Hemimammas tankar – Listan, min bästa vän? Minns hon mig?

angel_loves.png

Inlägget rebloggar Hemimammas tankar – Min bästa vän måste stötta mig nu… Minns hon mig fortfarande?
GOD AFTON!! Jag har en bästa vän. Hon brukar finnas för mig när livet är svårt. Hon ler när jag ly…  Läs mer

GOD AFTON!! Häromdagen började jag skriva listan… eftersom jag har svårt att rätta mig i ledet och alltid varit lite egen och obstinat, så väljer jag den punkt som känns rätt för dagen och då valde jag vad som får mig att gråta… (Se # för att läsa det aktuella inlägget)

Idag väljer jag dag 7… Min bästa vän. Jag rebloggar ett inlägg som jag skrev för några månader sedan, där den fullständiga texten finns, som jag nu citerar…

Dag 01 – Presentera mig själv  Dag 02 – Min första kärlek  Dag 03 – Mina föräldrar  Dag 04 – Det här åt jag i dag  Dag 05 – Vad är kärlek?  Dag 06 – Min dag  Dag 07 – Min bästa vän  Dag 08 – Ett ögonblick  Dag 09 – Min tro  Dag 10 – Det här hade jag på mig i dag  Dag 11 – Mina syskon  Dag 12 – I min handväska  Dag 13 – Den här veckan  Dag 14 – Vad hade jag på mig i dag? Dag 15 – Mina drömmar  Dag 16 – Min första kyss  Dag 17 – Mitt favoritminne  Dag 18 – Min favoritfödelsedag  Dag 19 – Detta ångrar jag  Dag 20 – Den här månaden  Dag 21 – Ett annat ögonblick  Dag 22 – Det här upprör mig  Dag 23 – Det här får mig att må bättre  Dag 24 – Det här får mig att gråta #  Dag 25 – En första  Dag 26 – Mina rädslor  Dag 27 – Min favoritplats  Dag 28 – Det här saknar jag  Dag 29 – Mina ambitioner  Dag 30 – Ett sista ögonblick

Jag har en bästa vän. Hon brukar finnas för mig när livet är svårt. Hon ler när jag lyckas att få till det, och skriver ett bra inlägg här på bloggen. Hon viskar ”Du är världens bästa mamma” i örat på mig PRECIS innan jag somnar…

Jag fattar inte hur hon kan veta exakt när jag behöver höra de orden.

Jag älskar henne, mest av allt i livet, näst efter mina barn förstås. Min respekt för henne växer varje dag, fast hon nog inte förstår det…

Jag har inte alltid haft henne hos/med mig.

Vi lärde känna varandra när jag var fem år ungefär, när jag undrade varför inte MIN mamma älskade mig som andra mammor gör. Då lärde vi känna varandra för första gången och hon gav mig mod att härda ut…

Men efter några år tappade vi kontakten. Då hade jag börjat trean och vi flyttade och jag fick nya vänner. Men efter några år flyttade vi tillbaka. Då fann jag min vän igen.

Vad glad jag var att återfå min endaste, bästaste vän som jag kunde berätta allt för. Hon hjälpte och stöttade mig genom högstadiet när jag blev mobbad och utfrusen. Hon gav mig de kramar min mamma inte kunde ge mig.

Hon tyckte jag var världens coolaste professor och hon brydde sig inte om att jag hade glasögon, hon lyssnade på Elvis med mig och älskade att titta på alla mina Elvisteckningar…

442e93f5bfc2164a.jpgSedan kom Gymnasiet. Då tappade jag bort min vän igen, eller om sanningen ska fram så struntade jag i henne då, för då hade jag fått min första kille. Ni vet hur viktiga killar var i gymnasiet eller hur?

Och eftersom jag hade kopplat bort min bästa vän, fanns hon inte där att stötta mig när min första kärlek gav mig stryk…

Hon fanns inte heller där att stötta mig när jag blev våldtagen och desperat försökte få kontakt med henne…

Många pojkvänner senare fann jag min vän av en slump och hon gav mig mod att våga starta en familj.

