Hemimammas tankar – Ditten och datten, en massa tankar i tratten…

Inlägget rebloggar Hemimammas kamp – Elektrifierande # 2 Säger DU nej?
GOD AFTON!! Nu är midsommar över och minnen från vår forntid med blot och fruktbarhetkult förblekna…  Läs mer Skrivet av HEMIMAMMA 42 år på bloggen HEMIMAMMA

GOD AFTON!! Senare Ikväll kommer ett inlägg, som kommer att uppröra och röra upp…

Men nu så vill jag bara länka och skriva kort om några saker som fångat mitt öga under helgen…

Socialdemokraterna har en kriskommission. Numera har Vänsterpartiet det också och den leds av V’s motsvarighet till Anna Lindh. Ida Gabrielsson kommer att bli en bra ledare för hela VP en dag gissar jag… Snygg och smart… DÅ lär siffrorna stiga…

Aftonbladet har börjat nominera sina hjältar. Denna unga dam fångade min blick, för det kunde varit jag likaså. Mänskligt civilkurage är en sällsynt vara nuför tiden…anledningen till det har jag skrivit om förut och det inlägget rebloggar jag ovan…

Hon stoppade misshandeln av 4-åring i tunnelbanan

”Resenärerna i den fullsatta tunnelbanevagnen tittade bort medan pappan misshandlade sin fyraårige son. Men inte Maria Lundin. Den 28-åriga frisören tog nackgrepp på mannen och larmade polisen.”

LENA MELIN skriver ett vtill ULF ”Den smorde vargen” KRISTERSSON

Hon tar upp fall som uppmärksammats i media… KIM, hemlös och ELENOR, vars bebis dog…

Jag har varit så stressad hela året”

Elenor Junemans dotter dog i magen, fem dagar över tiden.

Hon gjorde akut kejsarsnitt och blev svårt sjuk.

Ändå har hon inte fått en krona från Försäkringskassan.

Elenor Juneman, 26, har kämpat i över ett år. Först för att få föräldrapenning för barnet hon väntade i magen, sedan för sjukpenning efter dotterns tragiska död.

Men Försäkringskassan anser att hennes sjukpenninggrundande inkomst är noll för att hon arbetade i Danmark och inte i Sverige. Och då har hon inte rätt till någon ersättning alls.

Betalade svensk skatt

Elenor jobbade tidigare som flygvärdinna på danska Sterling, men har hela tiden bott med sin man i Göteborg. Hon har betalat både dansk och svensk skatt.

När företaget gick i konkurs hösten 2008 var Elenor föräldraledig med sonen Edvin. Hon gick till Arbetsförmedlingen direkt, men fick veta av handläggaren hon inte kunde söka jobb eftersom hon var föräldraledig.

– Han sa åt mig att njuta av mammaledigheten, säger Elenor.

När Elenor blev gravid igen förra hösten tog hon kontakt med Försäkringskassan för att ta reda på vilken ersättning hon hade rätt till.

I mars fick hon svaret att hennes danska lön inte kunde ligga till grund för föräldrapenning. Orsaken var att hon inte anmält sig som arbetssökande inom tre månader efter att hon blivit uppsagd.

– Jag har varit så stressad hela det här året. Jag har hela tiden försökt göra rätt och jag litade ju på handläggaren på Arbetsförmedlingen, säger Elenor.

”Snittade magen”

Den 13 juni skulle Thea ha fötts. Alla värden var goda och både barnet och Elenor mådde bra. Natten till den 18 juni, fem dagar över tiden, började värkarna.

När Elenor gick upp för att ta sig till sjukhuset kände hon hur något lossade i magen.

– Jag trodde att det var vattnet som gick, men det forsade ut blod.

På sjukhuset gjordes urakut kejsarsnitt.

– De spritade inte ens händerna utan snittade bara magen när de inte hörde något hjärtljud, säger Elenor.

Men Thea var död.

Moderkakan hade lossnat och ingen vet varför. Elenor förlorade stora mängder blod och drog på sig infektioner. Hon sjukskrevs först till 2 augusti och sedan till 1 november.

Pappan sjukskrevs

Medan hennes make sjukskrevs och fick pengar direkt hörde Elenor ingenting från Försäkringskassan. Hon hade överklagat beslutet, en sjukpenninggrundande inkomst på noll kronor innebär att hon inte har rätt till någon ersättning alls som sjuk.

