Hemimammas tankar – SD kastar av grannlåten och visar sitt rätta ansikte!

angel_loves.pngGOD AFTON!! IGÅR gick man, man ur huse, för att demonstrera mot rasism och främlingsfientlighet.(inlägg jag skrev om saken igår).. IDAG gick SD ur Kyrkan, för att ”demonstrera mot demonstrationen” (Jan Helins kommentar)…

I SD’s partiprogram ingick att man vill stärka Svenska kyrkans roll (gammalt inlägg om detta), den rollen, man nu alltså reser sig upp och går inför… Logik? Ingen. (Men så är det inte meningen att de ska vara logiska, eftersom de tog sig in i riksdagen.) Min åsikt om varför kan ni läsa HÄR

Helle Klein ger sin kommentar HÄR

Biskop Eva Brunne talade om främlingsfientlighet.

13ff2f4171de3820.jpgDå lämnade Sverigedemokraterna gudstjänsten i Storkyrkan. (länk till artikeln)

– Jag tror aldrig att jag har känt mig så kränkt, sa Jimmie Åkesson till Aftonbladet minuter efter uttåget i kyrkan.

Tre timmar senare lät det dock lite annorlunda.

Jag vill be kungen om ursäkt, säger SD-partiledaren.

Det tog bara en kvart innan Sverigedemokraternas riksdagsgrupp störtade ut från gudstjänsten som inledde riksmötets öppnande.

Det var inte planerat. Vi tittade på varandra och sa att nu måste vi resa på oss, säger Jimmie Åkesson till Aftonbladet.

Det var när biskop Eva Brunne började tala om rasism och främlingsfientlighet som partiledare Jimmie Åkesson och övriga sverigedemokrater ilsknade till.

Då reste sig Sverigedemokraterna upp och lämnade kyrkan.

När de lämnade visade de upp sig som de som biskopen pratade om, säger Göran Hägglund (KD).

Han är förfärad över uppträdandet.

– Det är en skandal. Det var extremt olämpligt att i Storkyrkan, i kungliga familjens närvaro, resa sig upp och gå, säger han till Aftonbladets utsände.

Centerledaren Maud Olofsson håller med.

Det är underligt att de går ut från svenska kyrkan under en predikan när man pratar om alla människors lika värde, säger hon till TT.

Mona Sahlin (S) kallade agerandet för ”patetiskt” och säger att hon blev bestört när hon insåg vad som hände.

Hon fick medhåll av Maria Wetterstrand (MP) som sa att Sverigedemokraterna betedde sig som ”en bullrig armé som verkade tro att de försvarade ett land”.

De smög ju knappast ut.

Men Jimmie Åkesson har en annan uppfattning av det som hände.

Biskopen började tala om demonstrationerna på Sergels torg i Stockholm. Det var en väldigt tydlig attack mot oss. Att man står i kyrkan och hyllar demonstrationerna är synnerligen olämpligt. Jag tror aldrig att jag har känt mig så kränkt, sa Åkesson till Aftonbladet bara minuter efter att han och partikamraterna tågat ut.

Efteråt visade Sverigedemokraternas ledamöter upp sitt missnöje i sociala medier.

SD:s pressekreterare Erik Almqvist skriver på sin twitter:

Lämnade just Storkyrkan och riksdagens invigning. Vidrigt politiserad kyrka som tar ställning för vänsterextremister.”

SKAM SKAM SKAM! Skam över svenska kyrkan. SKAM över Biskop Eva Brunne!”, twittrade Linus Bylund, ordförande för Sverigedemokraterna i Stockholms stad.

Sverigedemokraten och riksdagsledamoten Kent Ekeroth skrev även han ett långt blogginlägg om gudstjänsten på sin hemsida.

Med sådant agerande är det uppenbart att SD:s representanter lämnade kyrkan, och det är bara tramsigt att Brunne verkar förvånad. Svenska kyrkan är ett skämt.”

Men under en presskonferens vid fyratiden i eftermiddags hade Jimmie Åkesson ändrat tonen – lite grann.

Jag vill be kungen om ursäkt, jag vill be alla om ursäkt om någon tog illa upp, säger Jimmie Åkesson till Aftonbladet.

Vi är inget rasistiskt parti. Men demonstrationerna i går var riktade mot oss. Jag tror inte någon förstår hur det är att leva under hot av extrema vänstergrupper. När biskopen hyllar dessa kan vi förstås inte sitta kvar, sa han vidare.

Bara för att Eva Brunne sade såhär:

”Grattis till uppdraget. Grattis till er som är valda med förtroende. Nästan 85 procent eller lite mer än 6 miljoner människor tror att just ni har bäst förutsättningar att forma ett gott nu och en god framtid för oss alla. Det är stort att bäras av ett sådant förtroende. Och uppdraget har ni tillsammans. Inte var och en. Väl valda så ingår ni i ett sammanhang där era gemensamma ansträngningar väger tyngre än vars och ens egen vilja. För det är väl just så demokrati fungerar? Då handlar det om att lyfta blicken från det egna till det gemensamma. Blicka utöver Bastuträsk, Tomelilla, Göteborg, Grästorp, Husum och Visby. Politik som i en översättning betyder det gemensamma livet i staden. Så handlar det om att lyfta blicken ytterligare en bit, för vi lever inte i vårt eget enbart. Vårt uppdrag och vårt ansvar är större än de gränser som nationen sätter. Det finns en värld som behöver oss – vår solidaritet, våra pengar och inte minst våra ögon och våra röster.

Det är mycket som krävs av er, men tappa inte modet. Vi står bakom er, vi som har gett er mandat att föra vår talan. För det är väl så demokrati fungerar?

