Hemimammas tankar – Nobla smaklöstheter och smaklig "noblesse oblige"

angel_loves.png

Inlägget rebloggar Hemimammas tankar – På begäran ”Snabbköpskassörskan”…
GOD AFTON!! Ikväll, vill jag skriva om något roligt, jag har skrivit lite tunga inlägg på sistone,…  Läs mer Skrivet av HEMIMAMMA 42 år på bloggen HEMIMAMMA

GOD AFTON!! Fräck Fredag och ”fradgakväll”… För min del att alla barnen är hemma och min äldsta sons födelsedagstårta skall bakas ikväll, när barnen somnat… Hemimammas universum är i balans…

För tjejerna Tripp och Trapp, är det de dubbla evenemangen med nobelmiddagen och Idolfinalen som är månadens hallalujamoment… som verkar slå Julafton på något skumt vis… Trull och hans födelsedag och minutrarna tills firandet går av stapeln, i morgon, tickar på i skuggan av tjejernas diskussioner… Där tanken på Pingu, Pingvinen som stolt skall toppa födelsedagstårtan hägrar… som han ännu inte sett att mamma gjort… eller hur tårtan kommer att se ut…

Pingubloggen2.jpg

Hans stillsamma betraktelser varvas av mina flickors kommentarer som flyhänt varierar och flaxar mellan allvarliga diskussioner om att ”MAMMA det är FAKTISKT 114 !!!! år sedan, ALFRED NOBEL dog!!” när jag snabbt förklarar för Trull om varför Nobelpriset finns… och slarvigt säger att ”Han dog för hundra år sedan” och småprat om vad de själva lärt sig i skolan och hemma…

Under hela prisutdelningen står jag fascinerad och lyssnar på deras diskussion, medan jag och maken lagar middag… De diskuterar om alla pristagare om varför de fått priset osv… Jag ler stolt för mig själv…

images2.jpegTänk att de är så insatta… och intresserade av det som händer i världen… När sändningen förflyttar sig till Blå hallen, så diskuterar de klänningar och smycken… Viktoria är fin… Min äldsta dotter som vill bli designer anser att Drottningen valt rätt som bär safirer till sin mörkgröna klänning.. ”Hon blir som en djungel, med oaser av vatten förstår du väl”

Jag håller inte med henne och kommenterar att sedan Prins William friat till sin Kate med mamma Dianas stora safirring, så har de rika fått dille på att ha safirer och Drottningen följer modet… Visserligen älskar jag själv blått och silver, men det har jag gjort många år…

Själv tror jag Silvia hade varit vackrare med smaragder…

Plötsligt kommer en yngre dam på väg in och hon har en typ rosa eller röd klänning… Jag lägger inte märke till vilket, men jag reagerar starkt på vad hon har över axlarna… Vilket tjejerna också kommenterar:

En kort vargcape… ”smaklöst” utbrister jag och vi är alla HELT överens om detta…

På vägen ner till bordet, händer det något i processionen av kungligheter… Kungen går först, med fysikpristagarens hustru vid sin arm och Silvia följer, ledsagad av Nobelkommitens ordförande och värd för kvällen, MARCUS STORCH.. Helt plötsligt ser man att Silvia kliver fram och tar Kungens andra arm och man hinner se att Storch ser ut att få något som liknar en hjärtattack, och leds bort i trappan…

Han storknade kanske?

Så Kungen går sista biten med en dam vid varje arm… Hm… undrar vad folket nere vid borden tänkte då?

Men Värden har friskat på sig en stund senare och kan som brukligt är, utbringa Kungens skål, som inleder hela sittningen. I nästa bildscen får vi se vargdamen sitta vid ett av sidoborden under valven och hon sitter och talar i mobiltelefonen??

