Hemimammas kamp – Nu är det andra bullar i Riksdagen…

angel_loves.png

Inlägget rebloggar Allmänheten-ifrågasätt var era skattepengar tar vägen!
Polisen kritiseras mycket i media. Många anser att vi poliser har för bra betalt, jobbar för lite, a…  Läs mer Skrivet av Harry till er tjänst 44 år på bloggen Harry till er tjänst

GOD AFTON!! Idag är det kanelbullens dag och det uppmärksammades av mina svärföräldrar som kom förbi (Barnen smaskade glatt i sig onödigt stora kanelbullar…) för att planera för ytterligare reperationer på den trasig brunnen… ni vet, evighetshistorien med att vi inte har något vatten…

Jag drömmer om källvatten på nätterna…

Själv umgås jag med sociala media, i förhoppning om att få koll på vad som händer i Riksdagen… Jag läser bloggar, tidningar och spanar för att se tendenser och reaktioner…

Kommer SD stå för smöret i bullen?

”Men nybakade riksdagsledamoten Erik Almqvist (SD) gör ingen hemlighet av att Reinfeldt inte kan räkna med samma generösa inställning framöver. Så fort omröstningen var avklarad twittrade han: ”Ta det inte för en vana @alliansen. Er nuvarande strategi kommer inte hålla… #svpol

Westerberg stöder SD och SD stöder Westerberg”

Moderaterna sitter nu alltså och har sin talman, Per Westerberg, för övrigt en av de rikaste i riksdagen (som jag skrivit ett inlägg om förut) och nu slår de sig för bröstet:(artikel i aftonbladet

Valet blev en stor framgång för Alliansen och inte minst för Moderaterna. Alliansregeringen förmådde att bli omvald trots den värsta ekonomiska krisen på decennier och Moderaterna gjorde sitt starkaste val sedan den allmänna rösträtten infördes.”

”SVT:s stora vallokalsundersökning är på många sätt oerhört glädjande läsning för Moderaterna. Men den visar också på att Moderaterna har fortsatta utmaningar. I synnerhet gäller det de unga väljarna. Moderaterna och Alliansen har ett uppenbart problem med de yngsta väljarna. Från att en gång ha utgjort Moderaternas starkaste väljargrupp skulle Sveriges statsminister i dag hetat Mona Sahlin om förstagångsväljarna hade fått bestämma.”

I vår iver att tala om arbetsmoral och ordning och reda, måste Moderaterna se upp så att vi inte missar den stora grupp unga människor som inte längtar efter att jobba nio till fem hela sina liv. Inte minst många unga har en mer ickematerialistisk syn på sig själva och samhället. Här finns viktiga frågor om miljö, hälsa och internationella förhållanden som kräver ett större intresse i framtiden.”

DÄR KAN VI SE VILKEN NEDSÄTTANDE SYN PÅ FOLK MODERATERNA FORTSÄTTER ATT HA!!

36faccca1eb842cf.jpg

SAMTIDIGT I USA… Folk förlorar pengar i parti och minut… ”en fattig amerikan, blir en fattig svensk”

NEW YORK Det gör ont att falla för den som saknar skyddsnät. Fråga Cheryl Hodgson, 44-årig polis i Kalifornien.

I juli 2008 satte hon in 360 000 dollar på ett konto hos banken Indy Mac. Pengarna, från försäljningen av ett hus, skulle bara parkeras under tiden hon letade efter ett nytt hem.Två veckor senare gick Indy Mac i konkurs. Den amerikanska insättningsgarantin gav Cheryl Hodgson tillbaka en del. Men 130 000 dollar, knappt 900 000 kronor, är borta för alltid. För Wall Street Journal berättar hon att hon gråtit många gånger över förlusten

Indy Mac är en av över 290 banker i USA som dukat under sedan januari 2008. Bankdöden sveper över kontinenten, bara sedan årsskiftet har över 130 stycken gått omkull och enligt statliga Federal Deposit Insurance Corpration, FDIC, är minst 829 till i farozonen.

Även om FDIC garanterar insättningar över 250 000 dollar har många kunder fått betala ett högt pris. Bara i Indy Mac fanns 1 miljard dollar som inte täcktes av garantin. För USA:s tusentals småbanker finns inget statligt skyddsnät.

För Wall Streets jättar var fallet som bekant mer skonsamt. Banker som Citigroup, JP Morgan och Bank of America överlevde bara tack vare hundratals miljarder av skattebetalarnas pengar och billiga lån från centralbanken Federal Reserve.

Detta gjordes inte för att det kändes som en skön grej, utan för att det inte fanns något annat alternativ. I förre finansministern Hank Paulsons bok ”On the brink” är det tydligt att strategin att dränka bankerna i pengar inte drevs av logik utan framförallt av rädsla.