Vi har lyssnat på bibeltexter. Nu var det inte den svenska riksdagen som Paulus skrev till utan en grupp människor i staden Thessaloiki. Till dem sa han: Vi vädjar till er att sätta värde på dem som har det tyngsta arbetet bland er, de som står i spetsen. Visa dem den största kärlek och uppskattning. Och så fortsätter han med rådet: Släck inte anden, pröva allt, ta vara på det som är bra. Det är ord också till oss alla som har röstat och till er alla som valts med förtroende.

Salomo i sin vishet skrev inte heller till den svenska riksdagen, men ändå kan det bli ord till er: Gud är vägvisaren till visheten. Gud leder de visa rätt. Av honom beror både vi själva och våra ord, all tankeförmåga och all yrkesskicklighet. Visheten – hon som med sin konst har format allt. Ord av nåd mer än av krav. Allt hänger inte på mig själv eller på mitt parti.

När Jesus närmade sig Jerusalem och lärjungarna ljudligt lät sin glädje höras, bad en grupp fariséer att Jesus skulle huta åt sina lärjungar. Se till att de höll tyst. Man undrar varför de inte kunde tala med lärjungarna direkt. De var ju ändå vuxna människor. Och svaret de får är: Om de tiger kommer stenarna att ropa.

Vad var det som de hade varit med om på vägen. Jo, bland annat att en blind man botades och kunde leva sitt liv helt och fullt. Och så mötet med den föraktade tullindrivaren Sackaios. Han som klättrade upp i trädet för att kunna se, men kanske också för att gömma sig. Till den blinde mannen sa Jesus: Vad vill du att jag ska göra för dig? Till Sackaios sa han: Kom ner från trädet, jag vill gästa ditt hem. Möten i ögonhöjd, med ögonkontakt, i samtal, som betydde livslång förändring för både den blinde och Sackaios. Det var detta lärjungarna hade varit med om. Den stora förändringen för två människor. Det var därför de inte kunde hålla tyst med sin glädje. Och om de ändå hade tystats, hade stenarna ropat om det viktiga i den stora förändringen. Förändringen som bokstavligen blev livsavgörande.

Det är de livsavgörande förändringarna för människor som är en stor del av ert uppdrag. Och i det aldrig komma så långt ifrån oss som ger er mandat att ni upphör att möta i ögonhöjd, att ni aldrig upphör att ropa ner någon från trädet och säga: Jag vill tala med dig. Höra någons rop och säga: Vad vill du att jag ska göra för dig?
Vi som tror på människors värdighet och lika värde, oavsett vilket land vi är födda i, oavsett vilket kön eller vilken ålder vi har, oavsett hur vår sexuella orientering tar sig uttryck, vi tror och hoppas att ni har den fortsatta förmågan att säga: Jag vill tala med dig, och den fortsatta längtan att ställa frågan: Vad vill du att jag ska göra för dig? Och känna den stora glädjen i de förändringar som detta kan göra.

Igår kväll samlades många tusen människor i Stockholm och i olika delar av landet för att ge sin mening till känna. Ropa ut sin avsky mot det som gör skillnad på människor. Den rasism som säger att du är inte lika mycket värd som jag. Du ska inte ha samma rättigheter som jag. Du är inte värd ett liv i frihet. Och detta av en enda grund – att vi råkar vara födda i olika delar av vår värld. Det är inte värdigt en demokrati som vår att göra skillnad på människor. Det är inte möjligt för troende människor att göra skillnad på människor. Det är inte värdigt människor att göra skillnad på människor. Här räcker det inte att vi ger några hundra människor mandat att föra vår talan. Här har vi ett gemensamt uppdrag. Och om någon tystnar eller tystas i kampen för människovärde, måste vi se till att också stenarna ropar. Vi gör det med Guds hjälp.

Vi har mycket att göra. List, mod, värme krävs. Känn glädjen i uppdraget. Känn tyngden i uppdraget. Känn mandatet från oss. Pröva allt, ta vara på det som är bra. Gör inte skillnad på människor. Känn nåden att vila hos den Gud som har skapat oss. Med det får vi fortsätta nuet, mot framtiden.”

Med det får vi fortsätta nuet, mot framtiden.

Eva Brunne biskop Stockholms stift  Källa: http://www.svenskakyrkan.se


http://www.aftonbladet.se/svn/tv/flash/satelliteUnified.swf?aid=http%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fwebbtv%2Fnyheter%2Finrikes%2Farticle7904579.ab%3Fservice%3Dtv&mid=http%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fwebbtv%2F%3Fservice%3Dtv%26menu%3Dtrue%26version%3D11&cid=webbtv_nyheter

Själv blir jag imponerad av Nalin Pekguls kommentar en bit in i klippet…

Hon sammanfattar det hela alldeles lysande!!

Men Jimmie kräver Biskopens ursäkt och han ber Kungen om ursäkt för deras beteende

Rör inte.jpgOch aldrig någonsin har väl Svenska kyrkan räknats som ”Vänsterextermister” (artikel) tidigare, även om ett populärt slagord på sjuttiotalet, lyder ”Jesus var världens första kommunist” Undrar vad alla andra som demonstrerade tycker om att kallas Vänsterextrema, för att de är humana??

Humanisternas ordförande Christer Sturmarks kommentar

”Det paradoxala är att de gjorde rätt, men av fel orsak. Inga riksdagsledamöter bör sitta på en gudstjänst denna dag. De har fått ett uppdrag att tjäna folket, inte Gud”

Jag håller med honom om att Riksdagens öppnande, vilken skall tjäna folket inte skall inledas med en gudstjänst. Vi kopplade loss denna medeltidskoloss år 2000…

Vi lär få anledning att återkomma till ämnet om SD’s utspel gissar jag…

För övrigt anser jag att Kungen bör pensioneras.

GOD AFTON

53 thoughts on “Hemimammas tankar – SD kastar av grannlåten och visar sitt rätta ansikte!

