Hemimammas tankar – 2012 – Har vi någon chans att ta farväl? När katastroferna…Uppdatering…

angel_loves.png

Inlägget rebloggar

Hemimammas tankar – ”Katastrof”
GOD AFTON!!  Jaha, då var jag här igen… Idag vill jag prata om katastrofer. Igår pratade jag om fi…  Läs mer Skrivet av HEMIMAMMA 42 år på bloggen HEMIMAMMA

GOD AFTON!! Idag rebloggar jag ett av mina första inlägg på bloggen sedan jag började i januari…

De senaste dagarna har ett stort vulkanutbrott (Merapi på Java) och en tillhörande tsunami ödelagt delar av Sumatra med förödande, kombinerade krafter, har de båda katastroferna skadat människor och orskat stort kaos i deras del av världen…Indonesien.. en geologiskt sett MYCKET instabil del av världen…ca 30 000 människor är nu på flykt…På sätt och vis var det tur att det inte var tvärtom…Men, nu varnar forskare, att likt Krakatao, kan Merapi komma att sprängas ”to kingdome come”…

UPPDATERING 28/10 2010

Varning kom för sent i Indonesien DN

Svenska Karin Wallén på vulkanutbrottets Java DN

Kamp för att nå tsunamins offer DN Dödstalet kan överstiga 600 döda

http://www.aftonbladet.se/svn/tv/flash/satelliteUnified.swf?aid=http%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fwebbtv%2Fnyheter%2Futrikes%2Farticle8027454.ab%3Fservice%3Dtv&mid=http%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fwebbtv%2F%3Fservice%3Dtv%26menu%3Dtrue%26version%3D12&cid=webbtv_nyheter  (DÖD LÄNK)

Jag har tidigare skrivit om TSUNAMIN (2004) och hur jag personligen drabbades av den. Jag skrev om det absurda i att man badar i Phuket igen, trots att bara halva klyftan under havet sprängdes och står under ÄNNU högre tryck innan den jordbävningen som orsakade katastrofen 2004. Den sprängs när som helst…

tsunami.jpg

Inlägget jag rebloggar handlar om mina tankar om vad som kan hända i vår gemensamma framtid och speciellt min alldeles egna speciella vinkel på detta problem… Det har gett mig anledning att inta en något galghumoristisk attityd till det hela…

För snart två år sedan, såg jag en dokumentär om Mayaindianernas kalender som förutspår att den tideräkning de följde skulle gå under, ta slut, abrupt. 

Det skall ske den 21 december 2012. Min födelsedag, för övrigt. Undrar vilken sorts tårta jag ska göra till det tillfället? Är det någon idé att köpa champagne? Jag blev fachinerad av det hela som ni säkert förstår och straxt innan jul, det året, tvingade jag min man att följa med mig och se den senaste filmen som behandlar ämnet undergång.

”2012”. Den var spektakulär på alla sätt, likt alla katastrof filmer…Ett sätt att göra det ofattbara fattbart…

Jag minns med vällust, när Harry Stomper (Bruce Willis) sprängde asteroiden som då hotade jorden i luften i filmen ”ARMAGEDDON”. Jag hejade på honom av hela mitt hjärta och hans farväl till sin dotter (Liv Tyler) får mina ögon fortfarande att tåras varje gång jag ser den. Förlust har jag upplevt och det är ofta en klassisk kliche’ i amerikanska filmer allrahelst. 

14ecd189ab5bcef4.jpgMen kliche’n fastnar för den är en verklig skräck som vi alla delar. Att förlora någon närstående är hemskt, men vi vill alla ta farväl mer än allt. Det temat återkommer alltid.

Att förlora är alltid svårare om man inte får ta farväl. Om det går för fort..(art DN). När min dotter Emma slets ifrån mig fick jag inte ta farväl. Nu tio år senare kan jag acceptera att vi föds och dör, men jag vill aldrig mer uppleva en förlust utan ett farväl.

Många människor i verkliga katastrofer får inte ta farväl. Det är enligt min mening, det sorgligaste i en katastrof. Att se barn som inte förstår vart Mamma eller pappa tog vägen eller varför… De senaste åren verkar mycket i media och i världen handla om framtida katastrofer och undergång. Nostradamus, Bibeln och åtskilliga icke namngivna siare förutspår undergången.

Enligt Bibeln ska den ske vid  ”Meggidos berg” allså Harmagedon. Den sista tiden, Apokalypsen, skall kännetäcknas av eskalerande naturkatastrofer, och ser man sig om i världen börjar man onekligen att undra..

Men om jag fick, skulle jag sätta mina pengar på Anak Krakatao. ”Krakataos son”, som eventuell kandidat till orsak. En vulkan som växer med åtta meter per år. I just Indonesien…


Modervulkanen Krakatao hade sitt senaste STORA utbrott den 20 maj 1883. Då sprängdes hela vulkanen och stoffet som spreds i atmosfären orsakade störningar över hela jorden. Bla snö mitt i sommaren och ovanligt kallt klimat i nästan tio år efteråt.

Forskare menar att utbrottet ansvarade för bla den svält som drev Karl-Oskar och Kristina till ”Amerikat”. Massutvandring från vårt land. Liknande effekter rapporterades över hela globen. Himlen blev dessutom extra vackert röd om kvällarna..

