Hemimammas kamp – Goda nyheter och ett garv och ett hemligt avslöjande…

angel_loves.png

 

 

 

 

 

 

Inlägget rebloggar Hemimammas kamp – ”Meningslösa människor”, vars öde bringar tårar, jag inte kan värja mig från…
AFTON!!…. Jag börjar bli trött på att säga ”Inte god” men tyvärr, i det politiska landskap vars br…  Läs mer Skrivet av HEMIMAMMA 42 år på bloggen HEMIMAMMA

GOD AFTON!! Halleluja!! Idag ÄR det verkligen en bra dag för en speciell människa som jag tänkt på varje dag i flera veckor!

Nämligen MARGARETHA Johansson, en av de ”meningslösa människor” jag skrivit om för en tid sedan…Jag rebloggar inlägget, som fick stor spridning, när det var aktuellt.

I dagens TV4 nyheter hade man goda nyheter att berätta:

Får sjukpenning efter hjärntumören Tv-klippet finns i länken

Margareta Johansson, som haft en hjärntumör och som vi berättade om i Nyheterna för ett par veckor sedan, får sin sjukpenning höjd igen av Försäkringskassan. Hon betraktas nu som allvarligt sjuk.

Socialförsäkringsminister Ulf Kristersson, som nyligen tillträdde, har ännu inga konkreta förslag på justeringar av sjukförsäkringsreglerna, men hans allianskollegor i riksdagen har tydliga tankar om vad som behöver förbättras.

Margareta Johansson hade fått avslag på sin ansökan om fortsatt sjukpenning. Vid årsskiftet skulle hennes dagar ta slut och hon skulle iväg till arbetsförmedlingen trots att hon har stora svårigheter med att både gå och tala.

Försäkringskassan ändrade sig

Men två dagar efter att TV4Nyheterna hade träffat Margareta ringde försäkringskassan och sa att de tittat på hennes nya läkarintyg och nu gör bedömningen att hon inte är rehabiliteringsbar. Försäkringskassan ändrade sig alltså fast hon hela tiden haft läkarintyg på att hon inte är arbetsför vilket förvånade henne.

Och samtidigt pågår nu de politiska diskussionerna om sjukförsäkringsreglerna för fullt. Oppositionen vill ta bort de fasta tidgränserna för utfösäkring och höja nivåerna i sjukförsökringen. Men Allianspartierna är eniga om att tidsgränserna är viktiga för att få tillbaka folk i arbete. Samtidigt säger den nya ministern Ulf Kristersson att han vill göra en noga översyn av reglerna men han vill inte skynda.

¨Men både Centern och Folkpartiet säger redan nu att de tycker att försäkringskassan och arbetsförmedlingen ibland gör för olika bedömningar av vem som är arbetsför och att myndigheterna behöver samarbeta bättre. Och att definitionerna av allvarlig sjukdom i de nya reglerna kanske är för fyrkantiga.

Margareta Johansson som nu fått en ny bedömning av sin arbetsförmåga säger att hon är lättad över att inte behöva gå till arbetsförmedlingen.”

Men hon tror själv inte att det beror på läkarintyget. ”Det har ju inte ändrats” Tänk om det är vi alla på bloggen som hjälpte till att sprida missnöjet? Det vore väl för väl om det faktiskt var så att vi kan påverka? Jag vill gärna tro så och i fallet Annika Holmqvist blir det tydligt…

 

BILDEN FUNNEN HÄR

Alla skriver om skjutningarna i Malmö idag, så jag lämnar den biten åt andra idag..

Jag skrev ju om det igår och det enda jag vill tillföra idag är att ni läser min nya favorit Kerstin Weigl’s krönika om saken…om den autistiske(DN) John Ausonius som söker nåd…

”Men han ville mer, han ville skrämma svartskallarna ur Sverige, de skulle förstå att de innerst inne ville tillbaka till sina hemländer. Han måste fortsätta, men nu måste han döda någon.”

Men jag kommenterade Varghjärtas utmärkta inlägg

”Knuffar och uttalar mitt stöd för ditt inlägg och deklarerar också min avsky mot alla hatbrott och jag hoppas att förövaren infångas å det snaraste och åtalas och straffas i enlighet med svensk lagstiftning och att ingen ”mobb” tar saken i egna händer i förståelig, men olaglig vanmakt…

Min sympati med alla offer överträffas enbart av min önskan om att vi ska kunna komma tillrätta med de problem i samhället som ligger till grund för denna typ av brott och att människors rädsla i detta nu skall komma att stoppas.