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Tekniska problem med fetstilen och det verkar INTE gå att fixa… suck…Jaja, ni kan läsa vad där står i alla fall…

    • HEMIMAMMA skriver:

      NU har jag äntligen lyckats fixa texten som jag ville ha den… puh!!Så är det att vara perfektionist?? =0) Nej, men felet gjorde att ALL text i detta och tidigare inlägg blev fetat överallt…Så ville jag INTE ha det… men nu är det fixat som sagt, nu kan jag göra mina rosor igen *LER*

    • HEMIMAMMA skriver:

      knuffar!

  2. Pinglan skriver:

    Go´ natt på dig!Biskopen talade ju så klokt. SD verkade ju ta det väldigt personligt och tydligen trampade biskopen på en mycket öm tå. Omoget att kliva ur kyrkan bara för att biskopen sade ett sanningens ord.Bra ämne att ta upp, Hemimamma!Ha en fin fortsatt natt!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack TingelingPinglan och jag hoppas du får en skön sömn och en trevlig dag i morgon!!Hemikramar ♥

  3. Fattigmas skriver:

    Du gör ju också skillnad på människor…eller rättare sagt …du följer dem som uppviglar landsmän mot landsmän…till vems nytta? Men de gäller väll att vända kappan efter vinden i dessa dagar då ordet rasist är högpopulärt av dem som är flinka på att skriva text efter text med rena Stalin propaganda o sedan göra jämförelser hit o dit med sedan länge fördömd historia.Ta och fråga din farfar och farmor vad dom anser om tex Stalins Ryssland.

    • HEMIMAMMA skriver:

      De har lite svårt att svara på den frågan, för de är liksom lite döda…Högerpopulism och Stalinpropaganda på samma gång?Nu får du nog ta och bestämma dig…Någon kappvändare är inte jag i alla fall. Jag har stått upp för samma saker hela mitt liv även om jag bara ägnat en marginell del av det, åt att författa högerpopulistisk Stalinpropaganda

  4. fiffy skriver:

    Hejsan!Mycket informativt inlägg som vanligt på din sida!Intressant uttalande av Jimmie Åkesson; ”..Jag tror inte någon förstår hur det är att leva under hot av extrema vänstergrupper. ..”. Menar han då att det är bättre att leva under hot från extrema högergrupper istället?Ha en fortsatt trevlig natt!Kramar/fiffy

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, vad menar han egentligen? Och ”vänstergrupper”??Det var nog inte bara vänstergrupper som demonstrerade igår…Hemikramar och ha en bra dag du med!!

  5. A-Linda skriver:

    piffkram

    • HEMIMAMMA skriver:

      PIFF är precis rätta ordet jag vill ha i tillvaron, men främst på mina tårtor, så jag fortsätter att knåpa ihop mina sockerrosor….Hemikramar till urmodern!! ♥

  6. fiffy skriver:

    Exakt, det var nog mer en blandning av dem flesta grupper.

  7. fiffy skriver:

    HAAAAHAAAAAH!!.. (..ursäkta, men måste nog gå på toa en sväng..) ! ;-))))))

    • HEMIMAMMA skriver:

      Fast jag blev mera inspirerad på lite mode tror jag…Jag blev så trött av att skriva så mycket högerpopulistisk StalinpropagandaEn hatt av löv kanske? Ne’st pas? =0)

  8. fiffy skriver:

    Merci beaucoup! Detsamma, detsamma kära högervänster!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Fru Högervänster måste nu be om min modists tillgift för mina lekamliga behov nödgas tillgodoses å det snaraste ty jag falla snart död neder över mitt erbarmligt obekväma tangentbord och jag lovar att det tangerar alla rekord i travhästarnas vilda värld av olust inför morgondagens piska i form av okristligt uppstigande vid 9 tiden då mina små drar bort täcket som skyler min omodigt klädda kroppMen vi syns i morgon dag kära Fiffy ♥

  9. fiffy skriver:

    Mode…..ser att du uppmärksammat några färre brister på min sida =))))) (…blir nog strax en ny sväng till toan…) ;-))))))

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, då kanske jag gör bäst i att börja prata om valet och kvalet igen då… =0)Nr 1 eller nr 2??? =0)

  10. fiffy skriver:

    =))))))……….hur mycket kan magmuskler klara av på en natt??……….hoppa till kärnkraften innan jag får kramp ;-)))))))))))))

    • HEMIMAMMA skriver:

      ”Varför ska man ha kärnkraft när det finns elektricitet?” En fråga som ställdes av en väljare i kärnkraftsvalet -76 som jag minns alldeles särskilt som du förstår.. *LER ironiskt* Jag var då som född dec 68 alltså 7,5 år gammal…Lika korkat som de flesta av SD arna verkar resonera idag 34 år senare…Hemikramar och god natt! ♥

  11. fiffy skriver:

    Hoppas verkligen att även alla kärnkraftsförespråkarna idag är mer pålästa iaf.!!!Kramar och god natt!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, och att de vill debattera med mig. Jag finner stort nöje i att smula sönder deras argument.Dessutom borde bara det faktum att de vill förbjuda abort efter vecka tolv avskräcka varje intelligent svensk från att rösta på dem, infödd eller inte…Nej, just ja…. Tänkte inte på det….