Idag menar forskare att ”Anak” kan få ett utbrott när som, och eftersom det är en så kallad ”Calderavulkan”  allså en kittel ”utgrävd” av det senaste utbrottet, full med lava som sakta fylls mer och mer straxt under ytan. Den kan explodera utan förvarning, med trolig ”världsdöd” som följd, kanske till och med ett tio gånger större utbrott än det förra. Jag såg en dokumentär på National Geografics om den eventuella händelsen och dess effekter för ett tag sedan och jag blev riktigt rädd.

Men när det händer, då dör så många människor på Java med omnejd så att ingen kommer att hinna sakna ett avsked…

Så hur ska vi förhålla oss till allt detta??

Uppdatering: 28/10

MIRAKELBABYN

GOD AFTON!!

63 thoughts on “Hemimammas tankar – 2012 – Har vi någon chans att ta farväl? När katastroferna…Uppdatering…

  1. DragonFaye skriver:

    SÅ länge jag hinner åka och Se michael Flatley och besöka mitt sista hemland Irland.. Sen får det börja smälla om det vill. Då har jag gjort det jag ska. :)Och jupp jag är helt allvarligt faktiskt. Mig kvittar det helt om människosläktet exploderar i småbitar. Det kan ändå behöva böja om eftersom det blev så himla fel.Men inte innan jag är klar men min ”saker att göra innan jag dör”-lista! Jag tror jag hoppar över simmar med delfiner dock, det kommer nog aldrig att ske. Men Irland, dit ska jag! Island har jag ju redan åkt hem till två gånger och Skottland en gång så.. 🙂 I’m all done!Bitter och cynisk? Inte jag inte! 🙂

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nej jag tycker nog att din kommentar visar på två saker. Att du accepterar att du inte kan styra över allt och därmed har ett minskat kontrollbehov.Och att du vill leva. Leva ett fullödigt intressant liv. Och du vågar drömma trots en hotande framtid. Det vill jag varken kalla cyniskt eller bittert, utan en föredömlig attityd.Jag önskar att fler gjorde det…Hemikramar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      knuffar!

  2. cyklop skriver:

    Tja! Vad säger man?? Jag hade själv tre nära vänner som dog i Tsunamin. Två Thailändska och en svensk..För att vara krasst vetenskaplig..Dessa saker är att förvänta. Det är helt enkelt konsekvensen av att bo på en planet med en sakta avsvalnande skorpa, ett flytande inre, i rotation runt andra himla kroppar med dragningskraft osv..Vi bör inte bli så förvånade..

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nej jag är inte förvånad och det är inte den biten som jag funderar kring, utan hur vi orkar/vill/kan leva i den vetskapen.Att katastroftänkandet är så utbrett och allomfattande.Vad är det i den mänskliga naturen som skapar detta behov att älta detta i filmer och skrock?

  3. DragonFaye skriver:

    Och förresten.. Förhålla sig till en världsdöd? Är det ens möjligt? Sker det så sker det. Tills dess är det väl Carpe Diem och Carpe Nocte som gäller..

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag, menar inte bara ”världsdöden”, utan de olika företeelserna.. Tsunamin, vulkanutbrottet, behovet av katastrof filmer osv..Visst måste man förhålla sig till en världsdöd… Hur reagerar vi, vad gör vi den dagen vi skulle få veta som i ”Armageddon” att jorden går under om tre veckor..Vad gör man då?

  4. Islandsmamman skriver:

    Genom att leva på.Geografiska tidsrymder är så stora. En vulkan kan ha ett utbrott ca vart 300:e år för att sen ligga tyst i 1000 år plötsligt – eller ruska på sig redan efter 74 år. Det vi vet om jordskorpans rörelser och mönster är en piss i havet mot det vi ännu inte vet. Moder Jord andas med så långsamma andetag.Att folk badar i Phuket är bara begripligt och inte ett dugg absurt. Visst, spänningen kommer att lösas. Sen. Det kan ske med 43.548 små skalv eller ett stort. Det kan ske imorgon eller efter 76 år. Man kan inte leva så, som om allt skulle ske nu, snart, kanske imorgon. Då skulle vi vara paralyserade av skräck. Själv bor jag på ett lavafält. Mitt i en geologisk sprickzon. Bokstavligen mitt i – för nåt år sen hade vi en liten jorbävning som hade sitt epicentrum under en trafikkorsning vi kör över ett par gånger om dan. Geologerna häruppe tror att vi nu precis har gått in i den delen av cykeln där vi kan förvänta oss ökad aktivitet i 30-40 år eller så.Det enda vi kan göra är att hoppas på att när det sker stora grejer är folk omkring snabba att ge hjälp. Och är duktiga på att dela med sig i händelse av ett nytt Krakatoa med missväxt och sånt.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Mycket klok resonerat på de flesta punkter. Du har helt klart både logiska och empiriska resonemang, dvs beprövad genom erfarenhet. Och vi har inte haft vulkanologin som vetenskap särskilt länge. Men jag vill fortfarande påstå att OM något och NÄR något händer, som blir riktigt hotfullt så kommer det att vara Anak Krakatao… Det slår jag vad om, och jag hoppas verkligen att jag har fel…Och visst hoppas jag att humanism råder i en sådan situation, även om empiriska bevis säger att det troligen blir ”survival of the fittest” som kommer att råda, och det kommer vara en dröm som går i uppfyllelse för Marian Radetzki…Själv skulle jag ALDRIG åka till Khao-Lak eller Phuket. Inte efter att ha sett dokumentären om den forskare som varnade för Tsunamin, som ingen lyssnade på som nu varnar för framtiden.Sedan får folk tycka jag är fånig eller korkad om de vill…”Skrattar bäst som skrattar sist”Hemikram

