Hemimammas tankar – Är det skyddad verkstad? Vad ska jag göra? *suck*

angel_loves.png

GOD AFTON!! Idag är det fredag… då brukar jag vilja varva ner efter veckan… Förra helgen missade jag den maskerad jag och gubben var inbjudna till, men imorgon så är det meningen att vi ska få gå ut och äta våran traditionella årsdagsmiddag på Stallmästaregården… 5 år tillsammans, på dagen…

Jag berättade historien om hur vi träffades i ett speciellt inlägg för ett tag sedan, men HÄR kan ni läsa det, det var en ganska söt och romantisk historia…

Men en allvarlig sak måste jag ta upp… eller snarare ta ner… på jorden…

http://svt.se/embededflash/2225289/play.swf

Ett av mina yrken, mitt mest kreativa yrke(trodde jag när jag gick utbildningen)var ju att arbeta som kock..

Jag blir glad att se min gamle lärare i klippet, Per Persson, (ombudsman för HRF, alltså hotell och resuranganställdas förbund, som alltså gav mig utbildningen som skyddsombud på en av mina arbetsplatser…) fortfarande verkar lika lugn och trygg, dock något mera tunnhårig än då, men lika mån om ”folket på golvet” som för snart 20 år sedan *LER* Där träffade jag för övrigt Tripps pappa, som också gick skyddsombudsutbildningen för en konkurrerande restaurang… (tänk er diskussionerna… *ler*)

tobias.jpegFast just de problem som beskrivs i klippet liksom svart arbetskraft, gjorde att jobba som kock i Stockholm väldigt enformigt… och krävande… Jobbiga tider, helger och kvällar/nätter…  Jag lade den karriären på hyllan ett antal år senare, när jag fick mitt första överlevande barn.

Det Per tar upp är väldigt allvarligt, även om inslaget med Tobias Billströms resonemang får mig att tänka på skyddad verkstad… och hans uppsyn fick mig att fnittra och göra denna koppling…

peter settman i peruk.JPGvill_g_ra__s__ska_d_287529w.jpg

Någon som ser likheten? Peter Settman som ”Babsan” eller som det superproffs vi är vana att se honom…

Jag var med vid inspelningen av sommarkrysset första året, det avsnittet där Martin Stenmarck sjöng ”Las Vegas” medan han åkte fritt fall… Då var Peter Settman programledare och jag var så imponerad av att se att han inte krävde många omtagningar och aldrig stakade sig…

Jag hade tidigare det året varit med i IDOL 2005 och minns ”Tobbe Trollkarl” och hur totalt oproffsig och divig han var… ett 20 tal omtagningar varje scen, typ…

En annan som clownat sig på krogen… SD’s ledamöter briljerar som vanligt…

elak clown.jpgRör inte.jpg

Jag har idag fräschat upp bloggen lite, men jag vill inte byta bort mina vackra omgivningar…

Men lite nya texter i sidowidgeten och om ni orkar, så vill jag påminna er om en av mina andra bloggar

”Hemimammas mat och tårtor” där min nya passion att göra ”amerikanska tårtor och annan konstnärlig mat får mig att fundera på en ny utbildning (igen? får du aldrig nog av pluggandet?)

Nämligen att komplettera kock/kallskänkeyrket med konditordito…

Ta en titt därinne och säg vad ni tycker. Ska jag satsa ett år till på KOMVUX (innan det försvinner, borteffektiviserat av Alliansen) eller ska jag nöja mig med att gå tillbaka till snabbköpskassan jag jobbade extra i, när jag mötte min sista make?