”Smaklöst” utbrister mina flickor som papegojor… Om man befinner sig i blå hallen för en tillställning som man bara får uppleva en gång kanske, så är man inte där i nuet och tar in alltihopa och njuter?? Utan pratar i telefon?? Mycket märkligt… men paret som vann middagen i någon välgörenhetsgala är MYCKET vackra…

Det som mina barn noterar också i raden av människor som passerar är hur våran Statsminister brister stort i sina manér… Han drar inte ut stolen till sin bordsdam… senare efter förrätten, så sitter han med armbågen långt in på bordet… och när hon samtalar med honom och har replik ser man hur han lyfter upp armarna i kors i en typisk ”Jag lyssnar inte på dig pose”.. Han lyssnar bara på Regeringen har vi fått veta… alltså Fru Filippa Reinfeldt…

vin.jpgÄr han inte bättre uppfostrad än så om hur man beter sig vid ett sådant högtidligt tillfälle och i sådant celebert sällskap? Vid något tillfälle brer han ut sig över bordet och beter sig som om han skulle vara berusad..

Mycket märkligt… Han ska vara nykterist, har jag hört eller läst någostans…

Om det beror på att hans pappa Bruno Reinfeldt, fick sparken eller ”avgick” från Täbys Kommunfullmäktige, när han kört rattfull och blev överbevisad i rätten om att han setts komma vinglandes ut från Täby centrum (om jag minns rätt från lokalpressen i feb)och satt sig i bilen, varvid uppmärksamma medborgare larmat polisen, som finns i närliggande lokaler, vilka skyndsamt åkt efter Reinfeldt senior hem och fångat upp honom hemma, varvid Bruno påstod att han druckit vin precis när han kommit hem (något som den gode Fredrik inte gärna kommenterar) förtäljer inte historien, men det vore ju onekligen ett bevis på att vi kan lära av våra föräldrars misstag, eller hur?

Tydligen finns en bok i alla fall där saken diskuteras

zara-profesor.jpg

Ja konstigt vore det ju, om man inte är van att dricka, om man blir på snusen väldigt snabbt i skarpt läge…

”Le Noblesse oblige”  (a*), adelsmannen, (släkt med Kungamördaren Anckarström), Carl Bildt uppförde sig oklanderligt. Men hundar med god stamtavla brukar å andra sidan göra det…

Prins Daniel klarade sin debut galant och med MVG… allt enligt mina stil och etikettsmedvetna döttrar…

Jaja… Våran enkla middag bestående av hemmalagad fransk potatisgratäng och egen rostad rostbiff, serverades och efter att ha tittat på den bästa underhållningen som varit under Nobelmiddagarna, enligt min smak (underfundig dans som porträtterade pristagarnas dag från morgon till middag) så kom turen till Idolfinalen.

images3.jpegInför denna har det varit rafflande nyheter i tidningarna om Jays eventuella otrohet…

Själv är jag böjd att tro att det hela var en mediabluff avsedd att möjliggöra verklig konkurrens med Nobelmiddagen…

Första låten var lika dålig med båda två. (Juryn ljög om att Minnah var fantastisk, ansåg mina döttrar) Andra låten var Jay bäst. Sista låten ”idollåten” Kommer Jay in så coolt klädd att man nästan storknar… Pingvin… alltså frackjacka med svarta jeans… och en stor vit kråsnålsblomma och hårdrockaren sjunger ”Dreaming people” med en text som troligen är skriven med honom i tankarna, eftersom det hela egentligen varit fullständigt klart i många veckor…

Sedan är det Minnahs tur… ”Snabbköpskassörskan” kommer in i någon sorts silvrig/grå blåsa med konstiga skor…

”SMAKLÖST” hela familjen I KÖR med skratt… Tänk om hon hade haft en sober svart dräkt men byxor, där hennes långa ben hade kommit till sin rätt…

”Man undrar vart de benen tar slut någonstans” Kanske Jay vet? =0)

Men parallellerna till min egen hårdrockande make, som fångade en sjungande snabbköpskassörska (dock utan otrohet) blev direkt uppenbara…

Och när de stod längst fram och vinnaren deklarerades kommenterade maken, med okynne i blicken:

”De ser ut som ett bröllopspar”