Jag hoppas också att våra politiker skall visa öppet avståndstagande inför de strömningar i samhället som partier som SD instigerar och att bloggar som underbygger hatet skall komma att läggas ner…

Hemikramar och tumme för ett bra inlägg.”

På grund Ubåten HMS Astute, den brittiska flottans stolthet,

Ubåten HMS Astute, den brittiska flottans stolthet, har gått på grund utanför Skottlands kust. Bilden är tagen i november 2009 när ubåten anlände till sin bas vid Faslane i Skottland.

DAGENS GARV: NYREKRYTERING FÖR BERTS BÅTVARV?(AB) Här DN

”Den är den brittiska flottans stora stolhet. Kostade närmare 40 miljarder kronor. Sägs vara bland det bästa som finns i ubåts-väg.…Och den har precis gått på grund. Snopet, skulle man kunna säga. Atomubåten har egna Spearfish-torpeder och Tomahawk-missiler som med enkelhet kan träffa ett mål på två kilometers avstånd.

Den har en egen kärnreaktor ombord som gör att båten inte ska behöva tankas med nytt bränsle en enda gång under sin beräknade livstid på 25 år. Den skapar sitt eget syre och renar sitt eget vatten, vilket innebär att båten kan kryssa jorden runt utan att någonsin gå upp till vattenytan.

Men trots alla ovan nämnda super-hightech-deluxe-konstruktioner som ska klara i princip alla bekymmer i världen så missade atomutbåten HMS Astute ändå en liten sak i förmiddags när den var ute på vift längs den skottska kusten: Havsbotten. Eller, om man ska vara helt rättvis: Några uppstickande klippor från havsbotten.”

http://www.bok.nu/img.php?imageid=133078&width=100”PAPPSKALLAR” *pekar uppåt*…Komplettering till U 137??

*Minns de obehagliga dagarna* Det kanske var bra att hon grundstötte, så vi blir medvetna om att hon existerar?

Igår skrev jag om lite olika saker och alla hade en gemensam nämnare… Jag bad er gissa och klura och nu ska jag avslöja sanningen hur jag tänkte…

”JAG SER RÖTT” och många av er hade nästan rätt *LER STORT* (Jag hoppas ni hade kul, för då skall jag busa med er på samma sätt igen en annan gång…)

GOD AFTON!!

28 thoughts on “Hemimammas kamp – Goda nyheter och ett garv och ett hemligt avslöjande…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    VARFÖR SKA DET ALLTID KRÅNGLA NÄR MAN LÄGGER IN KLIPP FRÅN TV4???Jag får länka dit istället… suck…

  2. Arrami skriver:

    …kul att Margareta Johansson äntligen får rätt till sjukpeng och jag hoppas regelverket ändras och blir mänskligt!Kunde inte kommentera ditt inlägg nyss, det låg en ful bild i vägen…en bild på ”Bert”! ;-)…men nu gick det! Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Den där ”Fula” bilden var verkligen en fulbild, som knäckte HTML koden så texten blev som tokig… Men det gick fortare att fixa än vad det gick igår när samma fel inträffade…Har DU haft sådana fel också eller är det bara jag? undrar om det är AB blogg som är knäpp?Jag blev så glad när jag såg inslaget på nyheterna (fast lika skeptisk som Margaretha om anledningen till att de ändrade sig)Huvudsaken att hon får hjälp.Skam den som ger sig heter det och jag tackar för ditt tålamod.Hemikramar ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ologisk Reinfeldt rustar ner för att slippa rusta nerHur många enskilda fall krävs det för att det ska bli ett systemfel?Radions utfrågare Tomas Ramberg ställde frågan till statminister Fredrik Reinfeldt (M) i ekots lördagsintervju. Dessförinnan hade Reinfeldt förklarat varför han inte kunde svara på enskilda exempel på sjuka som nekats sjukersättning, även om de var hårresande. Han ska inte utöva ministerstyre, sa han. Så långt har Reinfeldt rätt. Men Rambergs fråga förtjänar också ett svar. Reinfeldt började då förklara hur extremt svårt det är att fastställa hur mycket arbetsförmåga någon har. Och han säger att han vill uppmuntra till arbete. Det är bättre att arbeta något, som han säger, samme man som tvingat så många deltidsarbetande ut i arbetslöshet på heltid.Reinfeldt fortsatte sen att förklara att systemet inte får innebära godtycke. Alla ska behandlas lika, säger han och vägrar att ta till sig att dagens system innebär att alla behandlas lika illa. Och han varnar för att fortsatt höga sjuktal innebär att vi inte får råd med välfärden. Men en hårresande brist på logik så får alltså raserandet av den allmänna sjukförsäkringen motiveras med att han vill rädda välfärden! Och den mannen har nyss blivit omvald! Arma svenska folk!Ett relativt oomskrivet exempel på hur snett det hela slår, ges i senaste numret av LO-tidningen. Där påpekas att den som mister sin sjukpenning samtidigt mister ersättningen från kompletterande försäkringar. Det gäller de kollektivavtalade försäkringarna, men det kan också gälla helt privata varianter (här avgör bolagen själva).Deltidssjukskrivne William Hemberg skickades till arbetsförmedlingen trots att han redan hade jobb. När sjukpenningdagarna tog slut försvann också den avtalade sjukpension som han hade som privatanställd tjänsteman. Samma problem finns på LO-området. Det här är bara ännu ett exempel på hur slarvigt genomförd den raserade sjukförsäkringen är. Regeringen Reinfeldts regering är inte så kompetent som han vill få oss att tro. Eller var det så här Fredrik Reinfeldt ville ha det?Svante Säwén