Om bankerna tilläts krascha skulle 30-talsdepressionen framstå som en bagatell, enligt direktörerna själva. Förhandlingarna skedde i praktiken med en revolver mot politikernas huvud. Bankerna var för stora för att gå under.

Resultatet två år senare: de har blivit ännu större.

JP Morgan, Wells Fargo och Bank of America, som tillsammans fick 95 miljarder dollar i statligt stöd, kontrollerar nu 33 procent av alla amerikanska sparkonton, enligt Wall Street Journal.

Det kan jämföras med 21 procent före krisen, till stor del av tack vare att de till fyndpriser tog över kollapsande konkurrenter som Wachovia och Washington Mutual.

På bolån har de tredubblat marknadsandelen till 57 procent. Om Citigroup räknas in har kvartettens tillgångar sedan 2007 ökat med 56 procent till svindlande 7 700 miljarder dollar, ungefär 22 gånger Sveriges BNP.

Denna nya position har de utnyttjat för att pressa ut mindre konkurrenter från marknaden. Samtidigt visar statistiken att storbankerna varit mer ovilliga att låna ut pengar än mindre banker, eftersom de hamstrar kapital i väntan på nya finansregleringar.

Det bidrar i sin tur till den tröga återhämtningen i den amerikanska ekonomin. Och eftersom marknaden numera vet att staten rycker ut för att rädda storbankerna oavsett vad som händer, lånar de betydligt billigare än sina mindre motsvarigheter vilket ökar på försprånget och gör att de kan växa ännu mer.

Ju större de blir, desto säkrare kan de känna sig om det krisar. Och så vidare. Om denna spiral fortsätter kan nästa krasch bli ödesdiger, varnar MIT-professorn Simon Johnson och konsulten James Kwan i sin bok ”13 Bankers”, om tungviktare på Wall Street som författarna kallar Amerikas oligarker.

De konstaterar samtidigt att fenomenet långt ifrån är nytt. Redan president Thomas Jefferson, en av USA:s grundare, var rädd för att ge banker för stor makt.

Sedan dess har många presidenter försökt tygla Wall Street utan att lyckas. Bankerna har i stället växt, inte minst under 80- och 90-talens avregleringar.

1983 hade den då största banken Citibank tillgångar som motsvarade 3,2 procent av USA:s BNP. 2007 var nio banker större än så, den största med en balansräkning som motsvarade över 16 procent av ekonomin.

Författarna till ”13 Bankers” tillhör dem som uppmanar till en nedmontering av dessa imperier med regler som gör att ingen bank tillåts svälla över en viss storlek.

Men president Obamas tuffa retorik till trots så ger hans nya finansreform ingen lösning på problemet med banker som är ”too big to fail”.

Med tanke på att bankerna anlitade över 1 500 lobbyister för att påverka den nya lagen är det möjligen mindre förvånande.

Kanske betyder ”too big to fail” numera också ”too big to touch”.

Banker är de enda verksamheterna som kan skapa pengar ur tomma intet se HÄR hur de GÖR.

Här sanningen om pengarna! 

Men vad är väl pengar egentligen?

Vi dör och begravs likaså, fattig eller rik, nakna som vi lämnade moderlivet, nakna och skyddslösa går vi i graven…

Rör inte.jpg”Hand i hand
tillsammans gick vi kvinna man och höll om varann,
vi slängde av oss allt och gick nakna i striden.
Hand i hand
vårt budskap gick från land till land,
våra kroppar brann vår kärlek var vår kraft, vad njöt av den tiden.”

GOD AFTON!!

30 thoughts on “Hemimammas kamp – Nu är det andra bullar i Riksdagen…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Ja… Bullar eller Riksdag… Vilken dag finns i ditt hjärta av dessa?

  2. Aspitjejen skriver:

    Jag har bakat kanelbullar och nästa ätit upp alla, tror jag drack en hel kossa också…..kramisar å tumme å sånt

    • HEMIMAMMA skriver:

      Bullar och mjölk är ju ett MÅSTE!! och en total motsättning denna dag…Hemikramar och tack och sånt… =0)

  3. vally skriver:

    Nu börjar det bli för rörigt.Hotar de i riksdagen också…de nye.Godnatt i alla fall

  4. Kao skriver:

    Dottern kom leende hem med 4 kanelnelbullar idag. Jag var torsk på såna, men har inte ätit dem på 1 år. Men det var gott 🙂 Hoppas det inte blir fler ;-)Tack för det övriga du skrev, samt länkar (tar ett tag att gå igenom, men jag ska försöka. Alla skickar / skriver superlånga länkar *puh*). KramarKao

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vissa länkar är viktigare än andra. Men materialet måste vara väl förankrat, det vet ju du med.. =0)Visst tog jag en bulle jag med innan jag fortsatte titta på nyheter och kolla nättidningarna och bloggen.Jag bakade faktiskt en blåbärspaj… *skäms*Hemikramar!

