Hemimammas tankar – Hemliga samband….den gemensamma tråden…

angel_loves.png

ca1748790d7ae9b1.jpg

GOD AFTON!! Idag vill jag blanda och ge i dagens händelser… Men jag vill pigga upp oss lite samtidigt, så det finns en liten tvist och en koppling mellan alla mina valda historier och länkar idag…

Kan ni lista ut sambandet mellan alla dessa artiklar?

Vi börjar med det ”Breda samförståndet i riksdagen” Där Mona Sahlin valde att gå ensam i på mötet med Herrarna Bildt och Reinfeldt. Jag hoppas att hon lyckades hålla stånd… *LER*

Nåväl, vi lär ju bli varse utvecklingen…och jag får väl uppdatera… jodå…hjälpligt i alla fall...

Köttindustrin gasar din köttfärs röd

”Om inte blir köttet snabbt gråaktigt och därmed betydligt svårare att sälja i affären. Eftersom gasblandningen även innehåller 20 procent koldioxid minskar bakterietillväxten. Men den skyhöga syrehalten innebär att mörningen av köttet avstannar, det blir segt och mindre saftigt. Processen går även ut över aromen. I värsta fall kan köttet till och härskna. Pensionerade stjärnkrögaren och kocken Nils Emil Ahlin ger inte mycket för köttindustrins metoder för att få sälja mer.”

Jaha… räckte det inte med att man limmar ihop mindre aptitliga delar med ”köttklister” som tidningarna skrev om i våras? Vilka effekter har detta på vår hälsa? Min inre kock blir genast misstänksam mot industrins vilja att dölja sakernas naturliga tillstånd…

(kan det ha med den allmänna skönhetshysterin i samhället att göra?)

Bengt Westerberg ställer inte upp för omval som ordförande i Röda Korset, utan avgår i juni nästa år.

imagesCAV77DGO.jpg

”Svenska Röda Korset genomför som bäst nedskärningar i organisationen. Ute i landet läggs 17 lokalkontor ned, vilket innebär att 150 av de 450 anställda måste sluta. Målet är att ha en budget i balans 2014. Men Westerberg tycker att kritiken mot honom varit orättvis.”

”Ja, det måste jag erkänna. I grunden handlar det om vilket slags ordförande Röda Korset vill ha. Med de arbetsuppgifter som nu ligger på ordföranden är arvodet fullt rimligt”, säger han. På frågan om arvodet inte låg väl högt innan han frivilligt sänkte det, svarar han:

”För många människor är 68 000 kronor en hög månadsersättning, men jag kan konstatera att jag hade haft högre inkomster om jag hade ägnat mig åt andra saker än Röda Korset.”

Men organisationens gräsrötters arbete sker ju till största av frivilligt ideellt arbete…. hmmm… tänkte inte på det.

Älskade klackar – en kärlekshistoria

Appropå högklackade skor.. När min dotter blir stor nog att gå ut på stan,

ska jag ge henne ett par sådana här…

Varför? För att hon ska se slinkig och billig ut? NEJ…images2.jpg  För att ett par bra högklackade skor, helst med stålklack, är en flickas bästa försvar!

Pepparspray är olagligt och tar tid att slita fram ur väskan. Knivar och andra försvarsvapen är också olagliga, och kan leda till eget fall, men OM hon blir antastad tar det bara någon sekund att dra av sig skon och sikta klacken mot pannan eller ögonen!

Men hon ska självklart lära sig att springa i dem först, för hellre fly än illa fäkta!! Som samhället utvecklar sig och i den atmosfär som råder ute på gatorna, så gäller det att kunna ta hand om sig själv..

Eller?

