Hemimammas kamp – Reinfeldt sover gott om natten…Vi andra gråter!!

angel_loves.pngNatt… sista natten… på många sätt… på måndag kommer många kanske att tappa allt hopp inför framtiden…

Vad händer då?

TV 4’s ”Din nästa Statsminister” låter oss förstå att Reinfeldt sover gott om natten…

HUR KAN HAN???

Han har aldrig gått hungrig. Han har aldrig varit otrygg. Han har aldrig varit sjuk...

Hur ska han förstå våra grundläggande behov, när han aldrig saknat dem?

HAR HAN SETT ANNICA I ÖGONEN???

Eller Monica Alm, försäkringskassemedarbetare som han skyller på för utförsäkringarna?

FLER LÄRARE SOM MAGISTER STORK I SKOLAN!!!! Vi kommer ingen vart utan vår miljö!! ”Tio nya kärnkraftverk”

Själv har jag aldrig mått så dåligt i hela mitt liv…

Ångest och rädsla inför vad som väntar om Reinfeldt, Centern och media stjäl valet…

Fredrik Reinfeldt i sitt sista valtal:

”Snart öppnar vallokalerna. Sverige går till val. Till dig som tittar vill jag säga att det är ett viktigt val. Ett vägval för framtiden. Jobben är valets viktigaste fråga. Att se alla människor i Sverige är vår viktigaste uppgift.

Det handlar om alla de unga som ännu inte fått jobb, de som inte kommer till sin rätt i skolan. Det handlar om möjligheten att leva och arbeta i hela vårt land. Jag vill göra mer för att dom som alltid ställs utanför ska få chans att komma tillbaka, känna sig behövda och kunna få jobb.

Målet är full sysselsättning . Ett arbete gör att man kan stå på egna ben, men det betyder mer än så; självkänsla, arbetskamrater och gemenskap.

Moderaterna och Alliansen söker gemensamt väljarnas förtroende, och vi gör det med löfte om att ta ansvar. Vi har hållit ihop Sverige genom en svår ekonomisk kris. Många beslut har varit tuffa att fatta och allting har inte blivit rätt från början. Ödmjukhet och pragmatism måste alltid prägla vårt arbete.”

Herr Reinfeldt skjuter över mål, för att använda termer som alla sportfantaster tycks älska. Han missar den väsentligaste poängen..

Behovstrappan

En behovshierarki eller behovstrappa är en förklaringsmodell inom psykologin för hur människor prioriterar sina behov. Modellen presenterades 1943 av den amerikanske psykologen Abraham Maslow i artikeln ”A Theory of Human Motivation”. Teorin nämner, i sin första version, behov i fem nivåer, vilka omarbetades under 1950-talet. Den primära iden innebär att behoven på en lägre nivå måste vara tillfredsställda innan högre mål blir viktiga för individen.

400px-Maslow's_hierarchy_of_needs.svg.pngDe fem behoven är enligt Maslow (1 är längst ner i trappan & 5 i toppen)

  1. kroppsliga behov
  2. behov av trygghet
  3. behov av kärlek och gemenskap
  4. behov av uppskattning
  5. behov av självförverkligande

Maslow själv definierade dessa behov i en sorts successiv hierarki, men inte i någon tydlig trappa. Flera behov finns samtidigt, enligt Maslow, men individen prioriterar något av dem. Metaforen med trappor har senare uttolkare av Maslows skrifter skapat för att göra modellen tydligare, kanske övertydlig: originalteorin är inte lika entydig men förmodligen mer realistisk.

Maslows teori är historiskt viktig och vanligt förekommande inom motivationspsykologin då den inför grundläggande begrepp om hierarkisk och individuell motivation.

Med andra ord: Om du inte är trygg och har mat i magen och tak över huvudet, så bryr du dig inte särskilt mycket om du har gemenskap eller ”känner” dig behövd –

Du behöver för mycket själv för att fundera på annat…

Allra helst om du dessutom är sjuk…

ssu_1_1190376191_2592152.jpg

Mina tankar går till alla dem som i natt liksom jag… gråter…

46 thoughts on “Hemimammas kamp – Reinfeldt sover gott om natten…Vi andra gråter!!

