Hemimammas tankar – En ny värld… igen… Kan vi gå runt hörnet?

angel_loves.png

AFTON!!

Mitt hjärta har känslokramp och min hjärna har tankekamp….

Många av oss lever i en annan värld nu… än den var, bara häromdagen...

En tung sorg, som håller mina förvirrade tankar gisslan under den dagen som ljusets drottning skulle framskrida… utan oskuldens försonande naiva förhoppning om lindring, har kidnappat min själ…

Liksom den där dagen när vi vaknade upp, den 29 februari 1986 och Olof Palme var död…

Det känns som en bitter ironi och på samma gång kusligt passande att denna plågade självmordsbombare valde att spränga sin bil (var det medvetet eller en olycklig slump?) JUST DÄR Olof miste sitt liv…

För att sedan gå runt hörnet till bryggargatan och som genom en Guds nåd, bara lyckas ta sitt eget liv…

I namnet på den Gud, som i grund och botten för majoriteten av de stora världsreligionerna, faktiskt är SAMMA Gud…

Jag säger plågade, för inga sunda människor gör sådant här… Inte heller ”äkta religiösa” människor heller…

Varken Japanska sektmedlemmar, följare av David Koresch, muslimer eller kristna…

Inget av det som skett förespråkas av Koranen.

De flesta vet inte ens vad det står i Koranen och många muslimer har inte läst den själv utan har fått den reciterad (en följd av analfabetismen och fattigdomen). De flesta västerlänningar vet inte mycket heller:

Exempelvis:

”I muslimsk tradition går Jesus under namnet Isa. Jesus är den enda personen i Koranen som benämns som helt syndfri, något som inte ens Muhammed kallas. Detta ställer vissa frågetecken om huruvida Jesus från början bara var en profet enligt islam eller om det ligger någon mer innebörd i detta som kan spåras till kristendomen. Islam erkänner även den bibliska jungfrufödelsen och att Jesus var en stor profet, jämställd med Muhammed (alla profeter likställs inom islam, dock anses Muhammed vara den sista och därför den viktigaste). I Koranen finns berättelser från evangelierna medtagna i något annorlunda form och ibland med tillägg. Islam avvisar tanken att Jesus skulle vara Gud och anser att han aldrig dog en ställföreträdande död på korset, utan upprycktes av Gud till himmelen. Därifrån väntas han återkomma för att besegra Antikrist på den Yttersta dagen.” KÄLLA WIKIPEDIA

Förvirringen är stor i vårt samhälle och det ställs tusen frågor i timmen, både i mina tankar och på alla olika forum jag ”vandrat” planlöst omkring på i timmar nu… inga svar finns… varje fråga föder nya…

Det är netvärldens allt överskridande ämne och har varit det något dygn nu… och lär vara det ett tag…

14ecd189ab5bcef4.jpgJag ser hat och antihat...

våld och antivåld?

Men framförallt ser jag krossade drömmar… och en förlorad oskuld…

Drömmen om den värld som är för evigt förändrad och frågan om vi kan laga det glas som spruckit… och oskulden som utgår från att vi kan…

Jag ser samma saker som jag såg det första året efter Palmes död…

och den största frågan för mig är… Kommer vi någonsin lära? KAN vi lära?

Att älska villkorslöst och inse att vi alla är beroende av varandra om vi ska överleva på Jorden och hon skall fortsätta att skänka oss sina nådegåvor? Så att hon inte skall vända sin vrede mot oss?

Ingen har någosin blivit snäll av stryk” sade den Bamse som JAG vill minnas… ♥

Och för mig är Julen inte en manifestering av Jesus födelse, som för de troende, utan en hyllning till Kärleken som vi alla kan känna och dela, när vi är mätta, trygga, varma och i våra älskades närvaro…♥

och är MITT års största högtid…

Hur blir Julen i år?

”Högt har vi älskat dig. Men ordlös var vår kärlek, och bakom slöjor har den varit dold. Men nu ropar den högt till dig och står avklädd framför dig. Och alltid är det så att kärleken inte känner sitt eget djup förrän skilsmässans stund är inne.
(Ur Profeten, av Kahlil Gibran)

hands touching.giflogo_large.gif

Älska varandra, men gör inte kärleken till en boja;
Låt den hellre vara likt ett öppet hav mellan era själars stränder.
Fyll varandras bägare, men drick inte ur samma bägare.
Ge varandra av ert bröd, men ät inte av samma stycke bröd.

Sjung och dansa tillsammans och var glada,
Men låt var och en av er få vara ensam,
Liksom strängarna på en luta är ensamma
även när de vibrerar av samma musik.

Ge era hjärtan, men inte i varandras förvar,
Ty endast livets hand förmår rymma era hjärtan.
Och stå vid varandras sida, men inte för nära;
Ty templets pelare står åtskilda,
Och eken och cypressen växer inte i varandras skugga. (Ur Profeten)

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Nu vill jag avsluta med en av mina absoluta favoritlåtar…

”A different corner” av George Michael. Från den tiden FÖRE Palme dog…

När Michael och Freden fortfarande gick att drömma om…

Kan vi någonsin få våra vackra drömmar om en fredligare värld tillbaka?

Finns det fortfarande någon som vågar och orkar drömma igen?

Som klarar att gå runt hörnet?

Tänk om Palme vakade över oss?

AFTON!!

87 thoughts on “Hemimammas tankar – En ny värld… igen… Kan vi gå runt hörnet?

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Vore inte det en vacker tanke som kunde ge kraft?