  12. Miafiah skriver:

    Hej på dig, kikar in och hamnade i ett intressant inlägg som vanligt..Men jag anser att det hjälper inte att ”hoppa” på varandra, utan man måste ta allt till en disskution, det går inte att utesluta ngn eller div det föder bara en massa missnöjen och överkörd het..Och det kommer nog bli mer hätskt ute i detta samhälle, vilket jag är väldigt orolig för.Och vi människor får nog se och uppleva både det ena och det andra på resans gång… Ha det bara bäst Kramizzar Miafia

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för att du tyckte det var intressant!!Jag håller med dig om att allt ska tas upp till ytan..i diskussioner. Fram med byket bara!Ingen ska uteslutas, utan alla ska ha rätt att vädra sina argument, men då får man också räkna med att sådana som jag kommer göra vad vi kan för att smula sönder argumenten!Men jag är mycket oroad över utvecklingen jag med… men som jag ser det så har det varit en utveckling som pågått ända sedan exempelvis Robinson gjorde intåg i vårt land och mobbingTV blev ett ”fredagsmysigt” inslag i de ungas tillvaro.Successivt har vår toleransgräns höjts genom åren, och numera så är IDOL en del av de allt tuffare ungdomarnas vardag, där 14 åriga tjejer funderar på om de ska ta den i ettan, tvåan eller munnen, i stället för om de ska ha sex över huvudtaget och majoriteten av ungdomarna kommer vara över 26 innan de får jobb…Alltså ca 7 år s arbetslöshet per ungdom… men det är ju en synvilla enligt ReinfeldtTill det kan vi lägga 270 000 fattiga barn i Sverige!!Så nog har vi alla anledning att vara oroliga för framtiden.Hemikramizzar!!

  13. Har ny blogg. skriver:

    Tack du titta in te lilla mig :)Som sagt ja har tagit ut skilsmässa nu från socker suget forever.Måste tänka på lilla Harald i magen.Ha en super duper kväller massa kramar Zoomo tumme med 🙂

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, du måste ta hand om er båda, både dig själv och lille Harald! och du?Glöm inte kräva sen avnavling, när det blir dags!! =0)Hemikramar till er!!

  14. cyklop skriver:

    Angående åkesson lämnar högmässa så kan jag bara applådera…Alla som lämnar en högmässa med Kungen närvarande, bör få serafimerorden..Jag fördjupar mig i detta på egen blogg.. Men Bra Åkesson!!Angående avnavling eller inte!Jag måste erkänna att jag är väldigt väldigt, för att inte säga helt, okunnig i frågan..Jag har visserligen ganska gedigen, men förvisso militär ( hoppas du inte anser det vara att svära att vara villig att deltaga i sitt lands väpnade styrkor?) akutsjukvårdsutbildning, kört ambulans,gjort flera FN-missioner inom sjukvårdgebitet, arbetat på akutintag och har en hel del med sjukvård att göra i mitt nuvarande yrke ( vilket jag inte kan berätta vad det är, eftersom jag inte vill riskera attacker från våldsvänstern eller deras islamistiska jamnlikhetsträvande bröder..och systrar???)..Som en parentes kan jag lugna alla att jag skulle aldrig drömma om att göra skillnad på en människa som är sjuk, så sverige demokrat jag är..Nåväl: Min sambo arbetar inom neonatalvården och är oerhört engagerad i överlevnaden av 500 grams bebisar osv..Hon konfronteras dagligen med tragiska öden, så tragiska att man knappt kan förlika sig med dem, så tragiska och grymma att man inte kan förstå att naturen kan vara så grym…men så grym är den! Personligen förstår jag inte hur hon står ut..Det är helt ”onaturligt att begrava ett barn”..Jag vill inte begrava ett av mina, jag vill att de ska gå på min..det är mitt jobb!Tanken att mista ett barn, är i sanning, outhärdligt Jag har sett massor av döda i mina dar..Och jag kan inte ens genom att ljuga, påstå att det är upplyftande…men det är naturligt…utom då det gäller barn..Jag kan här och nu framkalla varenda dött barn jag sett. Inte sällan lemlestat genom genial mänsklig teknisk kompetens..Men..jag vet också att man alltid söker förklaringar…Varför..varför..varför?Vems fel är det??Utan att veta ett smack om avnavling eller inte. Vare sig sjukvården eller forskningens syfte, är att skada människor, så som jag erfar dem…tvärtom.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag har inget som helst emot att du har haft en militär bana. Allrahelst inte om du varit sjukvårdare. Du gjorde din plikt när vi hade värnplikt och hade säkerligen goda intentioner på alla sätt och jag har full respekt för vårt land försvarare i den meningen.Däremot kommer jag att ifrågasätta hur det kommer att se ut framöver, nu när vi har hyrda legoknektar som får betalt. Jag anser det vara helt fel väg att gå med försvaret.Jag tror heller inte att Sverigedemokrater per automatik är odjur, liksom jag absolut VET att inte alla kommunister är det heller… =0)Däremot kan vi diskutera politiken de för, som vi nu gjort i flera veckor. Den tror jag inte på.Logiskt sett borde inte du heller göra det eftersom de står för en fundamentalistisk syn på kyrkan, vilket borde reta gallfeber på din ateistiska grundsyn.Dessutom undrar jag om du nu kan identifiera lidande, med barn, inte kan känna in lidande för vuxna? Du säger att du inte gör skillnad på människor som är sjuka.Varför ska det vara skillnad när de är friska? Och du har bevittnat svåra saker, bekänner du.Varför är det så svårt att tänka sig att de går igenom samma lidande?Minns du ”The Christmas truce” under första världskriget?Där Tyskar och engelsmän hade vapenvila under juldagen och umgicks?Och hur mycket svårare de hade att döda varandra eftersom de insåg att de bara var människor allesammans och bara schackpjäser i regeringarnas spel?Så ser jag på saken. Vi måste ta en vapenvila och lära känna varandra över kulturgränserna för att kunna påverka varandra till det bättre…Som du själv talat om, så kommer ju sekulariseringen av sig självt om man ger den fred och utrymme att verka?Borde inte DET vara vårt gemensamma mål?Att utbilda bort all skräck och förändras tillsammans?Du får kalla mig naiv och drömmare, för det är vad jag är, men samtidigt har jag i mitt eget liv SETT att det kan fungera…Oavsett vilka Gudar vi tror på så vänder vi oss till dem för att vi är rädda och ensamma?Är det så svårt att förstå och respektera?Jag hoppas du är så stolt över dig själv och din sambo, för det du borde vara. Era respektive viljor och intentioner är både goda och hedervärda. Jag förstår att hon lever i ett mycket kaotiskt klimat känslomässigt och jag hoppas att du ger henne det stöd hon behöver.Att det känns onaturligt att begrava ett barn, vet jag bättre än de flesta, eftersom jag gjort det.Mitt första barn som dog i magen i vecka 19, räknades inte ens som liv, så jag fick inte ens begrava honom. Nästan tio år senare fick jag begrava en dotter. Emma. Som jag skriver om mellan jämna rum. Att mista henne var att mista mig själv och att återfinna mig själv efter det var en lång process, som format mitt liv och mina gärningar på alla plan.Jag vill aldrig mer begrava ett barn och jag känner liksom du att det är min plikt att leva tills de är vuxna och starka nog att klara min bortgång, som om jag har otur kan bli om alltför kort tid.Jag har anledning att tro/känna i hjärtat/anta/gissa att hon dog för att hon blev för tidigt avnavlad. Att hon inte fick med sig det blod hon skulle haft och därmed fullgott immunförsvar.En enkel vanlig förkylning dödade henne TROR läkarna. De kunde inte finna konklusiva bevis.Därav min spekulation. Dessutom har 4 (Emma inräknad) av mina barn lidit annan skada som förknippas och erkänns utomlands som avnavlingsskador. De orsakade ett veritabelt HELVETE för mig, mina barn och min familj.Det är därför jag så obstinat kämpar för att ändrade rutiner ska införas, där dessutom nya riktlinjer utformats, men som Göran Hägglund INTE vill genomdriva.Om du läser mina inlägg om ämnet (med evidens) så kommer du att se att man inte kan göra det antagandet du gör att forskningen alltid vill gott. Din erfarenhet är att den är god, MIN erfarenhet är att den gör vad som helst för att tjäna pengar, även på våra spädbarns blod och därmed försämrar deras chanser till en god start i livet…Det är med andra ord, samma där, som med invandringen och muslimer.Vi har olika erfarenheter.Men vi ställer samma fråga.Varför, varför, varför?Med vänlig hälsning och respekt!