  1. HEMIMAMMA skriver:

    så är det…

  2. Kao skriver:

    Alliansens slag är inte vunnet ännu, kära du.Vi får hoppas på att de i de invandrartäta förorterna orkar lyfta på häcken och gå till valllokalen i morgon, söndag. Med deras röster vinner vi. De röstar rött till 75%, det lovar jag….om de tar sej till vallokalerna och inte tror det är kört.Min dotter har läst alla partiers program, gjorde ett test och fann sej vara röd. Samma parti som jag röstar på. Ändå har vi inte pratat så mycket politik. Hon kan tänka själv…Så i morgon går vi och röstar och sen går vi ut och äter en god middag (händer ytterst sällan).Misströsta inte. Slaget är inte vunnet för Alliansen ännu – hur än siffrorna ser ut i de olika mätningarna.Om Alliansen vinner får väl folk lida 4 år till och se vad de egentligen har röstat på. Jag hoppas på alla arbetare som inte låter sej luras av Reinfeldts sammetsbruna ögon och tillbakahållna ilska.KramarKao

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag hoppas så att du har rätt…Jag har fått smaka på både fattigdom och sjukdom, så jag vet hur människor i detta land lider!!En tackhemikram till dig!! ♥

  3. Kao skriver:

    Måste tillägga att videon med PINK (Dear mr.president) är väldigt passande här och skulle easaly kunna appliceras på svenska förhållanden. Tror du Reinfeldt har hört låten? Om han har gjort det så tror jag inte han har hjärta att sätta sej in i innebörden av texten…..

  4. Sirpa skriver:

    Nu får vi hoppas på ett bra valresultat!! Nattakramen!!=)

  5. Sirpa skriver:

    Absolut! =)

  6. HEMIMAMMA skriver:

    Knuffar!!

  7. trerk skriver:

    In och ger en liten knuff och tumme. I denna kommentar hyllar jag tjejerna, Lars och Peter får stå i skymundan. Jag såg också sista slaget i går kväll. Mona Sahlin har imponerat stort i de senaste debatterna och ger ett stabilt och en trygg utstrålning. Mona har ju även Maria Wetterstrand som jag tycker skulle stanna som språkrör, hon är väldigt duktig och påläst. Jag blir väldigt orolig när inte moderaterna vill släppa tanken på skattesänkningar, de svaga och sjuka har inget att ta av, så vilka blir nästa grupp att finansiera paret Reinfeldts egen skattesänkning på över 450 000 kronor netto under fyra år.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, jag vet inte bättre än du vilken grupp han riktar in sig på…. Gissningar?? Nej, ingen som inte har närmare insyn i Agendan kan nog säga..Tänk att vara fluga på Reinfeldt’s dass….Mona ÄR verkligen en tiger!!Hemikram och god röstning!

  8. pellefantia oinloggad skriver:

    jaaa ba skrivet jag reagerade på att han påstod att han hade ont i magen över de sjuka, djävla hyckleri det är ju han som ställt till det, försöker han få oss att tro att det är någon annan,skall vi inleda klappjakt på personalen nu ifall de vinner ?????

  9. Arrami skriver:

    …underbar låt och NEJ, Reinfeldt klarar inte av att se Annika m.fl. i ögonen! …och den s.k. kristna Alliansledaren i KD borde skämmas konstant!Jag fick svar från en av socialministerns underhuggare angående ett mail jag skrev till honom ang ”avnavlingen”…ja, antar du förstår att de hänvisade till Socialstyrelsen! ;-)Jag missade ditt sms, sov som en stock i natt! 😉 Antar du ville samtala kring ”trollet” som kallar sig ”Hmm”. Du är nog inte helt fel ute när du gissar vem det är…men samtidigt är det nästintill omöjligt att komma åt en dylik idiot juridiskt, glöm, nonchalera och radera…blir mitt råd! Inte ens den mest välutbildade psykolog kan hjälpa en dylik dåre!(Låt gärna denna kommentar bli offentlig!)Nu får vi avvakta och se valutgången, du skall känna dig nöjd och stolt med ditt arbete för ett ”VI-samhälle” och även om Alliansen vinner denna gång så gör de det INTE om fyra år…då blir resultatet av deras arbete med att splittra nationen i vi och dom uppenbart för än fler! Du vet, ett träd växer långsamt och trägen vinner! ;-)Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag förstod det Arrami och det var dig väl unnat. Sömnens välgörande egenskaper är kanske just det som fattas mig idag… Jag har sovit i snitt tre timmar per natt sista veckan…Tanken på ”Jag kunde gjort mer” spökar natten igenom…Jag blir inte förvånad att hans svar blev att referera till Socialstyrelsen och när valet är slut och jag fått hämtat andan lite, så återgår jag till att bli BO och SOM och kämpa vidare med avnavlingen…Jag gissade rätt med andra ord och då inser vi båda att han är ohjälplig i så fall…Om Alliansen vinner så blir det till att kavla upp ärmarna och arbeta för att befästa Monas position inför NÄSTA val… så ingen människa kommer på tanken att göra ner henne och peta bort henne… Nu vet folk vem eller vad hon är och tar de bort henne så ersätts hon av någon som ingen vet vem…Hemikramar och vi kanske hörs ikväll i stället!! ♥