    • HEMIMAMMA skriver:

      http://www.newsmill.se/artikel/2010/12/15/okunnig-kulturelit-avsl-jar-inte-rasismen-mot-muslimer”I Koranen slås det fast att man bara får ta till vapen om man blir angripen i ett orättfärdigt krig. Och man får inte tillfoga fienden mer än man själv blivit utsatt för (se Sura 2:190 – 193 sid 22 och översättaren Knut Bernströms kommentarer på sid 588 i Koranen). Självmordsbombare på marknaden i Bagdad eller på Bryggargatan i Stockholm har inget stöd för sina handlingar i Koranen, på samma sätt som mördare i församlingen i Knutby saknar stöd i Nya testamentet.Det är mot den bakgrunden som man bör tolka Jyllandsposten karikatyrteckningar av Profeten Muhammed som terrorist. Det är ett skamligt försök att ge terrorister legitimitet för sina felaktiga tolkningar av Koranen, samtidigt som man på ett osakligt sätt nedvärderar en religiös tro som förtjänar vår aktning, oavsett vad vi själva tror på.Den svenska kultureliten har nöjt sig med att slå vakt om yttrandefriheten och deras okunnighet om Islam ger dem inte förmågan att avslöja Lars Vilks förlöjligande av Muhammed som ett led i en kolonialistisk, rasistisk tradition. Profeten kallades under 17 – och 1800-talet i Europa, för den falske profeten, hundturken. Någon frågade Vilks om han också vågade göra en Judesugga. Judesugga var nazisternas vanligaste skällsord mot judarna. Han gjorde en Judesugga. Inte ens då reagerade kultureliten.Om någon istället hade sagt att Lars Vilks handlingar var rasistiska och föraktliga, och att vi i Sverige bekämpar sådan verksamhet med ord och i vissa fall med lagstiftning, så vet jag av egen erfarenhet att dialogen med arga unga muslimska män skulle bli mer framgångsrik. I Sverige bär vi alla ansvar för denna oförmåga.De muslimska församlingarna och Imamerna har ett särskilt stort ansvar när det gäller de unga arga männen. De vet att de finns. Många har uttryckt sin oro över att de ibland står utanför Moskéerna och agiterar. Det har också hänt att Imamer som i sina predikningar har tagit avstånd från terrorismen har blivit hotade. De muslimska församlingarna måste bli mer offensiva och aktivt söka upp kretsar där fanatiska unga människor florerar. De måste delta i den svenska kulturdebatten och inte bara yttra sig när något redan har hänt. Den som bäst kan hjälpa en fanatiker är någon som är väl insatt i den ideologi som fanatikern tolkar på ett ensidigt sätt.Jag läste nyligen en liten notis i Dagens Nyheter. Den handlade om förbudet mot heltäckande slöja i Frankrike. I Sverige tror vi att de som bär heltäckande slöja är mer fundamentalistiska än andra muslimer. Och frågan tycks vara om vi skall acceptera denna fundamentalism. Notisen avslutades med att en namngiven person applåderade att förbudet mot heltäckande slöja antogs av den franska senaten. Jag har säkert bett ett 50-tal personer att gissa vem som applåderade. De flesta har gissat på Jimmy Åkesson, några har sagt Jan Björklund.De blev lindrigt sagt förvånade när de förstod att den som applåderade heter Abn al-Muti all-Bayyumi och att han representerar det ledande lärosätet inom sunniislam al-Azharmoskén i Kairo. Heltäckande slöja bärs inte av muslimska fundamentalister. Det finns inget stöd för en sådan klädedräkt i Koranen men inte heller något uttryckligt förbud. Men vi vet, att är du klädd på det sättet, kommer du inte in i Kabatemplet i Mecka.Före Berlinmurens fall gick den stora motsättningen i världen mellan Öst och Väst-blocken. Idag går den motsättning, som tycks färga alla andra motsättningar, mitt i islam. Många säger att vi idag är direkt påverkade av vad som händer i världen. Det är hög tid att vi idag sätter oss in i världsutvecklingen och inte låter oss förvillas av eurocentristiska eller storsvenska perspektiv. I Koranen finns en uppmaning som, om den följdes, skulle göra världen till en mycket bättre plats för oss alla: ” Var och en har en riktpunkt som han vänder sig mot (i bönen). Tävla därför med varandra om att göra gott”. Sura:2:148, sid.18.Anders Carlberg

    • HEMIMAMMA skriver:

      För er som vill göra något för en fattig och har möjlighet…http://www.unicef.se/stod-oss/gavoshop/kategorier/6-alla-gavor/164-notkram-mot-undernaring

  2. Arrami skriver:

    …förhoppningsvis speglas hatets vansinne av denna galnings dåd och vi lär oss någonting positivt.Vi kan iallafall lätt dra slutsatsen att det är idiotiskt att jiddra med Jihad och bomber! ;-)…men lägger sig hatets historiska idioti till ro, man tvivlar…är djuret människan kapabel till fredlig harmoni?Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja… Jag vet många av oss kan… och förhoppningsvis lär vi oss något av denna tragiska människas öde… och att vi skall besinna oss och SE bortom hatet och finna kärleken där den står mitt ibland oss och inse att alla religioner talar om kärleken i större och vackrare ordalag än om hatet..Ty vi är alla människor… och vi måste se till det mänskliga i vårt väsen…Hemikramar ♥

  3. Megapax skriver:

    Denna tanke ger kraft i stora dimensioner.. som du skriver omkan jag lova!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det gläder mig att vi kan finna hopp i den kalla mörka natt som vårt land befinner sig i…Och vi måste söka hopp och försoning, både med vår egen litenhet och de stora frågornas ibland omöjliga svar… och svaret måste vara kärleken…Hemikram ♥

  4. Megapax skriver:

    MegaKramar !!!

  5. Spökskrivaren skriver:

    Han kanske stoppade galningens framfart… han kanske känner ansvar för vårt land fortfarande…

  6. Magister Stork skriver:

    Ett slutet land där rädslan härskar och hatet tillåts spridas…. är som ett rum utan fönster…Storkis

  7. syfte skriver:

    Hemimamman..vilka tankeväckande meningar..läste och kände på djupet…känner bara en så stark önskan och hoppfullhet…den blir ännu mer stärkt av dina ord…och det tackar jag dig för.dikten dansade rakt in i min själ..o där bevaras orden,omfamande kramar Hanna

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag önskar och hoppas lika hett som du… och känner så starkt att vi måste besinna och begrunda..”Profeten” är ett av de finaste diktverken som finns och är skriven av en amerikansk författare med muslimsk bakgrund och hans målande vackra språk är som att måla regnbågen på vitt papper…Lika hårt omfamnande hemikramar ♥

  8. Vally skriver:

    De kommer inte att bli färre. De kommer att bli fler.Kraftmätning mellan ont och gott försiggår.Vi får kämpar järnet. Mycket förvirrande att människor skall villfaras att utföra dessa fruktansvärda handlingar i sin tros namn.Vi har inget att sätta emot den övertygelsen och verkningarna är definitiva.Maktlöshet!Så känner jag.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja… den Guden du ber till är samme Gud som muslimen ber till… inte konstigt att det blir förvirrande och ger en känsla av maktlöshet?Vem ska han, OM han lyssnar, lyssna på och efterkomma deras önskningar?De otrogna eller de rättrognas böner?Det kommer att vara det eviga fördömandet som fortsätter att vara våra folks fjättrande bojor och fria blir vi inte förrän, vi alla finner förlåtelse och frihet i tanken att vi är Moder Jords barn oavsett vilken fader vi än tänker oss…Så känner jag.Hemikram