  15. Arrami skriver:

    Hej där! 😉 Bra inlägg ovan…man kan bara skratta åt de små barnsliga SverigeDemokraterna! Länkade hit i mitt senaste inlägg…så slapp jag skriva så mycket! ;-)Kram! 😉

    • HEMIMAMMA skriver:

      *SKRATTAR* Det var ju bra, för jag i min tur brukar ju länka till dig för att få viss argumentering klarlagd.Tack för kritiken, men detta inlägg skrev sig självt nästan… DU om någon vet nog vad jag menar…Nu ska jag vrooma över och kolla ditt inlägg…Hemikramar ♥

  16. cyklop skriver:

    Hmmm! Jag kan bara tala för mig själv och mina erfarenheter.. Jag känner människor inom alla politiska ”läger”,,och jag kan inte påstå att Sverige demokrater skulle vara annorlunda genetiskt disponerade angående empati osv, än folk från övriga partier..Jag har otaliga gånger sagt var jag står i frågan, nämligen att; Om du flyr från armod, fattigdom, förtryck, intolerans, brist på rätt säkerhet, yttrandefrihet och demokrati. Om du då vill till väst. Till våra västerländska sekulära demokratier, för att kunna åtnjuta våra friheter, vårt välstånd och vår trygghet! Fine! Du är mer än välkommen. Att vilja bygga ett bättre liv för sig själv och sin familj är mänskligt och bra..Men! Om du knappt hinner landa, innan du protesterar mot dessa friheter. Om du vill förvandla det här landet till det landet du just flytt ifrån..Ja då kanske du bör se dig om efter ett annat land i stället. Förslagsvis ett land där man redan praktiserar Sharia..Har du svårt att hitta något, kan du bara sätta dig och läsa några amnesty rapporter!Jag anser att den kulturella ”toleransen” gått för långt..Den motverkar sitt syfte, och jag har förklarat varför..Jag ska inte upprepa allt det där. Det finns flera inlägg på min blogg där jag förklarar hur jag ser på det.Jag anser att det förhållnings sättet som samhället hittills haft är det mest rasistiska synsättet av alla, eftersom det förringar invandrare till en sorts andra klassens medborgare. Människor som inte riktigt är som vi, och därför inte riktigt behöver uppföra sig som vi, som inte är fullvärdiga medlemmar av samhället, vilka vi kan utkräva fullvärdigt ansvarstagande av. Som man alltid måste stryka medhårs, vad de än företar sig…Annars riskerar man att få er på sig, med högljudda rop om rasism, fashism och nazism.Det där är bara babbel, och allt fler människor inser att det är just detta..tomt prat utan innehåll.Alla invandrare är inte offer. Långt ifrån! Och de flesta som verkligen är offer. De har inte en möjlighet att komma hit. var tycker du själv gränsen ska gå?Ska vi härbärgera säg…Irakiska fd torterare och bödlar från Saddams regim? De riskerar ju dödsstraff hemma. Här riskerar de inte ens åtal. Bara livs tids försörjning. Vilka urvals kriterier tycker du bör gälla?Tänk på alla människor, inte minst kvinnor, som flytt från religiöst förtryck. Flytt hit! Bara för att finna att vi inte står upp emot de krafter de flytt från..vilket svek!Jag ska läsa in mig på avnavlingen sedan..Har bara en spontan sak att säga angående ditt svar. Förkylningsvirus ( RS med flera ) dödar ett ganska stort antal nyfödda varje år! Jag häpnar alltid då jag ser precis nyffödda ( under veckan gamla) på stora varuhus osv.. Någon borde upplyst modern om vilken oerhörd risk hon tar..Det brister någonstans. Att läkemedelsindustrin vill tjäna pengar är ju ingen statshemlighet direkt. Men det är också det systemet som lett fram till att vi idag kan bota mer sjukdomar än någonsin tidigare under mänsklighetens historia. Vi kan bota 80% – 90% av all barncancer, för bara 20 år sedan var siffrorna de omvända.Syftet att tjäna pengar må inte vara så ädelt, men konsekvensen av det är det definitivt i det här fallet.Jag vill inte sitta här och ta läkemedelsindustrin i försvar, men jag måste ändå säga att jag är glad att de finns. Prematurer få ofta ett ämne som är till för att hålla deras alveoler uppspärrade. Eftersom de är gjorda för en akvatisk tillvaro i ytterligare några månader, så saknar de ett slags ytspänningsämne, som man dock numera, pga, forskning, kan tillföra. Ämnet är extremt dyrt..ca 80 000 kr dosen, och ges dagligen, under lång tid. Klart de som forskat fram det, tjänar en hacka..utan det hade vi inte ens haft ämnet.hänger du med?

