Hemimammas tankar – Attacken mot min lille pojke…Kamphundsdebatten… Hundskola? Uppdatering…

angel_loves.png00020457.gifGOD AFTON!! Söndag och en kaosartad helg läggs till handlingarna…I fredags eftermiddag hade vi ett störtregn här i Fjollträsk, och vår brunn tog detta tillfälle i akt, att lära oss att inte ta civilisationens fördelar för givet, genom att visa att den frusit sönder under vintern som var… Hemipappa fick komma hem och felsöka. Vattnet i kranen såg ut som lättmjölk…

Hela helgen har han och hans pappa fixat och grejat och haft sig för att laga pumpen...

Delar är bytta och ”björnfilter” installerades…Det verkar ha gått bra, men själva pumphuset måste byggas om. så utbyggnaden av ungarnas rum lär försenas… suck…

Själv låg jag sänkt hela lördagen med feber… dubbelsuck!

Nu är det söndag natt och det som ändå är min stora glädje, hur eländigt allt annat är, är att ALLA barnen ligger i sina sängar...friska, lyckade och lyckliga…

Vid middagsbordet ikväll så diskuterade vi politik och jag försökte så pedagogiskt och skapligt neutralt som möjligt, förklara för dem om alla skillnader och likheter mellan de olika partiernas politik och jag lät dem förstå med emfas att Sverigedemokraternas inte finns på min världskarta.imagesCAJX5Y8K.jpg Hellre Moderaterna tom

Jag för traditionen jag själv växte upp med, vidare.. Jag har varit politiskt aktiv och framförallt medveten, ända sedan kärnkraftsdebatten då jag som 7 åring argumenterade med vuxna om saken och var dem överlägsna i både kunskap och retorik. =0)

Kvällen avslutades med Lars Ohlys utfrågning på TV. Lyssnade på ”Karlavagnen” på radions P4 och ringde in till programmet och ställde ”frågan om sen avnavling” till en trevlig tjej i växeln, som sa att man hoppades hinna ringa upp mig, så jag kunde ställa min fråga till Ohly själv…

0002041D.gifSå blev det inte…Och inte när jag ringde in till eftersnack heller… trippelsuck! så nu känner jag mig lite deppig…

Ska ALDRIG någon lyssna??

5c01d60db72a7a44.jpg

Bild från ”Vargens” gamla blogg

Debatten om kamphunden går vidare. Kristdemokraten Mats Odell har lämnat sin åsikt. Jag vill påstå att han flirtar med samma väljare som Jimmie Åkesson. De som är rädda och maktlösa utan ord och kunskap som vapen. ”Pennan är starkare än svärdet” är inte deras livsdevis. Snarare starkast hund styr.

Jag har inte gjort någon analys kring vilka det är som äger respektingivande hundar. Men det faktum att de finns i tätbebodda bostadsområden och får människor att känna sig otrygga räcker för mig.”

”Det faller sig naturligt att en potentiellt farlig hund skapar mer otrygghet i ett flerbostadshus där människor delar trappuppgång och innergård än vad samma hund gör ute på till exempel en bondgård.

”Jag är beredd att diskutera både med de som känner sig hotade och med hundexperter om hur vi ska gå vidare.”

Man kan ju fundera varför han häver ur sig dylikt utan att ha något egentligt på fötterna?? Har han en hund själv? (inte som det verkar av partiets hemsida) VET han hur de fungerar? Vad kom först? Otryggheten eller hunden? Borde han inte rikta åtgärder för att göra medborgarna säkra så de inte behöver skapa en förstörd varg?

1.536487TS1277934374764_defaultImage.jpg

000203D8.gifMin åsikt är att man skall införa någon slags hundförarbevis ungefär som körkort (ibland kan man nog känna så om att folk skaffar barn, som de inte tar hand om..) Det är ju faktiskt så att hunden blir som den fostras (som ungar?) Det är ÄGAREN som skall stoppas och utbildas. ”Om du inte har en respektingivande hund, så kommer andra kanske farligare vapen vara en lösning som kan dyka upp”...Finns det dem som resonerar

Du löser inte sociala problem med förbud. Man löser det med kunskap och respekt. Både för hundar och om de mekanismer som får människor som känner sig maktlösa att skaffa en monsterhund…Det kanske hjälper att underminera okunskapen om vad hundar är. (Skattar för dem gör vi ju redan och det används ju som argument för att det finns så många katter som inte tas ansvar för..)

Cesar-hundar.gifExpressen har ju givit ut HUNDSKOLAN… Den kanske kan vara något?  Nej skojade bara!

Men Cesar Millans böcker och resonemang borde ges som hemläxa till Mats Odell.