  9. Pellefantia skriver:

    Det finns och kommer alltid finnas människor som gör galna saker…. vi lär få se mer av den varan… speciellt med tanke på att denna regering dör allt för att producera nya människor i utanförskap…kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag är rädd att min hjärnas tankar är lika pessimistiska som det du beskriver här…Men mitt hjärtas känslor vägrar att acceptera att det ska vara så. Ta tillbaka soldaterna. Börja tala med varandra… låt inga fler onödiga lönlösa offer för denna mänsklighetens största dårskaper få ett kontinium… låt inte fler människor dö…Hemikramar ♥

  10. A-Linda skriver:

    *Räcker upp handen* , ja jag vågar och orkar drömma igen 🙂 Men det gäller ju verkligen att man bidrar så mycket man kan till att förbättra världen. Mycket bra inlägg som förtjänar en stor fet tumme! Grunden i alla de stora religionerna är ju kärleken, så det är verkligen viktigt att belysa det så att alla som inte kan sin bibel, koran, eller vad man nu har för helig skrift, blir medvetna om denna superviktiga kunskap . Angående jungfrufödsel, som du tog med bland exemplen i koranen , så fick jag nyligen höra att detta är en av många allvarliga felöversättning i bibeln ; nämligen att jungfru på hebreiska betyder ”kvinna som ännu inte fött barn”. Ungefär som engelskans ”maiden mare” (jungfru-sto) som helt enkelt betyder ett sto som inte har fölat. Och så har folk gått och trott att Maria och Josef, trots att de var ett kärlekspar, avhöll sig från sex. Kramar! ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för tummen Linda! ♥ Jag vill också våga drömma och jag kommer nog att orka igen… Som vanligt så, med lite tid till eftertanke och lite distans, så kommer nog tankekraften tillbaka…Det gläder mig att du tycker om mitt inlägg och att vi är eniga om vad som är det viktigaste budskapet i vårt ångestfyllda land… traumat och rädslorna kan bli förlamande om vi tillåter dem..Intressant med översättningen… hm.. inget ovanligt har jag upptäckt. Jag läser var och varannan dag om felöversättningar från förr, där meningen och innebörden blir helt annat än vi blivit lärda…Hemikramar ♥

  11. HEMIMAMMA skriver:

    ”Skulle Palme inte tålt. Elak…” 10-12-14 kl 15:24 Den informationen du gav är meningslös utan länkar för att följa påståendena själv. Återkom med sådan.

  12. Törnråza skriver:

    WONDERBAUM!Kram!

  13. kaoskatta skriver:

    Jag minns också morgonen när min bästa vän ringde och berättade att Palme var mördad. Först -en kort sekund – trodde jag det var ett dåligt skämt i den tidiga morgonen. Hon ringde vid 6.30. Sen blev det som en kall våg drog genom mig. Vår statsminister mördad?! Vi hade fram tills dess levt i en skyddad liten vrå av världen. Sedan har det blivit värre och värre. Anna Lind, tvåbarnsmamma som är ute och handlar blir knivhuggen till döds…..fruktansvärt. Stackars hennes små pojkar. Nu …..en självmordsbombare…..mitt i Stockholms city. Det känns otäckt och när den spanska journalisten sa att i Spanien var bombdåd vanliga, kändes det ännu värre.Vad är det med folk? Spränga sig till döds……varför? Hur kan han tro att det rör Lars Vilks i ryggen om han spränger sig själv eller om han tagit med sig fler i döden? Det är ju en absurd tanke. Om Lars Vilks brytt sig om vad muslimer känner hade han inte förolämpat deras Profet. Han kanske till och med känner att han gjort skillnad med sin ”konst” nu när detta hänt. Kriget i Afghanistan påverkas inte ett smack av en självmordsbombare, skulle kriget påverkas, är det med all säkerhet åt ännu våldsammare strider och ännu mer har och förtvivlan. Obegripligt att dessa förtvivlade människor kan tro att någonting blir bättre av att de tar livet av sig själva och andra. Jag undrar verkligen hur dom tänker. Vad skulle bli bättre? Eller är det hämnden, hatet och hopplösheten som styr dem helt? Jag förstår inte alls. För alla som är kvar i livet blir ju allt sämre. Tänk bara hans barn…….stackars dem…..tur han inte tog med fler människor i döden.Nu när SD sitter i riksdagen och främlingsfientligheten växer finns det inga handlingar som så förstör för individer och hela samhället som terrorhandlingar. Jobbigt för alla muslimer som kommer drabbas ännu hårdare av fördomar.Men visst drömmer jag om en fredlig värld fylld av kärlek. Det går inte att släppa drömmarna. Skulle jag inte tro och hoppas på en lycklig värld för alla skulle jag nog inte orka med det här livet. Därför hoppas jag och drömmer i rent självförsvar. I försvar för oss alla som vill en bättre värld.

    • HEMIMAMMA skriver:

      ”Vad är det med folk? Spränga sig till döds……varför? Hur kan han tro att det rör Lars Vilks i ryggen om han spränger sig själv eller om han tagit med sig fler i döden? Det är ju en absurd tanke. Om Lars Vilks brytt sig om vad muslimer känner hade han inte förolämpat deras Profet. Han kanske till och med känner att han gjort skillnad med sin ”konst” nu när detta hänt.”Dessa ord tog tag i mig, verkligen… det är så självklart, när du säger det…Mina tankar går också till hans fru och barn som får leva med detta stigma hela livet och det är bla därför jag bönar om besinning…Vi kan bara utbilda och inkludera bort dessa onda gärningar och detta hat och detta utanförskap som ligger bakom sådana handlingar… Vi måste se bortom religion och kön och alla andra masker vi sätter upp framför varandra.. och se den lilla svaga människan som längtar efter att höra hemma, vara trygg och älskad…Världens bästa självförsvar – KAMRATE ♥Hemikramar ♥