    • HEMIMAMMA skriver:

      ”Ska vi härbärgera säg…Irakiska fd torterare och bödlar från Saddams regim? De riskerar ju dödsstraff hemma. Här riskerar de inte ens åtal. Bara livs tids försörjning.”Såg på TV Nyheterna häromdagen att en man från Bosnien som mördat i lägren där, blev åtalad och dömd…i Sverige.För mig är det enkelt. De som finns i Sverige ska lyda svenska lagar och dömas efter dem.Vi har religionsfrihet – alltså så ska troende släppas in. Arbetskraftsinvandring finns ju för att få hjulen att snurra och de ”tar” inga svenska jobb. Man sade samma sak på sjuttiotalet om Finnar och Jugoslaver. I mina ögon bevisar hela debatten att man gått på den kapitalistiska propagandan, som Alliansen matar oss med.Kvinnor som förföljs ska naturligtvis få hjälp att värja sig liksom varje svensk medborgare.Jag inser också att de som förmodligen bäst behöver komma hit inte får chansen.Den människa som befinner sig på svenska mark ska behandlas likvärdigt med en svensk medborgare. SOM EN MÄNNISKADessutom anser jag att hela debatten kan liknas vid att vi alla slåss om utslängda köttben och vi kivas om vilka hundar som får hugga efter det…Vi äter vad vi blir åtslängda med andra ord.Vi kan återigen bara konstatera och vara överens om att vi inte är överens kring invandrarpolitik. Vi är diametralt motsatta på den punkten.Men vi kan diskutera andra saker tex Sen avnavling.Bara en liten detalj? Hade det inte varit på sin plats att beklaga det inträffade, innan du konstaterar att massor av ungar dör av förkylningar? Eller förstod du inte vad jag berättade?ATT jag FÖRLORAT ett BARN, det du själv sade att du inte ville tänka på?”Någon borde upplyst modern om vilken oerhörd risk hon tar..”Vill du alltså insinuera att JAG är ansvarig för Emmas död?Echoviruset fanns i hennes kropp och läkarna kunde inte säkerställa att hon dog av det ELLER SIDS. Det året dog TIO spädbarn. Ingen, varken jag eller mig närstående var förkyld vid hennes dödstillfälle.Forskningen tar fram mediciner för de som kan betala det, inte för dem som verkligen behöver det tex AIDS medicin till barn i Afrika, eller ersättningar till Penicillin. Marknadens lagar…Hänger du med?

  17. fiffy skriver:

    Ursäkta herr Cyklop, men jag känner bara att jag helt enkelt måste svara på en del av ditt inlägg, trots det inte var avsett till just mig!För det första angående din kommentar ”..Jag känner människor inom alla politiska ”läger”,,och jag kan inte påstå att Sverige demokrater skulle vara annorlunda genetiskt disponerade angående empati osv, än folk från övriga partier..”. -Nej, det är dem säkerligen inte, MEN, i politiken är det ju Ytterst en fråga om Prioteringar! (..vilket ju, till slut och sist även visar var partiet i fråga står!)Angående ett annat av dina kommentarer i inlägget; ”Om du flyr från armod, fattigdom, förtryck, intolerans, brist på rätt säkerhet, yttrandefrihet och demokrati. Om du då vill till väst. Till våra västerländska sekulära demokratier, för att kunna åtnjuta våra friheter, vårt välstånd och vår trygghet! Fine! Du är mer än välkommen. Att vilja bygga ett bättre liv för sig själv och sin familj är mänskligt och bra..Men! Om du knappt hinner landa, innan du protesterar mot dessa friheter. Om du vill förvandla det här landet till det landet du just flytt ifrån..Ja då kanske du bör se dig om efter ett annat land i stället. Förslagsvis ett land där man redan praktiserar Sharia..Har du svårt att hitta något, kan du bara sätta dig och läsa några amnesty rapporter!” – Det är nog ej många flyktingar som har möjligheten att göra ett aktivt val om var dem skall hamna…och dem som måsta fly från sitt land pga. det du angivit i ditt inlägg, om dem, mot förmodan har just den möjligheten att välja ett land dit dem vill, så är det nog det sista dem tänker på, att ”förändra” landet dit dem kommer till det dem just flytt ifrån, om det varit så hade dem ju inte behövt vara på flykt från sitt land överhuvudtaget!! Angående ytterligare ett kommentar från dig; ”Jag anser att det förhållnings sättet som samhället hittills haft är det mest rasistiska synsättet av alla, eftersom det förringar invandrare till en sorts andra klassens medborgare. Människor som inte riktigt är som vi, och därför inte riktigt behöver uppföra sig som vi, som inte är fullvärdiga medlemmar av samhället, vilka vi kan utkräva fullvärdigt ansvarstagande av. Som man alltid måste stryka medhårs, vad de än företar sig…Annars riskerar man att få er på sig, med högljudda rop om rasism, fashism och nazism.”- TVÄRTOM, dem flesta är nog helt överens om att att det inte är någon skillnad på om vi är ”infödda svenskar” eller ”invandrade svenskar”!! Det är inte frågan om att stryka någon ”medhårs”, eftersom ju alla, till slut och sist, måste följa Sveriges Rikes Lag om ett brott begås, eller hur? Men, visst finns mycket kvar att önska kring integreringen, detta visar ju inte minst SD:s intåg i Regeringen!!En annan av dina kommentarer; ”.. Någon borde upplyst modern om vilken oerhörd risk hon tar..”-Vilken förlegad syn!!..att skylla på modern!! FY TUSAN!!Slutligen, angående uttalandet om Läkemedelsindustrin; ”Jag vill inte sitta här och ta läkemedelsindustrin i försvar, men jag måste ändå säga att jag är glad att de finns..”-Visst är det bra om forskning och utveckling går framåt, MEN, INTE PÅ BEKOSTNAD AV DEN ENSKILDE INDIVIDEN, SOM KANSKE ÖVERHUVUDTAGET EJ BLIVIT INFORMERAD OM JUST EN EVENTUELL FORSKNING och INTE MINST, RISKER MED DENSAMMA!!!!Mvhfiffy