  5. cyklop skriver:

    Naturen är inget spaa. Den är skyldig till massutrotming på massutrotning..Den löser allt till sist men alltid på det mest fasansfulla sätt man kan tänka sig..Det är därför jag har lite svårt för de som hävdar att allt naturligt är bra! Tsunamis, vulkanutbrott och skogsbränder är naturligt men inte nödvändigtvis bra företeelser..Broar, intravenösa injektioner, vacciner, hjul och telefoner, är helt onaturliga, men inte nödvändigtvis dåliga.Jag sätter min tilltro tillvetenskap, evidens, fakta och förnuft..jag tror det är det som så småningom, när vi kastat av oss vidskepelsens bojor, kan lyfta mänskligheten till dess fulla potential..dvs största möjliga nytta, till största möjliga antal ( individer och arter!)…När Tsunamin slog in över sydost asien, dvs då UD var bemannat, eller inte??Anmälde jag omedelbart mitt intresse att åka ner och hjälpa till.Jag gick i skola i Thailand i min ungdom och pratar såväl Thai flytande och Lao hjälpligt. UD avböjde dock all hjälp. Sebnare har jag förstått att just språkbarriärern var en flask hals,,vilket får en att undra?Nej för faan! Ner med Laila Freivalds..Skicka för Guds skull inte med bandage, morfin, antibiotika, paracetamol och annat mtrl..skicka henne..bara henne och hennes expertis?Skandal..Nåväl..en del folk kom till mig. Bla en arbetskamrat vars sexåriga brors dotter saknades..satt och läste thailändska sjukhus sidor på nätet nätterna igenom..det var som att läsa telefonkataloger,..Man ca 50. västerlänning, ligger i garderoben våning 5. Flicka ca tre, ligger under mangoträdet i parken,kvinna, ca 30, tatuering fågel höger skuldra, ligger i doktor Chunawans kontor osv osv osv..att då hör Fraivalds säga..Thailand behöver ingen hjälp..var minst sagt provocerande..Hon borde sagt som det var..vi har ingen hjälp att skicka..våra fällt sjukhus hAR INTE UPPDATERATS FÖR VI TRODDE INTE DET SKULLE BLI KRIG!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag håller med dig till fullo om kritiken av Freivalds. Det var nog en av anledningarna till att sossarna förlorade valet två år senare.Tack för din kommentar, den är full av empiriska tankar och jag uppskattar att du delar med dig. Frågan är väl närmast nu, om den NUVARANDE regeringen skickar hjälp och hur skulle DE ställa sig oi motsvarande situation? Har man lärt sig något att skandalen 2004?

  6. DragonFaye skriver:

    Det är ju bra att du tolkar det så! 🙂 själv tolkar jag det som att jag ger fullkomligt fasen i mänsklighetens existens helt enkelt. För det är så det är.. Fast din version var mera gullig. ;)Så om jag verkligen har en föredömlig attityd vet jag inte.. Men klart jag vill få ut så mycket jag kan här i livet! Vem vill inte det? Skillnaden är nog att jag bara inte bryr mig om den hotande framtiden.. Den tillhör jordens långa kretslopp så.. Tja, inte mycket vi kan göra åt det. Eller SKA göra åt det heller för den delen anser jag.Så beröm mig inte fullt så mycket, för i det här fallet förtjänar jag det inte riktigt. 😉 Jag har en ganska krass livssyn och om det är något att sträva efter vet jag inte.. Men det har ju både för och nackdelar. Jag oroar mig aldrig över naturkatastrofer (förutom om de inträffar på Island men det är ju en annan sak 😉 så det minskar ju negativa tankar. Men tack ändå! :)Stor drakkram tillbaka!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, det är inte bra när Island drabbas… De har ju fullt av svårigheter ändå, när bankerna trollar fram pengar ur luften (vilket vi gör över hela västvärlden) och bubblan spricker, en lika stor världsfara om inte större på vissa sätt…Det är ju en del av människans psyke att förtränga och skjuta det som är obehagligt åt sidan.Men jag håller med om att min version och tolkning är gulligare =0)Stor hemikram till Dragonlady!

  7. Islandsmamman skriver:

    Anak Krakatao. Det kan bli ganska förödande när den smäller – för smäller gör den ju till slut. Så mycket vet vi.Så har vi Lakagígar häruppe som antagligen orsakade franska revolutionen bl.a.- det anses vara den dödligaste vulkanutbrottet i mänsklighetens historia (as far as we know, då). Bara i Storbrittanien dog ca 23.000 britter bara av förgiftning från lavadamm-molnet. Dessutom kyldes hela det norra halvklotet ner med missväxt och hungersnöd som resultat. Häruppe dog tre av fyra kreatur och var femte islänning. Det var hårda bud.Que sera. Vi får leva med kärlek i våra hjärtan och försöka leva på ett sätt som vi inte ångrar sen. Njuta och kramas och säga vackra saker till varann för vem vet vad som kan hända om en timme eller 50 år.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vill du berätta mer om din vulkan? Lakagigar? Jag blir mycket nyfiken! Har du några länkar så jag kan läsa mer? Eftersom jag aldrig hört om detta förut? Vore mycket tacksam.”Que sera, sera” Det som sker det sker… Du har helt rätt och jag försöker verkligen leva efter den tanken med min familj…jag vet ju så väl vad som kan gå fel och hur fort det går =0(Det är nog också en anledning till att jag skriver och kämpar som jag gör… Hemikramar och jag hoppas du svarar ♥

