Hemimammas tankar – Att förlora en älskad vän… Minns ni Tsunamin? och likgiltigheten?

angel_loves.png

Inlägget rebloggar Hemimammas tankar – likgiltighet, den sjunde dödssynden…
GOD AFTON!!! Idag är jag spak… om en stund ska jag in i duschen med hibiscrub, typ. I morgon bitti…  Läs mer Skrivet av HEMIMAMMA 42 år på bloggen HEMIMAMMA

GOD AFTON!! Nu är det ett år sedan jag upplevde mitt utomkvedshavandeskap. Det var på håret, den gången att jag överlevde.

Då fick jag verkligen uppleva operationsskräck. (att jag förlorade ett barn, vill jag inte ens tänka på) Det kommer att följa mig livet ut… Att förlora 1,5 liter blod är INTE att rekommendera. (men vi ska stjäla motsvarande 2 L från våra spädbarn i sk tidig avnavling?)

Det får mig att tänka på min senaste operation och hur det var… DÅ var det bara åderbrock och operationen gick bra, men jag minns ännu med respekt den skräcken, som alltid kommer att följa mig in i operationssalen, vilken orsak det än må vara… Jag rebloggar det inlägget jag skrev då…

Idag är jag spak… Om en stund ska jag in i duschen med hibiscrub, typ. I morgon bitti samma sak. Inte äta, inte dricka innan operation…

Inga problem. Jag kan leva på luft. När min dotter dog åt jag inte på tre månader, så jag vet att jag klarar den biten.

Men descutan luktar så äckligt att jag nästan kräks. Nu förstår jag varför en del inte tål sjukhuslukten. Jag förknippar doften undermedvetet med mina trauman. Precis som andra gör föreställer jag mig…

Det är ångest blandat med descutan. Bergman måste ha älskat sjukhusmiljö… (han hatade sjukhusmiljö)

”Ångest, vi måste ha mer ångest” Jag kan se demonregissören framför mig.

antonius_block_och_doden.jpg

En mindre välregisserad tillställning var också en ocean av ångest. Tsunamin. Jag såg en dokumentär i natt medan jag försökte sansa mina tankar kring morgondagen.

”Timmarna efter Tsunamin” TV4 Fakta. Jag blev arg. VÄLDIGT arg. (FOTNOT Den finns inte kvar att titta på)

Den skildrar hur och varför räddningsarbetet vansköttes och hur Persson/Freivalds visade att politiker behöver inte lyssna på någon. Likgiltighet. Vilka oerhörda konsekvenser det fick för vanligt folk.

Jag såg det med egna ögon.

Halv sex på morgonen på nyårsdagen, stod jag på Arlanda och inväntade min bästa vän på den tiden. Hon kom rullandes i korridoren. Hennes make och två barn kom efter henne. Hon såg mig inte, hon var blind.

Benen hade köttsår som kunde anas under det smutsiga bandaget. Maken med armen i mitella. Men otroligt nog var barnen helt oskadade.

Jag tänker inte återge hela hennes historia, för ni har fantasi nog att greppa vad hon upplevt. ”Att befinna sig i en tvättmaskin” Men hon talade mycket om lukten. Lukten av de döda och lukten av likgiltighet.

Tyvärr, blev hon så skör av att nästan förlora hela sin familj, att hon bröt med omvärlden, liksom med mig.

tsunami.jpg

Så tsunamin tog ifrån mig min bästa vän, fast på ett annorlunda sätt än jag fasade för den där annandagen 2004.

Jag hade en föraning, när jag vaknade den morgonen, att något var fel, men misstog mina inre signaler, som att min pojkvän var i fara. Med panik sökte jag överallt efter honom innan jag fann honom hos sina föräldrar.

Han var helt alright, men bakis.

På jobbet några timmar senare, hörde jag första radioutsändningen och insåg att min vän var i Khao Lak. DÖD??

Desperat sökande i flera dagar för att få kontakt. Sönderbitna naglar i taxin till Arlanda, när alla andra varit ute på Nyårsfirande. En bubbla i världen, där jag fasade för vad jag skulle få se…

Hon såg mig inte, men sade mitt namn rakt ut i luften. Hur hon visste att jag var där, är mig lika underligt som svenska myndigheters likgiltighet, den sjunde dödssynden för övrigt.

Halva klyftan sprack den där dagen. Forskare hävdar att resten nu står under fördubblat tryck.

En dag nära dig, sprängs den igen. Men svenska folket glömde det fort. De badar vid Phuket igen.

Utom de som minns lukten. De badar inte…

freedom_beach_thailand_002.jpg

Nu ser jag samma likgiltighet breda ut sig i samhället igen. Folk badar i Phuket. De som har råd.

De som inte är sjuka och arbetslösa.

Regeringen Persson stod handfallen och likgiltig, av chock, inför det som hände, skulle jag gissa.

Regeringen Reinfeldt står likgiltig inför de sjuka och skadade, för att de inte bryr sig…

LIKGILTIGHET ÄR EN AV DÖDSSYNDERNA

blood-drop_47152500.jpg

Ställ samma fråga som jag.