    • HEMIMAMMA skriver:

      TACK FIFFY!! Tack för din medkänsla i ett för mig ganska upprört läge, där jag känner mig ganska kränkt. det blir svårt att debattera under sådan affekt och alltid när min dotter kommer på tal, så… det gör ont helt enkelt…Tack och hemikramar i massor!! Du och jag Fiffy! ♥

  18. fiffy skriver:

    Rättelse till mitt förra inlägg: *SD sitter förstås inte i regeringen (…än iaf…) /fiffy

  19. fiffy skriver:

    Jag förstår verkligen att du känner dig kränkt Hemimamma, t.o.m. jag blir illa till mods, och jag har inte, ens i närheten, varit med om dem tragedier du varit med om. Jag förstår att det gör ont, önskar jag kunde göra mer för att hjälpa dig!Styrkekramar i massor!! Du och jag Hemimamma! ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du och jag Fiffy… du och jagDu hjälper mig massor redan i bloggen… genom att vara min vän och stötta mig i det jag skriver och komma med stöttande ord och i ditt fall också ganska mycket politiskt kött på benen…Jag är jätteglad att du finns!! ♥Hemikramar!

  20. cyklop skriver:

    Om du upplevde det så, så ber jag givetvis om ursäkt..då har jag formulerat mig klumpigt, eller exemplifierat dåligt..Det var inte alls vad jag menade..Vad jag menade var att barn dör, och de dör av alla möjliga orsaker..även till synes banala, som förkylningsvirus…och att det varje gång är en tragik för stor att greppa. Jag ber dig absolut, innerligt och ärligt om ursäkt, om du tolkade det som att jag skulle insinuerat att du var en dålig mor, . Det tror jag mig veta att du inte är..tvärtom.Så här! Jag är själv far till tre barn..Jag kan inte ens tänka tanken hur det skulle vara att förlora ett av dem..Jag känner djupt med de som gör det.. Vad jag försökte uttrycka var..Även du har säkerligen gått på tex mödra eller föräldraundervisningen inför barnens ( åtminstone första ) födelse.. Där sitter alla förväntansfulla..Mödrarna med magarna i vädret, och papporna lite mer vilsna..Där får man lära sig om hur förlossningen kommer att gå till osv osv..Allt enligt en pedagogik om hur naturligt detta är..och det är det..Men! Vad som inte sägs är att ca 20% av alla nyfödda kommer att behöva intensiv vård, första dygnen.. Utan den vården skulle de inte överleva..det finns tusen saker som kan gå fel, och ibland gör det det..Där menar jag att det kanske brister..Vi är så invaggade i någon slags trygghet,,,att vi inte ens tänker tanken..När då det otänkbara ändå händer.. Ja då ekar givetvis frågan varför, varför, varför, i huvudet.. Men ibland finns det inga därför!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ursäkten accepterad. Tack.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för att du motbevisar min första reaktion att du skulle tyckt att jag var en dålig mor, då barnens väl och ve är min absoluta hjärtefråga i samhället och att vi mister deras perspektiv i debatten…

  21. cyklop skriver:

    Fiffy. val, trav, mode och annat!Det är klart att det är en fråga om prioriteringar..helt rätt. Ändå brukar många hävda saker som att: Det är inte samma pengar, det är en annan budget osv..men i slutänden så handlar det om skattepengar och var vi lägger dem..Jag är beredd att betala väldigt mycket mer i skatt, om jag visste att det gick till vettiga saker! Normalt sett så är det bara Ohly och Shyman som har obegränsat med pengar och slipper prioritera..Fan vet hur de bär sig åt?Men om jag måste välja mellan..låt oss säga en Akut mottagning eller finansiera ett operahus. Ja då väljer jag akutmottagningen, därför att den är viktigare. Om jag måste välja mellan en åldringsvård värd namnet, och subventionera Marie Louise De Geer Bergenstråles nya film, som ingen ändå vill se.. Ja då väljer jag åldringsvården.Hade det funnits obegränsade sjöar att ösa ur,,ja då hade det inte funnits prioriteringsbehov..men nu gör det som bekant inte det..I övrigt vet jag inte riktigt vad du opponerar emot? Då vet jag inte riktigt varför det behövs 180 poliser för att Lars Wilks ska kunna hålla en föreläsning på en humanistisk fakultet på ett universitet? Problemet finns ju uppenbarligen inte?Skyllde jag på modern???? Jag skyllde på att ingen inom vården upplyst henne om detta..Jag vet, och du vet, att kunskap inte är medfödd, utan förvärvad..Man kan inte förväntas känna till det..