  14. Har ny blogg. skriver:

    God kväller man blir livrädd över dette som hänt.Lilla sverige Ja inget förvåner en längre tumme te dig ska lyssna på låten.hele himmlen är väll svart snart om det int vänder ha me en trevlig kväller mege kram Zoomo mm lungnest ha avstängt.slippe dårar.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för tummen Zoomo. Jag hoppas på den silverlinje som markerar gränsen för alla moln…Jag hoppas du får en lugn och trevlig helg du med. Menar du kommentarsfunktionen? Jag förstår att man slipper mycket tråkningar då. Tänk på Harald bara, hur du än mår… och ta det lugnt.Hemikramar ♥

  15. trerk skriver:

    Visst måste drömmarna om en framtid få utrymme även i denna kaotiska värld. Utan drömmar har vi ingen framtid. Men visst kan drömmar betyda olika. Martin Luther King drömde om en värld där vi kan gå hand i hand oberoende av hudfärg, Hitler drömde om en arisk värld.Men till slut så segrar dom goda drömmarna över dom onda, det är min fasta övertygelse.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tar hellre MLK’s hand och följer honom i hans dröm. Men jag tror att tom Hitler’s galenskaper hade en botten och grund i hans personliga sorg över sin mor och fick näring i den sociala misär som blev grogrunden för fanatism. Så går det när människor är fattiga och otrygga och det som hänt nu, gör bara att förhållandena i vårt land blir än mer lika de som rådde i början av 30 talet i Tyskland…Men jag hoppas också att goda drömmar som är varma och inkluderande ska segra…Hemikramar ♥

  16. Maria de Suède skriver:

    Det som du skrev visste jag redan, dà jag har mànga muslimska vänner… Ja, de respekterar min tro, även om de tror att jag är katolik… De ser ingen skillnad mellan protestanter, ortodoxa och katoliker… Men de är nyfikna…Jag lade ut en liten beskrivning pà hur de blivande föräldrarna beter sig just nu…Örnkramar ♥

  17. Vally skriver:

    Gud sände sin son. Ingen kan anmärka på vad han predikade för oss. Det skulle vara vårt rättesnöre.Hans lära skulle föras vidare utan våld.Jesus dog för våra synder. Syndigt skulle det bli. Det visste Gud.Det är vi, som skall uppfylla Guds önskningar genom vårt sätt att leva.Den förvirrade tron, som yttrar sig i skadegörelse, hör inte till rättroende.Det pågår en kamp och om Gud vinner, vilket han ska, får kanske även självmordsbombaren förlåtelse.Det ska hända mycket på vägen, innan alla människor fått den rätta insikten.Det står skrivet.Lätt är det inte varken att tro eller att leva rätt.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Din sista sentens kan jag hålla med om, men det andra du skriver är din tro och jag respekterar din rätt att känna, tycka och tro så, men jag hoppas att du respekterar att jag inte delar dina tankar på den punkten.Jag hoppas på det som jag bekänner vara ”gudomligt” nämligen varje människas goda hjärta och osjälviska kärlek och dess manifestationer illustrerade på gårdagskvällens ”hjältegala”Hemikramar ♥

  18. Har ny blogg. skriver:

    Jo en fråge med.Tror du de var den där krister som mörde Palme har dom helt de på den klare sidan ?

    • HEMIMAMMA skriver:

      Personligen tror jag inte det nej. I en bok jag läser just nu ifrågasätts det ganska starkt. Christer Pettersson blev dömd i tingsrätten, men friad i hovrätten om jag inte missminner mig…Misstankar om att han (Christer P) skadats så svårt av piketen, att han dog, restes också när han dog…Jag tror att den fullständiga sanningen om Palmemordet aldrig kommer att komma fram.Hemikram ♥

  19. Har ny blogg. skriver:

    Oki ja det verkar så fram tebax.Då lär det nog va en gåte vem som gjorde dådet.Så mycke konstigt snurr på en där kristers svar.Mege natti från Zoomo ses i morn.

  20. Kristina skriver:

    Hejsan!Mkt bra inlägg, det blir en tumme. Mamma ringde på morg o berättade va som hänt med O. Palme o jag fick minst sagt en stor shock. Nu behövde hon inte uppleva det tragiska med A. Lind, det fick jag veta via TV:n Den gärningsmannen fick dem fast, tack o lov, men Palmes mördare tror jag tyvärr kommer fortsätta gå fri. Förstår inte vad självmordsbombare har innanför pannbenet, om dem ens har ngt alls där. Mina tankar går i första hand till hans fam, han hade nyligen blivit pappa igen. Har hört att dem ska träffa sju vitklädda änglar som dem får ta oskulden på. Dem får tro som dem vill för mig, men tycker dem kan spränga sig själva långt ut på ett öde gärde ngn´stans. Tänkte han inte alls på sin fam? O om han gjorde det, hur kunde det ändå bli så här? Det blir inte lätt för muslimerna nu. L. Wilks blir helt klart inte skrämd av detta, hans nästa steg är att göra en rondellgris, får se hur det blir med det. Hoppas du hade en fin Lucia o Tredje Advent.Ha de gött min vän o var rädd om dina nära o kära!Goa varma kramizar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för tummen Kristina. Ja den dagen blev världen verkligen en mörkare plats… och nej… jag tror inte heller att mördarna blir tagna…Jag hade en fin Lucia i övrigt, där barnen lussade för svärföräldrarna.Hemikramizar ♥

  21. vally skriver:

    Både du och jag blir nog saliga på vår tro. Det får vi hoppas.Ingen av oss vill något ont..Det är lugnt.Nu kryper jag till kojs.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag hoppas det jag med… nej… Ingen av oss vill ont, det håller jag med om!Jag hoppas att du får sova gott och tack för att du tittade till mig på nattkröken!!Hemikram ♥

  22. Mettemarionette skriver:

    Rädslan är vår största fiende. Ta tag i den och öppna ögonen. Det som skrämmer mig mer än allt annat är pressens makt att lägga skuld och rädsla på den lilla människan.<3

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du har så rätt… Jag försöker att hålla ögonen öppna… Och jag är lika rädd som du för medias makt. Och Kapitalet bakom medias makt och dess agenda…Vad underbart att se dig igen… Nu fröjdas mitt hjärta!!!Hemikramar ♥

