Hemimammas kamp – Dröm om en vit Jul? Karl Bertil rules! Han behövs mer än Tomten IRL!! ARG

angel_loves.png

6e3c3499c52dac17.jpg

Inlägget rebloggar Öppet brev till regeringen-arbetsmarknadsministern
Jag tycker det är förfärligt när jag läser vad Hillevi Engström säger angående arbetslösa!! Hon påst…  Läs mer Skrivet av VonnaL på bloggen 40+ Vadå då?

GOD AFTON!! Arg och kräkfärdig Hemimamma… Det lackar mot Jul…

”I’m dreaming of a white Christmas” Är världens mest spelade julåt genom alla tider… Sjungen av Bing Crosby, historiens första ”one hit wonder” kanske? I övrigt okänd, (fast hans dotter Mary Crosby, spelade rollen som JR’s elaka sekreterare tillika Sue-Ellens syster… som dödades av JR…)

Men åter till agendan och *villa inte bort dig i trivialia*…

bully-animated-animate-bully-smiley-emoticon-000195-large.gifÄr det verkligen en VIT JUL vi drömmer om?

Ni får ursäkta mitt något vulgära språk idag, ety jag helst vill vomera över oss vanliga plebejers, av den ekonomiska överklassens fostrade välvårdade och lugna sätt att gå till stupstocken.

Ingen tycks bry sig eller reagera längre och folk springer runt i Julhetsen i stället för att öppna ögonen och se att det som göms i snö kommer upp i tö…

Denna kvinna som jag rebloggar drömmer om en värdig Jul. Där hennes verkliga värde erkänns. Läs och begrunda. Hon skriver en hel blogg om saken och hon lever i den verklighet som de flesta blundar för…

Karl-Bertil Jonssons jul har åter blivit verklighet

Vad drömmer de barnen om?? Inte en vit Jul i alla fall… Enligt denna artikel, där Jan Helin tar åt sig äran (?) drömmer barnen om YTTERKLÄDER…  Med största möjliga versaler står det:

00020166.gif”Nu får barnen en värdig jul”

ÄR DET VERKLIGEN EN VÄRDIG JUL?? ATT TIGGA ytterkläder till våra barns kroppar??

ÄR DET VAD HAN MENAR SKA BLI VÅRT NORMALTILLSTÅND?

Jag anser att det han skriver är mer nedvärderande än fattigdomen själv. Det är inte en värdig jul, men det är ett nödvändigt ont i det samhälle som Alliansen vill återföra oss till och permanenta.

000203F6.gifNI SOM RÖSTADE PÅ ALLIANSEN, VILL ATT DET SKA VARA SÅ HÄR??? Inte? Men du röstade ju på detta!!! IDIOT!! Min vanmakt och ilska över denna obildade arrogans från vanligt folk, överträffas endast av mitt förrakt inför deras invanda idiotpotential, som skulle gjort  P.T Barnum själaglad.

”Men jag visste ju inte” SKYLL PÅ DET och gå och sälla dig till fårskocken, som sitter och läser detta på sina nya IPAD’s.. Skit i fattiga barn och våra nya slavar, bara du har ballaste grejen, som ger handeln nya försäljningsreckord?

340 000 barn lever i fattigdom idag. Alltså lika många barn som de antal vuxna som röstade på SD…

Ska de siffrorna följas åt i framtiden också?

Nalin Pekgul försöker att i sin debattartikel om Karl-Bertil Jonssons julgärning och att den åter är relevant… trots den tornado (”SKRÄCKRASET”) som går igenom partiet … att påminna om de första och minsta och riktigt oförsvarliga offren för Alliansens politik....

2c18c52124d6346a.jpegMen lillebror, Alliansens Sverige skulle vilja följa storebror USA i ytterligare en yttring av deras sjuka samhällssystem och kultur. De vill att välgörenhet skall bli avdragsgill…

De fattiga ska sättas på undantag och göras ”tacksamma” och visas upp i galor som tjänar till att ge dem som suger ut samma fattiga, gott samvete och en rörd tår i ögat över deras eget goda hjärta…

I stället för att välfärden och resurserna delas och fördelas rättvist och jämlikt från början…

Och Sossarna flamsar runt och diskuterar finlir? De begriper inte att det är dags för brösttoner nu om vi inte vill bli de goda människorna som var tysta, vilket var farligare än de onda människor som tilläts verka, om vi lyssnar på Dr Kings råd…

Vad drömmer den som är arm eller benlös om? att skrapa is från rutan med nakna fötter?

