Hemimammas kamp – Halleluja Maria vann!! Hemimamma hädar!!

angel_loves.pngGOD AFTON!! Ikväll var saken klar. Maria Wetterstrand vann utfrågningen. Hon UTKLASSADE alla andra partiledarna! Hon var rak, snabb, hon var glad och som min gubbe sa, hon spände ögonen i dem med en blick som sade ”lilla gumman/gubben förstår du inte vad jag säger” när de tjatade om samma fråga för fjärde gången…

Anna Hedenmo och Nalle Knutson(?) eh, ursäkta, det var visst Mats… var sämre än någonsin och jag satt i soffan och blev förbannad på att de tjatade om samma frågor… Fattade de inte vad hon sa?

Först ett klipp ur själva utfrågningen

http://svt.se/embededflash/2140585/play.swf

Sedan aktuellts sammanfattning och recension…

http://svt.se/embededflash/2140584/play.swf

Här kan du läsa artikeln från ExpressenAftonbladetDNSvD en artikel skriven av Maria själv inte om utfrågningen, men hur hon resonerar

Satirserien nedan har jag gjort själv… (inne på SVT, ett kul litet program!)    Valforskarna säger att valet är öppet!!

Se själv HÄR hur kurvorna står!!   och Maria skötte sig så bra, så hon vänder valet… Sorry Ohly, nu hädar jag…

0d1cd701a636ebd5.jpg

wetterstrand_370.jpgMaria Wetterstrand (wiki)

Samarbete med alliansen inte aktuellt artikel

Född: 1973 i Eskilstuna.
Bor: Radhus i Tullinge i södra Stockholm
Familj: Gift med Ville Niinistö och har två barn, Elias och Linnea.
Inkomst: 720 926 kr (2008) Källa: InfoTorg

Utbildning:
Magisterexamen i biologi, Göteborgs universitet.

Tidigare yrken:
Projektledare, krönikör samt kanslisekreterare och miljöpolitisk sekreterare på Miljöpartiets riksdagskansli.

Politisk karriär:
Medlem i Miljöpartiet 1988, startade tidigt en lokal Grön Ungdom-avdelning, språkrör Grön ungdom (1996-99), ledamot i kommunfullmäktige och ordförande i konsumentnämnden i Göteborg (1998-2000), invald i riksdagen (2001-), språkrör för Miljöpartiet de Gröna tillsammans med Peter Eriksson (2002-).

Som vanligt bevakade jag chatten inne på SVT.SE efter debatten

HÄR ÄR CHATTEN I SVT: med min fråga först (fast den kom naturligtvis inte med…)

Hur ställer du dig i frågan om sen avanavling som rapporterats om i media nyligen…

Skadorna som drabbar våra spädbarn verkar inte spela roll för Alliansen- Bryr du dig?

Vad vill du göra för att stoppa det?

MvH Hemimamma

SVT Valet 2010: Knappt sju timmar kvar, och vi filar på frågorna. Ställ frågor redan nu! Dem vi inte använder i programmet skickar vi vidare till Wetterstrand. Nu är det en knapp timme kvar till utfrågningen av Maria Wetterstrand (MP). Se utfrågningen i SVT1 20:00 eller här på webben! Efter utfrågningen sänder valwebben ett direktsänt eftersnack på svt.se/val! Om en liten stund kommer Maria Wetterstrand hit för att svara på era frågor!

Nu är Maria Wetterstrand här för att börja svara på era frågo 21:16, 9 september 2010

olle: Vill gärna rösta på en regering där du är med. Men vägrar acceptera Mona. Kört? Annan lösning?

Maria Wetterstrand: En regering med Miljöpartiet i är värd att rösta på, tycker jag. Och Mona är erfaren och kompetent. Plus att vi inte kan tänka oss att regera och vara beroende av Sverigedemokraterna. Det är ett starkt skäl att rösta på rödgrönt.

Martin: Kommer Ni tillåta inseminitation som i danmark?

Maria Wetterstrand: Ja.

Elisabeth: Sånde som jobbar som städerskor idag kommer nästa sommar att erbjudas jobb på skolorna?

Maria Wetterstrand: Nej. På skolorna ska vi anställa utbildade lärare. Vi tycker det är viktigare att anställa lärare i skolorna än att staten tar halva notan för städning i folks hem. Inget emot hemstädning, men jag tycker inte staten ska betala hälften.