HJÄLP MIG OCH A-LINDA ATT SPRIDA INFORMATIONEN OM SEN AVNAVLING.

SLUTA RÅNA SPÄDBARNEN PÅ DERAS BLOD – DE BEHÖVER DET SJÄLVA!!

ARTIKEL I SvD SOM KAN KOMMENTERAS, SKRIVEN BLA AV , GÖRAN HÄGGLUND om PATIENTSÄKERHET?? Vilken sådan avser han? Inte barnens i alla fall!?

GOD AFTON!!

34 thoughts on “Hemimammas tankar – Att förlora en älskad vän… Minns ni Tsunamin? och likgiltigheten?

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Kommer ni ihåg detta fortfarande?Åker ni till Thailand och tänker ni då på att bara hälften av klyftan sprack?Att nästa Tsunami kan komma vilken dag som helst?Frågan är hur regeringen Reinfeldt agerar då?

  2. Tummelunsen skriver:

    Knuffar och buffar! ;-)Regeringen Reinfelldt reagerar inte alls…Så oerhört hemskt. Visst minns jag, men har ingen personligen själv som drabbades.Folk glömmer så fort, slätar över och förminskar. Jag åker inte till Thailand, och kommer nog aldrig att göra det heller.En annan sak…nu när jag läste ditt inlägg dök minnena åter upp igen. Mitt eget utomkvedshavandeskap. Först glädjen över att vara gravid, sen känslan och upptäckten att ”något var galet”, blödningarna, smärtan, en akutoperationen – och efteråt en oändlig sorg…Detta hände för många år sedan, men även det minnet lever kvar…länge, längeVarma RozieKramar till dig

    • HEMIMAMMA skriver:

      Då har du och jag en sak gemensamt med andra ord. Det var nog ett av mitt ”eget” livs värsta ögonblick. Och det faktum att läkarna fick så bråttom att operera mig, att min make inte hann komma till sjukhuset för att vara hos mig skrämde mig rejält.Sedan när de förklarade efteråt vad som hänt och att de fått ta bort min högra äggledare och därmed halverat mina chanser att bli gravid? skräck och sorg blandat…Det blev en jätteknäck, som jag egentligen ännu inte hämtat mig från…Enda ”trösten” var på ett sätt, att jag inte var medveten om att jag var gravid, och därmed inte sörjt barnet i ”förtid”. Jag trodde jag drabbades av blindtarmen. Graviditeten var inte heller planerad och tur i oturen blev också att till följd av detta så fick jag min sjukdom diagnostiserad. Men den gör att jag aldrig mer vågar bli gravid.Så på sätt och vis man kan säga att jag förlorade mitt tredje barn.Men jag försöker att inte tänka på det. Har nog svårt att acceptera att mina barnafödande år är till ända och slutade med en krasch…Varmaste hemikramarna ♥

  3. Tummelunsen skriver:

    Jädrar, blev ett L för mycket i Reinfeldts namn! Vilka spretfingrar man har ibland… 😉

    • HEMIMAMMA skriver:

      Spretfingrar har jag också *ler* Du är förlåten *skrattar* (fast om man glömmer alla L så blir hans namn ännu roligare)=0)

  4. Carina skriver:

    Hade en arbetskompis som säckade ihop på jobbet – utomkvedshavandeskap. Och hon som var så lycklig för att hon var gravid… Det var säkert du med. Vilken förlust. Och ditt eget trauma mitt i det hela. Låter som mer än en människa kan klara. Har inte direkt sjukhusskräck, men vill helst inte vara där, för jag får obehagskänslor. Blev sövd 1985, när man skulle operera ut mina halsmandlar, det var traumatiskt. Fick panik just i sövningsögonblicket. Kan fortfarande inte tänka på det utan att rysa. Jag hade tur, min vän i Thailand med flickvän och hennes föräldrar klarade sig bra. Jag är så tacksam för det! Det var hemskt innan man visste. Jag kunde inte fatta politikernas likgiltighet!Vad tråkigt att du förlorade din väninna på det sättet. Jag beklagar verkligen. Eftersom jag isolerade mig efter trafikolyckan, kan jag förstå hennes avståndstagande litegrand. Kanske hon är mottaglig för ny vänskap?Glad för att du kikade in och kommenterade hos mig! BS:Det är bara så underbart gott!Glad att du hunnit plocka du med! (kantareller)/ Det trodde jag med. Har varit där och tittat på dem, de är jättefina!Det är de i dammen också. 🙂 (näckrosor)/Ja, jag kan bara hålla med! Älskade det som barn, och älskade att slabba och leka i vatten.Hoppas du får nytta av receptet! (såpbubblor)/ Min stackars maken fick egentligen aldrig se mina konster.. (magdans)Glad att du tittade in!Kramar och allt gott till dej min vän!