  22. fiffy skriver:

    Cyklop!Till att börja med kan jag konstatera att vi är helt överens angående en del frågor, som t.ex. vissa val av var skattepengar kan användas (som t.ex. akutsjukvård, åldringsvård mm.). Jag håller även helt och hållet med dig om-, och att även gärna jag, är beredd på att betala, mycket extra i skatt om det går till något bra. Dessutom finns det, som du tar upp, mycket brister kring informationen bl.a. inom neontalvården, liksom, Tyvärr, även inom övriga vården! Så värderingarna vi har inom dessa områden verkar vara tämligen lika. Vill bara besvara och tydliggöra några av mina kommentarer som du hade synpunkter på;Kontentan av det jag skrev, angående om att ett partis prioriteringar visar på vad partiet ifråga anser vara mer eller mindre viktigt, avser bl.a. det, att vissa partier t.ex. prioriterar skattesänkningar med 100 miljarder kronor, istället för att satsa dem pengarna på en GENERELL välfärd, en välfärd som gynnar ALLA i samhället…medan andra som, bl.a. Ohly (jo, även han prioriterar, apropå din kommentar om motsatsen), Sahlin, Wetterstrand och Eriksson, väljer att prioritera genom att lägga pengarna på annat, som att öka den generella välfärden istället. Detta behöver givetvis inte, alla gånger, betyda att någon som PERSON är mer oempatisk eller inhuman än någon annan, MEN, det säger ju helt klart allt om politiken dem för..och det är ju tillslut och sist den som får råda! Det är inte alla gånger det vi VÄLJER som är det viktiga, utan det VI VÄLJER BORT! ..som till exempel att; prioritera skattesänkningar som gynnar dem rikaste mest, medan andra, som svårt sjuka inte ens får sjukpenning!!..ytterligare exempel på ”bortprioriteringar” är; arbetslösa, invandrare, utförsäkrade, ungdomar m.fl. m.fl!!!Vidare så måste jag opponera mig mot, angående din syn på att du tror att jag ej anser att det finns problem, Tvärtom, jag har ej påstått att det inte finns några problem, jag skrev det direkt motsatta, dvs. att det finns mycket kvar att önska kring Integrationspolitiken, vilket, inte minst, SDs intåg i Riksdagen bevisar. Att alla är lika inför Sveriges Rikes Lag (vilket du kanske syftar på?) avsåg jag som ett svar till din kommentar gällande din syn på samhällets behandling av invandrare, citat; ”..Som man alltid måste stryka medhårs, vad de än företar sig…”. Så är det inte!! Slutligen, angående din kommentar; ”.. Någon borde upplyst modern om vilken oerhörd risk hon tar..”. Det jag reagerade på var (både på), att du skrev ”modern”, inte; ”föräldern” (..pappan då?), (..men, även på att detta i slutänden även lätt kan tolkas som att allt ansvar åläggs modern efter ev. information! Men, du har förklarat hur det låg till i ett senare svar till Hemimamma, så detta är egentligen ej aktuellt mer.)Mvhfiffy

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Fiffy för ditt tillrättaläggande och jag tror att vi kan vara ense på många praktiska punkter alla tre i debatten.Det som jag uppfattar av Cyklop, som jag också håller med om till 100% är att fundamentalism är farlig oavsett om den är politisk eller religiös, eller annorstädes galen eftersom det gör att människors perspektiv blir snävare, inte bredare.JAG tror på en inkluderande värld, där vi alla påverkar och lär av varandra, som syftar till större frihet både för grupp men framförallt på individbasis.Däremot, till skillnad från Cyklop som jag uppfattar honom vill jag inte dra alla invandrare över en kam eller vara så snabb att döma.Men jag kan förstå hans sätt att se saker utifrån hans erfarenheter. De är de glasögon han ser världen igenom och jag har annorlunda färgade glasögon…Du gör ett mycket viktigt påpekande gällande barnens pappor…MvH och hemikramar till Fiffy!!

  23. fiffy skriver:

    Håller med er båda, dig och Cyklop, fundamentalism (liksom fanatism och extremism), är ett snävt synsätt!..Men å andra sidan, vad vet jag?..Så, en fortgående debatt och diskussion kring detta(/dessa) synes vara Jätteviktig!!Även jag tror på en inkluderande värld, där ALLA ges lika möjligheter! Detta gäller då förstås just precis ALLA, oavsett; etnicitet, kön, religion, sexuell tillhörighet, ålder, m.fl., m.fl.Jag är Jätteglad att du finns oxå Hemimamma! (..apropå din tidigare kommentar, det har varit fullt upp igår, fredag, så jag har inte hunnit svara förrän nu..)Många kramar från fiffy

  24. fiffy skriver:

    =))..http://blogg.aftonbladet.se/hemimammamat/2010/08/hemimammas-mat-jaha-da-var-det-lordag-igen#comments..alla kommenatrer här känns överflödiga!..=))Angående dina recept, och INTE MINST, TÅRTORNA; WOW!!..OTROLIGT SNYGGA och SMASKIGA verkar dem vara!! =b..dripp, dropp!Dregliga kramar från fiffy!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag förstår vad du menar gumman… ingen fara det var ett roligt inlägg att skriva…Tack så jättemycket för alla fina ord om mina tårtor, du anar inte vad det betyder för mig att du berömmer mig så…Kom på kaffe och tårta vet jag… ♥

  25. fiffy skriver:

    *Rättelse till min förra kommentar; jag menar givetvis att kommentarer från mig känns överflödiga till den aktuella sidan! (..förstås inte att någon annans är det!..) Sorry!!! /fiffy

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag fattade… Nu är jag så trött att ögonen går i kors men tårtor ska det bli tre stycken i morgon…Över min döda kropp…så nu bjuder jag dig god natt min skatt ♥ och hemikramar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du är så go…Du och jag Fiffy… du och jag…

Kommentera