Erik: Hej Maria! Tycker att du inte längre ska vara språkrör utan att du borde vara MP:s partiledare..

Maria Wetterstrand: Det tycker inte jag. Språkrörssystemet är skälet att jag alls är här. Annars hade jag nog aldrig vågat kasta mig in i detta uppdrag. Dessutom är det jättevärdefullt att ha någon att bolla med och dela jobbet med.

CÖ: Alliansen har inga intentioner att lägga några som helst statliga pengar på kärnkraft så varför påstår du det?

Maria Wetterstrand: Nej, helt rätt. Inte statliga pengar. Har jag aldrig påstått. Men när de tillåter energibolagen att satsa på kärnkraft, så gör några det. De hade annars satsat på miljömässigt bättre lösningar. För det är inget alternativ för ett energibolag att sluta investera.

Nils: Kan du inte fortsätta som partiledare även efter valet?

Maria Wetterstrand: Jag är kvar som språkrör till i maj och står till förfogande att vara minister hela nästa mandatperiod.

Kaffe: Låt säga hypotetiskt, att miljön över världen var felfri, komplett, grön och skön. Vilka skulle dina hjärtefrågor då vara?

Maria Wetterstrand:  Frihet för människorna att röra sig som de vill över gränser och frihet för människor att forma och leva sina liv på det sätt de själva vill och kan. Med respekt för andra människors rätt till motsvarande frihet, naturligtvis.

Ida: Miljöpartiet säger sig vilja modernisera Sverige. I mina öron låter månggifte som en våldsam tillbakagång i samhällsutvecklingen. Hur kan ni stödja något sådant som många upplever kvinnofientligt?

Maria Wetterstrand: Miljöpartiet är inte för månggifte. Det är en intellektuellt ohederlig smutskastningskampanj.

SVT Valet 2010:  Valwebbsredaktionen väljer ut frågor till Maria Wetterstrand och hon svarar på dem så snabbt det går. 21:22, 9 september 2010

Mona i Kopparberg: Hej Maria. Jag har läst att år 2007 bestod vindkraften av 1,4 tw =c.a 2000 vindsnurror. Kärnkraften bestod då av 64 tw. För att ersätta kärnkraften med vindkraft krävdes ca 90.000 vindkraftverk efter 2007 års beräkning! Resten är vattenkraft, kol och biogas. Hur ska du kunna ersätta kärnkraften inom rimlig tid med vindkraft eller finns det något mer alternativ på gång? Det är ju dessutom massor av människor som inte vill ha vindsnurror där dom bor! Hälsn från Mona

Maria Wetterstrand: Kärnkraften står för en stor del av Sveriges elproduktion. Men vi använder faktiskt enormt mycket el i Sverige, mycket mer per person är resten av EU – även om vi räknar bort det faktum att vi är ett kallt land. Vi kan effektivisera både inom industrin, i lokaler och i hushållen. Vindkraft kan växa till åtminstone 20-30 TWh. Det har gjorts i Tyskland. Här i Sverige är vi efterblivna på vindkraft.

Amela: Vad tycker du om att man använder försöksdjur inom forskningen?

Maria Wetterstrand: Jag tycker att vi ska satsa mer på forskning utan djurförsök och successivt ersätta försöksdjursmetoder med andra metoder.

Kris: Hej. Vad vill ni göra åt den ökade segregationen i storstäderna?

Maria Wetterstrand: Bygga mer blandade områden, förbättra kommunikationerna mellan olika kommundelar och skapa fler mötesplatser mellan olika kulturer, socioekonomiska grupper och generationer. Exempelvis kulturcentra, idrottsplatser, koloniträdgårdar eller aktivitetscentrum som ligger där människor från olika delar av staden möts.

Kristina: Ni tycker att ingen ska kallas bög som skällsord, att vara bög, lesbisk eller bisexuell ska vara lika normalt som att vara hetero. Hur ska ni gå ut med det i skolorna? För alla ungdomar kommer ju fortsätta kalla varandra sådana saker som skällsord..

Maria Wetterstrand: Det finns fortfarande en hel del problem med gamla läroböcker som beskriver HBT-personer (homo- bi och transsexuella) som något avvikande. Det är viktigt att de böcker som finns i skolan ger en bild av människor som bejakar även att vara homo-, bi- eller transsexuell.

karin: vart är peter eriksson?

Maria Wetterstrand: Gissar att han tittade på mig i TV.