1-milj-dollarhristmascake.jpeg

Champagne.jpg

Denna tårta ovan har jag INTE gjort *LER*

Det är världens dyraste tårta. 1 milj. dollar kostade den. Det som glittrar är diamanter… Den är naturligvis gjord i USA…

Bilden och historien fann jag i Peter Larsons blogg (länk till höger, i ALIENS)

Det mesta i USA verkar vara, som att det är en skyddad verkstad…

Håll tummarna för att jag får vara ”frisk” dvs, symptomfri, så jag och min goa make får vår efterlängtade Jubileumsmiddag i morgon…med efterföljande efterrätt… *LER*  Vi behöver sannerligen koppla av, för idag var borraren här och spolade brunnen i förhoppningen att det skulle göra att vi slipper borra nytt hål för att få nytt vatten… och det misslyckades… suck… det börjar likna skyddad verkstad…

SKÅL!!

GOD AFTON!!

39 thoughts on “Hemimammas tankar – Är det skyddad verkstad? Vad ska jag göra? *suck*

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Ska jag börja plugga igen i vår?

  2. pegasos skriver:

    Tumme!Gillar ditt sätt att berätta…Skol och God Afton på dig med!Måååånga kramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för tummen!! Fast den syns inte… =0)Jag gillar att berätta…Skål och god afton!!Massor av hemikramar ♥

  3. Maria de Suède skriver:

    Hemkommen fràn teatern…Det gick bra och det fotysätter imorgon… Jag fick män att känna sig som kvinnor & kvinnor att känna sig som män, sà nog lyckades jag…;-)Om könsidentitet… Men det blir inget inlägg innan söndag… Jag orkar inte… Du kämpar pà, grattis till era fem àr tillsammans! En kram till er bàda!Örnkram ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vad bra att du lyckades i ditt skådespel… =0)Ta det lugnt du, inga krav på bloggen =0)Ja, klart man kämpar på…Det ska bli gott och jag tycker att Stallmästaregården är en av Stockholms finaste restaurangerHemikramar ♥

  4. Per Kvist skriver:

    Grattis till dagen!!! Ha det skönt nu.Hemikramar! /Per

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Per!! Jag hoppas att det blir en bra dag…Jag hoppas att du får en trevlig helg du med… särskilda planer?Hemikramar!!

  5. sarahmara skriver:

    *LER* haha,,,, du ler ikväll, jag med *LER*. Ja, konditordito, det vore en väldigt bra utbildning är jag övertygad om!. Dock är du så jä-la duktig på att göra dina tårtor, så att det känns som lite *överkurs* när du redan är överutbildad i att göra tårtor. Men som sagt, man ska ju ha utbildning till allt nuförtiden för att få ett fast jobb ,så det är klokt om du vill arbeta med det. Men om du tvekar så ”snabbköpskassörska” *ler IGEN=)* är inte dumt att arbeta som under betänketid tills du verkligen vet vad du vill göra! Kanske kan du på affären få in en fot och få tårtbeställningar. Jag tror INTE du kommer arbeta heltid med tanke på din syn på att lämna bort barnen, så då kanske du dessutom privat kan ta beställningar på tårtor. Låter kanske långsökt, men jag tror att några beställningar, kan leda till många beställningar, vilket du då har tid till om du inte heller jobbar heltid!. En tårtbeställning, så ser människorna där tårtan serveras den, dom smakar den, leder till att nån annan beställer och så fortsätter det så. Och med såna tårtor kan man nog ta bra betalt. Du kommer sannerligen tjäna mer ”endast” som snabbköpskassörska typ 15 timmar/vecka än vad du har nu, vårdnadsbidraget på 3000kr /månad. Och det kommer ni leva gott på. Ni har ju en kunskap och ovärderlig vilja att sätta glädje/samvoro före pengar. Det är många som skulle vilja det, men kanske inte kan eller heller törs pröva. Jag /vi skulle inte klara det. Men då är jag inte som du som ”kan koka soppa av en spik.”. *LER IGEN!!* kramizar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag hoppas verkligen att det du beskriver här kommer att kunna bli verklighet och jag drömmer ju om att kunna jobba med mina tårtor…Jag har ju av skäl som är kända i bloggen valt ett fattigare liv än medelsvensson och nog har jag drömmar… Att leva sparsamt är en kombination av kunskap och vilja och det är ett sätt att respektera naturen på samma gång, eftersom vi avsäger oss slöseri och överkonsumtion…I det ingår naturligtvis att kunna göra så mycket som möjligt på egen hand, tex när vi bygger ut..Just därför blir en sådan kväll som i morgon ännu viktigare. Att ibland få unna sig något riktigt fint. Som blir minnen. Och som vi kanske uppskattar mer än andra?Jag har ju andra drömmar som du vet. Mitt skrivande, och mitt samhällsengagemang…Jag spinner på alla trådarna och ser vilken som blir starkast, men en grund i konditoridito, ger i alla fall brödfödan, antingen i en välsorterad livsmedelsbutik, eller på ett konditori…Jag måste mitt i alla mina drömmar vara realist… Frågan är om tårtorna håller tillräckligt hög klass??Tack för ditt förtroende för min förmåga och att du peppar mig!!Hemikramizar ♥

