Hemimammas kamp – Jonas Gardells ord om "Hata Mona" & "I’t aint over till the fat lady sings"…

angel_loves.pngGOD AFTON!! IDAG vill jag lyfta fram Jonas Gardells ord om Mona. Jag fann artikeln inne hos Varghjärta bland alla länkar han lägger in, men jag tyckte att det var viktigt att HELA texten kommer med…

”En kvinna hatad av härskna män”

”Egentligen hade jag inte tänkt skriva mer om valet nu.

Jag har ju redan tagit ställning och i ett antal punkter formulerat varför. Men det blir ytterligare en text. Jag måste skriva om Mona. Jag kallar henne vid förnamn troligen för att hon är kvinna. Fredrik Reinfeldt hade jag kallat vid efternamn eller vid det fulla namnet.

Dagligen läser jag i tidningarna om Monas misstag, Monas underläge, hur Monas förtroendesiffror ständigt rasar, hur inte ens männen i hennes eget parti stöttar henne. Expressen hade till och med mage att häromdagen köra ”Tobleroneaffären” en gång till, som en sorts ”upplysning” om nån hade missat.

Observera att Expressen inte samtidigt kör finansminister Anders Borgs svarta barnflickeaffär i repris. Inte heller finner man det nödvändigt att påminna om utrikesminister Carl Bildts minst sagt dubiösa inblandning i Lundin Oil, eller upprepa turerna i förre arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorins eventuella horköp.
Nej, man kör Mona. En gång till. Några blöjor och en chokladbit köpt med fel kontokort. Vi älskar ”Toblerone-affären”, för det gav oss en anledning att hata. Hata Mona. Hata kvinnan Mona. För jag tror att det är vad det handlar om: Män som hatar kvinnor.

Och jag tror att man hatar att hon inte ger sig. Hon var ju nere för räkning, utslagen, besegrad. Man hade ju blivit av med henne. Hon borde ha försvunnit stukad med sina blöjor och sin jävla tröstchoklad. Men käringen kom tillbaka! I vilken annan berättelse som helst hade hon varit Hjälte. Om hon varit man vill säga. I mina ögon påminner Mona Sahlin mer och mer om slithästen i George Orwells Djurfarmen som vid varje motgång svarar ”I will work harder!” Varje dag får Mona Sahlin i pressen svara på frågor om de dåliga opinionssiffrorna. Varje dag svarar hon: ”Då får vi väl arbeta hårdare!” Och så arbetar hon hårdare.Det här valet ska jag minnas för detta:

Hur varje medel var tillåtet för att racka ner på Mona Sahlin, inget angrepp var för lågt eller för plumpt, inte ens från sina egna, dem hon skulle stöda sig mot och förlita sig på, och hur hon själv ändå lyckats fokusera och för varje debatt jag sett henne i blivit tydligare, klarare, ännu mera skärpt.

Jag är djupt imponerad, och är det något jag tycker Mona Sahlin denna höst bevisat en gång för alla är att hon oavsett valutgången i just detta val skulle bli en alldeles utmärkt ledare för vårt land. Och jag tror att hon hade blivit det.

5ee2bd02c464e0a9.pngOm hon varit man.”
Jonas Gardell

kulturen@expressen.se

Media riktar in sig på att Lasse friade i sändning, men faktum kvarstod att de rödgröna skötte sig jättebra och vi fick många bra besked… I första klippet mot slutet skiner Lasse’s engagemang igenom när han talar om fattiga barn i Sverige.. Jag fick tårar i ögonen

I början pratar de om miljön.

I det andra klippet handlar det om skolan.. De rödgröna vill ha KVAR KOMVUX – Alliansen vill ta bort det…

Om komvux inte funnits, så hade JAG inte kunnat utbilda mig till vad jag velat, när jag var gammal nog att veta vad jag ville bli och ha vett nog att satsa på skolan…

LÅTER DU DIG LURAS??

37379_137920756235097_100000515201296_333533_2912431_n.jpg

En travesti på Rosanne Barr’s nationaldagssång 1990

RÄKNA INTE UT DE RÖDGRÖNA ÄN!!

GOD AFTON!!

27 thoughts on “Hemimammas kamp – Jonas Gardells ord om "Hata Mona" & "I’t aint over till the fat lady sings"…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Det verkar vara någon typ av tekniskt fel här… ska försöka att ordna det…

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nej, det vill inte funka med inbäddade klipp från TV4 av någon anledning, så jag lägger länkar till dem i stället… suck!!Sorry!!

  2. Michael Gajditza skriver:

    Har du skruvat på mojängen o vridit på manicken? Funkar inte det så är det kört, fat lady or no fat lady! 😉

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nu har jag vridit nacken av mojängen och gjort historien kort…Manicken får stanna hemma, så får ni besöka honom där… på Tv4 Play…Hemikramar och jag hoppas att den tjocka damen som sjöng inte landade på dig!! ♥

  3. HEMIMAMMA skriver:

    Knuffar!!