Själv fick jag min polisanmälan i posten, häromdagen, så nu har jag läst och fått bekräftat att min anmälan kommit in. Men än så länge har jag inte hört talas om någon åtgärd eller utvärdering. Ingen granne har heller hälsat på och nu kommer kalla hösten och då minskar ju tiden man är ute i trädgården ganska rejält. Så då slipper vi se hundarna.. Så det har alltså lugnat ner sig här…

Boppan drömmer inte lika mycket mardrömmar längre, men vi har än så länge inte erbjudits tillfälle att, introducera honom för en snäll hund…

Vad tycker ni som har hundar?

Vill ni förbjuda vissa raser eller kan ni hålla med mig?

Förbud eller skolning?

s49_gubbe_angel.gif

Ställ samma fråga som jag.

HJÄLP MIG OCH A-LINDA ATT SPRIDA INFORMATIONEN OM SEN AVNAVLING.

SLUTA RÅNA SPÄDBARNEN PÅ DERAS BLOD – DE BEHÖVER DET SJÄLVA!!

blood-drop_47152500.jpgARTIKEL I SvD SOM KAN KOMMENTERAS, SKRIVEN BLA AV , GÖRAN HÄGGLUND om PATIENTSÄKERHET?? Vilken sådan avser han? Inte barnens i alla fall!?

Men jag tänker envisas och knacka på dörrar, ringa till myndigheter och skicka mail till politiker…

Hur deppigt och meningslöst det än känns. Jag kämpar vidare.

Jag tänker inte ge mig. Där är jag lika envis som en monsterhund!!

GOD AFTON!!

25 thoughts on “Hemimammas tankar – Attacken mot min lille pojke…Kamphundsdebatten… Hundskola? Uppdatering…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Ja… Vad tycker ni om detta?

  2. Ullis skriver:

    La en kommentar på förra inlägget nyss…Ja..Vad tycker jag..Jag är väl benägen att tro att förbud inte är nån bra lösning,och skulle ju önska att det gick att lösa med någon form av utbildning av hundägare..Men vet ej rent praktiskt hur det skulle lösas..hm..Sen är det ju som du säger..Vissa borde sannerligen inte få sätta barn till världen utan utbildning i barnuppfostran och barnaskötsel..Men det blir ett HELT ANNAT inlägg..Heller hur Hemi?*Ler*Men fy vad j**la trist med pumpen..(ser rubriken”Hemimamma gick på pumpen”*fnissar*)Nä skämt åtsido..Det var riktigt riktigt trist:-((.Och ledsamt att era andra planer får vänta…Jag hoppas att du kurerar dig Hemi? Du behövs här på bloggen vet du;-)♥//Massor av kramar*

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag har sett den och svarat…Jag skrattar hjärtligt åt din titel!! Om det kommer en uppdatering så snor jag den… *LER*Hundar och ungar… FAST men VÄNLIG hand, säger jag…Handling och konsekvens… Det känns lite konstigt att höra min äldsta dotter upprepa mitt mantra från ungdomen ”Jag ska INTE ha barn” och idag har jag mina sex själar att vårda…Tripp har dessutom samma gudabenådade hand med barn som min make, så det vore verkligen synd om hon inte fick egna ungar…När jag gick i 9:an så hade man barnkunskap… undrar om det ämnet finns kvar idag eller om det ersattes av ”livskunskap” i den moderna skolan?Det har vänt, så gubben jobbar i morgon och nyss drack jag mitt första glas ”hemmavatten”…Hela helgen har vi druckit ramlösa typ…Vi får väl se om jag kräks imorgon eller om vattnet verkligen är rent nu…Massor av hemikramar tillbaka!! ♥

  3. Bappo Lotzas skriver:

    Godkväll!Det går ju inte att förbjuda ”aggressiva” hundraser, eftersom det mesta av den komponenten kommer från fostran. Den som påstår något sånt har ingen kunskap om hundar.Det här problemet löser man inte på ett enkelt sätt genom att stifta lag. Det kräver samarbete mellan hunduppfödare, veterinärer, hundägare och andra intressenter. Det finns redan lagstiftning som gör det möjligt ingripa vid vanvård av djur. Sedan är det ett stort ansvar hos den som säljer djuret att kontrollera att köparen är lämplig att äga hund.Hundar oavsett storlek och ras, behöver tydlig fostran och stimulans för att inte utveckla farliga egenheter eller bli otrygga. En grej man skulle kunna införa är obligatorisk, regelbunden veterinärbesiktning med mentaltest av stora kraftfulla hundar. Det skulle avhålla många oseriösa från att skaffa sig djur man inte klarar av.Och sen en sak till: bort med momsen på husdjur! Husdjur är medicin!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Gokväll Bappo!!Jag kan bara hålla med i din kloka analys och ditt förslag om veterinärbesiktning, skulle kunna kombineras med utbildning av ägaren…Hundar kan verkligen göra stor nytta i livet inte minst genom motionen. Jag önskar verkligen att vi inte vore allergiska, för jag har bara goda minnen av de hundar jag hade när jag växte upp…Tack för dina synpunkter!! Trevligt att se dig också!!Hemikramar!