  8. DragonFaye skriver:

    Och iom att jag inte oroar mig för naturkatastrofer åker jag dit jag vill också. 🙂 Och det brukar ju som bekant blir just kära Islandsmammans (och min) vackra men ack så aktiva ö! Dock utan rädsla för utbrott, trots att Katla mycket väl hade kunnat smälla av precis när jag och mamma var där. Mamma var jätteorolig för det, men jag bara ryckte på axlarna.. Och menade att tja, blir det så, så slutar vi i alla fall våra dagar på det vackraste ställe som finns. 🙂

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag förstår ditt resonemang… Lite som gentlemännen på Titanic, som svidade om till frack, och bad om konjak, när skeppet var på väg att gå under”Vi går under som gentlemen”Och visst är Island en förunderligt vacker ö…Hemikramar ♥

  9. Har ny blogg. skriver:

    Naruren har vi ingen makt över int jorden heller.Bra inlägg ska läse mer innen jag somner natti till dig kram Zoomo dom kan ju slute förstöre på joden rengn skoger mm tumme.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Visst är det frustrerande, att vi har större makt över våra liv? Vi såg det när vulkanen på Island valde att ställa till det för flygbolagen…Tack för tummen Zoomo och visst vore det bra om vi alla behandlade Moder jord med större respekt?

  10. spökskrivaren skriver:

    Det kommer att gå åt helvete….

  11. Maria de Suède skriver:

    Glöm inte bort Yellowstone, världens största vulkan, adjö Nordamerika blir det dà…Det kommer även att pàverka Europa… Fast Vulkanerna pà Kanarieöarna, de kommer att skapa en supervàg som träffar Nordamerikas östkust… Dessa vulkanutbrott lommer att ske, fràgan är bara när…Lev livet nu…örnkramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag säger som galningen i 2012″Kom ihåg var ni hörde det först” =0) *ler ironiskt*Hemikramar och visst lever jag allt vad jag orkar! ♥

  12. HEMIMAMMA skriver:

    KOMMENTAR FOR THE RECORD TILL COCOONS FELAKTIGA ANKLAGELSE i sitt inlägghttp://blogg.aftonbladet.se/cocoon/2010/10/som-vanligt-cocoon#lastComment”Jag tror alltså det är zoomo som anmält ditt inlägg inte Hemi.Fast vad vet jag. :)” Dragonfaye 27 oktober 2010, kl 21:14″läst och svarat hemi har ju anmält mig förut men det kan ju lika gärna vara zoglurkghlugghglä som har gjort det jag skiter i vilket” COCOON 27 oktober 2010, kl 21:22UTIFALL HON TAR BORT MIN KOMMENTARPostad 27 oktober 2010, kl 23:55″FEL Jag har ALDRIG anmält ett inlägg.Varken idag eller tidigare.Varken hos dig eller någon annanInte ens när jag kallades för ”Vargens pitbull”Jag har andra viktigare saker att göra än att springa runt och leka bloggpolis.Däremot sade jag att jag TYCKTE att dina inlägg när du förlorade bloggen var olämpliga att publicera på bloggen.Det sade jag öppet till både dig och bloggen och jag har trådarna dumpade, så försök INTE med mig…Jag är inget spån, även om jag kan anklagas för att vara naiv och idealist.”________________________________________________________________________________@ Dragonfaye och bloggen DET JAG SKRIVER SOM SVAR GÄLLER ALLAJAG ÄR INGEN BLOGGPOLIS OCH JAG FÖRSVARAR YTTRANDEFRIHETEN MED MITT LIVoch om jag har åsikter om vad folk skriver, så säger jag det rakt ut och det borde ni ha fattat när jag rök ihop med VARGENMvH ARG och kränkt Hemimamma

  13. HEMIMAMMA skriver:

    Svar från Faye på Cocoons blogg 28 oktober 2010, kl 00:12http://blogg.aftonbladet.se/cocoon/2010/10/som-vanligt-cocoon#lastCommentHemimamma: Vad nu? Det vet jag väl? Det var ju därför jag skrev att jag INTE trodde det var du som hade anmält. Coocon säger något annat och säger att jag då inte vet. Jag säger inte att du gjort det. Däremot tycker jag att hennes inlägg borde fått vara kvar.Så vitt jag vet har jag inte sagt något illa om dig?Däremot står jag för att jag tycker zoomos sätt att blogga ÄR jobbigt!*Förvirrad Faye*

    • HEMIMAMMA skriver:

      Mitt svar på densamma:@ Dragonfaye och bloggenJag vet att du försvarade mig initialt. men du vek dig för Cocoon.”Jasså har hon? Ja då kan det ju vara vem som helst av dom.”27 oktober 2010, kl 21:36Det tolkar jag som varandes undfallande för starkare åsikt.Och ja, jag anser också att man inte ska anmäla om det inte är olagligheter.Eftersom jag inte sett inlägget i fråga, så kan jag inte ha en åsikt om det, bara ge en generell mening.Men jag anser det vara ett klavertramp att Cocoon anklagar mig för att anmäla utan bevis om saken.Det är INTE smickrande för hennes intelligens och dum har jag aldrig annars behövt tyck att hon är, möjligen elak, men inte dum.Men om du kommer med en ursäkt, (och det gäller dig också Cocoon), så kommer jag att acceptera den och stryka ett streck över saken, för en ursäkt är nödgad i detta läget.Jag är inte ute efter att bli osams med dig Faye, men jag accepterar INTE att bli anklagad för saker utan bevis eller en MYCKET STARK indiciekedja med logiska och klara motiv.MIN KAMP är viktig och därför är jag inte falbar (mutbar och korrumperad) om jag ska kunna vara valbar…MvHPS Ni får tycka vad ni vill om Zoomos bloggande, vi har yttrandefrihet. Ds