  23. HEMIMAMMA skriver:

    EN HÄLSNING JAG FANN PÅ FACEBOOK som jag vidarebefordrar:Jamshid Atiabi**Protest mot Sveriges slaveripolitik på Arbetsförmedlingen**”Vi är flera som har startat denna protestgrupp mot Arbetsförmedlingens praktikregler. D v s slaveri hos företagare som innebär att man genomför samma arbete som en fast anställd men man får bara 25% betalt d v s aktivitetsstöd!Vi är många som vill komma ut på gatorna och protestera, INTE bara på FB. . Vi vill och måste organisera oss och komma ut och höja våra röster! Det är inte 1600 talet längre för fan! Vi måste hitta varandra och protestera tillsammans. Vi ska inte längre tolerera att de rika plundrar folket. Tillsammans är vi starka.Var med och protestera du också, gå med i gruppen och bjud in alla dina Facebook vänner till denna protest”http://www.facebook.com/home.php?sk=group_173391576028440

  24. Yrr skriver:

    Oj, Oskulden min försvann den dagen liket av en man hittades utanför mitt hus i en gångtunnel i Göteborg. Då när man nästan tänkte flytta pga det så sa jag (jag är ju vis vet du 😉 ) att Nej, våld finns överallt, det går inte att flytta på, bara bekämpa. Hur? Jo genom att med vakna ögon visa respekt för andra, sitt missnöje med våldsdåd och ta hand om varandra. Stor kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du har ju helt rätt i ditt resonemang… Jag kan nickande hålla med… och du är otroligt förståndig och vis (man blir nog det av erfarenheterna förhoppningsvis) och vi ska ta hand om varandra!!Hemisuperkramar ♥

  25. peterlarson skriver:

    Tack för kommentaren.Ja vi får hjälpas åt så att inte dumheten, rädslan och hatet sprider sig nu.Vi får hjälpas åt muslimer, icke-muslimer, religiösa och icke-religiösa.Inget och inga på den här planeten tjänar på rädsla och hat.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag håller med dig och ställer mig i ledet ♥Tack själv för ditt besök. Jag brukar läsa dig (prenumerera på dina inlägg, även om jag inte alltid kommenterar) och du skriver alltid spännande, klokt och nyanserat.Hemikramar ♥

  26. Islandsmamman skriver:

    Sverige har varit förskonat. Det som har vunnits i respekt genom årtiondens försök att påvera mot fred och kunskap och rättvisa – även om det kanske inte varit så himla effektivt alltid – har förlorats med aktivt deltagande i krig. Den som sig i leken ger och allt det där.Hur otäckt det än kan kännas – och hur oförtjänt det än är för den stora massan människor.Själv blir jag inte mer bedrövad över det här än jag blir över samma sak på andra stället och det rubbar inte min tilltro till människan mer heller. Vad spelar det för roll om det sker i Bagdad, Stockholm eller Paris? Det är lika eländigt sorgligt och bedrövlig överallt.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du har många poänger här och det är en enkel matematik:När Sverige var fredligt, en röst i världen – Så levde vi fredligt och inget våld innanför våra gränserNu krigar vi i Afghanistan och Alliansen drar på oss USA’s konflikter – ERGO våldet hittar hit…Ansvaret är alltså Alliansregeringens ytterst, och eftersom de inte vill dra tillbaka truppen så lär det hända igen… Våld föder våld….Och visst är det lika hemskt med krig var det en eldas under…Hemikram ♥

  27. Maria de Suède skriver:

    Jag har träffat ”Palmes mördare”, Christer alltsà… Inte är det han som är skyldig! Sà skakig som han är, sà undrar jag hur han skulle kunna hàlla i en pistol…. Inte är det han som är mördaren… Örnkram ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tror inte heller att han är mördaren och Magnus Betnér ironiserar briljant kring varför det kan ifrågasättas… som du säger… han var så skakig, så det förefaller löjligt… Jag läser just nu en bra bok om det hela och jag ska återkomma till vad författarens slutsatser blir…Hemikramar ♥

  28. Ullis skriver:

    Du vet att jag tycker att dom flesta inlägg du skriver är viktiga och tankeväckande…Meen..Jag saknar faktiskt Draken…Mycket..Ska du inte fortsätta skriva på den här?*många kramar från mig till dig*Ps: Hur har det gått med pumpen och vattnet och hur är det med dig Hemi??

    • HEMIMAMMA skriver:

      VAD DU TJÖTAR!! ♥ JOOO… Jag ska försöka ta mig i kragen… men det är ju hela tiden en massa saker som distraherar och man måste vara i ett särskilt flöde… plus att jag har fastnat i handlingen och vet inte riktigt hur jag ska komma vidare… =0( Du kanske har ett förslag?Och jag saknar draken jag med… det har varit roligt att skriva den när jag hade kreativt flow…Pumpen är lagad nu och vi har vatten att duscha och diska med nu, men av vattenprovet fick vi beskedet ”tjänligt med anmärkning” låt inte små barn dricka… hög halt med nitrit bla… många orsaker kan ge det… BLA sprängning… så vi väntar på att ta ett nytt prov om några veckor och se om det blir bättre… blir det inte det måste vi fundera på nästa steg… Någon slags rening eller om vi ska borra nytt hål osv… följetongen fortsätter ett tag till… =0(När det är över, så lovar jag ett fyrverkeri och champagne i bloggen =0)Så vi låter barnen dricka lånat vatten. Men när vi kokar vattnet så använder jag och min make det. Vi hoppas att Jag väntar fortfarande på provsvar och vissa tilläggande undersökningar… Det lär kanske dröja till i januari innan mjölkgångsröntgen blir aktuell, eftersom jag inte fått tid än och Julen lär stoppa käppar i vårdhjulet…Annars mår jag faktiskt bättre än jag gjort på lång tid, nu när min kropp inte behöver få frispel av alla hormoner längre och min förhoppning är att alla de symptom jag har haft är en följd av dessa.Hur är det med dig då?Hemikramar ♥