En dag ringde en handläggare och bad om ursäkt. Han sa att hon självklart skulle ha sjukpenning.

– Jag blev så glad, säger hon.

Några dagar senare ringde han tillbaka och beklagade misstaget. Elenor hade inte rätt till sjukpenning.

Nu ska hon överklaga till Förvaltningsrätten. Trots att läkaren har sjukskrivit henne har hon nu anmält sig till Arbetsförmedlingen.

– Jag orkar egentligen inte, men jag har inget val.”

När man läser om alla dessa fall och människor sjunker modet gansak rejält… Jag kan särskilt känna in Elenor, eftersom jag också förlorade ett spädbarn i magen för herrans massa år sedan…. förutom Emma som dog tre veckor efter förlossningen troligen pga av att hon navlats av för tidigt….

Ibland undrar jag fortfarande än idag 20 och 10 år senare hur jag lyckades överleva som människa efter dessa båda händelser….

Dessa tankar får mig att vilja finna ett hoppfullt öde och jag hittar denna kille

Vi ses senare!

GOD AFTON!!

14 thoughts on “Hemimammas tankar – Ditten och datten, en massa tankar i tratten…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Ja, det var lite av varje…

  2. cyklop skriver:

    Ida Gabrielson?? Snygg är möjligt- Men smart? otänkbart…Inte om man som hon stolt kallar sig kommunist ” för jag tycker vi har en stolt historia”?

    • HEMIMAMMA skriver:

      Kallar hon sig kommunist? Det känner jag inte till… Däremot höll hon ett mycket bra tal i Almedalen i somras.Jag tycker att du ska släppa detta med all tala om för mig hur dåliga folk är som är kommunister.Jag går inte in till dig och talar om hur korkad alla SD are är. Kritik mot SD talar jag om HÄR.Vi kan diskutera sakfrågor utan pejorativa omdömen. Om du vill säga nedsättande saker om kommunister gör det hos dig i så fall.Annars kan du snacka med väggen, den är kanske mer intresserad än vad jag är.

  3. cyklop skriver:

    Tolkar jag dig rätt om du anser att kritik mot komunister, eller människor som stolt kallar sig det, inte får ske på din blogg?Innebär det i förlängningen att du bara vill ha kommentarer som stödjer din tes??Du är givetvis hjärtligt välkommen in på min blogg och kritisera allsköns Sverige demokrater..Jag är helt säker på att du inte behöver leta allt för länge innan du hittar tokiga dito……Hur kan man vara stolt över kommunismens historia? Man kan givetvis vara komunist, men då är det rimligare att vara bedrövad över kommunismens historia, och kanske ta till det gamla religiösa argumentet, att det är onda människor som förvränger profeternas ””sanningar””..

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du får kritisera iden, men jag gillar inte att du kallar andra människor, vilka jag inte kan svara för hur de tänker för dumma.Jag undrar fortfarande och vill ha det bestyrkt om I G ”Stolt kallat sig” kommunist, men du ger mig inte länk eller sökbar text. Det ingår inte i att vara vänsterpartistJag är trött på att ingen läser eller lyssnar på vad jag och andra vänsterpartister inkl Ohly säger att vi INTE är kommunister på det viset så som folk hela tiden pekar på med hela handen.Jag citerar en bit ur WIKI’s text om VPhttp://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4nsterpartiet”Kongressen 1964 blev en seger för förnyarna i partiet. C.H. Hermansson blev partiets ordförande och började successivt förändra partiet och fjärma sig från de stalinistiska kvarlevorna och den okritiska hållningen till Sovjetunionen. Avsikten var att göra partiet anpassat till svenska förhållanden däribland att acceptera den svenska parlamentariska demokratin fullt ut.”Det är 46 år sedan och det tjatas FORTFARANDE om att VP reservationslöst är Kommunister.Är det ingen SD sfären som kan läsa INNANTILL???Jag vill hellre debattera VERKLIGA problem.I samhället nu.