”Transportstyrelsen rekommenderar därför att kommunerna inte ska ge tillstånd till den som kan förflytta sig till fots med hjälpmedel. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd säger till ”Rapport” att hon inte ser någon anledning att se över reglerna.”

154369_166434573397789_100000937415340_314511_43746_n.jpg

I ”Belarus”, alltså Vitryssland, förekommer våldsamheter i samband med valet… Drömmer de om mer snö eller att slippa ifrån sin diktator? Wolfgang Hanssons bitska debattkrönika

Den som fastnar på tunnelbanan eller krockar i en tunnel drömmer nog också om en snöig Jul som isar ner växlar och spår… 

På ön Yeonpyeong och fyra andra närliggande öar befann sig invånarna i morse i skyddsrum – efter order av regeringen. Sydkorea inledde därefter dagens artilleriövning. Alla barnen där drömmer självfallet om en vit jul.

Wolfgang Hansson har missförstått saker eller hur?

Men Ghost har i sitt inlägg glasklar koll på vad som borde skänka efterstänksamhet till världens krigshetsare.. Ja, just ja… Jag levde ju i villfarelsen att krigsindustrin brydde sig om kommande generationers problem… Tänkte inte på det…

KRIG OCH TERROR ja… för att visa lite nyans i debatten kring terrordådet i Stockholm, vill jag ge er detta inslag från kulturredaktionen, som handlar just om terrorns historia i kulturerna och att Islamistiska galningar inte var de första att döda i en inbillad makts namn…

Klicka på bilden så kommer ni till klippet (Marats död av David)

imagesmaratbydavid.jpeg

I denna bild nedan kommer du till ett annat klipp (men det är en överraskning *flinar elakt*)

imagesmarat.jpeg

Jo… En grupp drömmer om en VIT JUL… Alkoholisternas barn…

GOD AFTON!!

44 thoughts on “Hemimammas kamp – Dröm om en vit Jul? Karl Bertil rules! Han behövs mer än Tomten IRL!! ARG

  1. Carina skriver:

    Jag skulle tycka att det var urskönt om alla sveriges alkoholíster valde en vit jul, om inget annat så för sina barns skull. Jo, en sak som jag funderar på. Om någon skulle vilja hjälpa de barnfamiljer som har det tufft i Sverige, hur gör man då? (om man inte känner någon). Jag hörde t ex talas om att man kunde sända en banankartong med saker till Litauen, det ombesörjdes så att en barnfamilj fick det (om man väljer det). Det skickas med bussgods. Finns något liknande för svenska barn? Vet du?När ska du börja gilla att Framsnacka(min sida)?http://www.facebook.com/#!/pages/Framsnacka/183443715005158Allt gott till dej!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Har redan gillat framsnacka =0)I länken handlar det om ”Majblomman”, men jag skulle vända mig till Kyrkan och höra efter.För nog behövs det alltid… och mer lär det bli…Allt det bästa till dig!! Hemikramar ♥

  2. Magister Stork skriver:

    ”De fattiga ska sättas på undantag och göras ”tacksamma” och visas upp i galor som tjänar till att ge dem som suger ut samma fattiga, gott samvete och en rörd tår i ögat över deras eget goda hjärta”…Regeringens USA politik står mig ärligt talat upp till halsen…är svenska folket ( inte alla dock ) så fördummade att vi inte begriper vart det barkar iväg med denna regering vid makten?Storkis

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nu var ni så snabba att jag inte hann skriva min inledningkommentar =0)ja, jag blir kräkfärdig på den svenska oförmågan att ta in verkligheten och agera därefter…Skygglapparna måste vara ”årets julklapp” i stället för IPADen…Hemikram ♥

  3. HEMIMAMMA skriver:

    Min egen knuff och kommentarsruta…

    • HEMIMAMMA skriver:

      Kollade på favorit advokat, Alan Shore, i Boston legal och fick ett tanketips av programmet…http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rst_kom_de_…”I Tyskland hämtade de först kommunisterna, och jag protesterade inte, för jag var inte kommunist;Sedan hämtade de de fackanslutna, och jag protesterade inte, för jag var inte fackansluten;Sedan hämtade de judarna, och jag protesterade inte, för jag var inte jude;Sedan hämtade de mig, och då fanns ingen kvar som protesterade.”Tänk på det ni som aldrig vågar göra er stämma hörd….