  29. Ullis skriver:

    He he..Ja jag är en tjötkärring;-). Men jag gillar ju ditt romanskrivande och saknar det mycket..Och vet du..Jag tror att du skulle må bra av att skriva lite ”på det sättet” om du förstår hur jag menar..Tips angående ditt drakenskrivande är svårt för mig..Då jag upplevt det som att den genomsyras av ditt eget liv Hemi,och det kan ju bara du som levt det, pränta ner..Vi andra får bara läsa och njuta och leva oss in i det du skriver,och det brukar du ju kunna förmedla bra.Med mig går det sakta framåt (efter borrelian,twaren,hjärtmuskelinflammationen och hjärtsäcksinflammationen)Jag går på kontroll en gång i veckan och det visar att det just går framåt;-)…Men det går sakta och fysisk ansträngning är inte tillåten ännu…Sorgen efter min älskade syster som så hastigt och oväntat gick bort för drygt 3 mån sen..Är bitvis tung..Mycket tung..Jag drabbades av några jobbiga händelser för nån vecka sen,som slungade mig in i sorgetankarna med full kraft och det har varit ganska tufft sista veckan pga det..Men jag vet att sorgen måste få ta den tid den tar..För att ta sig igenom,måste man gå in i den och låta den få ta plats..Heller hur Hemi?Ja du får låta mig och andra bloggläsare få veta hur det går med din hälsa och den rackarn pumpeländet..*kramar ♥*

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag förstår vad du menar… och kanske du har rätt… ja… större delen av handlingen är taget ur mitt eget liv, men inte allt… övergångar och passager mellan olika scener tex, måste ”hittas på” så jag har faktiskt fastnat, fast jag naturligtvis har ett helt liv av händelser att utgå ifrån… och dessutom måste det ”maskeras” så att de som känt/känner mitt privata jag, inte känner igen sig eller mig… så det krävs en hel del fantasi som kan tryta =0(Men jag vet att du väntar… Sorg och läkning måste få ta den tid det tar… du har helt rätt där. och den enda vägen för att bli ”hel” igen är IGENOM den, som du så klokt själv skriver…Vad var det som hände nu som kastade ner dig i djävulshålet igen? (om du orkar berätta)Jag ska skriva en rapport från Junibacken… vilken dag som helst… när jag kan släppa attentatet. eller i alla fall låta det vila lite… det händer så mycket där som jag vill följa med i…MEGAHEMIKRAMAR ♥

  30. skvitt skriver:

    Hej min vän!Jag tror inte man ska diskutera hur den här händelsen påverkar oss, vilken politisk betydelse den har, eller hålla på att spekulera på andra sätt. Jag tror inte man ens ska ägna mycket tid åt att fördöma gärningen. Jo ni läste rätt!Jag tror den ska ägnas minimal uppmärksamhet. Som det inte har hänt över huvud taget. Det blir ett antiklimax för alla hans ännu levande gelikar. Uppmärksamhet är vad de vill ha. Ge dem därför ingen sådan.Själv skrev jag att galningarna var här, tack vare våra politiker. Sen ställde jag frågan om SÄPO var en tandlös tiger. Slutligen lyfte jag fram Synpunkarens skoningsösa kritik. Så visst har jag själv berört händelsen, men från andra utgånspunkter där attentasmannen bara finns med i en statistroll. Det är mitt sätt att visa på hans ringa betydelse.Kvällspressen (främst) dryper av trycksvärta som berör hans dåd och hans person. Jag tror det får fel effekt. Det kan blåsa liv i slumrande efterföljare. Men kvällspressens mål är förvisso lösnummerförsäljning så för deras intressen blir effektrn rätt (med skygglapparna på).Kram!/Skvit

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tror att du i stort har rätt och jag håller med dig i mycket. Därför försöker jag att bära fram kärlekens budskap som finns i båda religionerna som också, inte allom bekant kanske, tillber samme Gud… i stället för att hänga upp mig på själva gärningen som du uttrycker dig. Jag läste Koranen för många år sedan (Bibeln också) och jag fann den vara MER kärleksfylld och sansad i stort i jämförelse med Bibeln. Kan förefalla konstigt, men så är det faktiskt.Men folk läser nog ingendera boken i Sverige om man inte är troende, så objektiva, sakliga tankar om den ser man inte ofta.Men jag tror att det kan vara nyttigt att tala om våra känslor av maktlöshet inför skrämmande saker… ur ett rent terapeutiskt perspektiv, för att bearbeta vad som hänt… (Ref. Palmemordet)Jag tror också att all officiell media har just den eldande verkan du syftar på och jag är tyvärr lika desillusionerad att jag tror som du att kvällspressen skriver det de får profit på och ryggar för konsekvenserna…Var är ”vi gillar olika” kampanjen nu? *ironisk fråga från en som gillar originalet bättre*Hemikramar ♥

  31. skvitt skriver:

    Religonen i alla utvecklade klassamhällen tar ställning FÖR härskarklassen. Allt det där om kärleksbudskap blir såldes som psykopatens lena smörande sammetsröst när den förför sina offer. Jag tror man ska hålla sig så långt borta från sådana budskap som man kan.Därmed inte sagt att man inte ska älska sin nästa. Men man ska veta vem denna nästa är. Min klassfiende är aldrig min nästa!Att man ska älska sin nästa, såsom tex bibeln säger, fungerar lika förödande på klasskampen som när tysklands extremhöger suddade bort skillnaden mellan socialism och nationalism med att namnge sitt nazistiska parti: NSDAP = NatsionalSozialistische Deutche Arbeiterpartei. Det du! Där fick de arbetrna att bli nationalister, splittrare av den revolutonära internationalen. Ett genidrag bara med ett partinamn!Älska inte din näste innan du tagit reda på om det är en klassfiende! Han kommer att ta emot ditt kärleksbudkap med glädje och ge dig en spark i röven som tack!OK, det var tillspetsat. Men kärleksbudskapet låter lika fint som det är falskt! Eller man kanske inte får vara så pragmatisk?/Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      Visst tror jag att religionen är ett av högre klasser uppfunnet maktmedel, avsett att styra massorna med… SANT. MEN….Jag utgår ifrån mig själv och det enkla faktumet att om osjälvisk kärlek inte existerade, skulle det inte gå att etikettera det och få folk att ”svälja” det.JAG har älskat osjälviskt både min ”nästa” alltså min ”allmänna” medmänniska likväl som mina nära och kära, även i situationer när det varit svårt och det kostat mig… så då borde andra också kunna göra det, eller hur?Sedan vad andra ska eller inte är upp till var och en…Jag ser ”klassfiender” kategoriserade efter gärningar inte av födsel. Om ens då… för vad är ”klassamhället” idag? i ett intellektuellt ljus… biologiskt, styrs det bara av vem som främjar min egen överlevnad.Visst får man vara pragmatisk. Och jag håller med om att det var tillspetsat till tusen.Det utmanar mina tankar rejält… jag får nog betrakta mitt svar som initialt… det tål att tänkas på nämligen och är i helt nya banor än jag är van att rationalisera mina argument annars…Tack för det!Jag kanske återkommer…Hemikram