”Jag finns här och jag sviker inte, även om du gjorde det”

När min dotter föddes gav hon mig styrka att kämpa mig igenom värkarna. Likaså när min andra dotter föddes..

När min andra dotter dog, släpade hon med mig till kyrkogården och hon hjälpte mig att välja blommor.

Innan det, hade hon första natten efter min dotters död, stoppat mig från att hoppa från balkongen för att få slut på smärtan… Efter den resan förändrades både hon och jag.

Vi är bästa vänner fortfarande, men vi behöver inte varandra hela tiden. Det räcker med känslan att hon finns där i bakgrunden. Behöver jag henne, så kommer hon. Vi har en speciell kontakt, som är svår att förklara… Bilden till höger är en symbolisk bild över mig själv…

Emma begr.blogg.JPG

De dyrköpta läxor mitt liv lärt mig, som min vän viskat till mig om, i kalla nätter…

”Den gyllene regeln” Respekt, omtanke…

Betrakta bilden till höger. Kvinnan på bilden står vid en kista och hon hålls uppe av den kvinnliga prästen…

I kistan ligger det troligen ett litet barn, om man utgår från storleken…

Hon ser tunn ut, tycker ni inte??

Den slanka klänningen hänger på den galge som hennes kropp förvadlats till, och som hennes magra armar antyder att hon så värdigt som möjligt, försöker att bära upp…

Bilden till höger är alltså också en bild av mig…

Men den är verklig…

Den togs den 19 Augusti 1999. På min dotters begravning… Jag vägde kanske 45 kilo då…

Jag åt inte, jag sov inte, jag levde inte…i över tre månader…skelettet som min vän visade mig på bilder, fick mig att inse att jag inte kunde fortsätta så…

Jag försökte överleva, med min bästa väns hjälp, för att min dotter inte skulle mista mig också, eftersom hon redan mist både sin far och sin syster…

Min bästaste vän jag har, är jag själv…

När jag har mig själv med mig och älskar mig själv först, är jag oslagbar…Men de gånger i livet när jag förlorat min integritet eller mitt hjärta, då har det gått illa. Idag har jag lärt mig att behandla min bästa vän med respekt och kärlek och glömmer henne inte så lätt när andra drar i mig åt ett annat håll än min vän råder mig att gå!!

Jag hoppas att ni ska tycka om min vän, lika mycket som jag gör, för hon räddade mitt liv…

Det är HON som ger mig kraft att slåss mot orättvisa. Det är hon som ger mig stöd i tex min kamp för Sen avnavling…

14ecd189ab5bcef4.jpgTill alla mina vänner här på bloggen;

Ni vet alla vad ni betyder för varandra och för mig, men glöm inte ERAN bästa vän!

Har du gett dig själv en kram idag??

Tack för det stöd och den värme de av er utstrålar, som bryr er om mig..

Mina verkliga vänner, som jag nu hoppas kommer att stötta mig framöver. För min vän är trött och just nu undrar jag om hon minns mig??

Min make, mina barn och så ni alla som finns där för mig

Sist men inte minst min bästa vän,

Ni är alla mina fyra vädersträck!! Pelarna som världen vilar på…

HJÄLP MIG OCH A-LINDA ATT SPRIDA INFORMATION OM SEN AVNAVLING.

SLUTA RÅNA SPÄDBARNEN PÅ DERAS BLOD – DE BEHÖVER DET SJÄLVA!!

GOD AFTON!!!

44 thoughts on “Hemimammas tankar – Listan, min bästa vän? Minns hon mig?