Det fanns sceniska finesser där någon troligen tänkt tanken…

Senare, i programmet efter, fanns en likadan blomma i Måns Möllers knapphål…

Under kvällen håller de sig till Noblesse oblige” och avslöjar sig varken med miner eller blickar, hur det ligger till som de tvättäkta proffs de håller på att bli…

Framtiden lär utvisa om paret är ett par och om de så småningom får besök av STORCHEN… eller om det blir en fågel som inte flyger…. en pingvin… *LER*

(a*) noblesse oblige – ‘adelskap förpliktigar’, ett begrepp för att beskriva socialt ansvar hos överklassen.

000204E6.gif

”Mamma, börjar alla sagor med det var en gång”

”Nej, lille vän, ibland börjar de så här;”

”Älskling, jag var tvungen att jobba över ikväll…”

GOD AFTON!!

15 thoughts on “Hemimammas tankar – Nobla smaklöstheter och smaklig "noblesse oblige"

  1. HEMIMAMMA skriver:

    ”Noblesse oblige”….

    • HEMIMAMMA skriver:

      http://www.dn.se/ledare/signerat/framgangens-falla-1.1225823Framgångens fälla Publicerat 2010-12-12 00:55 Signerat – Peter Wolodarski.Före valet lärde vi oss att det mesta var nytt, nytt, nytt i svensk politik. På bara några år hade Moderaterna seglat fram som väljarnas favorit i ekonomiska frågor. Begrepp som ansvarstagande, trovärdig och statsbärande – traditionellt förknippade med Socialdemokraterna – kopplades plötsligt ihop med det gamla högerpartiet. Reklammannen Per Schlingmanns pr-dröm förvandlades till verklighet.Under de knappa tre månader som gått sedan valet den 19 september har transformationen av det politiska landskapet fortsatt. Förr var det en så kallad sanning att borgerliga regeringspartier snabbt backar i opinionen efter sina sällsynta valvinster. Det skedde exempelvis 1991 och 2006. Ganska många väljare återvände då till den trygga socialdemokratiska famnen efter en stunds eftertanke, hette det.Annons:Annons:Men denna gång har utvecklingen varit den motsatta. Statistiska centralbyråns stora partisympatiundersökning som presenterades i veckan visar att trenderna från årets val har förstärkts under hösten, trots turbulensen kring Moderaternas nya partisekreterare Sofia Arkelsten och kritiken mot att Reinfeldt omvandlat en statssekreteraretjänst till en propagandafunktion.Socialdemokraterna fortsätter att backa och Moderaterna går framåt. M leder nu med nästan fyra procentenheter över S – och då ska man minnas att SCB:s mätning inte fångat upp de senaste veckornas socialdemokratiska oro. Att partiet på allvar överväger att göra en person som Veronica Palm till ny ordförande efter Mona Sahlin visar att S-krisen mycket väl kan fördjupas. Palm saknar tunga politiska erfarenheter i bagaget och står långt till vänster i rörelsen. Ändå lyfts hon fram som den som ska locka tillbaka de mittenväljare som uppskattar Moderaternas pragmatism och regeringsduglighet.Valet 2014 skulle därmed kunna bli tredje gången gillt för Socialdemokraterna, det vill säga tre valkatastrofer på raken.Än mer slående i utvecklingen de senaste månaderna är att de borgerliga inte alls missgynnats av det osäkra parlamentariska läget; också det en förändring mot tidigare. Mellan 1991 och 1994 drabbades Carl Bildts regering av Cirkus Ny demokrati. Men att döma av de siffror som Novus opinion presenterade på DN Debatt i veckan har regeringen Reinfeldt fått opinionsmässig draghjälp av Sverigedemokraterna.Ju mer Jimmie Åkesson et consortes visar sig i riksdagen, desto mer tycks väljarna vilja ha blocköverskridande överenskommelser och ansvarstagande för landet. Och det har hittills gynnat en regering som ses som kompetent.På punkt efter punkt stärker Moderaterna sin ställning som det ledande partiet och alliansen sin position som det naturliga regeringsvalet. Även rödgröna sympatisörer ger fler pluspoäng åt de borgerliga än S-V-MP när Novus frågar hur de olika politiska alternativen skött sig sedan riksdagsvalet; ett markant underbetyg åt den socialdemokratiska hösten.Om trenden håller i sig innebär det att Moderaterna inte längre kan följa sin gamla karta. I sju år har partiets strategi gått ut på att ligga så nära Socialdemokraterna som möjligt i de flesta kontroversiella frågor. Men med huvudmotståndaren i ett personmässigt och sakpolitiskt förfall krävs egna initiativ för att behålla styrfarten. Förre statsministern Göran Persson sade en gång att regerandets konst är som att cykla – den som inte fortsätter att trampa faller till slut; en insikt som förklarar Perssons egen vurpa.Vill Moderaterna ha på sig ledartröjan i svensk politik måste partiet därför visa att man vill något i de avgörande framtidsfrågorna.Vad krävs för att få forskningsintensiva storföretag att vilja investera i Sverige? Hur ska bostadskrisen i våra storstäder lösas nu när 90-talets talrika barnkullar flyttar hemifrån? Vilka förändringar av skattesystemet behövs för att Sverige ska locka till sig entreprenörer och talanger? Finns över huvud taget några idéer om hur vi ska klara finansieringen av framtidens sjuk- och äldreomsorg? 40-talisternas uttåg från arbetsmarknaden pågår redan för fullt.Efter fyra års regerande förväntar sig väljarna att alliansen tar politiken ett steg bortom arbetslinjen. 2014 kommer det inte att vara möjligt att upprepa tricket från 2010 års val – att till stora delar reprisera 2006 års löften.Denna höst och vinter är Moderaterna på väg att köra ifrån Socialdemokraterna i en fart som inte ens de själva räknat med. Risken är uppenbar att framgångarna stiger partiet åt huvudet och att man bekvämt sitter still i Volvon. Men också politiken har sina svängningar och för en regering gäller det att förekomma, inte förkomma.Stämningar skiftar. Det kommer en dag då den som en gång hyllats för löften om budgetbalans uppfattas som initiativlös, makttrött och arrogant. Fråga bara Göran Persson.Peter Wolodarskipeter.wolodarski@dn.se