  14. DragonFaye skriver:

    Jaha du menar så. Nej det var bara ett konstaterande att eftersom cocoon säger en sak så kan jag ju inte veta om det var du eller inte. Dock så tror jag fortfarande inte att det var du som anmälde. Så ja visst det är klart du får en ursäkt för det. Jag vet inte vem som anmält, jag kan bara gissa. Mitt ordval var inte menat som en anklagan heller, utan bara att efter att ha hört cocoons påstående konstaterat att jag inte vet. Jag uttryckte mig dock lite luddigt, som jag tyvärr kan göra ibland.Så en ursäkt får du av mig om det inte var du som anmälde, givetvis! Vi har ju inte bråkat förr och ska väl inte börja över en sådan här sak heller tycker jag.Jo klart vi har yttrandefrihet, men jag tycker som sagt som jag skrivit till henne att man kan visa lite hänsyn till andra bloggare också och inte blogga varannan minut..

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ursäkten är mottagen och accepterad och jag hoppas att du vet skillnden nästa gång Cocoon anklagar mig igen och jag hoppas att alla andra i bloggbyn ska fatta också att det tjänar inte mina motiv att anmäla inlägg till höger och vänster, utan att jag vidtalar den jag har åsikter om.Just i det inlägg som du bad henne (zoomo) tagga ner, så bad jag också henne att lugna sig lite, men tyvärr kan det inte bevisas, eftersom någon anmälde det inlägget hos henne och det togs bort.Jag tycker också att vi ska visa varandra hänsyn och respekt.Zoomo gillar mig och jag gillar henne, som bara den. Det betyder inte att jag gillar allt hon gör.Men jag har nog inte större påverkan på henne än vad du har. Hon är sin egen och som bönen säger”Herre, ge mig mod att acceptera det jag inte kan förändra – och styrka att förändra det jag kan. – och visdom nog att inse skillnaden.”Det är en bra förhållning till livet.Hemikramar till dig min vän och mycket kloka livsbejakare.