  6. Märkt skriver:

    5 år 🙂 Grattis. Bara 33 till, så ni når vår ålder (38) :)Ett helt underbart liv och jag hoppas ni får minst lika bra som vi haft det 🙂 Trevli helg och smaklig måltid i morgon.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Undrar om jag ens kommer att leva 33 år till…Det låter underbart att känna varandra så väl som ni borde göra….Mina föräldrar hann leva tillsammans 33 år innan Mamma dog och deras kärlek var något i hästväg… så jag är avundsjuk på dig…Trevlig helg själv och vad glad jag blir över ditt besök!!Hemikramar

  7. Märkt skriver:

    Hehe, klart du gör, Vi är inte lastgamla. 52 resp 53.Firade 25 års bröllopsdag 17 augusti i år :)Har två vuxna barn, 22 och 24, Tjejen är som jag, tjoho :DMen det får man leva med.Grabben gifter sig säkert i vinter, har träffat världens donna i MEXICO?Ja ja, de ska visst gifta sig här också sedan hahaInte fan åker jag till M för att gå på bröllop :)Vi hörs vidare 🙂

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, men jag är snart 42 + 33 = 75?Med min anamnes så kan det bli en bedrift, men förhoppningsvis möjlig sådan…Min äldsta är 13 min yngste är snart 3… en unge vartannat år i 13 år…Hur är du då? om tjejen är som dig?Mina barn är roliga speglingar av mig… Jag känner så väl igen delar av mig själv i dem alla…Att gifta sig är något stort och jag hoppas att deras båda dagar blir lyckade i så fall..Jag hade nog velat åka, men jag har inte råd…Ja det gör vi tycker jag. Du verkar vara en trevlig bloggbekantskap.Hemikram

  8. trerk skriver:

    Grattis på 5-årsdagen.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Tor-Erik. Vi lyckades och inlägg om hela den trevliga händelsen med tillhörande dråpligheter kommer i morgon…Hemikramar

  9. Pinglan skriver:

    Jag ska hålla mina tummar och tår att du är frisk när Du och din man ska ut och äta. Grattis till er båda.Önskar dig en jätteskön lördag!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Dina tummar funkade!! Det lyckades och inlägg om denna trevlighet kommer…Hemikramar till TingelingPinglan!!

  10. Maria de Suède skriver:

    Jag skrev ner lite sociologiska tankar om konungens roll.. Men det var ju varken för eller emot monarki/republik… Det var ju endast funderingar om man ser människan bakom masken eller ej… Man behöver ju inte hàlla med, men det skulle glädja mig om man höll sig till ämnet… http://blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/11/konungen-ur-en-sociologisk-synvinkelÖrnkramar

  11. Pluppa skriver:

    Hoppas ni kommer iväg ikväll.Skål till er!Kraam/Pluppis

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej bästaste Trollmor!!Vi lyckades och kvällens första skål var i champagne… *LER*Hemikramar och hjärta x 11

