Hemimammas tankar – "Tag din säng & gå" OK, det skulle jag väl kunna göra, om jag hade ben att gå?!

angel_loves.pngGOD AFTON!! Idag vill jag tala om de sjuka och handikappade… Har ni sett australiensaren Nick Vujicic någon gång?? Titta på klippet nedan och detta... sedan kan du hålla käft, bildligt talat. Ironiskt, men med ett stort allvar bakom.

Denna kille föddes alltså, med TETRA-AMELIA SYNDROM, en ärftlig genetisk, mycket ovanlig sjukdom, som kännetecknas av frånvaron av alla fyra lemmar…  När jag såg honom första gången trodde jag att han var ett neurosedyne-barn, men jag hade alltså fel i mitt antagande.

Oavsett anledning, så inser man på en liten röd sekund att man ska vara ödmjuk inför sina futtigheter till problem, inför en sådan människa.

Efter att ha kämpat med frågorna kring sitt öde sedan han var sju år och försökte ta livet av sig när han var åtta, för att att han betvivlade sitt värde, så fann han sin tro och svaret på sin fråga. Idag skulle jag vilja påstå att han är lika beundransvärd som individ, som hans läromästare… Han är är nog det närmaste en dödlig person kan komma ordet ”frälsare”

Han har föreläst som motivationstalare i 24 olika länder för hundratusentals åhörare, vilka alla vittnar om hans förmåga att beröra, påverka och ifrågasätta och idag företräder han en egen organisation ”Life without limbs” 

NON PROFIT märk väl…

Sådana som Nick, skulle rensas ut med SD och kommer att få en ännu svårare tillvaro de närmsta 4 åren.

Vissa skulle nog inte ens låtit honom överleva födseln. Själv är jag högst imponerad av killens livsvilja.

Undrar om det finns fall av detta syndrom i Sverige… Hur behandlas DE av sjukförsäkringen idag?

Sedan den borgerliga regeringen kom till makten har en rad dramatiska förändringar genomförts. Den kanske mest förödande är strypningen av sjukförsäkringssystemet.

I dag har många människor stor anledning att känna oro. Vi kan inte längre lita på att det finns ett tryggt och stabilt system som håller oss uppe tills vi kommer igen om vi skulle bli sjuka… Eller ens har intresse av att vi ska bli friska…

”Stupstocken innebär att en människa kan bli helt utan ersättning efter ett visst antal dagar även om han eller hon fortfarande är så sjuk att den inte kan arbeta. Det betyder att den som upptäcker en cancerknöl i bröstet inte bara ska vara orolig för om hon blir frisk utan nu även vara orolig för om hon hinner bli frisk i tid, innan försäkringsdagarna är slut.”

Hittills i år har 30 000 människor blivit utförsäkrade. Arbetsförmedlingens egen utvärdering för första halvåret i år visar att bara två procent av de utförsäkrade som hittills gått så kallad arbetslivsintroduktion fått ett riktigt jobb.

Se vidare i artikeln i Aftonbladet här.

Bilden kommer från Dan Greiders blogg (med hans tillstånd, givetvis)

b3599febf4f4d689.jpg

index2.jpgMen som sagt ”Cirkusdirektören” eller ”Tvålen”, ”Klittorin”, ”Tant Gredelin” ”No arithmatic” ”Måddan”, ”Stupstocken” och alla de andra i manegen är INTE intresserade av att låta dig vara annat än föda för lejonen i ett samhälle som skulle gjort Spartanerna gröna av avund…

TOM SPÄDBARNEN OFFRAS!!!

Det gjorde han klart i ”Det sovande folket”

Han kanske lärde av PT BARNUM?? ”There’s a sucker born every minute” Det föds en lättlurad stackare varje minut?

blood-drop_47152500.jpg

Ställ samma fråga som jag.

HJÄLP MIG OCH A-LINDA ATT SPRIDA INFORMATIONEN OM SEN AVNAVLING.

SLUTA RÅNA SPÄDBARNEN PÅ DERAS BLOD – DE BEHÖVER DET SJÄLVA!!

ARTIKEL I SvD SOM KAN KOMMENTERAS, SKRIVEN BLA AV , GÖRAN HÄGGLUND om PATIENTSÄKERHET?? Vilken sådan avser han? Inte barnens i alla fall!?

GOD AFTON!!

34 thoughts on “Hemimammas tankar – "Tag din säng & gå" OK, det skulle jag väl kunna göra, om jag hade ben att gå?!

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Eller Hur??