  4. Arrami skriver:

    Kan bara hålla med ”Bappo Lotzas” i kommentaren ovan när det gäller ”farliga” hundar…det finns inga farliga raser, bara farliga ägare!Har nyss lyssnat igen på intervjun med Lars Ohly i kvällens utfrågning i Svt och han skötte sig utmärkt, lugn, saklig, trygg, kunnig och förtroendeingivande. Denna helg har helt gått i politikens tecken, har snackat med många vänner om politik, lyssnat på lokala partirepresentanter, läst på och kollat igenom vilka valmöjligheter som står till buds inom kommun och landsting……att jag lägger min röst på Miljöpartiet i riksdagsvalet har varit solklart sedan länge, men i landstingsval och kommunval är jag ”otrogen” och lägger min röst på Lars Ohlys parti! ;-)Hoppas du kryat på dig och att Boppans mardrömmar försvinner helt! ;-)Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nämen… Nu blommar löken i semlons dalar!! =0)Jag kommer i min tur att rösta på miljöpartiet i kommunalvalet…i min kommun finns inga vänsterpartister (i alla fall några som jag vet något om eller känner förtroende för) =0)Jag känner mig mycket bättre än i lördags och hoppas att jag inte ska må sämre nu när vi dricker av ”hemmavattnet” igen…Ibland skriker han rätt ut en sekund eller två, men vaknar oftast inte…Men i natt sitter jag vaken för lilla loppan vaknar av ilskna envetna mygg och myggbett som kliar som måste smörjas och hon börjar precis lugna sig…Jag vakar över min sovande familj… som jag brukar… (inte undra på att kroppen får frispel ibland kanske?)Hemikramar kommer flygande åt Ljungbys håll ♥

  5. trerk skriver:

    Det föds inga elaka hundar, bara dåliga mattar och hussar. Bappos förslag om återkommande veterinärkoll köper jag direkt, det skall kosta att ha hund. Men jag tycker det skall gälla alla hundar, även små hundar. Tex, en Jack Rusell är framavlad för råttjakt och släpper inte i första taget, och ett hugg från en sån gör också ont, samma med tax. Ett barn skall kunna leka utan risk att bli anfallen av någon varelse.Tråkigt med din förkylning och brunnen. Det har inte varit någon lyckat helg för dig, men nu är du här igen och det gläder mig.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Tor-Erik!! Jag håller med om dina kompletterande synpunkter…Enligt min erfarenhet är små hundar oftare instabila i psyket och kan både bitas och skrämmas…Taxar ska ju skrämma grävlingar ur gryt, så DE är verkligen tuffa i psyket och kräver en ”stark” ägare(alltså mentalt)Jag hoppas att veckan artar sig framöver!! nu skulle jag vilja sova… Loppans rastlösa myggbettsnatt blev min… =0(Hemikram!! ♥

  6. Vally skriver:

    Blev lite orolig när du inte syntes till.Fem barn i fem sänger. Vilken rikedom.Krya på dej lilla gumman

    • HEMIMAMMA skriver:

      JA först som sist, så visst kan jag gnälla lite emellanåt, men jag räknar hellre mina välsignelser än mina sorger och ser glaset som halvfullt inte halvtomt…Det blev en tung natt när lilla Loppan fick myggbett som hon vaknade och var ledsen var tionde minut fram till fem i morse…Jag fick höra nu från min mellandotter att hon vaknat och blivit störd 4-5 gånger… =0(Det ska bli skönt när alla får varsitt rum, även om de blir små… =0)

  7. Mavera skriver:

    Tråkigt med brunnen och förkylningen:(Hoppas den är snart över. Kul att du är tillbaka på bloggen igen idag:)Apropå hundar så tror jag mest på uppfostran (inte minst av hundägaren) än på förbud.Håller med det du skriver att man löser problemet bättre med kunskap och respekt.När det gäller polisanmälan så ska man nog inte hoppas på för mycket. Det är så fruktansvärt tråkigt, men kan säga utifrån min egen erfarenhet att jag tror att polisen struntar i sådana ”vardagliga saker” och lägger ingen energi på dem. För några år sedan min dotter (hon var 13 då) blev påkörd av en bil. Hon klarade sig utan skador (tack och lov), men fick besöka akuten och röntgas i alla fall. Jag polisanmälde händelsen, de tog emot ansökan, men sen hände det ingenting! Jag tycker att han som körde på min dotter skulle fått åtminstone betala vårt besök till sjukhuset. Men nej, polisen brydde sig inte alls. Det ju helt galet att man kan köra på folk hur som helst!Hoppas att du får bättre tur med ert fall, att de kan göra utredning och vidta åtgärder.Som Lars Ohly sa igår att det måste vara kännbart med straffet. Om man har gjort något fel eller brottsligt så ska man stå för det och få sitt straff, beroende så klart på brottets grovhet. Kramar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det låter som en mycket tråkig upplevelse… Tur i oturen att hon inte skadades mer…och jag håller med om att han skulle betalt undersökningarna…Vad glad jag blir att jag blir saknad på bloggen =0)Än så länge händer inget, men jag utgår från att utvärderingen ska göras… Jag ska ringa polisen och höra vad som händer när jag blir frisk…Vilket bra program det blev med Ohly!!Hemikramar ♥