  12. Mavera skriver:

    Grattis!Önskar er allt gott och hoppas att ni får en fin kväll:)Kramar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det blev en av de trevligaste aftnar vi haft tillsammans och jag har nya dråpliga historier att berätta…Det kommer på söndag kväll, alltså ikväll…Snart ska jag sova efter väl förättat värv.. *LER*Hemikramar

  13. HEMIMAMMA skriver:

    KNUFFAR!! Är det ingen som vill titta på tårtorna och säga om jag ska satsa på det?Om de är bra nog att satsa tid och pengar på en utbildning så jag kan jobba med dem.

  14. Pinglan skriver:

    Önkar dig en skön avslutning på helgen och en fin start på nya veckan.Bloggsvar: Jätteroligt att du och din man kom iväg på middagen. Ha det så gott!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag hoppas att din vecka blir en lugn seglats också…Det var jättetrevligt som omväxling till bråkande brunnar… =0)Hemikramar ♥

  15. Kao skriver:

    Grattis till era 5 år. (Trodde ni hade varit tillsammans längre, men 5 år är bra – om det är 5 bra år, s.a.s).Tycker absolut du ska passa på att hoppa på konditorutbildningen! Kunskap får man ju aldrig för mycket av och du är ju redan mer eller mindre proffs på tårtor (har nog sett dem, må du tro)!Hemimammas Tårtkonditori?Kaoskramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tycker också det känns som vi varit tillsammans längre *LER* Vi måste påminna oss om att det faktiskt är bara fem år och nästa år är det vår femåriga bröllopsdag…Tack för dina peppande och glada tillrop!!Du har kanske en poäng där… hmm ”Hemimammas tårtkonditori”Det smakar bra i munnen =0)Hemikramar ♥

  16. superzeke skriver:

    du behöver ingen tårtutbildning, jag godkänner dig här och nu.Enda kravet är att du skickar en tårta till mig i månadenså att jag kan inspektera att du inte ger avkall på kvalitetenjanne

    • HEMIMAMMA skriver:

      Självklart chefen =0) En tårta i månaden säger du?Hmm undrar om jag inte tar utbildningen i stället..Hemikram ♥

  17. Har ny blogg. skriver:

    Härliger jag får ligge lågt tillt allt är utrett med allt som blev i min blogge.HA EN FINER KVÄLLER MEGE KRAM zOOMO

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej vännen… Jag hoppas att allt ordnar sig och att du & Harald mår bra…Ha en jättefin kväll du med!!Hemikram ♥

  18. Törnråza skriver:

    Bara inne och kollar så du sköter dig….Snygg makeover…..Och hoppas 5-års dagen blev helt underbar. : = )Puss och kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för komplimangerna Modesty!! Den blev bättre än jag hoppats på och jag hoppas verkligen det innebar att jag förtjänade det??Nå, tycker du att jag sköter mig då??Hemikramar ♥

  19. HEMIMAMMA skriver:

    http://svt.se/2.22620/1.2227626/ohly_ku-anmaler_regeringen?lid=senasteNytt_675672&lpos=rubrik_2227626Vänsterpartiets ledare Lars Ohly KU-anmälde på måndagen regeringen med anledning av USA:s övervakning och registrering av svenska medborgare.”Vi måste gå till botten med detta. Om samarbete har förekommit mellan svenska och utländska myndigheter för att bedriva övervakning, utan att det varit sanktionerat från regeringen, är det ett brott mot de grundläggande fri- och rättigheterna”, säger Lars Ohly i en skriftlig kommentar.Han vill att riksdagens konstitutionsutskott reder ut om svenska myndigheter varit behjälpliga vid övervakningen och registreringen. Han vill också veta om regeringsföreträdare gett samtycke till en sådan verksamhet.TT

  20. Ignorant idiot skriver:

    Jag kan inget om tårter men de som finns på din sida är fina, tycker jag!

Kommentera