Bokomslag "Lasermannen"Galenskapens ansikte hör ihop med tidsandan 

Ur krönikan av min favorit Kerstin Weigl

”En galning skjuter i Malmö nu. Det är egentligen allt vi vet. Galningar finns och har alltid funnits. Men på det sätt människan visar galenskap hör ihop med tidsanda. Tillbaka till 1991, året före händelsen i Rinkeby. Nazister planerade för raskrig. Flyktingförläggningar brann. Sverige har för många moskeer, menade Ian Wachtmeister i Ny demokrati. Samma vecka brann moskén i Trollhättan.

Bert Karlsson – nu en gemytlig programledare i ett barnprogram – sa med adress till folkpartiledaren: ”Jag skulle vilja se Bengt Westerberg få sin dotter hiv-smittad av en flykting.”

Och 3 augusti detta valår stoppade John Ausonius ett avsågat gevär med lasersikte under rocken och gick ut för att skjuta sin första invandrare.”

Jag kan verkligen rekommendera boken ”Lasermannen” av Gellert Tamas. Den är ett mycket bra samtidsdokument.

Har ni räknat ut mitt finurliga samband än? Svaret kommer i nästa inlägg..

Se hela bilden

”VI, TILLSAMMANS OCH FRAMTIDEN

INTE

”JAG HÄR OCH NU”

GOD AFTON!!

53 thoughts on “Hemimammas tankar – Hemliga samband….den gemensamma tråden…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Idag har jag tekniska problem med bloggen, jag ber om överseende, om det blir en guppig färd *LER*

  2. fiffy skriver:

    Till det mesta i inlägget kan jag kort och gott konstatera att: It Stinks!!..min brasklapp i inlägget är gällande Sahlin..kan vara en mycket bra markering för att påvisa att oppositionen står enig i frågan (håller tummarna), mot Alliansens sluga önskemål om enbart två deltagande..Ha en jättebra dag!Kramar från fiffy!♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hmmm…. En väldigt bra poäng, det håller jag med om… men… det var inte det sambandet JAG tänkte mig….*LER OKYNNIGT*Men en bra gissning tycker jag! =0)Hemikramar till Fiffy!! Blir så glad att se dig igen!! ♥

  3. Hanna hmm skriver:

    Något med rött… Det är godare då… ser iallafall godare ut,,, ; ) Äh, min hjärna sover ännu… sorry…Ha en fin dag nu vännen!Kramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      mmm… spännande att följa era tankar tycker jag… detta måste jag göra om, det var roligt!!Kul att se dig Hanna!! Hoppas att din arbetsdag blir en trevlig en och att din helg blir avkopplande…Hemikramar!! ♥

  4. Arrami skriver:

    …hmmm…så du har en dold ”röd tråd” i inlägget? 🙂 Att Alliansen helst inte vill ha med V i uppgörelsen kring Afghanistankriget och huruvida vi skall ha trupp där är ju uppenbart och jag hoppas Mona behöll sin kyla.Att köttindustrin försöker lura konsumenterna med färg är ett gammalt trick, men lika fult nu som då. Bra kött blir lite grått och hurså?… smaken och kvalitén är bäst då!…Alliansens lögner om jobben är väl också smaklöst fula och den röda stämpeln gillar jag, lögner skall avslöjas!Den koppling till det politiska samhällsklimatet Kerstin Weigl pekar på är väl också uppenbart nu när Malmö fått en galen copycat till John Ausonius. Trist att våldet tycks vara en lösning bland dessa galna idioter och jag hoppas polisen tar honom snarast.Ha en go dag och tappa aldrig din engagerade ”röda tråd”…du behövs i debatten!Kram! 😉

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag spricker av längtan att berätta men inte riktigt än *ler djävulskt*Din sista rad kan jag bara ödmjukt böja mig inför och tacka för både förtroendet och kritiken.Jag har tur som har sådana vänner som dig att luta mig på och finna styrka hos och om ni inte fanns, vore detta meningslöst och futilt.Men du och andra ger mig tron på att jag kanske KAN förändra…Att vi ALLA kan om vi går samman och hjälps åt?Hemikramar käraste Arrami och tack för din vänskap ♥

  5. fiffy skriver:

    ,,jag gissar du syftar på den RÖDA tråden..Kramar/fiffy

    • HEMIMAMMA skriver:

      *LER* detta är SÅ roligt…. jag hoppas att ni också finner nöje i mitt lilla bus…Hemikramar ♥ Du och jag, Fiffy, du och jag!