  8. Carina skriver:

    Hej!jag är lycklig hundägare till två ganska olika hundar, ingen av dem är t ex med på Danmarks lista över förbjudna hundar. Jag har träffat många hundar, och, ärligt talat finns det fog för att inte ha vissa raser. dels finns det människor som inte är kapabla att hantera dem (japp, kanske det skulle passa med ”körkort” till de i Dk förbjudna hundraserna). Problemet är egentligen större än vissa raser, för även andra hundar kan löpa bärsärk. Det kan bli hemskt. Ett förbud som det i Dk, har varit fel på den punkten att eftersom man inte får ha hundrasen, måste hunden bort. Sälja den utomlands, gömma den eller ge den sista vilan är alternativen. Jag tror att det senare är vanligast. Jag skulle själv tycka att det var helt förfärligt, och skulle sörja mina hundar tokmycket (just nu ligger de på vars en sida om mig i soffan). Inte nog med det, en del veterinärer vägrade att göra det, med hänvisning till att det var fullt friska hundar. Men, jag håller med, vissa hundraser är mycket, mycket olämpliga. Det finns t o m de som tidigare varit uppfödare, som nu blivit motståndare till rasen. Vissa raser har speciella behov, och är avlade för ett syfte ( t ex att jaga björn), vad händer med dem när de aldrig får göra det som är de framavlade för? Hur får de stimulans? Mina hundar skulle bli jobbiga utan stimulans. I stort sett är jag för ett förbud, men emot att man måste göra sig av med sin hund. Däremot får det inte födas valpar av rasen, inte importeras. Det känns mer rimligt. Och, det borde det ställas högre krav på de som valt de ”förbjudna” raserna, för att undvika tragedier. Det var nog allt…Kramar och allt gott till dej!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du har kloka och förståeliga synpunkter. Men inför vi ett förbud så blir det honung för bin tror jag…De som kampsportar kommer att tjäna stora pengar på den svarta handeln, så det tror jag motverkar hela poängen med att göra miljön tryggare…Jag ser bara negativa konsekvenser med ett förbud. Tyvärr. Hur godhjärtade vi än vill behandla hundarna, så måste vi inse att otryggheten i denna frågan bottnar i hur ÄGARNA styr och fostrar sina hundar och alla har inte gott uppsåt…Hemikramar och allt gott till dig med!! ♥

  9. Carina skriver:

    Krya på dig!Kramar och allt gott till dej!

  10. Pinglan skriver:

    Hundpsykologen Cesar är för himla bra. Brukar se honom på teven.Tuff helg du verkar ha haft. Hoppas du mår bättre nu.Ha det fortsatt gott!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Cesar är en utomordentligt klok människa både var det gäller hundar och människor… =0)Ja, den började riktigt tråkigt, men slutade bättre än vi fruktade…Jag mår efter omständigheterna ganska bra ändå, du vet, man ska inte klaga?Hemikramar ♥

  11. Agnetha skriver:

    Varför har labila människor rothweilers och pitbulls ? Jo, för att morska upp sig. Man ska inte skaffa en hund som ska hållas strängt om man inte mäktar med det. Tycker att så fort en hund biter folk eller visar tecken på att vara labil psykiskt ska inte en labil människa ha hand om den, nej ta bort den ! Ser jag en idiot med en schäfer eller annan hund modell större går jag en stor krok ikring dom. Man vet ju aldrig !BS Bra att du gillade det !Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nog för att jag tänker tanken, men jag signalerar hellre med mitt kroppsspråk att jag är den högre stående så att hunden inser att den inte ska gå till attack mot mig och vet så pass mycket om hundars beteende och varför, så jag blir sällan rädd för hundar…Men du har rätt, man vet aldrig!!Humor är viktigt i livet!!Hemikram!!

  12. HEMIMAMMA skriver:

    Usch ja… Han lider fortfarande av sviterna psykiskt…

Kommentera