  2. Arrami skriver:

    …tack för detta fina inlägg! ;-)Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Varsågod. Det är en fantastisk kille och för varje klipp jag sett med honom dessto svårare var det att välja det rätta som skulle illustrera han illuminerade själ rättvist!Han bevisar bättre, än någon människa jag sett hört eller känt att det mänskliga värdet sitter INOM varje människa och ska inte definieras av individer och partier som är mer stympade i sin själ än vad Nick är i sin kropp!!Hemikramar!! ♥

  3. Pluppa skriver:

    Knuffar…..återkommer!Kram/Pluppis

  4. Agnetha skriver:

    Bra inlägg !BS OK, Tack !Kram

  5. Agnetha skriver:

    BS Inte tycker jag att det är obehagligt heller, det märks väl av det skrivna, hoppas jag.Kram

  6. portolanseglaren skriver:

    -Det är helt fantastiskt hur borgana lyckats sopa konsekvenserna av sin politik under mattan i årets valrörelse. Med god hjälp av borgerliga media och borgerliga SRT-medarbetare. Men det har hänt förr att valrörelsen ändrat riktning i det sista. Särskilt Moderaterna brukar övervärderas i opinionsmätningarna.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Låtom oss alla bedja och hoppas att du har rätt!! Tack för ditt besök och jag hoppas få se dig igen! Att media är köpta och politiskt färgade är åtminstone enligt min uppfattning helt klart. Där är du och jag rörande överens…Hemikram!

  7. Mavera skriver:

    Tack för ett fint inlägg!Vilken fantastisk kille Nick är, vilken inspiratör!När man lyssnat på honom bara några sekunder, så glömmer man bort helt hur han ser ut.Det är inte viktigt, hur man ser ut. Det viktiga är ett stort hjärta, empati, omtanke, kärlek.Jag grät när jag såg videon, jag blev berörd och kände kärlek stråla mot mig genom dataskärmen.Tänk, vilken livsglädje han har och delar med sig till andra. Detta gav mig hopp och styrka för att kämpa vidare (man har i alla fall armar och ben kvar, peppar, peppar).Många kramar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du och jag reagerade likadant och jag tänkte att ”Denna människa skulle rensats ut om SD och övermänniskoidealen fick råda”Vilket fick mig att skriva detta inlägg…Han bevisar bättre, än någon människa jag sett hört eller känt att det mänskliga värdet sitter INOM varje människa och ska inte definieras av individer och partier som är mer stympade i sin själ än vad Nick är i sin kropp!!Massor av Hemikramar!! ♥

  8. A-Linda skriver:

    Vilken otroligt inspirerande person!!! Precis som David Lega.Vår käre vän Göran Hägglund hade ju med sig sin vän och partikollega David Lega på tv4s Nyhetsmorgon i söndags. (antagligen har jag gått på lite av Görans beräknande (?) charm, så jag måste faktiskt krypa till korset här och erkänna att jag typ gillar Göran på nåt sätt)Där berättade David att det var en simmare med amputerade ben och armar, Peter Hull, som fick honom att börja simma: ”Om jag kan, så borde du kunna” sa Peter Hull. Några veckor senare gjorde David sitt första träningspass hos Mölndals ASS för att lära sig att simma.”http://davidlega.wordpress.com/about-david-lega/ Kanske rent av David Lega skulle förstå allvaret i avnavlingsfrågan? Han verkar ju var en Visdomens Man. . Undrar just om det skulle gå att bearbeta honom??? Men det är kanske ändå säkrast att i så fall göra sig beredd på besvikelse igen? Vi har ju nyligen varit med om att glorian föll pladask från en KI- professor som vi båda trodde skulle begripa det här och dessutom vara helt fri från prestigetänkande m.m. , alltså bara tänka på patienternas bästa. Kram! ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, tyvärr blev bilden av den gode statistikern någon blessyrad. Men ska vi verkligen ge upp gällande honom? Trägen vinner säger man…Hur får man kontakt med David Lega? Jag gillar INTE Göran Hägglund bara för att han hade med sig David Lega. Han är skenhelig opportunist. Punkt.LÅT DIG INTE LURAS!!!Jag har skickat mail med frågor till ALLA partiledare i Alliansen och Mona Sahlin nu..Hemikramar till Urmodern ♥

  9. Maria de Suède skriver:

    Den där killen är en härlig kille, fler av honom och världen skulle bli en bättre plats! 🙂 Fast enligt Alliansen sà har han väl inget värde i samhället… Hemma, màr bra! Fast utan internet idag… Örnkramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ok, jag undrade just varför du inte skrivit något inlägg och blev orolig att du skulle smittats av vår förkylning =0( Hoppas att ditt internet reder upp sig!!Nick är nog en av de mest beundransvärda människor jag sett och jag skulle gärna träffa honom i verkligheten…Hemikramar!!