    • HEMIMAMMA skriver:

      ”Jag är kommunist för jag tycker att vi har en stolt historia” Publicerad: 2005-10-20 ”Grattis Ida Gabrielsson, 23, som enig valberedning vill se som ny Ung vänster-ordförande”-Ja, det känns väldigt bra.”Vad vill du tillföra Ung vänster och vad tänker ni inrikta ert arbete på?”-Vi ska ha en organisatorisk upprustning. Och vi ska ta oss ut i samhällsdebatten igen. Jag tror det finns ett stort behov av en tydlig vänster och att Ung vänster och jag kan vara det alternativet.”Du har beskrivit Ung vänsters senaste år som katastrofala?”- Ja, det har varit en nedgång. Men nu ska vi slå tillbaka.”Kallar du dig kommunist som Lars Ohly?”-Vanligtvis brukar jag kalla mig Ida. Men om du vill skriva att jag kallar mig kommunist så får du göra det. Jag bryr mig inte.”Men om du får frågan om du är vänsterpartist eller kommunist?”-Om jag är kommunist…ja, då skulle jag svara ja. Jag är kommunist för jag tycker att vi har en stolt historia.”Du lider av en muskelsjukdom som sätter ned din arbetskapacitet ibland?”- Ja, precis. Det är muskelsmärtor som jag har. Men det är någonting som jag tror att jag kan hantera även inom Ung vänster.”Till sist, vad önskar du mest av allt just nu?”-Ha, ha, det var svårt. Jag önskar att vi i valet lyckas stoppa det systemskifte högeralliansen är ute efter.Namn: Ida Gabrielsson. Ålder: 23. Yrke: Studerande, vikarierar som oppositionsråd i Sandviken. Familj: Maken Tommy. Bor: Lägenhet i Sandviken. Inkomst: 6000 kronor i månaden efter skatt.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Notera datum 2005, 23 år gammal…Var du inte de minsta obetänksam och oerfaren vid 23?Idag är hon 28 och troligen mycket erfarnare och jag har INTE hört henne nämna någon Kommunism det året JAG har haft ögonen på henne…Dessutom verkar journalisten INTE veta att Ohly avsagt sig kommunismen ett år tidigare.Uppgifterna om exakt NÄR han sade det första gången varierar. Men DU som är så duktig på att leta material, kanske kan finna den exakta uppgiften år mig?Jag skulle gärna diskutera med henne om hur hon ser på saken, men hennes svar i denna intervju låter inte alltför klyftiga…Vi får fortsätta att diskutera vem som bäst kan bära partiet vidare, men hitintills har jag tippat henne som nästa partiledare och liksom att folk väljer Reinfeldt för att han har hundögon, lär en och annan gilla hennes nuna bättre än Ohlys =0)Framtiden lär visa.Tack för att du efterkom min begäran och gav mig möjligheten att revidera mina kunskaper om denna kvinna och ökat min förståelse vilken utgångspunkt hon kommer ifrån.Det förbättrar mina framtidsval. Kunskap är makt.

  4. cyklop skriver:

    Hmmm! Jag var oerhört erfaren och betänksam när jag var 23! Hade spenderat 1 år i Afrika, 14 månader i millitären ( eftersom jag är född med testiklar )9 månader i Indien, pakistan mm.. 2,5 år i Thailand och 1 år i Laos! Hade hela huvudet fullt av frågetecken, men också fullkomligt klart för mig grundläggande rätt och grundläggande fel..Väl hemkommen läste jag u-landskunskap för att reda ut frågetecknen i mitt huvud..låt mig säga att jag ganska omgående kom på kollisionskurs med de mer eller mindre marxistiska lärarna som hyllade Zimbawes Mugabe, samtidigt som de, på instutitionens bekostnad åkte dit för att studera kulturen, dvs knulla sin 18 åriga Zimbazianska flickvän med perfekt kropp….flickan alltså..inte lärarna..de vägde ca 150 kg fett..otvättat, stinkande akademiker, proffstyckande teoriteserande fläsk, som alltid stod och orerade om västvärdlens förtryck..Alla vänster brudar älskade dem och deras brandtal om imperialistiskt förtryck..alldrig någonsin kom de med några egna lösningar..det enda jag såg framför mig var 150 kg juckande vitt fläsk med två smala svarta ben och två smala svarta armar som stack ut därunder….dvs sann kärlek!Faktum är att jag blev så trött på detta ständiga vänster teoritiserande, så jag tänke…va faan..ingen gör något..bättre att åka och kriga!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag förstår dina reaktioner… men jag hoppas att du förstår att alla vänstermänniskor inte är på detta sättet du beskriver för det faller sig ganska osmakligt för mig med…JAG skulle aldrig bete mig på detta sätt…Jag har varit fredsivrare hela mitt liv som den sanna Palmeist jag är…

  5. spökskrivaren skriver:

    Stackars flicka….Bra inlägg Hemi!

Kommentera