  6. Agnetha skriver:

    BS Varsågod !!!Tycker som du att HANS MAJONÄS HONUNGEN ska pensionera !Kram

  7. Tant Otto skriver:

    Tror att sambandet har att göra med makt…maktmissbruk och vad det kan leda till…missnöje!!!En kedjereaktion som leder till missnöje, vanmakt….våld …ja en ond spiral!!!Hoppas din guppiga färd inte blir alltför skumpig…och att det löser sig inom kort!!Stor varm Ottokram och ha en störts-skön helg …det ska jag…har triss i nätter!!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag lyckades lösa problemet kl 5 i morse… I HTML koden som man skriver inläggen i smittar ibland bilder och klipp hela texten, med commands som säger åt HELA texten tex att bli fetad (allra vanligast) och då måste man peta i stavelse för stavelse tills man får bort den ”skadliga” scripten…men nu har jag löst det som sagt… det tog två timmar…puh!Makt.. mm… mycket bra tänkt. men FEL!! sorry =0) svaret kommer i nästa inlägg…Jag hoppas verkligen att våra respektive helger blir bra…NU ska jag göra en tårta till mellandotterns bästa kompis 10 års kalas!!Senare ska jag lägga in en massa nya bilder på Tårtsidan.se eftersom jag inte kan lägga upp dem varken här eller på ”Hemimamma mat”Hemikramar till Ottotanten ♥

  8. Maj-san skriver:

    Oj, här ploppar inga samband upp alls, kan vara att jag inte riktigt är pigg uppe i knoppen, ler stort, får nog lov att ta en kopp kaffe till, och läsa igen, man vet aldrig, det kanske hjälper.stor go kram under tiden

  9. Maj-san skriver:

    Nu kom jag på det, naturligtvis är det rött, ler gigantiskt. Rött för socialdemokraterna, rött i köttfärsen, röda korset, röda skor, och skotten orsakar blod.

  10. Livsnjutare skriver:

    Hej!Är det verkligen sant om köttet, då blir man verkligen besviken. Det som är så bra att ta till ibland, man kan ju göra så mycket av det.Snart vet man ju inte vad som är riktigt äkta i affärerna.Sänder med en kram till den duktigaste tårtbagaren som gör tårtor som finaste konstverk.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack så mycket för dina fina komplimanger, jag blir så glad!Det köttet som är butikspackat med gladpack, är inte gasat! Så det kan du fortsätta köpa!Nya tårtbilder kommer på tårtsidan.se senare ikväll, tänkte jag när jag gjort min senaste beställning klar…Hemikramar och roligt att se dig på min vanliga sida också!!

  11. Pinglan skriver:

    Många intressanta fakta du har. Inte visste jag att man gasar köttfärs.Önskar dig en skön fredag och en trevlig helg!

    • HEMIMAMMA skriver:

      *LER* Ja, vad hittar de inte på i industrin….Jag hoppas att din helg också blir lyckad och behaglig!!Hemikramar!

  12. Har ny blogg. skriver:

    Hej ska snarter på kalaser.Slagit in fix pixat 🙂 TUMME TILL STRONGER INLÄGGER.hA EN SUPER BAIG FRDAG MÅS OLEN LUSE PÅ HELE DIN FAMILJER MED LYCK & GLÄDJE kRAM I MGE ZOOMO

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Zoomo för att du gillade mitt inlägg och tack för dina fina lyckönskningar!!Jag hoppas att du får ett trevligt kalas på alla sätt!!Hemikramar ♥