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Jag vill tacka alla mina vänner här och hoppas att detta inlägg inspirerar er att minnas er egen roll i era liv..Att vi måste kunna lita på oss själva för att kunna bli trygga i livet, och klara alla svårigheter som kommer.När man har den tryggheten i sig själv, vågar man också lita på andra och man får empati…Det är det viktigaste man behöver lära sig inför livet…

  2. superzeke skriver:

    hej och tackar, allt kändes genast mycket bättreha det gottifrån mig och min bästa vän tilldig och din bästa vän

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vad bra att jag kan få dig att må bättre. Det är något stort att kunna räcka ut en hand och beröra någons hjärta och liv.Vad bra att våra bästa vänner är vänner *LER* Då kan vi uträtta stora saker i världen!Hemikramar ♥

  3. Kao skriver:

    Visst är en bästra vän guld värd och just som du beskriver så kommer och går de i livet. Precis som vi för dem. Det händer saker, som är orsaken till det. Kan vara flytt, skilsmässa, äktenskap, barnafödande och allt möjligt annat.Men så möts man igen och allt är som förr, som om tiden stått stilla.Som du skriver så måste man också själv vara sin egen bästa vän . Annars blir man så beroende av alla andra människor i sin omgivning att man riskerar att bli en belastning för dem i stället.Jag har de senaste 5 åren tyvärr nödgats säga tack och adjö till 2 vänner jag känt sen 70-talet, men där handlar det om stora, svåra svek, så jag saknar dem inte. Jag minns det roliga vi har haft ihop. Men det blir aldrig ”vi” igen, inte en chans. Lika lite som jag tror jag kommer förändras framöver, trots att jag lärt mej förlåtelsens ädla konst så har inte DE gjort det. De har röjt mina innersta hemligheter och förtroenden till höger och vänster, har jag fått veta och då klarar jag mej bättre utan dem. Tycker nästan synd om dem, som måste leva så fjuttiga liv att de måste sabotera mitt för att få uppmärksamhet..Fint skrivet av dej, inlägget. Tumme ska du ha..Kaoskramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Kao för att du beskriver så bra det jag ville ha fram i min tanke. jag har som du också valt bort ”vänskap” och även kärlek i livet, när de inte håller måttet och när man inte mår bra av den…Tack för ditt beröm och din tumme!!Hemikramar ♥

  4. HEMIMAMMA skriver:

    SNOWBALLFIGHT!!”o´¯`❄.¸(░)`O.¸¸.¸.o´¯`❄.¸ (░) `O. ❄。 ¨¯`*✲ ´*。. ❄¨¯`*✲。 ❄*´*。 ✲O. ¸¸. ¸. o´¯`o.¸ (░) `O.¸¸. ✲.¸. o´¯`¸. o´¯`❄¸ (░) `O. ¸¸. ¸.✲´¯`o. ¸ (░) `O. ¸❄。`O. ¸¸. ¸. o´¯`❄。¨¯`*✲…. ¸. o´¯`o. ¸ (░) `O. ¸¸. ¸. o´¯`❄. ¸ (░) ´*。✲´*。. ❄¨¯`*✲。 ❄Keep It Goin’!

  5. Maj-san skriver:

    Tänk att det skulle ta så många år innan man förstod vem som var ens bäste vän. Numera har jag inga problem med att se, men det var värre förr. Och min vän finns fortfarande vid min sida.Kramar om

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det tycker jag är jätteskönt att höra! Vi kvinnor framför allt, behöver lära oss att lita på vår inre röst.Vad man än stöter på så landar man säkrare om man har sin inre röst som kompass…Hemikramar om tillbaka! ♥