  10. akossiwa skriver:

    Det fanns en tid i mitt liv, innan jag blev sjuk men som var ett tecken på kommande sjukdom. Jag jobbade som skötare i drygt 2 år, det var mitt första riktiga jobb! Efter de 2 åren sa jag upp mig för att jag hade börjat må så dåligt av att jobba på det stora mentalsjukhuset….Naturligtvis följdes det av karensveckor. Jag var så fattig att det enda jag hade råd att äta var sån där pulvergröt, ni vet, som smakar äpple. Man ger det till riktigt små barn! Jag tänkte att: ”Det räcker länge och MÅSTE ju innehålla NÅT nyttigt eftersom man matar sina barn med det!” DET var det enda jag hade att äta i 5 veckor…..Undrar om Reinfeldt ens har smakat sån gröt??Undrar om han någon gång har mått så dåligt på ett jobb att han känt sig tvungen att säga upp sig?? Han har INGEN verklighetsförankring alls den ”mannen”!!!!// a.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nej… han har aldrig upplevt något av vad vi vanliga människor upplever..Det närmaste han kan känna in är alkoholism…Hans farsa togs på bar gärning och blev utkastad som kommunalråd i Täby för rattfylla!Det skrevs mycket om det i lokalpressen här och Reinfeldt blev väldigt pressad av situationen…Jag tänker på alla er som lider i dessa dagar….Hemikramar!!

  11. trerk skriver:

    knuff

  12. Maria_Anna skriver:

    Tack för att du gråter med oss. Mångas liv, liksom mitt liv står nu vid stupet. Ska man få ta steget ut eller vända lite tillbaka? Sveriges dom mot sjuka och andra i Alliansens ögon mindre värda kommer ikväll.:(Kram Hemi

  13. Michael Gajditza skriver:

    En knuff får du här också samt en påminnelse både till dig och till andra. När det gäller sjukförsäkringen så är det imorgon jobbet börjar efter dagens paus och det alldeles oavsett vilken riksdagsmajoritet vi får.Vi har fått tillgång till det fantastiska redskap som internet är vad gäller förmedling av såväl nyheter som kunskap. Om vi gemensamt utnyttjar det så kan vi skapa en situation som innebär att vad vi säger inte räknas enbart vart fjärde år utan varje dag året om. Vi kan tillsammans vara en blåslampa i häcken på de maktens män och kvinnor som i oktober samlas till riksdagens högtidliga öppnande.Idag har vi möjlighet att granska och kontrollera makten på ett sätt vi aldrig tidigare haft. Låt oss göra det absolut bästa vi kan utav det!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Amen och du har HELT rätt!! I kombination med demokratin, så kan vi agera som ansvarskännande individer och som d säger fortsätta granska makten och de instanser vi är beroende för rättssäkerhet och trygghet och de allmännyttigas bästa!!Jag vet att DU kommer att liksom jag oförtrutet kämpa vidare.Hemikramar till dig goa Michael!!

  14. Maria_Anna skriver:

    Tack rara Hemi, jag är inte värst drabbad tacksamt nog. Men dock en av de som troligen inte överlever 4 år till. Jag lider och gråter med alla utsattta. Usch för ovissheten, men nu är det inte länge kvar. Må nu Sverige rösta bort Reinsväldt.Kram

  15. Maj-san skriver:

    Att han sover gott om natten är som ett slag i magen på oss alla som av någon anledning inte platsar i hans Sverige. Nej, jag oroar mig också, tänker hur framtiden ska bli, att fortsätta låtsas att vi alla är och förblir starka och friska, eller kommer empatin och solidariteten segra. Hoppas innerligt på det sista.stor kram