  13. Maria de Suède skriver:

    Rouge… Moulin rouge ser jag ju ganska ofta…. ;-)Du vet den ”Röda Kvarnen”…Ja, ”skönhetsidealet” ska alltsà finnas överallt… Finns det inget naturligt i matvarubutiken? Men nog var det bra att Mona stod pà sig! Funderingar, men jag tror att allt ska vara sà ”perfekt” annars kan man ej sälja ”varorna”… Vad nu det är, tjänster eller produkter… Örnkramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vi är överens i våra funderingar för jag tänker likadant…Svaret kommer i nästa inlägg och nu ska jag göra min nästa tårtbeställning.Hoppas att du har det riktigt lugnt och skönt i helgen…. Här har jag äntligen snö nu *LER*Hemikramar ♥

  14. Ullis skriver:

    Hej du…Är för deppig för att orka tänka..Men önskar dig en fin helg!*kram kram*

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det var tråkigt att höra att du är deppig… Finns det något jag kan göra?Självklart önskar jag dig också en trevlig helg!!Hoppas du hör av dig med något jag kan göra för att pigga upp dig eller glädja dig?Hemikramar ♥

  15. MammaMorran skriver:

    Haha, vilken tydlig röd tråd i inlägget 🙂

    • HEMIMAMMA skriver:

      Så roligt att du kommit på sambanden… *LER* Men jag tänker inte avslöja om det är rätt eller inte förrän i nästa inlägg… *skrattar*Trevligt med en ny besökare och jag hoppas vi återses…Hemikram

  16. cyklop skriver:

    Hmmm! Min svärmor..dock inte jag…vi är inte ens släkt ( biologiskt) har plikttroget betalat in till röda koset varje månad i 50 års tid..Något hon tack och lov upphörde med efter senaste Bengt feminist humanist westerbergs avslöjandet..Jag kan ha respekt för alla människor som ”brinner” för en sak..som har ett visst ”patos”, även om de har fel i sak..( enligt mig, och som bekant så har jag alltid rätt,,och är ödmjuk!).. Jag kan till och med sträcka så långt som till dig morsan, men! Bengt Westerberg brinner bara för Bengt Westerberg. Bengt Westerberg är INTE liberalismens SEA SHEPARD!Jag kan garrantera dig att Åkesson brinner betydligt mer för Sverige, och därmed dig och mig, än vad tex Ohly gör, men då kommer vi fastna i den där otäcka ideologiska debatten och det vill vi inte. Angående galningen i malmö, så finns det tyvärr oerhört starka men ack så primitiva krafter som verkar vilja göra det till SDs fel.. Man fiskar efter att det ”rådande debatt klimatet” skulle banat vägen för galningen…Well! Om vi ska låta psykiskt sjuka styra vad som är ok att debattera..ja då är vi nog ute på väldigt hal is..Och som en exil Afghan så klokt påpekade i morse..fler Svenskar skjuts i malmö på ett år än i Afghanistan på 8 år,,,Jag kände mig alltid tryggare i Pristina, Bangkok, Sarajevo, Calcutta, Bombay, Karachi, Nairobi, Dar El Salam, Kampala, Colombo och Skopje kl 0300 på natten, än någonsin på avenyn i Göteborg vid samnma tid..So whats new??

    • HEMIMAMMA skriver:

      Emellanåt så är vi rörande överens du och jag och i fallet Westerberg är vi helt på samma linje.Fast jag vet tyvärr inte vad en sea shepard är för något även om jag gissar att det är ett militärfordon av något slag… Du får gärna upplysa mig därom.Mina slantar går till ”läkare utan gränser”Om Åkesson brinner för Sverige törs jag inte säga, och det må vara så att han gör det och att Ohly inte gör det?Men Ohly, brinner för Sveriges innevånare, framför allt de svagaste i samhället och det är jag INTE övertygad om att Åkesson gör, utan snarare tvärtom…När det gäller vad som ska debatteras i Sverige är vi överens. Yttrandefrihet är grundlagsskyddad i vårt land och därför, skall inga former av extremism styra samtalet även om jag anser att etikett ska styra nivån och hyfset i samtalet.Gällande din ”statistik” kan jag inte kommentera eftersom jag inte känner till det faktiska förehavandet på den punkten.Jag känner mig trygg i Sverige och jag skulle nog känna mig lika trygg varthän jag befinner mig i världen om mina egna fakulteter, ska avgöra min trygghet.Tyvärr råder jag inte över andra människors handlingar.Även om JAG kan köra bil, så finns det andra krattor bakom ratten som kan köra på MIG hur duktig jag än är… metaforiskt talat…Men det var tråkigt att höra att du inte känner dig trygg.Vad skulle öka din trygghet?

  17. Ullis skriver:

    Tack för omtanken ♥. Men just nu tror jag inte att det gör nån skillnad vad nån än gör eller säger..Livet fortsätter att jävlas med mig..Men..Imorgon är en annan dag..Då ska jag andas och ta nya tag..*kramis*

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vill du berätta vad som hänt?Visst måste man andas in och ta nya tag! Finns ingen annan väg att gå enligt mig….Hemikramar och jag tänker på dig gumman ♥

  18. cyklop skriver:

    Sea Shepard är en militant marin miljö organisation med hemma hamn i Australien. De har flera fartyg, helikoptrar osv till sitt förfogande, . Bildades av kapten Paul Watson, som för övrigt var med och bildade green peace.Han hoppade av green peace då han ansåg att de var alldeles för mesiga.( idag är de två organisationerna ganska bittra konkurrenter. Sea shepard ägnar sig åt att attackera, ibland ramma, japanska valfångare, driftnet fiske båtar osv.. De är väldigt militanta..Läs mer på: http://www.seashepard.org

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack så mycket för det klargörandet ”Enöga” *LER* Då förstår jag din kommentar bättre, det känns bra. Vilken av dem stöder du ideologiskt? Greenpeace eller SeaShepards?Du svarade inte på min fråga om vad som skulle göra att du känner dig tryggare i sverige.*Morsan*

  19. PELLE skriver:

    HJÄRNGYMNASTIK DET ÄR ALDRIG FEL..TJA, RÖDA TRÅDEN …. JAG FÅR INTE RIKTIGT IN DE DÄR RÖDA SKORNA MED SILUETTKLACKARNA OM DET INTE VORE FÖR VÅLDET KVINNAN UTSÄTTS FÖR… kOSUMENTERNA UTSÄTTS FÖR VÅLDTÄKT…. SVENSKA FOLKET AV REGERINGEN— RÖDA KOSETT GIRIGHET DE ÄR RÖDA … RÖTT ÄR KÄRLEKENS FÄRG MEN MISSBRUKAS ÄR MITT FÖRSLAGfEL FEL FEL MEN INTE FEL MEN INTE SOM DU HAR TÄNKT ; ) …KUL ATT DU HAR KULKRAM

    • HEMIMAMMA skriver:

      JASÅ DU SKRIVER PÅ CAPSLOCKDAGEN…Jag föredrar att låta bli… Har du tjuvkikat på mitt senaste inlägg där jag avslöjar sanningen?Visst blir det roligt att jag har roligt för omväxlings skull, när jag vanligen har så mycket elände… elände är det kontakt?Hjärngymnastik är viktig!”The little grey cells” som Hercule Poirot brukar säga…Hemikramar ♥

  20. Anonym skriver:

    Mörda,blatte fittan !!!!!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vid kommatering så lämnar man ett nedslag bakom kommat, innan man fortsätter med sin bisats.Men eftersom du kommaterar och skapar en bisats, uppmanar du mig alltså att mörda, i stället för utan att kommatera, uppmanar någon annan att mörda MIG under villfarelsen att jag skulle vara blattefitta.Har du tröttnat på att verbalt misshandla Zoomo? Du bryter inte ner mig lättare än du försöker att bryta ner henne.Kryp ner under sten du kröp fram inunder, igen…