  4. ghostalive skriver:

    Härligt! Du är både engagerad, arg, rolig och av det rätta virket. Det får du en kram för.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack så mycket!! den goa kramen värmde verkligen!!Äntligen ser du mig!! Jag som har försökt att fånga din uppmärksamhet i flera timmar… eller snarare veckor =0) men nu ser du mig och förhoppningsvis återvänder du…Hemikramar och tack!

  5. Maria de Suède skriver:

    Ja, du läste ju min dikt om julen, sà jag behöver nog inget säga… Tummeörnkramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för tummen Maria, men du måste berätta hur det blir om du kommer hem eller inte?Jag har väntat länge på att få se dig igen!!Hemikramar ♥

  6. Pluppa skriver:

    Hoppas di/ni har det gott!Önskar er en god jul och ett gott nytt år om vi inte hörs innan.Bra inlägg vännen.Kraam/Pluppis

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nu kommer den stora stressen inför Jul, så min födelsedag som alltså är halv åtta i morgon kväll, firades redan igår…Självklart höres vi innan…Tack för cred!Hemikramar ♥ x11

  7. syfte skriver:

    Mycket bra inlägg…med förtvivlan man ser på det hemska fruktansvärda ovärdiga liv, människor tvingas leva i total missär, tvingas att leva på allmosor, i ett land som SVERIGE, det finns gott om pengar men det är nog så de som verkligen har ska ha mergirigheten har inga gränsersakta men säkert har man förstört det vackra humana land, vi en gång hade…när man ser sig om så ser man en hel del, och det gör ont i en..vi får inte ge upp, det måste till förändring…och det snabbt..för vem vill se, sin medmänniska i misär…i vårt land som har om man vill resurser..Kramar och varmat tankar till dig hemimamman, som ser och reagerar och agerar…Hanna

    • HEMIMAMMA skriver:

      VI MÅSTE LÄRA OSS BLIXTSNABBT ATT VÅRAT LAND ÄR INTE BÄTTRE ÄN VI GÖR DET!!!Om vi inte står upp mot orättvisorna, kommer de att florera och frodas som mögel i buljong!!och de kommer INTE att lämna utrymme för något annat att växa…Hemikramar och varma tankar till dig också, som också reagerar!! ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Är denna blogg din?http://blogg.aftonbladet.se/chevy-lelleMan hänvisas dit av din snack… vill du förklara? blir väldigt förvirrad…

  8. A-Linda skriver:

    Mycket bra inlägg! Tumme!Här i min egen lilla värld drömmer jag om en grön och mild jul för mina ”uteliggares”skull ( hjortar,råddjur och fåglar som jag matar ) Det var så många vilda djur som frös/svalt ihjäl förra vintern, så jag hoppas verkligen att det inte ska bli lika tufft nu för dem som klarade förra vintern med livhanken i behåll. Kramar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack A-Linda!! ♥Jag tänker också på rådjuren och du vet ju att de betyder något alldeles speciellt för mig!Och jag tänker på alla barn som lever på gatan nu i snön och kylan, nu när man får kasta ut barn på gatan… Hur länge dröjer det innan någon av dem har frusit ihjäl?Hemikramar till urmodern!! ♥

  9. Arrami skriver:

    …jo, du speglar vår verklighet bra och Julen är väl mest en tom tradition vars etiska budskap sedan länge ekar tomt? Det behövs mer än fler ”Karl-Bertil Jonsson”, det behövs äkta glöd, engagemang och förändringsvilja hos en ”fet och halvdum” svensk medelklass om har fastnat i sina sketna ilandsproblem och slutat bry sig bortom den egoslickande välgörenhet de ibland solar sig i! ;-)GOD JUL!Kram. 😉