  32. skvitt skriver:

    Jag hinner inte fördupa mig i just nu i ämnet, men det tål att synas och analyseras.Hur som helst. den religon som är den förhärskande i ett visst klassamhälle är den som enligt darvinistiska lagar är den som är bäst anpassad.På Jesu tid gick det 12 på dussinet av hans sort. Ändå var det hans efterföljare som tog över som statsbärande religion i rom på 300-talet. Just för att den religion de predikade passade härskaren, utsedd av gud. Kan det vara mera lockande för en kung än sådant trevligt tal.När norden kristnades kunde till exempel de nordiska länderna enas under var sin kung. Så hänger det ihop. Och därför har kyrka och stat hängt ihop. Staten är en apparat för att ta tillvara härskarklassens gemensamma intressen och ena den mot sina gemensamma fiender. Och här fyller kyrkan också en sådan roll.Därmed inte sagt att religioner inte har många fina levnadsregler, värd att följa. Frågan är ganska komplex. Det är för det jag menar att jag inte nu har tid med en förjupning i densamma./Skvitt

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det passade ”Konstatin den stores” galoscher… ”In hoc sign si vinces” om jag minns yttrycket rättI detta tecken skall du segra….Ja, statskunskap och religion är evigt förbundna… inte den ena utan den andra!Ja den romerska lagen och tio Guds bud är ju den verkliga grunden för vårt samhälle.Ja, fördjupa oss behöver vi inte idag även om det är ett onekligen intressant socialt ämne.Hemikram ♥

  33. Tummelunsen skriver:

    Återkommer i kväll. Ska läsa inlägget i lugn och ro. *På språng just nu*Torsdags.Tummelunsen.Kramar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det är lugnt… Stressa inte =0) läs du när du har tid…På språng själv… skolan ringde och Trapp har gjort illa armen så jag måste till sjukhuset med henne… hoppas att hon inte är allvarligt skadad… Vi ses…Nu måste jag logga ut och sticka…Torsdagshemikramar ♥

  34. Maria de Suède skriver:

    Det gläder mig att du gillar berättelsen ”Det sitter en kvinna pà trappan”… Det kommer att utvecklas nu dà mamman kommer in i bilden… örnkramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      AHA!! Då ska jag vromma över så snabbt jag kan och frossa i din text och sjunka in i historien.Hemikramar!! ♥

  35. Mavera skriver:

    En tumme som vanligt!Det som skrämmer mig mest är inte terrorattacker utan regeringens politik, som försämrar situationen (Svenska trupper i Afghanistan, beskyddandet av Lars Vilks). Plus att Sverige faller ned i fattigdoms avgrund i och med Alliansen kapar av flera band till välfärden. Det är det som är läskigt för mig – att från ett välfärdsland förvandlas Sverige till ett förtrycksland.Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Att folk blir rädda och misstänker varandra… =0(Fenomenet är naturligt och inget att skämmas över. Men desto större anledning att kämpa för och höja våra röster mot krig och fattigdom, eftersom de är grundorsaken ”sjukdomen” och extremismen är symptomen….Fortsätter det som det gjort i Sverige så är nästa bombman svensk som spränger en A-kassa eller Förnedringskassan…Tack för tummen och Hemikramar ♥

  36. Tummelunsen skriver:

    Läste igenom din mycket välskrivna och tankeväckande text. Skänker den med stor eftertanke en tumme. Kände hur sorgen och vemodet stegrade för varje rad av det jag läste. Helt plötsligt befinner jag mig i tankarna där vid tiden för mordet på Olof Palme. Minns hur min blick läste rubrikerna i tidningen. Bokstäverna brände på näthinnan: ”OLOF PALME, MÖRDAD!” Jag bara stirrade och gapade och hade svårt att ta till mig av vad jag läste. Så ”overkligt” kändes det och ofattbart…Man märker att våldet i vårt samhälle har stegrats mer och mer för varje år som går. Och självmordsbombaren i Stockholm är enbart en del i ledet av de hemska terrordåd som vi genomlider och ytterligare i framtiden kommer att få uppleva än mer av, mycket beroende på att ”lilla Sverige” inte längre kan anses vara neutralt. När kommer vi att förstå vidden av att ”våld föder våld” och ingenting gott kommer ut ur detta? Människans ”sunda förnuft” förvandlas till hatiska hämndbegär och blodtörst – skapade ur en ”reptilhjärna”, vilket en gång för länge sedan ansågs ”normal”. Hatet har gjort den sådan! Lockat fram våra allra dåligaste och mörkaste sidor.Om vi inte i dagsläget kan ta vårt förnuft till fånga, så möter vi så småningom vår egen undergång.Jag gråter inombords och drömmer om en fredligare värld … ♥RozieKramar, och tack för ett bra inlägg!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag kan bara tacka för tummen och djupt begrunda dina ord, med sorg i hjärtat…Och jag står vid samma förtvivlans avgrund… Att vi aldrig lär?Hemikram och tack för en mycket berörande kommentar ♥

  37. HEMIMAMMA skriver:

    Knuffar!!

  38. sarahmara skriver:

    Mycket klokt inlägg..Tänkande. Jag tänker så det knakar och har tänkt sen det hände…. Jag KAN INTE acceptera tanken att sånt här ska bli ”vardagsmat”. Jag tänker dra mitt strå till stacken och lära mina barn vänlighet, leva i fred och hopp om ett fredligt samhälle. Tyvärr tror jag att detta kommer som ett startskott , att fler törs gå från tanke till handling….TYVÄRR… Usch… Vad tycker du om att man ska öka möjligheten till att avlyssna andra människor??.. Dikten var underbar!. Dina jämförelser med Palme är sant… Dessutom så upplever jag händelsen med Palme var en milstolpe i ditt liv, då du ofta tar upp det. Liten blev vuxen??=). Kramizar och tumme!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för dina fina ord. Jag vill inte att det ska bli vardagsmat jag heller och det är vad jag försöker att verka mot… Att upplysa och få folk att förstå nyanserna… När jag läste Koranen, så insåg jag att större delen av den var kärleksbudskap och en ”förälders förmaningar till sina barn” och när man ställer texten mot sitt historiska kontext, så förstår man de våldsammare inslagen om man betänker att Muhammed och hans stam stod ensam mot alla de stammar som försökte utrota honom i hans fredliga gärning och till slut ruttnade han… Vem hade inte gjort det om man var hetsad och förföljd? Jag är också rädd att fler ska följa hans exempel, men då är de galningar och inte som de förutfattade meningarna gör gällande, att de representerar religionen Islam.Jag tycker INTE om FRA eller att man ska utöka bevakningen av människor utan brottsmisstanke. Vänsterpartiet och miljöpartiet motsätter sig de förändringar som främst Alliansen tänker sig…Visst var den? ”Profeten” är den vackraste muslimska text jag känner till. En amerikansk författare som heter Kahlil Gibran har skrivit den…Ja, jämförelsen i samhällsklimatets uppvaknande är inte så långsökt…Palmemordet var min ”initiering” från oskyldigt naivt barn till pragmatisk och kritiskt tänkande vuxen… med en upplyst syn på realpolitik och makternas spel… och den verkliga världen där idealister och drömmare brutalt slås ner… Hemikramizar ♥