  6. Yrr skriver:

    Hej nätvän 😉 Det tog ett tag innan jag gillade mig själv men, nu är det gjort ! Gick allt bra i går? Tänkt på dig mycket.I 7 år av mitt liv mådde jag inte bra, blev psykiskt misshandlad och satt 3 gånger så nära att som du hoppa över till andra sidan. Då fanns det ingen annan där än mig själv och jo, det gick bra så mig själv är nog min bästa vän med. I dag har jag några vänner som står nära en av dem är en barndomskompis! Så de behövs i ett liv med. Man klarar inte allt själv har jag märkt så jag har lärt mig att delegera, man kan göra det med känslor med :DJättekallt här i dag, ska baka pepparkakshus i morrn om jag inte blir förkyld, snorar som den ;)Sköt om dig!! Stor kram!!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Visst behöver man ”riktiga” vänner med och jag tror att man lär sig bättre vilka man kan lita på, när man har trygghet nog att både säga stopp och ”jag behöver hjälp”, eller hur?Jag hoppas att du sätter in en bild på Pepparkakshuset!! Förra året hade vi också det…I år vet jag inte om vi hinner det då min sons födelsedagstårta överskuggar det mesta, då ungen min lärt sig att ställa krav på sin gamla mamma… Han ska ha ett gäng blåa rosor och Pingu som fiskar på toppen… med ljusblått lock… och jag har inte modellerat sedan jag var barn, så jag är lite nervös…Det gick bra igår med alla prover hos cytologen också, vilket kom som en bonus… Läkaren ska beställa en mjölkgångsröntgen och just nu är det bara att vänta… och hålla tummarna!Men hon gav mig en logiskt förklaring till alla mina problem som alternativ till en diagnos, nämligen en hormonell obalans, eventuellt orsakad av spiralen… =0)Jag hoppas att det ska visa sig vara fallet…Hemikramar ♥

  7. Törnråza skriver:

    Otroligt vackert skrivet.Kram! ❤

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hejsan Modesty aka Livet, som jag får kalla dig framöver… *LER*Tack för din komplimang, jag blir mycket glad!Hemikramar ♥

  8. Vally skriver:

    Klart du har en vän.Någon som gillar oss finns.Tänker på dej.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej VallyJag hoppas verkligen att vi alla har en vän både i oss själva och i vår omgivning.Jag tänker på dig ocksåHemikram

  9. Ullis skriver:

    Ordlös tystnad♥*kramar om*

  10. HEMIMAMMA skriver:

    Jag tog bort originalkommentaren, då mitt namn förekom, men övrig text såg ut så här:kerstin lyrsten3 december 2010, kl 06:55Du är sannerligen en stor kämpe.Jag skickar en riktigt stor o stark bamsekram till dej.Kraaaaaaaaaaaaaaam!

  11. tåren skriver:

    underbart att läsa ..fast mina tårar trillar också ❤

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för din värme… men torka dina tårar ♥och jag hoppas att du ger dig själv en stor kram ♥En stor hemikram till dig ♥

  12. Helmer von Helvete skriver:

    Så rörande vackert skrivet! Och så tänkvärt! För att inte säga klokt! Glad kan du vara som har hittat tillbaka till din bästa vän! Det borde fler göra. Även jag…På tal om din kampanj för sen avnavling. Denna DN-nyhet bör väl glädja både dig och din bästaste vän (samt A-Linda): http://www.dn.se/nyheter/sverige/klamma-om-navelstrangen-kan-vanta-1.1220730Notisens rubrik lyder: Klämma om navelsträngen kan väntaSedan följer denna brödtext: Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött.Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist — utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg.I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter.MIN KOMMENTAR: Nyss var det liknande slutsatser som drogs i en artikel i ansedda British Medical Journal. Förhoppningsvis indikerar det att en ”väckelsevåg” drar fram över världen. En återgång till hur man gjorde förr i världen vid barnafödslar i hemmen. Då var det inte alls prio #1 att fort som fan klämma till och klippa av navelsträngen. Allt var inte sämre förr, uppenbarligen.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Helmer!! ♥ ALLA kan behöva koppla in sig på sin bästa vän…Tack för din länk!! Den lägger jag in i mitt nästa inlägg som handlar om vem jag är…Låt oss hoppas att väckelsevågen fortsätter…Allt var inte sämre förr… Vikingakvinnorna hade mer makt över sina liv på den tiden än vad moderna kvinnor har… så det vet vi som läst historia *LER*Hemikramar och tack för dina fina ord!! ♥

  13. Vally skriver:

    Gulle dej som tänker på mej.Tack och kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      KLART JAG GÖR ♥ Även om vi inte är överens i alla frågor alltid, så gillar jag dig, för du vågar säga din egen mening och inte bara jamsa med, där många håller med för konvenansen…Hemikram ♥

  14. kaoskatta skriver:

    Du har så rätt att man måste vara sin egen bästa vän för att orka med livets sorger och utmaningar. Andra kan inte alltid var hos en och stötta en även om de vill och gör sitt allra bästa. Ibland är det svårt att vara sin egen bästa vän, i synnerhet när man drabbas av djupa sorger som sliter sönder ens hjärta.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, det kan vara jättesvårt… och det är lätt hänt att man tappar bort sig, men då är det bara att stanna upp och försöka fånga upp sig igen… och ibland kan vänner hjälpa en att just återfå sig själv… eller hur?Hemikramar goaste Kaoskatta!! ♥

  15. HEMIMAMMA skriver:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8207800.ab”Det här är tyvärr verkligheten för väldigt många” Allt fler barn lever i fattigdom i Sverige. För deras familjer är december en månad av ångest. Till Majblomman vänder sig de som inte har råd med en värdig jul.”Det många andra barn får kan jag inte ge mina”, skriver en mamma.Årets julklapp är surfplattan.Handeln räknar med att vi kommer att handla julklappar för mer pengar än vanligt i år, 64,7 miljarder kronor lite drygt.Köphetsen vet som vanligt inga gränser inför den 24 december.Hjälp med julMen för många svenskar står valet inte mellan en surfplatta eller den senaste modellen av mobiltelefon.Snarare tvingas de välja mellan att betala hyran eller att köpa julmat.På Majblommans Riksförbund, Sveriges största barnhjälpsorganisation, har man de senaste åren märkt av en allt större ökning av barn och föräldrar som ber om hjälp inför jul.Ropen på hjälp kommer ofta i form av brev. Brev där föräldrar eller barn ber om pengar för att ordna inför jul. Men det är sällan dockor eller prylar man ber om. Snarare är det hjälp med en gran, varma kläder eller julmat man ber om bidrag för – det basala för att ordna en värdig jul.Vardagens vanmakt”Jag skäms så mycket för att mina barn inte har nya kläder och saker som deras kamrater har. Därför skulle det betyda så mycket med en riktig jul”, skriver en mamma.– De som söker hjälp hos oss är dels de som lever på socialbidrag och är sjuka och har funktionshinder och alltid har det tufft. Men det är även de som har jobb och kanske klarar sig med nöd och näppe vissa månader men andra månader inte får det att gå runt alls. Det är tydligt att det finns många olika sorters problem och att det är många som känner vardagens vanmakt, säger Lena Holm, generalsekreterare på Majblommans Riksförbund och ambassadör för EU kommissionens temaår mot fattigdom och social utestängning.I dag lever över 340 000 barn i relativ fattigdom i Sverige, barnfattigdomen har ökat med nästan 50 procent från 2006.Och enligt siffror från Socialstyrelsen bodde år 2009 137 000 barn i familjer som lever på socialbidrag – alltså i absolut fattigdom – en ökning från året innan.Även på Majblomman märker man av fattigdomsökningen. Under 2009 kom det in 20 procent fler ansökningar och Lena Holm räknar med att brevhögen kommer att växa även i år.– Vi lever i ett konsumtionssamhälle där man ska ha och man ska få och det känner ju även de barn som lever i fattiga familjer av. Vi skänker inga stora summor, i snitt tusen kronor per familj, men det kan göra en stor skillnad om man lever på existensminimum, säger Lena Holm.Skinka och mustHon berättar att det kom ett brev till Majblomman i fjol, efter julhelgen. Det var från en mamma som ansökt om hjälp hos dem.– Hon skrev att hon med hjälp av vårt bidrag kunnat köpa varma vinteroveraller, en liten sak, skinka, julmust och en gran. Och det hade betytt så mycket, säger Lena Holm.– Man kanske inte vill tänka på att det finns människor som har det så här i Sverige, kanske vill man framförallt inte tänka på det under jul, men det här är tyvärr verkligheten för väldigt många.Linda Hjertén

  16. Silverstare skriver:

    Jag rörs alltid av dina bilder ur ditt liv. De är starka, mycket starka. Och visst är det bra om man kan finna den där alldeles bästa vännen som alltid finns för en/borde finnas för en. Att bli sin egen bästa vän och tröstare och peppare! Fint skrivet.Kram från Silverstare