  3. Spökskrivaren skriver:

    jaså, du såg rött du… jag tykte det var kul att du jorde det busigt

  4. Maria de Suède skriver:

    Jag är glad för Margharetas skill, men det var ju medias inflytande som pàverkade FK..Ubàten fick mih att le lite elakt, men ändock det är bara pengar…Min text om strejken handlade om vandalerna… Les casseursÖrnkramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag hoppas att alla vi som bloggade och skrev om det hade lite med saken att göra =0)Ubåten gjorde mig förvånad, men jag funderar mest att om engelsmännen har en sådan Ubåt, så vad har inte USA i sin ubåtsflotta?? Vad kan de göra med dem om de fungerar enligt specifikationerna ovan?Hemikramar ♥

  5. Maria de Suède skriver:

    Jag har skrivit ett nytt inlägg om kampen mot maffian, La Cosa Nostra…Peppino Impastato, en äkta hjälte !Örnkramar

  6. A-Linda skriver:

    Angående U 137 och ubåtshysterin på 80-talet så var min far mycket engagerad i den här frågan. Han hävdade att det här bara var mediahysteri, påhejat av militära intressen. Och han var övertygad om att Olof Palme också var av den uppfattningen men att den här ”rysskräcken” var en för känslig fråga för att han skulle kunna tala öppet om vad han egentligen ansåg. . När den här hysterin var som värst, under första hälften av 80-talet, hade pappa leukemi, men var ändå lika engagerad som alltid och ringde och skrev till en massa berörda personer (tänk om han hade haft internet då!) , bl.a Maj Wechselmann och Ingemar Myhrberg, vilket ledde till att boken och filmen Ubåtsvalsen kom till.http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdatabas/Item/?itemid=16685&type=MOVIE&iv=PdfGen (Läsvärt!) Veckan innan han dog kom Maj Wechselmann och hälsade på honom på Huddinge sjukhus och visade honom filmen , som då precis hade blivit färdig. Han dog på valdagen, 15 september 1985. På fredagen hade mamma skjutsat honom i rullstol till posten i Huddinge där han hade röstat. När jag kom för att hälsa på honom på söndagen möttes jag av chockbeskedet att han precis hade dött, och när jag kom in på hans rum låg han där med den röda sosse-rosen på bröstet. För mig kändes det då väldigt viktigt att få veta om Palme höll med honom om det här med ubåtsvalsen, och då samtidigt meddela honom att pappa var död, eftersom de hade känt varandra under de år då de båda var med i Vällingby Socialdemokratiska förening. Så jag skrev till honom. Förklarade att jag förstod att det var en väldigt känslig fråga och att han därför kanske inte kunde svara på den, men bad honom skicka en ros till begravningen som ett tecken på att han höll med om det här med ubåtsvalsen. Det kom ingen blomma från Palme, men ett par dagar efter begravningen fick jag ett brev från honom där han berättade att han hade åkt på semester direkt efter valet och därför inte hunnit få mitt brev i tid, men att han skulle ha skickat en blomma till begravningen om han bara hade fått mitt brev i tid. Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för en mycket upplysande kommentar och jag är glad att du delade detta med mig. Jag såg uppdrag gransknings två filmer om hårsfjärden och ubåtarna och i dem påstås att ubåtarna var aldrig ryska och att Palme visste det. UG hävdar att de var amerikanska och att detta kan vara motivet till att Palme mördades. Många spekulationer pågår på nätet bla och jag har precis beställt en bok om Palmemordet som jag ser fram emot att läsa…Jag kommer att återkomma till ämnet…Hemikramar