Micke S: Hej! Jag undrar hur mycket ni anser att bensinskatten bör höjas under de närmsta 10 åren.

Maria Wetterstrand: Vi har föreslagit 49 öre den kommande mandatperioden. Vi har ingen plan vidare efter det. Och Sverige är tack och lov ingen planekonomi. Det beror helt på hur mycket utsläppen minskar och hur alternativen växer fram. Vi behöver göra vår del av de utsläppsminskningar som behöver ske internationellt.

Miljökommunist – Javisst: Sveriges totala utsläpp står ju för en bråkdel av världens totala utsläpp, vilket kan jämföras med en fis i rymden. Här i USA vet man inte ens var Sverige ligger på kartan, men ändå ska vi ha ”ledartöjan” och gå före. Är det inte rimligare att börja i rätt ände så att de som står för mest och flest utsläpp soppar rent runt sin egen dörr först?

Maria Wetterstrand: Vi kan inte ha en klimatpolitik i världen där alla väntar på USA. Då kommer vi inte klara klimatutmaningen. Tvärtom tror jag att vi ska välja att samarbeta med de andra länder som också är progressiva. Inklusive progressiva delstater i USA. Då kan vi påverka världen allra mest.

Tveksam grön väljare: Hur ska jag kunna rösta på MP när jag inte vet vem som tar över som språkrör efter dig och Perter Eriksson?

Maria Wetterstrand: Miljöpartiet är ju redan idag ett parti som till huvuddelen består av människor som inte är jag och Peter Eriksson 🙂 Vi kommer fortsätta att vara ett grönt parti även med nya språkrör. Och jag och Peter står till förfogande för att vara ministrar hela nästa mandatperiod.

Robert von Bahr: har Du lärt Dig finska?

Maria Wetterstrand: Nja, jag förstår hyfsat och pratar så där. Men min ambition är att lära mig finska.

Johan: I vilken takt anser ni inom Miljöpartiet att kärnkraften skall avvecklas?

Maria Wetterstrand: Vi ser det som möjligt att avveckla inom 12-15 år, under förutsättning att vi har en mycket aktiv politik för effektivisering och introduktion av förnybart.

Latteliberal: Det gamlla Miljöpartiet var ju ett modernt frihetsparti med tron på individens egen kraft att växa. Vad har det tagit vägen? Tillsammans med V och S blir det bara förbudspolitik och kollektivet före individen. Vart tog era liberala idéer vägen?

Maria Wetterstrand: Vi är ett i grunden frihetligt parti. Det har vi fortfarande kvar, vilket syns tydligt i att vi driver en generös flyktingpolitik, en tydlig HBT-politik, stödjer friskolor och motsätter oss integritetskränkande lagar.

Rikke: Blir du miljöminister om ni vinner valet?

Maria Wetterstrand: Det får vi se… 🙂

Joakim: Tycker du att skolan skall förbli i kommunal regi eller skall staten ta över ansvaret?

Maria Wetterstrand: Jag tror kommunerna är mer lämpade. Det är alldeles för lätt för politiker i riksdagen och sitta och skära ner på skolor. De behöver inte möta föräldrar och elever och se dem i ögonen när de möts på stan eller ICA. Kommunerna tar ett bättre ansvar och vet bättre var resurserna behövs.

SVT Valet 2010: 

Det har kommit in väldigt många frågor till Wetterstrand, drygt 2500 stycken. Hon kommer förstås inte kunna svara på alla. 

Georgetta: Hej! Jag undrar vilka satsningar ni kommer att göra på skolan? Vad har ni för skolpolitik? Jan Björklund har sina ideer, vilka är era?

Maria Wetterstrand: Dels kommer vi att lägga mer pengar på skolan, eftersom vi avstår från att sänka skatten för de som redan fått stora skattesänkningar. Dels kommer vi att driva en skolpolitik som ger nya chanser till de som misslyckats under skoltiden, genom satsningar på Komvux och folkhögskolor.

David: Vem/vilka är dina politiska förebilder?

Maria Wetterstrand: Jag har inga.

Marie: Hej Maria! Du är en god förebild och en riktigt bra ledare, men vem tar över efter dig? Gustav Fridolin?

Maria Wetterstrand: Det bestämmer kongressen i maj. Vi vet inte ens ännu vilka som kommer kandidera.