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack till min president!! ♥Nu får vi snart njuta av Jay igen och vi lär ha ståpäls båda två!!Hemikramar ♥

  17. Pluppa skriver:

    Bra att du tog upp det igen vännen!För övrigt…en STOOR fredagskraam/Pluppis

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, det är lite livsvisdom som har sin plats hos alla och överallt…En STOOR hemikram och vad roligt att se vilken framgång ditt inlägg har!! ♥Jag rekommenderar alla att besöka Pluppas blogg…

  18. Maria de Suède skriver:

    Ler… Bàde av glädje och omtanke… Kommer när du skrev det här sist… Tycker precis lika mycket om det fortfarande, det finns inget att tillägga…Massa örnkramar ♥

  19. Maria de Suède skriver:

    Kommer ihàg när du skrev det sist… lite väl snabb med fingarna…

    • HEMIMAMMA skriver:

      Kul att du eldar upp dig =0)Jag kommer också ihåg det och samma känslor rörde sig i mitt inre, som denna gång…Jag vet också hur man snubblar på fingrarna… *LER*Hemikramar ♥

  20. Codliver skriver:

    en min bästa vän är så lat för tillfället. Annars är hon en av de få jag kan väcka mitt i natten. En sån behöver alla – och jag har två.Kram/Codliver

  21. fiffy skriver:

    ENASTÅENDE, DJUPT RÖRANDE och HELT FÖRTRÄFFLIGT skrivet inlägg, Hemimamma!!Du har så rätt i att det i slutänden iaf. är viktigast att man själv är sin bästa vän eftersom att den ”vännen”, med all säkerhet följer med en hela livet, oavsett om man vill det eller ej..(Kan dock själv ibland bli så evinnerligt less på den ”vännen” som ofta mest ter sig försöka göra ens liv till en enda stor röra..men jag vet att hon nog vill mig väl och att hon verkligen ”fösöker”..fast det kan bli så fel ibland…men oftast har ”vi” det ändå ganska trevligt ihop ;-))..) Dem riktiga vännerna är HELT ovärderliga!!..Man bara VET att dem finns där..oavsett tid och rum! Av olika anledningar skiljs man ibland kanske åt en längre period, men ändock vet man att Vännerna..dem finns där för en..likväl som en själv finns där för dem..En ”Snowball-fight”..hmm..jag har Mycket god lust att anta utmaningen, Hemimamma..snöbollskrig är inte helt fel om den är soft och juste spelad..men eftersom att jag ju råkar vara väldigt frusen av mig..så måste jag tyvärr avböja utmaningen! (..dessutom såg du ut att ha ett alldeles för välladdat arsenal..) ;-)) Nu till något BETYDLIGT allvarligare, apropå din länk här ovan till den OTROLIGT SORGLIGA artikeln om den krassa verkligheten i Sverige idag, dvs. om barnfattigdom/fattigdom!!: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8207800.ab..Herr ”Sovande folket” anser att folket inte ska behöva svälta..men tänkte han månne på att det även behövs t.ex. kläder för att inte frysa ihjäl!!??..Hoppas du får en Jätteskön helg Hemimamma!!Kramar från din vän fiffy!♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Man kan starkt ifrågasätta om den karl’n tänker överhuvud taget?? Jag har hört illasinnade rykten förklara det med att regeringen tänker åt honom, dvs Fillippa R… men det är nog bara rykten säkert.. ”Tänkte inte på det” Han måste vara polare med uppfinnaren…Jullunch med svärisarna imorgon, så nu blir det sängen bums!!Hej då bloggen… vi ses i mörrn ♥Hemikramar till Fiffiga Fiffy! ♥

  22. superzeke skriver:

    svarade dighttp://blogg.aftonbladet.se/superzeke/2010/12/tankar-om-fenomen-som-t-ex-wikileaksjanne  ☼♫

  23. HEMIMAMMA skriver:

    knuffar

Kommentera