  39. - Winch - skriver:

    Ville bara säga god natt till dig, blev trött så jag svimmar ;)Godnattskram / Winchp.s.: Riktigt intressant skrivet, läste det ett par gånger

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack så mycket! Jag tror att du förstår mig mycket väl… Med gudomligt konstnärskap som fana.Sov så gott!!Hemikramar ♥

  40. - Winch - skriver:

    Mitt hopp för världen är ute. En resurs och miljökollaps kommer antagligen att ske men drömmer inom oss fortsätter troligen att fortsätta leva.Kramar / Winch

  41. Ignorant idiot skriver:

    Jag tycker det var tur att han Taimur inte lyckades göra mer skada…

  42. Maj-san skriver:

    För mig blev Sverige ett väldigt annorlunda land när Palme dog, största skillnaden är nog bristen på empati, det är egoism så långt ögat kan nå.Att låta sig styras av extrema ideér är för mig absurdt, att säga att just mina tankar och tycken är de som gäller är lika illa, ändå görs detta dagligen, en del tar på sig veta-bäst-hatten oavsett om det gäller religion, sjukdomar eller miljö.Nej, låt medmänsklighet åter bli vardagligt, låt värmen komma tillbaka, och bara till några få. stor varm kram

  43. Helmer von Helvete skriver:

    Jag håller med Ullis här ovan i kommentarsdelen. Det är dags för dig, Hemimamma, att ånyo ta tag i ditt romanprojekt ”Draken stiger i motvind”. När man läser dina vanliga politiska bloggar, blir man nyfiken på vem och vad som har format dig och gjort dig till den du är i dag. Därvidlag kan din delvis (gissar jag) självbiografiska roman bidraga med en del pusselbitar, vilka tillsammans med de redan utlagda bitarna i form av dina blogginlägg visar vilken mångfasetterad, rik och spännande personlighet och vilket omtänksamt, ansvarskännande och kärleksfullt hjärta du har.Du är talangfull som få. Låt denna talang få blomma ut. Våga låta den blomma ut. Du är ämnad att bli något stort, Hemimamma, fast just nu är du uppbunden och sinkad av att vara småbarnsmamma, något som i sig är att betrakta som minst ett heltidsjobb. Men som är fallet med alla stora person(lighet)er tycks du också drivas av positiv energi samt en helig ilska (läs: ett starkt känslomässigt engagemang). Få förmår beröra som du gör med dina texters innehåll – oavsett om man delar din politiska grundåskådning eller inte. Du påminner i hög grad om de entusiastiska lärare som lyfte eleverna i klass 9A i den där tv-dokumentären (med samma namn, Klass 9A) som SVT visade häromåret. Inte konstigt att du är min speciella PADSO-Girl och BD, Hemimamma!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Suger i mig och tackar för att du korsade min väg… Du är min mentala termometer idag. På ett sätt har du kommit att fylla rollen som en sorts ”andlig fader” om du kan förstå vad jag menar. Och du säger också (i motsats till vad många kanske tror) sanningen när jag gör mindre bra ifrån mig och om det finns inkonsekvenser i det jag skriver eller tar upp som ämne…Du har hjälpt mig att tro på mig själv, på en helt annan nivå, än när jag började blogga för snart ett år sedan… Jag känner också att Draken börjar flåsa mig i nacken… Vilken dag som helst har jag hämtat kraft nog att börja igen… Jag vill invänta de sista undersökningarna bara, så att OM det är något som är på tok på riktigt, så tar jag inte ut mig och pressar mig själv för hårt så risken ökar för en dålig prognos…Men jag känner att en del av min kraft börjar återvända, sedan jag tog bort hormonbehandlingen. Jag känner mig mer som den jag var… Innan… så som jag kände mig och mådde, när Boppan var nyfödd… Hemisuperurstark var jag då… nu räcker det med hemistark =0)Din liknelse med läraren är ”right on the dot” För det är vad jag är i själ och hjärta, men valet stod mellan att skaffa nya barn, med en man som har ett sådant handlag med barn, att om han inte fick några själv, hade det varit att spotta Gud i ansiktet om jag får uttrycka mig så vanvördigt… eller att satsa på mina universitetsstudier och ”klara mig” med de tre jag hade då…Ja.. så det blev som det blev och jag accepterar att jag inte kan bli lärare, även om det känns som att jag föddes för just den uppgiften och stundtals ångrar att jag inte insåg det i yngre år…Men lärarsjälen har jag kvar och den driver mig. Mot högre höjder och ibland mot bottenlösa djup.Och min andliga ilska håller mig igång, den är mitt momentum i en ibland förstenad värld…Jag såg tyvärr inte programmet du refererar till, men jag tar ditt ord för att det var både bra och intressant och säkerligen relevant i jämförelsen….Om jag är din PADSO och BD, så är du min GDIGF och VÄF.Hemikramar ♥

  44. superzeke skriver:

    för mig så är religion någonting som har med varje människas inre upplevelse av det som man kan kalla andlighet. Detta är troligen olika för varje människa. Jag har någon slags tro som kanske mest kan liknas vid en buddistisk tro och för mig är andlighet en ”egenupplevelse”.Religion blir fel, tycker jag, om man på något sätt försöker missionera om den eller ännu värre om man tycker att ”min religion” är den ENDA rätta och därför så har alla andra helt fel och skall fördömas.janne

  45. […] Tankarna går osökt till en vinternatt förra året och mitt inlägg då… […]

Kommentera