    • HEMIMAMMA skriver:

      ja… så vad gör vi för att locka fram det du talar om??Min fader syndikalisten hade rätt… ”Svensken har det inte tillräckligt jävligt än, i alla fall inte majoriteten”Jag önskar dig också en GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR, men innan det räknar jag med att du inkommer med en födelsedagsgratulation i morgon… =0) Hemikramar ♥

  10. Arrami skriver:

    Din far har så rätt i orden: ”Svensken har det inte tillräckligt jävligt än, i alla fall inte majoriteten” ..och vi kan bara vänta! ;-)Men när tillfälle ges så får vi ta chansen…om den finns kvar?Du tror jag ens kan glömma att du är född på Thomas-dagen? ;-)Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du och jag står kvar i askan och resterna om så tarvas, det är jag övertygad om. Och innan dess har vi båda anfäktat och anammat och sparkat och skrikit och ingen av oss kommer att ha gett oss.Mycket bra!! Då ser jag fram emot en poetisk hälsning som födelsedagspresent! Helst en limerick, ty dess rimform roar mig storligen!! Det torde vara självklart att denna födelsedagslimerick bör handla om Hemimamma i första hand och om så skulle vara för svårt, så om kampen för en bättre värld i någon form =0)Kasten är handskad!!Nå, så Riddar Varghjärta… Hur svarar ni på min utmaning?Vill ni bistå den väna jungfrun? *skrattar så jag storknar* (mycket har man anklagat mig för, men det var längesedan jag var vare sig vän eller jungfru)Säg INTE att inte Hemimamma har självdistans *LER*Hemikramar ♥

  11. Arrami skriver:

    …så klockan har passerat midnatt med råge, det är den 21:e, Thomasdagen och ”Hemimamma” fyller år!! Antar på goda grunder att du fyller ”29” år som sig bör och utropar ett fyrfalldigt:HURRA!HURRA!HURRA!HURRA!…stort GRATTIS! Njut av din dag!Kram! 😉

    • HEMIMAMMA skriver:

      ÅNEJ!!! Så lätt skall du inte komma undan… min födelsedag infaller klockan 19.42 innevarande dygn, så innan dess så avvisar jag alla närmanden *LER* och det står dessutom klart och tydligt att jag blir 42, du, din smickrare där!! =0)Jag kommer att vänta på min limerick. Jag har förtjänat den. Om jag inte får den så skriver jag en själv om den harhjärtade Riddar Varghjärta och smädar dig å det grövsta allom i bloggbyn till nöje och lättjefull åskådan, så darra i skräck eller stå upp mot min harm.Häxan Hemimamma dagen till ära förklädd till vän Jungfru…

  12. Vicky skriver:

    Ny lucka öppen i min julkalender 🙂 värde 399krhttp://vicktoriamurawska.blogspot.com/2010/12/lucka-21-adventskalendern-2010.htmlkika gärna in och tävla!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hejsan Vicky, det var snällt att erbjuda, men jag tycker att du ska skänka den summan till välgörenhet i stället. Jag har allt jag behöver (mer än nog egentligen) och vill inte ha några prylar.Det jag vill ha i Jul är glada barn och ett gammaldags Fia med knuff!!Men tack för titten.

  13. Arrami skriver:

    Riddar Varghjärta sitter och darrar i skräckinför damen så klok och käck!Vad är detta för eranär kvinnor har allt och långt mera?De kan ju t.o.m. koka knäck!Ja, denna dag bör du vara fräck!Ta en dans om, lite galen och näck!Dagens kvinnor är som fleraoch är inte skulpterade i lera!Det är nog tur jag har slut på bläck!…tränar bara! ;-)Grattiskram!