  4. portolanseglaren skriver:

    – Jag har tänkt liknande om Mona Sahlin; hon är kvinna och det gillas inte av de som vill vara undersåtar, tyvärr många, verkar det som. 90 % av medierna är emot henne, mot S och henne.-Jag minns patriledarutfrågningen i Sveriges Radio, hur utfrågaren där yttrade: ”Hur kan du ordna jobb till de unga arbetslösa?” MEN det var inte en fråga som var ställd till en partiledare utan till en kvinna och privat person, det visade betoningen. Betoningen låg som när man till någon säger: ”Hur kan DU ( som inte absolut inte kan) tro att du ska kunna göra DET?” -SR, som ska vara opolitisk, manipulerade henne med antiintellektuella frågor, frågor på metanivå, och hon började spricka för trycket, jag hörde det, jag stängde av radion. Min fru, som inte är svensk (än) fick röstsedlar till landsting och kommun i år. Hon röstar på V har hon sagt. Så än har den feta damen inte sluta sjunga.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Fantastisk fru du har!! Och vilken utsökt god smak DU har!! Även om media och ”makten” inte gillar Mona och tillåts vara så pejorativa mot henne, så tror jag att de flesta med tankeförmåga ser igenom det och snarare blir MER riktade mot att stötta henne! Vi kan ju hoppas i alla fall..Och jag är så gammal så jag minns valet när Palme INTE skulle kunna vinna….1981 var det va? eller var det redan 76? hur som, HAN VAR OFFICIELLT UTRÄKNAD OCH DÖDFÖRKLARAD men återuppstod från de döda och vann!!Så jag tänker INTE säga att det är över förrän den feta damen sjunger!!Hemikramar ♥

  5. Arrami skriver:

    …bra inlägg och viktigt att Jonas ord sprids, han tydliggör medias ”vi mobbar Mona”-inriktning och hur man glömmer andras ”misstag”…och nej, räkna inte ut de rödgröna än! ;-)Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det är konstigt med dessa undersökningar, egentligen…Om jag ringer och kollar folk i Danderyd eller Täby, så lär ju MÅNGA svara Alliansen och siffrorna stiger, men om man ringer Malmö, så lär ju siffrorna sjunka…Man ser aldrig någon redovisa HUR undersökningen gjorts, så kan man verkligen lita på dem?Hemikram!!

  6. Pellefantia skriver:

    nej du, vi är inte uträknade ännukram

  7. Maria_Anna skriver:

    Jag knuffar och tummar!Kram

  8. Pellefantia skriver:

    Märkligt egentligen hur folk tycker att Sahlin är arrogant, men jösses titta på Reinfeldt han ser ju hur spydig ut som helst… tycker faktiskt hans krona fallit ned över huvudet på honom de senaste veckorna… kanske är han sliten…. tänk att han måste slita så hårt, de är han nog inte van vid…kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Mycket observant kära Sherlock!! Jag har dragit samma slutsats och jag tror de rödgröna MOSAR alliansen ikväll!!Hoppet, kära syster yster är det sista som överger människorna!!Hemikramar!!

  9. sarahmara skriver:

    Här på din blogg knuffas det bara….. jag skriver: bra inlägg, utan knuff!!! kramizar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack sarahmara! Det viktiga är att detta synliggörs, det är det enda JAG tänker på just nu!!Hemikramizar goa du!! ♥

  10. Mavera skriver:

    Tack, snälla Hemimamma, och du får en tumme för ditt inlägg!Dina inspirerande inlägg tänder en låga inom mig, när det känns att luften håller på att gå ur en.Det är inte avgjort än, inte förrän efter valdagen, när alla röster är räknade.Trots alla opinionsundersökningar, så finns det hopp om Rödgrönas seger.Hoppet är ju, som man säger, det sista som dör!Apropå Mona, så har mediadrevet mot henne haft en motsatt effekt på mig. Jag har alltid gillat henne, men under den senare tid har hon vuxit ytterligare i mina ögon. Hon är en stark kvinna, vilket känns surt för många män.Kramar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för dina fina ord, de ger kraft nu när det börjar bli tungt!!Du och jag är systrar i tanken kära du för allt du vittnar om kan jag ge i retur DIREKT.Dina inlägg inspirerar mig också och jag gör vad jag kan för att sprida din blogg i vidare kretsar!!Hemikramar! ♥

  11. HEMIMAMMA skriver:

    Hej Ullis. Tack för att du informerade mig om vad som hänt. Jag förstår och känn ingen press!!Jag tänker på dig och sänder dig massor av hemistyrkekramar!!♥ ♥ ♥ Tro, hopp och kärlek sänder jag dig också…

  12. Pellefantia skriver:

    hallå

  13. A-Linda skriver:

    Nej nu hinner jag inte slutspurtsknuffa mer hos dig. Det tar flera minuter för mig för varje inlägg jag ska komma in på hos dig. Tror det är en kombination av att jag bor i vildmarken med trådlöst bredband och att det är så mycket bilder och videos i dina inlägg, Men några tummar till kan jag göra, för det tar inte lika lång tid. Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag ska försöka att minska både bilder och videos framöver för jag vill inte att sidan ska vara så tungladdad….Hemikramar till Urmodern!! ♥

  14. tolulea skriver:

    Vet inte om du har varit inne hos mig på ett tag, men jag har en annan bild som talar sitt tydliga språk…

Kommentera