  10. A-Linda skriver:

    Kanonbra att du har skickat mail till ALLApartiledare i Alliansen och Mona Sahlin. Hoppas verkligen att någon svarar. jag skickade till ALLA för 3 år sedan, och den enda var Regeringens Lustigkurre. Nej då, du behöver inte vara orolig att jag låtit mig luras av hans skenheliga charm. Men en stund där när han berättade om hur blyg han var och hur rädd han är för kor, gick jag nästan på att han var mänskligt trots allt. (HA …i skrivande stund får jag syn på Hägglunds nylle på tv4-nyheterna!) Länken jag lämnade i förra kommentaren är till David Legas blogg HANDSFREE. Där kan man ju nå honom. Kramar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tyvärr var han den som framstod som mänskligast hitintills i utfrågningarna, vilket verkligen gör det ännu mer förbryllande att han i realiteten står för så omänsklig politik…Men så är det… Fredrik Reinfeldt lurar folk att tro på att han är arbetarnas företrädare också…Hemikramar ♥

  11. A-Linda skriver:

    NU är det utfrågning av Hägglund i svt 1 !!

  12. sussi skriver:

    man bara älskar denna glädje den här killen sprider omkring sej.jag är livrädd att moderaterna ska vinna för det kommer med stor sannolikhet gå åt h—e med många människor som av någon anledning är sjuka.Den stora skräck jag känner att inte kunna handla medecin äta mej mätt och inte kunna ge mina barn ett bra start i livet.att man inte ska kunna känna livsglädje för att man är fattig och inte har pengar till en sån sak som nya kläder till barnen mm.Nä många med mej är oroliga det vet jag.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Som jag sade till mina svärföräldrar ikväll: Ni är den sista generationen som kommer att ha det bra…Alla andra efterkommande generationer kommer att få det sämre…Palme och Anna roterar nog i sina gravar!!Hemikramar!!

  13. Vally skriver:

    Vitsen var ju att Jesus helade människor.

  14. A-Linda skriver:

    Oj då, chatten!! Ska strax dit och kolla!Men först vill jag ta tillfället i akt här och berättar om vad ”Älska din nästa såsom dig själv ” egentligen skall vara. Själv har jag aldrig begripit vad som menas med de här orden, eftersom det är så få människor här i världen som faktiskt älskar sig själva. Det är därför de behandlar både sig själva och andra på olika destruktiva sätt. Inte förrän jag hörde den finske prästen Lennart Koskinen förklarade i Annika Doppings program Doppings Droppar, förstod jag äntligen. Koskinen sa att det är en felöversättning och att det istället ska vara så här: ”Älska dig själv så ATT du kan älska din nästa” Makes sense !!! ♥ ♥ ♥ Visst är det bra !? 🙂 Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag håller på att bearbeta den och skall straxt publicera den med kommentarer…Jag håller med Koskinen. Jag vet att Bibeln felöversatts många gånger förut.Det klassiska är ”kamelen och nålsögat” ordet på arameiska som översatts till kamel betyder egentligen ”tross” alltså verkligt tjockt rep…Försök att få det genom nålsögat? Citatet handlade visst om rikas möjligheter att komma till himlen om jag inte missminner mig… *ler*Hemikram!!

  15. Vally skriver:

    Han sa mycket vår frälsare.”Kivens icke på vägen”.”Allt vad i viljen att människorna skall göra er osv”.Att ”gå ur kyrkan” ( så säger man ju) är helt betydelselöst.Varken Hägglund eller Gud bryr sig.Ha en härlig dag.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Visst gjorde han det!!Nej Hägglund verkar vara en särskilt kall typ, typ =0)Har en bra dag du med!!Hemikram!

  16. Carina skriver:

    Här kommer kort vad jag inte klarade av att skriva igår:Jag kan inte beskriva chocken och hjälplösheten det ärnär andra ska bestämma var min ribba ska ligga. Att känns sig nedtryckt av sin handläggare, och få samma fråga om och om igen. Att plötsligt en dag inte få pengar, utan ett ord. Och att behöva vänta i över ett år, innan förvaltningsrätten äntligen ger rätt, och ytterligare en dryg månad innan pengar på nytt kommer, en kort tid. Att inse att försäkringen som jag trodde att jag hade inte är giltig. Det drabbar, det gör ont, hela min familj drabbas hårt. Jag upplever att jag blir gruppbestraffad för att några har fuskat.Jag önskar ingen detsamma. Ingen! Var varsam, så du inte blir påkörd!Allt gott till dej!Carina

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, det värsta är ju att man inte råder över hur någon annan kör…Jag förstår att du mått dåligt av detta och tyvärr är det ju också så att försäkringsbolagen kränger sig ur det mesta. De är inte gjorda för att ge oss trygghet, utan att profitera på våra olyckor…Folk inser inte att Försäkringskassans avslag leder till avslag från försäkringsbolagen också, vilket gör dem meningslösa…Att helt plötsligt inte få pengar är en mardröm och jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva det igen… Jag har ett flertal gånger i mitt liv hamnat i den situationen och de skapar alltid ångest…Allt gott till dig med och jag hoppas att det ska ordna sig på något sätt!!Hemikramar ♥

Kommentera