  16. Hej skriver:

    Har fortfarande inte sovit 😦 tankarna maler på om hur allt ska gå… Trots att mina ögon går i kors just nu så vill jag ge dig en styrkekram!! Jag har förstått att du har en störd individ efter dig. Jag hade en blogg för ett tag sedan, där jag började skriva lite om min historia och hur systemet ser ut, men jag mäktade inte med alla vidriga kommentarer så jag stängde ner allt, fegt, ja kanske, men kände att det räckte med hur illa jag blir behandlad i systemet.Läste för en stund sedan att ”klamydiabrevet” stänger sin blogg också nu, efter att ha fått vidriga kommentarer… suckMen jag hoppas jag en dag få komma till tals… vi som går ut med hur verkligen ser ut är farliga individer, vi är vittnen till ett mycket sjukt system. Jag vet inte om eller hur länge jag kommer att orka om alliansen får 4 år till. Men drömmen om ett bättre liv finns, med ett bättre mående ett bra jobb och där jag ingår i en gemenskap och kan känna mig behövd och just den drömmen kan ingen plocka bort!!!!!!! Jag kommer aldrig att fatta dessa vidriga människor som tror att vi sjuka och utsatta är lata, att vi är parasiter som bara vill ha bidrag, det är ett helvete att gå hemma, jag vill så mycket här i livet, det är så otroligt mycket jag missat sen jag blev sjuk och i min kamp så gör ett system mig sjukare, raka motsatsen till den sk statsministerns uttalande där han ”värnar” om alla människor. Nu ska jag försöka slå ihop mina blå nån timmeHåller alla tummar på att de RÖDGRÖNA vinner i kvällKram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vi sitter nu med facit och mitt hjärta gråter…. Jag sveper min varma tröja hårdare om kroppen för nu blåser snåla vindar… skydde sig dem som kan…Sverige blir aldrig detsamma igen…

  17. Dan Greider skriver:

    Jag la en glödröd valsedel i valkuvertet.Tjo på valdagen!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Heja dig!! Jag gjorde det också… kl13 idag, så avgjordes saken för min del…Hemitjo och vi ses på andra sidan…

  18. Mavera skriver:

    Reinfeldt vet definitivt inte vad det innebär att vara fattig, arbetslös, sjuk. Han till och med kunde inte svara på fråga ”minns du när du fick ett ”nej” när du sökte ett jobb” igår. Han nog aldrig ens behövt söka ett jobb eller blev utkastat, eller blev utförsäkrad. Han lever i sin lilla blå värd med allt man kan önska sig. Hans tal igår var oärligt och flummigt, likaså hans svar som han levererade med påklistrat leende. Idag har jag gjort min plikt och lämnat min röst.Mina tankar går till alla som har det svårt.Jag hoppas att rättvisa kommer att segra ikväll, i annat fall ska kampen fortsätta!Kram!P.S. Tack för din mejladress. Jag publicerade inte kommentaren med tanke på att den innehöll din privata adress.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Helt rätt tänkt och nu vet du hur vi kan kommunicera på ett enkelt sätt på bloggen också…Flagga privat, så släpps inte kommentaren…För övrigt är vi två HELT eniga i din analys ovan…Hemikram till Syster Yster!!

  19. Pinglan skriver:

    Det kan ju vara så att de rödgröna vinner!!! Spill inga tårar i förtid, goa´ Hemimamma.Önskar dig en fin fortsatt söndag!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tårarna fälls i ångest för den värld som VI varje enskild medborgare måste leva i vare sig vi vinner eller inte.Jag fruktar för moder jord lika mycket som för de utförsäkrade, ad som händer om Alliansen verkligen bygger tio kärnkraftverk till…Änglamarken är den värld våra barn ska ärva…”Vi måste sluta leva vårt liv som om vi var den sista generationen”Maria WetterstrandVi håller alla tummar och tår…Hemikramar!!

  20. Maria de Suède skriver:

    Hejsanjag har förberett några artiklar på min dator, men lägger in dem imorgon. Ett handlar om barn och ungdomar, deras rätt till att vara sig själva. Har inget internet fn… Vilket irriterar mig ty räkningarna är betalda. Jag kommer nog att skriva ett inlägg om Vatikanen och exorcisten… Ikväll får vi se om folk röstar eller ej. Maslows idéer prratade vi mycket om på MDH, högskolan. Örnkramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Själv har jag inget vatten, så jag är ödmjuk inför människors basbehov: Vatten, mat och tak över huvudet!Hemikramar flyger hela vägen till Paris!!

  21. Kjell-Åke Bjurkvist skriver:

    Kram 🙂

  22. Arrami skriver:

    …sorgsen och lite förbannad gå jag in och ger dig en kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Arrami!! Den behövs och jag suger all värme jag kan ur den, för att klara mig denna kalla och cyniska natt…

  23. akossiwa skriver:

    Jag förstår faktiskt inte HUR det kunde sluta SÅ ILLA!!!!!Jag känner en stor oro/ångest i mitt hjärta nu inatt………Ytterligare 4 år av blåa iskalla vindar!! *sorgsen*// a.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej akossiwa!! Jag delar alla dina känslor, men är inte lika förvånad över hur det kunde sluta så..Tyvärr har jag vetat hela mitt liv hur det kan bli så…Men därifrån till att få andra att förstå – det är det svåraste som finns och kräver MÅNGA timmars analys och förklaringar…Men lika ledsen är jag som du… och heligt arg!!

Kommentera