  14. Arrami skriver:

    Varghjärta, jo han sprang in i dörrens karmmen vaknade utan smärta och harm.Alla åskådarna logmen ingenting dog,han bara vila mot ypperlig barm.(Det var limerik nr 3…en till?)…nöjd med fyra, eller du vill ha sexfrågar jag mest på spexNär jag som kungenoch den bortskämda ungen…tittar efter nästa kex!;-)

  15. Maltes bane (Varghjärta oinloggad!) skriver:

    Inget lugnar som kvinnlig charmi tider av lömska larm.”Vi vill folket lura”sa kungen och fotsatte tjura!En man, han vågar vila mot kvinnans trygga arm!

    • HEMIMAMMA skriver:

      AHA Maltes Bane, skall vara edert dubbade namn, Riddar Hjärtevarg som ädelt kväda När ni med den femte rimflätan kl 19.42 arla min blogg vackert kläda.Då vinna ni edert välförtjänta och eftersökta pris. Att inunder Julen med gott samvete få inmundiga Särimner grisDå avstår den väna jungfrun, den stolte Maltesbane att nesligt smäda.♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥På återseende 19.42 då… Välgång och hälsa, må du få.

  16. Ullis skriver:

    Ja du Hemi..I år är det en annorlunda jul..Jag är ju inte på långa vägar återställd och kan inte göra särskilt mycket..Tidigare jular har jag och några vänner gjort ”christmasbaskets” Dvs: korgar fyllda med mat och några julklappar som vi ställer utanför dörren hos människor som av olika anledningar inte har möjlighet att ordna detta..Det är människor som ofta inte vågar be om hjälp fast de behöver det allt för väl..Allt görs anonymt för att det inte ska uppstå ”tacksamhetssituationer” som bara är onödiga..I år är första året (av 6) som jag inte kan vara delaktig med själva utdelandet,men bidrar självklart med pengar,,Vi brukar försöka ”hjälpa” 10 familjer i vår kommun,nåt år har det blivit nån mer och nåt år nån mindre..Alla kan inte hjälpa alla..Men alla kan göra det dom kan..I år blir familjen och att mysa tillsammans än viktigare,då min älskade syster inte längre finns med oss..Önskar att alla ,stora som små finge ha en fin jul och att alla finge äta sig mätta och ha en trygg tillvaro..Tyvärr ser inte verkligheten ut så för alla och det gör mig ont..*varma kramar i natten Hemi och GRATTIS på din födelsedag ♥♥*

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vilket fantastiskt initiativ, med ”christmasbaskets” vilken grej… OM man nu inte har annat val i Alliansens Sverige, med allmosor i stället för jämlik rättvisa, så var det ett värdigt sätt… för ”tacksamheten” är nedbrytande. Jag tycker du ska vara stolt över dig själv och din humanism och du har gjort mer på dina 6 år än vad andra gör på ett helt liv. Och du har helt rätt. Alla gör nog så gott dem kan??Det är viktig att ta vara på varandra både i sorg och glädje. Så ni gör rätt i att mysa tillsammans… så kommer vi att göra också. Min pappa kommer och mina svärföräldrar, så huset blir fullt =0)Jag önskar så detsamma… och det gör mig lika ont att verkligheten inte är sån…Stora glada Hemikramar tillbaka!! ♥ och tack för din hälsning!

  17. Askungen skriver:

    Ack ja vad är väl en bal på slottet.. I år blir julen mager. . Och jag likaså:-(. ”Men hellre fattig och godhjärtad-än rik och kallhjärtad”En kram åt alla som behöver/frid med dig.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det var fyndigt diktat och visst resonerar jag lika som du. Fattig och godhjärtad är jag.Men rik i själsförmågor, som mer än väl kompenserar för bristen av ”inbillad trygghet” i formen av papperslappar vars värde ej är beständigt och är uppbyggda av luft med 3% soliditet…En varm Hemikram till dig Prinsessan ♥