  2. Leo Beata skriver:

    En stor poäng till Reinfeldt om han nu vågade bryta den högborgerliga etiketten och vara sig själv. Tufft gjort!(Såg inget av nobelfesten igår, går helt på dina ord)

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tycker att man ska visa respekt för Nobels gärning. Lite stil och finess ska det vara.Och jag finner det mycket roande att jag och min lågt stående plebejfamilj känner till etikettsreglerna bättre än de som betraktar sig som högre stående samhällsmedborgare… som BORDE känna till det, av diplomatiska skäl i interaktioner med andra länder och kulturer… Etikettsreglerna är stort sett likadana i västvärlden, så det är inte mer att lära sig än vad han borde kunna hålla i huvudet, medan kamerorna är på och de sitter till allmän och världsligt beskådande…På efterfesten kan ju tom Kungen röka, så där spelar det ingen roll, eftersom inget offentligt öga och kamera finns närvarande…Eller håller han en annan stil som Sveriges representant när han är utomlands?Hans beteende, stil och finess är ju faktiskt (?) oftare, eller borde vara det i alla fall, reklam för vårt lands högre bildning, än kungen?Eller är det därför det sliddrats och sladdrats på Ambassaderna? Helt enkelt för att våra representanter inte är bildade nog?Det motbevisar ju åter Jan Björklunds etikettering av den världsledande skola, baserad på resultat, som fanns på 70 och 80 talet som felaktig!!? Den sk statliga rättvisa ”flumskolan” som Alliansregeringen förkastade och rev ner…Men resultaten visar ju vad som är vad…För vi vill väl inte anta att det beror på dumhet eller arrogans?

