamman via moderkakan. Efter födseln fortsätter moderkakan att ge barnet syre under cirka 5 minuter medan blodet pumpar fram och tillbaka genom navelsträngen. Detta är en del av naturens genialiska plan, så att barnet ska få tid på sig att ”veckla ut” lungorna och göra övergången från livet i fostervattnet till att andas luft så skonsam som möjligt. Kom ihåg att barnet inte tar emot mammans blod eller ”placentablod” från henne, utan det hämtar sin egen blodförsörjning från ett av sina egna fungerande organ ( moderkakan) som bara råkar vara kvar inuti mammans kropp. ” ”Före födseln är lungorna fyllda med vätska och väldigt lite blod strömmar genom dem, barnet får syre från modern via moderkakan och navelsträngen. Denna syretillförsel från moderkakan fortsätter efter att barnet föds tills lungorna fungerar och förser barnet med syre. Detta sker när de är fyllda med luft och allt blod från höger sida av hjärtat flödar genom dem.När barnet skriker och har fått rosa färg , klampar (sluter/stänger) navelsträngskärlen sig själva. Under denna intervall mellan födelsen och naturlig klampning av navelsträngen transfueras blod från moderkakan för att skapa blodflödet i lungorna. Den här naturliga processen skyddar alltså hjärnan genom att ge en kontinuerlig syretillförsel från två källor, tills den andra källan har börjat fungerar väl. ” Jag tror inte att någon förälder skulle gå med på att donera sitt barns blod om de kände till det krävs tidig avnavling för det och vad detta innebär. Dessutom skulle det vara förbjudet att donera barns blod om lagstiftarna hade den här kunskapen. .

    • HEMIMAMMA skriver:

      Denna din kommentar är essentiell och briljant och jag kan inte tillföra mer än min beundran för din kunskap och totala hängivenhet!! Du är enastående A-Linda… ♥Stolta Hemikramar!

  22. A-Linda skriver:

    Bugar och tackar ödmjukt för dina mäktiga superlativ !!! Tacksamma kramar! ♥P.s. Jag har några svar till dig inne hos mig.

  23. HEMIMAMMA skriver:

    Mona Sahlin ger sig in i debatten om sjukförsäkringen…http://www.expressen.se/debatt/1.2283494/mona-sahlin-sverige-forlorar-sin-anstandighetÄr inte det att ringa i larmklockan när man redan sitter i livbåten? Titanic hette skeppet och hon gick under.Hade inte Mona avgått? Vem lyssnar på henne då, oavsett om hon har rätt i sak?Jag bara funderar…

Kommentera