  18. HEMIMAMMA skriver:

    knuffar

  19. Civilisten skriver:

    Ohh heliga moder, där tror jag du fick med allt *ler*Tummar och många kramar ♥

  20. HEMIMAMMA skriver:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8298583.ab”Byrån skrev hans artikel””S-politikern fick sin text om tillväxt från Svenskt näringsliv I en debattartikel i Dagens Industri hyllade S-politikern Ilija Batljan tillväxtpolitiken. Men det var inte han själv som skrev artikeln. Aftonbladet kan i dag avslöja att inlägget författats av pr-byrån Prime.”Individer, offentlig sektor, privat näringsliv och den finansiella sektorn måste dra åt samma håll. För att uppnå detta måste ledarskapet vara starkt, tydligt och mycket väl förankrat.””Vi måste också förhålla oss till att vi numera lever i en globaliserad värld. En värld där människor och pengar rör sig över gränserna i jakten på den bästa avkastningen på den egna ansträngningen …”I går avslöjade Aftonbladet att pr-byrån Prime ända sedan i somras jobbat på uppdrag av Svenskt näringsliv för att få Socialdemokraterna att ta ett kliv högerut. Pr-konsulter som tidigare varit aktiva inom S har under sommaren och hösten aktivt deltagit i valrörelse och eftervalsdebatt med budskapet att S måste bli mer tillväxtvänligt.Ekonomisk tillväxtMen Aftonbladet kan i dag visa att man även använt sig av aktiva socialdemokrater på hög nivå. Ett par veckor före valet undertecknade Ilija Batljan, nu oppositionslandstingsrådi Stockholm, en debattartikel i Dagens Industri tillsammans med gamle Metallordföranden Göran Johnsson och finansmannen Carl Bennet. Rubriken lyder ”Vi kan göra Stockholm till en attraktiv framtidsregion”.I texten beskrivs hur viktig en stark ekonomisk tillväxt är för Stockholmsregionen och hur de vill underlätta för företag. De skriver bland annat att de vill ”arbeta för en beskattning av löntagare, företag, experter och förmögenheter som är konkurrenskraftig med omvärlden”.Problemet är bara att det inte är de som har skrivit artikeln. Artikeln i Dagens Industri följer i det närmaste ord för ord en text skriven av Prime som Aftonbladet fått tillgång till.I Primes uppdrag åt Svenskt näringsliv ingick bland annat att ge ”stöd till S-debattörer med artiklar och texter”.Minns inte textenIlija Batljan själv säger sig inte minnas hur artikelni Dagens Industri kom till.– I valrörelsen hade jag väldigt många artiklar. Jag har inte upplevt att det är Svenskt näringsliv som har skrivit artiklar till mig, men har de gjort det är det för min del jättebra, för jag tycker att tillväxt är väldigt viktigt, säger han.Betyder det att du i praktiken lika gärna kan företräda Svenskt näringsliv som Socialdemokraterna?– Jag företräder bara mina invånare och för dem är jobb och tillväxt och infrastruktur de viktigaste frågorna som finns. Så allt som kan bidra till detta är otroligt positivt.Han menar också att han inte har tagit artikeln rakt av, utan varit med och utformat innehållet.– Det slutliga utkastet har jag personligen satt touch på. Det gör jag med alla mina artiklar.Niklas Nordström, tidigare SSU-ordförande och i dag partner i pr-byrån Prime, har valt att inte svara på Aftonbladets frågor.”Eva Buskas

    • HEMIMAMMA skriver:

      IIlja Batljans versionhttp://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/01354/18s12-artikel-265__1354497w.jpgPRIMEs versionhttp://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/01354/18s12-pr2-51__mngl_1354499w.jpg

  21. kaoskatta skriver:

    Inte blev jag förvånad att högern infiltrerar sossarna, tvärtom – dom har ju dragit hårt åt höger sen slutet på 80-talet och förberett för det samhälle vi har nu. Fattigdom var lika jobbigt (nästan värre) när det var mycket färre som var fattiga. För mig som varit ensam med fem barn så är det ingen skillnad nu, vi har alltid varit fattiga. Möjligen har förståelsen ökat för att fattigdom är jobbigt för ffa barnen. Nu ska jag lifta in till stan och hämta en julklapp jag beställt. Tur det finns snälla människor som låter mig åka med. Ibland tar det lite tid att få lift, men oftast inte längre än vänta på bussen. Vissa gör det som välgörenhet, men de flesta gör det av solidaritet vill jag gärna tro.