  21. Har ny blogg. skriver:

    Hej min vänner.Ja det är dårarnas dager i dag.Ja tänkeri då vad dom reter sog på lille mig.För vad jag tycke i.Jag skulle gå i mitt eget blod för det jag tyck dom skräm int mig.Dom göte bare bort sig själve ja kryp som hemmi kommtere under stene häde där men det e ni så ynklige så ni int klare det heller till dig min vänner.Bare kämpe på hålle snoker uppe.Ha en finer kväller här ska det jobbes i nater igen.Trött med det funker ha nu det me gotter med hele familjern med myser & kärlek ruser Store björner kramer din vänner Zoomo

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tråkigt att du måste jobba ikväll. Du borde få ta det lugnt tycker jag. Oroa dig inte för mig, jag har hanterat större verbala övergrepp än detta…Hemikramar till dig goa Zoomo ♥

  22. cyklop skriver:

    Vad som skulle göra Sverige tryggare? Bra fråga!Så här! Jag tycker att världen fungerar precis tvärtemot hur den borde. En gång för många år sedan så blev jag knivrånad i Manilla på Filipinerna. För mig känns det faktiskt helt ok..att bli rånad i stad där 100 000 människor lever på och av soptippen. I ett land med total avsaknad av varje form av socialt skyddsnät.Mannen som rånade mig hade förmodligen en skock hungriga barn hemma, och handen på hjärtat..Vem hade inte blivit desperat? Nu är det ju som bekant inte tillåtet att stjäla i någon enda känd mänsklig eller animalisk population. Alltså, så har vi regler och straff mot detta.. Hade mannen som rånade mig ”åkt fast” så hade han riskerat döds straff..Trots att han säkerligen hademycket goda skäl..Nåväl!Om jag däremot är en svensk uttråkad 17 åring, som rånar människor av helt andra anledningar. Inte för att jag behöver, utan för att jag vill. Kanske vill jag tillfredställa ett högst egoistiskt materiellt behov av en ny mp3 spelare eller något dito. Tja, då riskerar jag i princip ingenting..Möjligen, möjligen kan jag dömmas till samtal med en 23 årig social sekreterare som faktiskt tror att anledningen till rånet var att fritidsgården saknade pingis bord!Det här alltså helt bakvänt.Det är lika bakvänt och pedagogiskt fel som tillämpningen och utdömmandet av straff.Jag har jobbat inom kriminalvården ( häkte!) och samtliga återfalls förbrytare, eller ”stamkunder” säger samma sak. Nämligen:- Hade det bara smällt på ordentligt första gången jag åkte fast. Så kanske jag inte suttit här idag.I dagsläget fungerar det precis tvärtom. De flesta har en lång lång historia av samtal inom socialtjänsten, villkorliga dommar och skyddstillsyner, innan deras första fängelse straff döms ut.. Faktum är att DÅ kan det kvitta.Det här är en missriktad humanism som inte gör någon gott. En ung förbrytare som grips, och grips, och grips, och grips utan påföljd, kommer ganska snart att dels förskjuta sina moraliska värderingar ganska avsevärt från vad som är normalt. Han kommer också att tolka det som att ”det var inte så farligt”. Och han kommer mer eller mindre garranterat fortsätta…En gammeltjuv däremot. Han kan man, åtminstone av pedagogiska skäl, lika gärna ge faan i att låsa in..Jag tror att den enskillt största åtgärden för ett ”tryggare” Sverige, är jourdomstolar för ungdommar. Grip, döm, verkställ, utan att åka hem och byta strumpor emellan. Du behöver knappast ha speciellt långa verkställningstider,, Scared straight, helt enkelt.Eller…så har jag fel, och det är bättre att köpa in en gigantisk massa pingisbord?Sen förstår även jag att det finns en mängd olika orsaker till varför människor begår brott. Sociala, psykologiska, kulturella ( En långt ifrån oviktig faktor!!), och ibland säkerligen biologiska. Och säkerligen bör man ta sig en titt på samtliga..