  5. HEMIMAMMA skriver:

    ”Vi återinför slaveriet” säger Alliansen”Men då vill vi ha betalt” säger företagen!!http://blogg.aftonbladet.se/klantskalle/2010/10/gratis-arbetskraft-duger-inte-langre-fas-3

  6. Sirpa skriver:

    Du skriver så mycket så att jag blir snurrig i bullen..nej,jag menar bollen=) Vilket fall..jag tycker att du oxå är en varm och go kvinna! Men jag måste vara mycket äldre än dig eftersom jag inte riktigt hänger med i svängarna =)Hav tålamod i den sena timman!=DKramikrami!Ps..jag har inga problem med att svara på dina kommentarer i min blogg i alla fall..=)

    • HEMIMAMMA skriver:

      Just nu är jag lite snurrig i bullen också, eftersom jag skall göra rosor och skyltar till TRE tårtor, samtidigt som jag svarar på kommentarer osv…Jag planerar vara vaken till halv fyra ungefär… 30 rosor ska vara klara och 3 skyltar med text innan lördag morgon… då de ska monteras på tre tårtor…Så nu gäller det att hålla tempot!! Jag fyller 42 i december…Tålamod finns mycket av hos mig annars styr man inte upp fem ungar =0)jag ska vrooma över till dig nu…Hemikramar ♥

  7. Sirpa skriver:

    hur går det med monterandet…? Bra väl!

  8. Sirpa skriver:

    Jisses ,säger jag igen=) Vad duktig du är!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag måste, för jag skulle aldrig få jobba ifred när småglina är vakna…Tre och två år gamla och ÄLSKAR sockerpasta!!Men det är också min ”egentid” så jag njuter av lugnet i en timme till drygt, sedan blir det nattinatti även för mig…Hemikramar!

  9. janne g skriver:

    har inte hunnit läsa ditt inlägg ännu men såg bilden på Reinfeldt som arbetareså därför så skickar jag denna video direkthttp://www.youtube.com/watch?v=OFcnwOQqYgMNu är han minsann ute efter oss gamla proggare i 70 – tals vänstern-rörelsen ocksåha detjanne

    • HEMIMAMMA skriver:

      hahahaha… Någon har lagt ner mycket tid på det klippet…Men förljugenheten lever…Hemikramar och ha det strålande själv ♥

  10. Pluppa skriver:

    Tycker det är skitlöjligt med en kanelbullens dag!Resten har jag inte läst!Eller snarare,orkat.Kram hemi/Pluppis

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nog var det riksdagens öppnande och valet av talman som var huvudpunkten för mig… =0)Läs det du vid ett annat tillfälle, jag vet att du är ganska slutkörd efter valrörelsen..Hemikramar till goa Pluppis och skönt att höra av dig…

  11. Sirpa skriver:

    Godnattis..min sambo snarkar,jag blir så sömnig =O..tack för goa kommentarer och nattasällskap!Jobba inte för mycket nu,vila oxå!!Kramisar i massor!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag ska lägga ner jag med… Nu är kallorna klara och nu har jag gjort en massa rosblad också =0)Sov gott så hörs vi!Hemikramar! ♥

  12. habeascorpus skriver:

    oj oj oj vad fel det blev ha ha ha, jag menade att jag inte har 425 hk, men väl 300 🙂

  13. Maria de Suède skriver:

    Hur smakar en kanelbulle? vad är det för nàgot? ;-)Skämt àsido… Bankerna har svàrt, men det dyker upp en hel del här i Frankrike, men jag stannar kvar hos en av de stora franska bankerna… USA är nog känsligare för konjunkturen än de flesta länder i Västvärlden… Örnkram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Men deras svaghet blir vår svaghet eftersom Alliansen strävar efter att bli mini USA, med samma politik i lightvariant…Hemikramar!!

  14. frekar06 skriver:

    Jag förstår faktiskt inte vad staterna håller på med. Banker och företag som inte klarar sig på egen hand ska läggas ner. Alternativet är faktiskt att vi får nationalisera bankväsendet. För det är så det fungerar i en marknadsekonomi. Om vi inte ska ha det så här så får vi gå från marknadsekonomi till planekonomi och det undrar jag om man är beredd att göra. Men det är orimligt att bankerna tjänar enorma summor på att ta stora risker och sen får skattebetalarna stå för notan. /Frekar06

    • HEMIMAMMA skriver:

      Kan bara hålla med…Men NÅGOT måste göras…Själv vill jag upphöja Ernst Wigforss till gudom.Hemikram!

Kommentera