Maria Wetterstrand: Tack så jättemycket för alla frågor. Nu ska jag vidare till radion. 🙂  21:45, 9 september

Dorsins visa till Maria Wetterstrand

37379_137920756235097_100000515201296_333533_2912431_n.jpg

blood-drop_47152500.jpgStäll samma fråga som jag.

HJÄLP MIG OCH A-LINDA ATT SPRIDA INFORMATIONEN OM SEN AVNAVLING.

SLUTA RÅNA SPÄDBARNEN PÅ DERAS BLOD – DE BEHÖVER DET SJÄLVA!!

ARTIKEL I SvD SOM KAN KOMMENTERAS, SKRIVEN BLA AV , GÖRAN HÄGGLUND om PATIENTSÄKERHET?? Vilken sådan avser han? Inte barnens i alla fall!?

GOD AFTON!!

25 thoughts on “Hemimammas kamp – Halleluja Maria vann!! Hemimamma hädar!!

  1. HEMIMAMMA skriver:

    AVE MARIA!!!!

  2. Arrami skriver:

    …ja, du förstår varför jag var så säker på hennes kompetens och att hon skulle lyckas …och vågade hylla henne två dagar före utfrågningen! ;-)Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hoppas bara att det håller hela vägen…Men just ikväll känns det plötsligt väldigt mycket lättare!!Hemikramar ♥

  3. Ullis skriver:

    Godnatt goa Hemi♥…Det är en trött,ynklig, febrig och ENORMT halsöm Ullis som tackar för sig proppar i mig smärtstillande och går och däckar nu:-((…”see you later-Aligator”*kram*

  4. trerk skriver:

    Ja, Maria var faktiskt bra. Hon är rak och tydlig i sina svar, även när hon blir pressad. Synd att en sån duktig kvinna inte kan vara kvar i ledarpositionen för MP. Men nu har ju MP den modellen med språkrör och det är bara att acceptera fakta.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Då kanske Socialdemokraterna kan flörta skamlöst och erbjuda henne en post där?Men initierade källor säger att Gustav Fridolin kommer att ta partiet till nya höjder… =0)så vi behöver nog inte vara så oroliga för tillväxten inom det partiet, och i Vänsterpartiet står IdagGabrielsson i kulissen och väntar på att bli våran Anna Lindh…Frågan är vad händer om Mona tvingas avgå vid ett valnederlag? Vem menar kritikerna ska ta hennes plats?Hemikramar ♥

  5. Pinglan skriver:

    Önskar dig en skön fredag och en trevlig kommande helg!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Önskar dig sammalunda!! Jag hoppas du var in på min matblogg och vände, jag hyllar dig och Maria dé Suede där…Hemikramar ♥

  6. oinloggad pelle skriver:

    Alltså jag blev ganska så trött på tjatet om hennes familjs flygresor…. Jösses… som jag skrev i en kommentar. Lars Ohly får faan för att kommunerna har få kvinnor men Reinfeldth som har ännu färre anklagar ingen, för han jobbar inte ens för jämställdhet…FY faan vadtrött jag är på Svenskarnas naivitet kram

  7. Pellefantia skriver:

    fast de som sedan bedömer hennes insatser i media de kommer säkert klaga på något, de har ju en förkärlek till de borgerliga…kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag har redan sett opinionen svänga från initiala hurrarop i går kväll till kritik från media, men jag tror att de svenska folket ser samma kvaliteér som vi gjorde…De är nog förhoppningsvis inte lika ombytliga…Hemikramar!!

  8. Mavera skriver:

    En tumme!Jag måste erkänna att jag också ”otrogen” mot Lars Ohly och tycker att Maria är så bra.Hon är en redig kvinna och politiker! Hon skulle varit en perfekt ledare för hela Sverige!Kramar!

  9. trerk skriver:

    Min favorit som efterträdare till Mona, om det skulle bli aktuellt, är Margot Wallström. Fast hon är inte intresserad, synd.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag vet, jag hade önskat samma sak, men som sagt… hon har ju tackat nej, så vem är näst bäst? Jag kan inte komma på någon självklar…Kan du?Hemikram ♥

  10. A-Linda skriver:

    Heja Maria Wetterstrand !!! Och heja Hemimamma som på ett så väldigt bra och informativt sätt håller oss underrättade om hur debatterna m.m. går !!! Kram och tumme! ♥

  11. Tummelunsen skriver:

    Trevlig helg och kram!

Kommentera