  15. HEMIMAMMA skriver:

    http://www.dn.se/debatt/vi-soker-brett-stod-for-en-manskligare-sjukforsakring-1.1197416De rödgröna i nytt, gemensamt utspel: Vi sträcker ut en hand till de borgerliga politiker som delar vår vilja att skapa en anständig sjukförsäkring. Tongivande företrädare inom FP, C och KD har efter valet sagt att de inte kan försvara alla delar i den förändrade sjukförsäkringen. Vi rödgröna välkomnar denna öppning och sträcker i dag ut en hand till de enskilda borgerliga riksdagsledamöter som i sak delar vår vilja att skapa en mänskligare sjukförsäkring. Lojaliteten med de människor politiken är till för måste vara större än partilojaliteten med en regeringspolitik som så uppenbart har nått vägs ände. Vi föreslår nu riksdagen, i en gemensam motion, två förändringar av sjukförsäkringen, skriver sju företrädare för Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet.Förändringarna i sjukförsäkringen tillhör de mest omdebatterade och kontroversiella politiska frågorna de senaste åren. Under valrörelsen var uppmärksamheten mycket stor kring flera personer som hamnat i svåra bekymmer på grund av de nya reglerna i sjukförsäkringen. Åsikterna var polariserade.Efter valet hördes ett nytt tonläge i debatten. Tongivande företrädare inom Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna sade att de inte kunde försvara alla delar i den förändrade sjukförsäkringen. De vittnade om att de hade sett människor komma i kläm i systemet och argumenterade för en snabb förändring. Vi företrädare för Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet välkomnar denna öppning inom de borgerliga partierna när det gäller sjukförsäkringen. Vi lägger i dag fram en gemensam motion med konkreta förslag som riktar in sig på de mest akuta felen i sjukförsäkringen. Våra förslag bör kunna få brett stöd i riksdagen.Vi minns alla de människoöden som uppmärksammats när de nya reglerna i sjukförsäkringen skapat svåra problem. Varje människas situation är unik. Men varje enskild människa har rätt att behandlas väl av samhället. Varje fall när samhället behandlar en människa illa är ett fall för mycket. När berättelse läggs till berättelse formas ett tydligare och tydligare mönster av en sjukförsäkring med allvarliga brister. Och hur många tragiska berättelser om enskilda öden kan vi höra innan vi inser att systemet måste ändras?Ett öde som berörde många starkt är Annica Holmquist. Annica lider av den svåra sjukdomen Akromegali som gör att kroppsdelar växer okontrollerat och förstörs. Hon är uppenbart mycket svårt sjuk och hennes tillstånd gör att hon inte kan arbeta. Trots det kan hon inte längre få ersättning eftersom hon nått en av de absoluta tidsgränserna i sjukförsäkringen.Annica Holmquist utförsäkras från sjukförsäkringen och tvingas därför söka socialbidrag. Men att hänvisa sjuka människor till socialbidrag har kraftiga konsekvenser för deras situation. Liksom många andra äger Annica Holmquist sin bostad. När hon hänvisas till socialbidrag för sin försörjning innebär det att hon om fyra månader tvingas sälja sin bostad. De nya reglerna i sjukförsäkringen leder därför till att hennes sociala trygghet dras undan.Ett annat uppmärksammat fall gäller Maria som har obotlig lungcancer. Hon har av läkarna fått besked om att hon har en begränsad tid kvar att leva. Maria nekas ersättning. Beslutet motiveras med att även om hon har en allvarlig sjukdom så är det inte medicinskt bevisat att hon har en arbetsförmåga som är stadigvarande nedsatt. Enligt de hårda nya reglerna ska hon därför prövas mot hela arbetsmarknaden trots sin sjukdom.Vi har alla kunnat ta del av dessa och många, många andra fall där sjuka människor bemöts fullständigt orimligt. De nya reglerna är så hårda att svårt sjuka människor som saknar arbetsförmåga nekas sjukpenning. Svårt sjuka människor som gjort rätt för sig under sitt yrkesliv behandlas som fuskare. Deras ekonomiska och sociala trygghet dras undan när de är som skörast och har som mest behov av samhällets stöd. Det är inte värdigt välfärdslandet Sverige. Det är stora grupper som utförsäkras från sjukförsäkringen. Det rör sig inte heller om något tillfälligt problem som kommer att upphöra. Statistiken från Försäkringskassan visar att hittills har omkring 35 000 personer utförsäkrats. Under mandatperioden kommer ytterligare ungefär 40 000 personer att utförsäkras. Det är alltså fler som kommer att utförsäkras framöver än som redan har utförsäkrats.I dag föreslår vi två förändringar av sjukförsäkringen som vi menar kan undan­röja de svåraste konsekvenserna.För det första behöver dagens absoluta tidsgränser i sjukförsäkringen omgående ersättas med en individuell bedömning. Givet­vis ska det vara tydligt att alla som kan ska komma tillbaka i arbete. Men det bör vara lika klart att människor som är sjuka och saknar arbetsförmåga ska ha rätt till ersättning från sjukförsäkringen.För det andra behövs en individuell prövning av arbetsförmågan som utgår från den sjukskrivnes situation, förutsättningar och möjligheter. Den individuella prövningen ska ersätta den tvingande prövningen mot hela arbetsmarknaden efter 180 dagar.Det är få om ens någon som har följt rapporteringen om hur enskilda människor drabbas av sjukförsäkringen som tycker att reglerna fungerar väl. Det är därför naturligt och positivt att flera ledande borgerliga politiker nu efter valet tagit bladet från munnen och konstaterar att sjukförsäkringen snabbt behöver förändras på flera punkter.Tyvärr har den nye socialförsäkringsministern Ulf Kristersson (M) klart markerat att regeringen inte är beredd till väsentliga justeringar. Hans tydliga besked är att ”sjukförsäkringsreformen ligger fast”. Han säger sig vara beredd att titta på systemet men kan redan nu säga att det enbart kan bli frågan om förändringar på marginalen.Det är inte bra för landet när rege­ringen så hårt låser sig vid ett system, vid en modell. Det är mycket ovanligt att under så lång tid få se så väl belagda fall, så kraftiga brister med så omfattande konsekvenser för berörda människor. Då bör demokratiskt valda företrädare välja att lyssna till reaktionerna i samhället i stället för att stelbent stå kvar. Vi väljer att lyssna till de röster som sätter människan före systemet och delar vår uppfattning att sjukförsäkringen nu behöver förändras.I dag sträcker vi rödgröna därför ut en hand till de krafter i samhället som vill delta i arbetet för en mänskligare sjukförsäkring. Vi räknar med att många enskilda borgerliga riksdagsledamöter i sak delar vår vilja till att skapa en anständig sjukförsäkring. Lojaliteten med de människor politiken är till för måste vara större än parti­lojaliteten med en regeringspolitik som så uppenbart har nått vägs ände när det gäller att försvara ett system som blev fel.Mona Sahlin (S)Maria Wetterstrand (MP)Peter Eriksson (MP)Lars Ohly (V)Tomas Eneroth (S)Gunvor G Ericson (MP)Wiwi-Anne Johansson (V)

  16. Maj-san skriver:

    Jag tillhör nog de som helst stoppar huvudet i sanden när tanken på katastrof kommer upp, jag är oerhört medveten om att det finns, och hur påverkade även vi här uppe i trygga Norden är. Suttit ett otal timmar och sett allehanda dokumentärer om just stora katastrofer, sådana som inträffat och sådana som kommer att ske.Jag blir inte rädd för egen del, men för mina barn och framför allt barnbarn, men som med varje generation finns det risker, gamla och nya. Har försökt läsa ikapp mig lite, har inte varit så närvarande den sista veckan, så mycket runt mig som behöver min närvaro. Men ser att någon kallar sig Malte, och eftersom vår kakadua är Malte kan man ju undra, ler stort. Det namnet kommer alltid vara en fågel för mig, så den avsändaren blir ännu mer patetisk i mina ögon.stor varm kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      *SKRATTAR GOTT ÅT SENARE DELEN AV DIN KOMMENTAR*Jag är som du… jag ser massor av dokumentärer av olika slag(oftast i bakgrunden medan jag skriver inlägg) fast inte bara om katastrofer *ler* utan massor av ämnen är intressanta…Jag ska kika över till dig och se vad det är för något som händer hos dig. Men Malte lär få heta så här i alla fall och det är INTE en skymfning av din vackra fågel…Hemikramar