  3. Silverstare skriver:

    Jag kikade på Idol istället för att acceptera min roll som vouyerär det inte det överklassen villOjämlikhet och sedan ska de missgynnade också ägna siog åt BEUNDRAN.Vilken bekväm ställning.Dra åt helvete nobelmiddag. Jay , lagerarbetaren rules, för Silverstare!!!!!!!!!!!!!!Kram Sötnosen!!!!!!!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Är du säker på det? Överklassen har i alla fall historiskt sett velat sköta sitt bakom lyckta dörrar och detta intrång i deras territorier beror nog mera på en anpassning till det oundvikliga, mediamakten, som väljer dem…Så jag anser det vara MEDIERNAS kamp sinsemellan…Men visst är Jay Kungen hela dagen…. igen diskussion därom och glöm inte att vi ska på konsert, du och jag…Hemikram president!!

  4. Maj-san skriver:

    Jag som bara älskar Pingu, det bor fortfarande ett barn inuti mig, ler stort.Ser ju inte på Idol, men Nobelmiddagen kollade jag in för en stund, brukar kolla in klädseln, som gammal sömmerska är det en kvarglömma av den tiden, haha, bara måste sitta och spy galla eller totalt älska vad som bärs. Och jag håller totalt med, de som vann att få gå på middagen var superbt klädda, mycket snyggt.stora kramen

    • HEMIMAMMA skriver:

      Alla barnen har sett Pingu och har älskat honom i alla år.När det gäller Nobelfesten, så var det nog mina tjejer som ville se… Jag hade mer utbyte av idol… *LER*Stora Hemikramen!!

  5. HEMIMAMMA skriver:

    Bappo Lotzas strålande inlägg:http://blogg.aftonbladet.se/plasthimmel/2010/12/politisk-mytbildning”Analysen är mycket enkel och härstammar från militär strategi. En analys som bevisats så många gånger i krig att den numera betraktas som doktrin. Doktrinen säjer att man i första hand ska använda vapen som skadar. Inte vapen som dödar. För varje fiende du skadar krävs personella resurser att transportera och vårda den skadade. Resurser som måste tas från Lede Fi´s stridsorganisation.”

  6. Carina skriver:

    Skrattar åt det avslutande skämtet. Jag brukar titta på idol, och det har väl egentligen aldrig varit så som i år, att en person i stort sett varit favorittippad hela vägen, det brukat svänga lite. i min tidning (Helsingborgs dagblad). stod det att Jay skulle spela med sin ”gamla” grupp nu. Låter som ett bra förslag. jag får gåshud av hans fylliga, raspiga röst. Pingutårtan kan bara bli bra! Snyggt!!! jag gillar Pingu, fortfarande. :-))Kramelikramar och Allt gott till dej med en kram till!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag har gillat Jay sedan första dagen och trots diverse dumheter han pysslat eller inte pysslat med =0) så är hans röst oöverträffad kombinerad med hans sexappeal…Pingutårtan blev jättebra och det kommer en bild snart. Och jag tycker att han är helfestlig jag med…Hemikramar i hundranittio =0) ♥

  7. Leo Beata skriver:

    ”Och jag finner det mycket roande att jag och min lågt stående plebejfamilj känner till etikettsreglerna bättre än de som betraktar sig som högre stående samhällsmedborgare… ””Underklassen” har alltid apat efter ”överklassens” seder och bruk i sin strävan efter att klättra på samhällsstegen… och när skillnaderna blivit för små, så hittar överklassen på nå´t annat…Det handlar om rangordning! Status. Makt. Att särskilja…Det värsta är dock när ”underklassen” övertar ”överklassens” värderingar, då blir man idag… sosse!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nu förstår jag inte? Menar du att jag är sosse för att jag känner till etikettsregler av mera komplicerad art? eller att jag strävar efter att apa efter överklassen??Eller var detta bara en allmänt orienterad kommentar?

  8. Ignorant idiot skriver:

    Har du fler roliga historier?

Kommentera