  22. HEMIMAMMA skriver:

    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/julens-historia-en-riktig-pr-kupp_5823759.svd”Julens historia en riktig pr-kupp”Publicerad: 21 december 2010, 18.43. Senast ändrad: 21 december 2010, 21.42Efter debatten om religionsundervisningen i skolan står det klart att fakta om varför vi firar julen är långt ifrån korrekt. Man kan inte annat än fascineras av kyrkans marknadsföringsavdelning, skriver Patrik Lindenfors och Christer Sturmark, förbundet Humanisterna.Det hände sig som så, i våras då örterna blommade, att Skolverket presenterade sitt förslag till ny kursplan i ämnet religionskunskap i grundskolan.Skolminister Jan Björklund blev förskräckt och undrade vart kristendomen hade tagit vägen i undervisningen. Med sträng röst talade han uppfordrande till skaran av förväntansfulla journalister: ”De små skolbarnen ska lära sig på djupet varför man firar jul och varför man firar påsk.”Vi Humanister håller med. Därför vill vi här presentera ett glädjefyllt julevangelium* till Björklund och alla andra och berätta om julens historia.Det äldsta firandet av Jesus födelsedag man känner till är från Egypten på 200-talet. Men då var det den 20 maj man firade. På andra ställen firade man Jesus födelsedag den 19 eller 20 april, eller den 28 mars, eller den 10 eller 6 januari. Man hade helt enkelt ingen aning om när Jesus föddes.Dock firade man i Rom sedan länge Saturnaliafestivalen sent i december. Då åt man, drack och festade om. Det fanns även en festival den 25 december med namnet Natalis Invicti – den obesegrades födelsedag. En passande dag att förlägga sin egen Guds födelsedag på, tyckte en del kristna potentater, för vem var mindre besegrad än Jesus? Så mer än 300 år efter Jesus död flyttade därför de kristna makthavarna firandet av Jesus födelsedag till den 25 december.Den här bakgrunden är väl känd bland kyrkohistoriker – all information ovan är hämtad ur den Katolska encyklopedin. Men det är ingenting man informerar sina församlingar om. Kristna kyrkor runt hela världen firar Jesus födelsedag på juldagen genom att ställa upp julkrubbor och läsa högt om hans födelse ur julevangeliet, som om det verkligen var på juldagen han föddes.När kristendomen kom till Norden så passade det förstås alldeles utmärkt med en kristen fest den 25 december. Här firade man då redan något som kallades ”jul”. Den fornnordiska julens tidpunkt på året var ingen tillfällighet. Vintersolståndet – årets kortaste dag – är precis i faggorna. I Norden finns det då verkligen anledning att fira. Det har vänt; ljuset kommer åter! Även denna högtid exproprierades av kyrkan.Förmodligen tror de flesta människor – precis som Jan Björklund – att orsaken till varför man firar jul ”egentligen” har med Jesus födelsedag att göra. Man kan inte annat än fascineras av kyrkans marknadsföringsavdelning, som kan få ett politiskt beslut taget för mer än 1600 år sedan att bli ”kunskap”, trots att den inte stämmer.Det nutida julfirandet är en mosaik av hopplockade inslag. Tomten är till exempel en kombination av ett helgon från nuvarande Turkiet (S:t Nikolaus), den svenska gårdstomten och Coca Cola-reklam från 30-talet. Traditionen med klädd julgran hämtades från Tyskland, julskinkan är vikingatida, medan den svenskaste av alla traditioner – det rituella Kalle Anka-tittandet klockan tre – bara går tillbaka till 1960.Vad gäller julen så är den inte bara en kristen högtid, utan en helgdag som hör till årstiden. Den angår därför alla människor. I den karga nordiska vinternatten behövs en högtid som minner om ljus och generositet. Julen är därför inte exkluderande utan alla kan vara med i firandet, oberoende av religiös tillhörighet eller livsåskådning!God Jul! Må lycka och välgång stå dig bi. Var generös med medkänsla och omtanke gentemot dina medmänniskor. Kom ihåg att det finns ljusare tider att se fram emot.Det är väl värt att fira, för alla!PATRIK LINDENFORSforskare i evolutionsbiologiCHRISTER STURMARKordförande HumanisternaFotnot: * evangelium betyder ”glädjebudskap”, ”goda nyheter”.

Kommentera