  17. Pinglan skriver:

    Jaa, det har varit ovanligt mycket katastrofer på sistone. Rätt så skrämmande men jag har nog lite strutsmentalitet där.Önskar dig en härlig dag idag!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tror att många gör så, kanske alla på sätt och vis i varierande grad.Frågan är om det är samma antal, men att det rapporteras snabbare och mer omfattande?JAG skulle i alla fall inte för några pengar i världen, ens om jag kunde, åka till Indonesien, eller Thailand…Det jag såg den där nyårsmorgonen 2004 vaccinerade mig permanent.Så jag har en härligt lugn dag i gamla trygga tråkiga Svedala. =0)Hemikramar ♥

  18. Aspitjejen skriver:

    Om jag får välja så tar jag Yellowstone som det ställe där det säger ”POFF” först, ett lagom poff, vi gillar ju allt lagom och då skulle vissa kanske få arselet ur vagnen och göra något vettigt. Men då måste det hända i Yellowstone…..varför får ni lista ut själva!Kramis å tumme

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du är ju SÅÅÅ genomskinlig aspi!! Du vet att svenskar är suckers för ett vackert fyrverkeri eller?Tack för både tumme och kramis!Massor av hemikramisar till dig och vi ses hos dig, för jag är på väg dit ♥

  19. Har ny blogg. skriver:

    Ja då skulle vi spare på mycket.Om vi alle vevare jorden på en sunder sett.Ha en bra torsdag mege kram Zoomo

  20. tengileye skriver:

    1; vi SKA alla döDet är fakta Det är bara en tidsfrågaSå varför oroa sig om HUR?Passa på o njut av livet istället för att fundera och oroa sigNär man väl har dött så kvittar det i alla fall, liksom

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jo, visst kan det kvitta när vi är döda, men med dessa scenarior, så följer ju inte bara ev. död utan också stort lidande…4 av 5 människor dödar andra för att slippa lidande och att ifrågasätta auktoritet, så nog finns det anledning att fundera över dessa saker även om man är pragmatiker och ateist.Troende människors perspektiv känner vi ju till….

  21. Arrami skriver:

    …intressant detta med vulkaner och naturens enorma krafter och vi vet alla att katastrofer händer och alltid kommer att hända…historien och naturvetenskapen har gett oss medvetandet om att liv och död går hand i hand. Nu kan en katastrof ur individperspektiv vara rätt ord även när en kär vän, ett barn dör. Vi upplever alla saknadens ångest och den efterlevandes ständiga fråga…”Varför?”…att få chansen att säga farväl, jag älskar dig …hinner vi inte alltid och då förstärks saknadens ångest. Livet i sig slutar för oss alla och denna medvetenhet är grunden till många intressanta mänskliga fenomen…som trösten religioner ger många t.ex…tron på ett ”efterliv” handlar nog mest om dödsångest?…livet är väl en katastrof i sig, vi vet alla att lågan slocknar och vi drömmer nog alla om att få dö ”mätta” och med ett leende…det är väl lite som att i slutänden stå framför spegeln och inse att man trots alla sina brister gjorde sitt bästa.Ingen kan göra mer än att testa livets gränser, ge ett respektfullt leende till ”vän och fiende” och göra sitt bästa för det man tror är rätt…Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Mycket klok kommentar och jag håller med dig om att efterlivstanken nog är dödsångest och viljan att de som dött inte lidit.Jag vet hur jag kände inför min mammas lidande och hur jag kände inför min dotters hastiga bortgång. Det är svåra känslor att brottas med, vare sig man är troende eller inte…Jag ska packa kappsäcken och gå jorden runt om min gubbe dör före mig. Då ska jag leva för dagen, berätta alla mina historier mot ett mål mat och beskåda varje solnedgång som vore det den sista och dö med stövlarna på…Hemikram ♥

  22. HEMIMAMMA skriver:

    Inlägget uppdaterat med nya länkar.

  23. HEMIMAMMA skriver:

    Kjell-Åke, du har inte flaggat ditt meddelande ”privat” trots att det är ett telefonnummer…Är det ok att jag publicerar det ändå?Vill bara kolla och vara säker.Hemikram

  24. Kristina skriver:

    Hejsan!Egentligen är det högst märkligt att jorden inte har gått under för länge sen, så mkt som den blivit misshandlad av människor o av natur o miljökatastrofer för o ta ngr ex. Det som hände i Thailand är en sak som satt sig fast i minnet. Tack o lov kände jag ingen som drabbades. Det måste ha varit fruktansvärt för dem som gjorde det. Det är klart att världen kommer gå under, varför skulle den inte göra det? Frågan är bara allvarligt talat hur och när? Du får en tumme för bra inlägg.Ha de gött o hälsa fam så mkt!Goa varma kramizar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hejsan Kristina!! Roligt att se dig!Ja, förr eller senare kommer jorden att gå under, därom är det ingen tvekan.Som Arrami säger ovan, så kan ju individen drabbas av katastrofen i form av barn som dör (som jag upplevt) eller att man som sjukskriven slängs ut på gatan…Meningen med mitt inlägg är delvis att jag vill att man ska tänka på vad som är viktigt medans tid är… Idag finns du, men morgondagen vet du inget om så att säga…Min väninna som drabbades av tsunamin, hon blev så traumatiserad så hon bröt med omvärlden inklusive mig. Det blev en stor sorg…Jag hoppas att allt är fantastiskt med dig med!!Hemikramizar

  25. sarahmara skriver:

    Oj, jag orkar inte läsa allt!!!!…. Men för tusan… jag ska vara med familjen då!!!, jag bakar en tårta till din födelsdag, en äkta ”cooptårta” med EN ros, och den tar jag innan jag skickar den till dig, haha… men jag kan inte baka den samma dag jorden går under, så det smakar kanske lite sur grädde och lite ”torr-mandelkubb-stil”, men tanken som räknas=) Kramizar=)

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja!! Gör det gulliga du i det läget så kan man nog fira jordens överlevnad med vad F*N som helst och champange lär det ju bli, till den dårå…Tack för att du minns att jag berättade att det var min födelsedag. Ingen annan noterade det.Tur att jag har dig som kan hålla ordning på tingens tillstånd!!Hemikramizar till goa Sarahmara ♥

  26. HEMIMAMMA skriver:

    UPPDATERING: Ny länk om en bebis som mirakulöst överlevde tsunamin…

  27. cocoon skriver:

    ok hemidu får en ursäkt:jag ber om ursäkt för att jag skrev att jag trodde att det var du som anmälde det där gamla inläggetmen det är så mycket du inte vet om du ursäktar uttryckett ex vet du inte varför jag tog bort de två sista inläggenibland känns inte bloggen som någon lek längre ser du och jag håller fast vid varningen jag gav dig i ett av dom borttagna inläggen

    • HEMIMAMMA skriver:

      Man kan inte anklaga någon för det de inte vet (hur funkar det i praktiken?)Och din ursäkt är accepterad. Och du har rätt, det är mycket som varken du eller jag vet. Om varandra. Eller annat.Men mitt rykte är viktigt för mig. För till skillnad mot många andra, så bloggar jag för att nå ett resultat. Resultatet är att jag ska vara så trovärdig, så att de som besitter makten ska lyssna på mig. Så att de sjuka, svaga och utsatta, ska ha nytta av mina insatser.Jag VET inte varför, men jag TROR att du fick anmäla dem och låta ta bort dem för att du blivit utelåst från din blogg. Du får gärna rätta mig om jag har fel.Bloggen var lek för mig de två första månaderna, men efter det har jag hela tiden målmedvetet arbetet mot ett mål. Just det målet jag beskrivit. INGEN ska få stå i vägen för det målet, för det är viktigare än både du och jag och andra bloggare och agendor.Din varning är uppfattad och noterad. Tack för att du bryr dig nog för att varna.Jag har tagit hand om mig själv på samma sätt som jag misstänker att du också gjort, i drygt 35 år, så jag vet att se till att ”number one” är intakt.Som man säger när flygplanet störtar: ”Se till att andas och få en syrgasmask först innan du kan rädda dina barn.”Saken är överstruken när det gäller mig. Och tack för din respekt. Det äger.Jag hoppas att det löser sig gällande de konflikter som finns på din blogg.Men jag hoppas att du tror mig när jag säger; Jag anmäler INTE. Inte min grej.Vilka vänskaper jag vunnit och förlorat på denna ”affär” lär visa sig och det är mindre viktigt än min integritet.Jag önskar dig fred och frihet.Pax Vobiscum.

  28. cocoon skriver:

    någonstans har en kommentar från mig försvunnitjag kommer att ta bort din kommentar på min sida nulycka till hemi!

  29. Kao skriver:

    Indonesien är nog det land i världen som har flest aktiva vulkaner, tror jag. Det är så otroligt sorgligt när sånt här händer. Typiskt är ju också att det bor flest människor i världen i områden som hotas av vulkanutbrott och / eller tsunamis. De flesta länderna har heller inga varningssystem, ingen beredskap för såna händelser.Tråkigt att läsa om din väninna som chockades och skadades så svårt. Råkade ut för så svåra förluster som så många andra gjorde 26/12-04……………………………………..På juldagen 2006 var jag och min då 14-åriga dotter ute i vattnet i Karon Beach, Phuket, för sista dagen innan hemresan 26/12-04…. Det var långa bruna stråk i vattnet som vi inte hade sett förut. De allra minsta ”jellyfihes” kom i stim och var större än tidigare. Det gick bara att doppa sej hastigt – man blev biten. Dessutom fanns det så många virvlar i vattnet som vi inte sett förut. Dessutom hörde vi att elefanterna hade sprungit upp i bergen med turister på ryggen och vägrade lyda sina skötare….Båda blev vi väldigt sjuka på natten och det var med nöd och näppe vi klarade att åka till flygplatsen för hemresa nästa morgon och vi skulle först inte få checka in (det är en lång story som innehåller en massa annat konstigt). Vårt plan till Sverige skulle gå kl. 07.00 och tack och lov fick vi åka med.När vi landade i Sverige ca 12 timmar senare fick vi veta att tsunamin hade kommit bara 2½ timme efter att vi lyfte från Phuket och vi möttes av stora, feta rubriker på löpsedlarna redan på Arlanda om vad som hade hänt…….Kaoskramar

  30. Kao skriver:

    …vi har varit i Thailand sen dess. Nu finns det däremot varningssystem (sirener som tjuter mycket mycket högt). Det är Sverige som betalat detta. Beredskapen är numera god, som det heter….men en sån händelse är alltid en tragedi ändå. Om vi inte åkte till Thailand som turister skulle massor av människor inte ha några inkomster, eftersom de flesta lever av just turismen.Vad Thailand behöver är demokrati och inte en militärdiktatur som styr landet.

Kommentera