  7. syfte skriver:

    Hemimamman helt undebar och gripande text, och bilden gav mig ett innerligt skratt bara för att den är så gripande sann…du tar alltid fram händelser som är viktiga att belysa…uppskattar alltid ditt underbara engagemangkram Hanna

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Hanna!! Jag hoppas att mina tilltag roar och förvånar…Ska man brinna, kan man ju lika gärna brinna för något?Hemikramar goa fina du! ♥

  8. superzeke skriver:

    testade med TV4-klippet och det fungerade inte för mig heller, skall se om jag kan komma på något för det borde gå. Jag listade inte ut gåtan (jag ser rött), det enda gemensamma för inslagen var att jag fick huvudvärk av försöka lista ut svaret.Ubåten 137 hade vi mest roligt åt då det begav sig. Det finns något alldeles speciellt med en ubåt som går på grund som lockar till skratt. Speciellt om det är på ett topphemligt spionuppdrag i utländska vatten.janne

    • HEMIMAMMA skriver:

      Men SÅ svårt var det väl inte *LER* Stackars dig om du fick huvudvärk…Jag skrattade gott just åt denna ubåt, eftersom det nog inte var meningen att vi skulle veta om den… U 137.. då minns jag att jag var rädd…Hemikramar ♥

  9. superzeke skriver:

    jag får inte heller tv4 klippet att fungera. Verkar vara något med AB-bloggen för när jag testade på en experiment-blogg på zoomin så fungerade det.http://sirarthursingleworth.zoomin.se/blogg/20101024-381373-test-tv-4-embed.htmlkanske det finns en webmaster här på AB som man kan skicka en buggrapport??Det skulle jag i så fall kunna göra

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vad synd… Du får GÄRNA skicka rapport, för jag vet inte ens hur jag ska förklara problemet…Jag tror man vänder sig till Supporterbloggen…Hemikram ♥

  10. superzeke skriver:

    ha ha, jag vet hur man skall förklara problemet men vet inte var jag hittar supporterbloggen :-)Det ordnar sig imorgon, nu sovajanne

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag ser på din nästa kommentar att du löste det =0)Vilket jag var övertygad att du skulle göra!Hemikram ♥

  11. superzeke skriver:

    du kan ju testa så att det inte bara är på min dator som det hänger sighttp://blogg.aftonbladet.se/experimentzeke/2010/10/test-tv-4-embedjag gjorde alltså på det här sättet (och TV 4 skall fungera står det)http://blogg.aftonbladet.se/supportbloggen/2009/05/sa-baddar-du-in-ett-filmklipp-1

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag har alltid gjort som man ska, men klippet står bara och laddar…Men utube och aftonbladet och andra filmklipp fungerar som det ska…Mycket underligt…

  12. Kao skriver:

    Det var ju för väl att Margareta äntligen fick rätt! Allt annat vore rått och omänskligt. Jag tror faktiskt att regeringen blir påverkade av kämpar här på bloggarna, såna som du. De läser vad vi skriver. (Ett bevis för det är Michaels blogg ”Svensk myndighetskontroll”….och centerkärringen….deras mailväxling. Hon gick in och snokade på hans blogg, hehe.)Den sakliga avsky vi levererar i olika ämnen, främst nu striden mot utförsäkringarna är som en modern form av demonstration och kan omöjligt gå politikerna spårlöst förbi och det är underbart.Älskar den överjävliga, men superbra bilden på Reinfeldt här ovan. ”En bild säger mer än 1000 ord” ibland………..;-)KramarKao

    • HEMIMAMMA skriver:

      *nickar i samförstånd*Jag tror också att vi kan påverka, det är därför jag skriver…Såna bilder som på Reinfeldt är obetalbara!Hemikramar ♥

Kommentera