    • HEMIMAMMA skriver:

      Din sista sentens kan jag hålla med om. Och starkt förenklat tror jag på en gigantisk massa pingisbord med tillhörande trygga vuxna kvinnor och män som kan fånga upp ungdomar på glid INNAN det händer något som bara leder till en nedåtgående spiral.Jag tror inte på att skrämma till lydnad utan att utbilda till samförstånd.

  23. Kao skriver:

    Usch så äckligt med köttfärsen :(————-Stilettklackar är också bra om man blir påhoppad och fasthållen bakifrån – man stampar hårt som tusan på anfallarens fötter. DET gör MYCKET ont. Jag lovar.Ser att du fått en anonym trollkommentar här ovan. Typiskt att dessa troll har så svårt med svenska språket….Ha en fin söndag, Mami.KKKKramKao

    • HEMIMAMMA skriver:

      *Skrockande skratt*Jag har erfarenhet av stilettklackar som försvarsvapen, annars hade jag inte förespråkat dem *LER*Jag tror inte att välutbildade människor underhåller ett behov av att förvandlas till troll *LER*Tack Kao, Mami, har haft en lugn söndag hitintills…Hemikramar ♥

  24. cyklop skriver:

    Ps! Ideologiskty stödjer jag sea shepard..men bara så länge deras akrtioner sker på internationellt vatten och i samklang med gällande internationella lagar..Vilket de alltid gör..De hävdar ”citizen arrest”..men förunderligt nog så är det aldrig något land som vill fullfölja med åtal osv….hmmmm …besynnerligt..Kanske vill man inte bgärna granska vad som döljer sig bakom valfångarnas ”research vessel” bokstäver på skrovet..För inte kan det väl vara så enkelt, att man kringgår alla lagar och överenskommelser genom att kalla sig forskare!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, undra kan man ju alltid *LER*Spontant vet jag faktiskt inte vad jag anser än… funderar fortfarande!Fridens liljor!

  25. cyklop skriver:

    Ds. Tamas bok är strålande..En bra beskrivning på mallen för en psykopat..Grandiost ego parat med världsligt misslyckande..man kan nästan tro det är Islam han beskriver..Älskar kapitlet när Ausonius åker till sydafrika och vill jaga the great five…..med revolver…och blir utkastat från jakt safari resan…vilket troligen krävs en del för att bli!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tyckte boken var jättebra när jag läste den när den kom ut, men jag minns inte längre detaljerna…Varför blev han utkastad?

  26. cyklop skriver:

    Han blev utkastad därför att han ville skjuta elefant, buffel, noshörning, lejon och …vad nu det femte djuret är…med pistol! Vilket är korkat….mycket korkat…oerhört korkat!

    • HEMIMAMMA skriver:

      AH!! Nu minns jag… Tack för att du joggade minnet…Var det inte leopard?Fast om jag minns rätt räknades han som en mycket skicklig skytt efter sin tid som soldat vid högvakten, fast jag minns inte vilken grad han hade…storhetsvansinne, total meglomani…

  27. cyklop skriver:

    Utan att fördjupa oss o militärtekniska termer så ingår det ingen pistolutbildning vid högvakten..Och oavsett om det gjort det, så är en pistol ett extremt närstridsvapen..I praktiken 10-15 meter, sen sviktar träffsäkerheten betydligt, i en ”praktiskt” situation..Hur som helst, så är det inget jaktvapen..Vilket Guiden påpassligt påpekade för Ausonuis!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag förstår…tack för att du berättade detta, eftersom det kan betecknas som signifikant i frågan om VARFÖR han blev som han blev och vilka impulser som verkligen styr den mannen och i längden den ”nye lasermannen”

Kommentera