  5. frekar06 skriver:

    Hej Hemimamma. Naturligtvis ska du ligga i min blogroll. Mitt misstag. Ber om ursäkt för misstaget. Det kommer rättas till omgående. //Frekar06

  6. Pellefantia skriver:

    knuffa på du…. tror du folk är vakna så tidigt???Har i alla fall läst….alla känner väl någon som känner någon… Även Estonia katastrofen var en stor tragedi för många. Fördelen med att vara fattig är att man inte behöver oroa sig för annat än hur man skall få pengar till räkningar, eller mat på bordet, för till Thailand kommer de aldrig…kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Så sanna dina ironiska ord är… Estoniakatastrofen lever också i mitt minne. Kent Härstedts och ”saras” historia rörde många människor…Frågan om Kent som nu alltså är aktiv inom politiken, har gjort något för att förändra saker?Hemikramar ♥

  7. frekar06 skriver:

    Hej igen. Jag har nu tittat närmare på detta. Du fanns i min lista över bloggare jag skulle lägga till min blogroll. Men av någon anledning kom du inte med i den som sedan publicerades. Jag håller redan på med en uppdatering av blogrollen. Där kommer dina bloggar att finnas med.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det är lugnt Fredrik. Jag kände mig lite förmäten, som utgick från att du ville ha mig..Alla kärlekshistorier är inte menade kanske? =0)

  8. frekar06 skriver:

    Hej igen. Jag har nu uppdaterat min Blogroll. Så nu finns både denna blogg och din matblogg med i min blogroll. /Frekar06

    • HEMIMAMMA skriver:

      Åh, jag tackar jag!! Vill du ha både mig och min mat? *skrattar* (Typiskt karlar…)Modern till nygifta dottern:- Du vet väl att vägen till mannens hjärta går via magen så nu måste du laga god mat…- Mamma, jag vet en genväg…Hemikramar Fredrik och säg till om det är något särskilt recept du vill ha?? ♥

  9. Ullis skriver:

    En MYCKET trött Ullis lämnar ett avtryck..♥♥………*kramar dig,och stryker ditt hår*

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag hoppas att du ska få välförtjänt vila!! Tack för ditt avtryck, då vet jag att du fortfarande ”lurar i vassen” *skrattar*HemiKramar dig tacksamt tillbaka ♥

  10. frekar06 skriver:

    Ja det kan ju knappast bli värre hanterat än vad den förra regeringen gjorde 2004.

  11. Mavera skriver:

    Ja, likgiltighet (eller lättja) är en av de 7 dödssynderna. Fast Reinfeldts politik skulle jag nog inte kalla för likgiltig utan tvärtom, det är en målmedveten och metodisk agerande mot de svaga. Det är inte så att Alliansen inte bryr sig. De har det som MÅL att rensa bort allt ”skräp” i form av sjuka, gamla, arbetslösa. I dagens Sverige är det fult att vara gammal, sjuk och arbetslös. De människor ryms inte i herr Reinfeldts ”perfekta värld”. Jag har läst hans bok ”Det sovande folket”. Och efter att har läst den så förstår jag vad Alliansens omänskliga politik grundar sig i. Vilket är skrämmande likt Hitlers idéer. Däremot , som du skriver, likgiltighet bryr sig ut i samhället. Jag skulle vilja visa här en kommentar som jag har fått på min blogg från en Allians-sympatisör:”Jonas Fransson : Grejen är ju den att varför ska man lita på att andra ska ordna och fixa varje människas problem? Varför inte istället ta lite eget ansvar och göra det bättre för sig själv på egen hand? Självklart ska man inte behöva jobba om man inte kan. Så är ju inte fallet idag och har aldrig varit. Däremot kommer det alltid att bli några som ramlar igenom skyddsnäten. Det spelar ingen roll vilken politik, eller försäkring som finns. Det är inte genomförbart, ens teoretiskt. Idag jobbar så många fler som annars gått hemma och mått dåligt. Har flera personliga vänner som blivit bättre tack vare att de fick ”en spark i arslet” och tvingades ut i arbetslivet. Förr var de uppgivna och hade gett upp, nu har de framtidstro och känner sig nyttiga. Jag tycker att det är mer rätt och därför, bl.a, kommer jag att rösta blått.”Den här kommentaren är lysande exempel för Reinfeldts politik – strunt i andra och bry dig om bara dig själv. Själv kommer jag definitivt att rösta rött.Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vi går arm i arm till vallokalen du och jag… Jag ville inte komma med så starka påståenden som du gör, men nog tror jag att du har analyserat saken rätt…Likgiltigheten är ondsint nog i min värld.Om de agerar som du antyder är det mycket upprörande!Hemikramar till en medkämpe och hemihero!! ♥

    • HEMIMAMMA skriver:

      Handlar det om detta??”Rashygien eller eugenik (grekiska eugenes, av god ras eller börd) är läran om att förbättra människans ärftliga egenskaper genom selektiv avel. Rörelsen uppstod i socialdarwinismens kölvatten, även om Charles Darwin själv tog avstånd från vad han menade var en felaktig tolkning av hans evolutionsteori. Eugeniken var inflytelserik i västvärlden, inklusive Sverige, särskilt under den första halvan av 1900-talet.Positiv eugenik innebär att främja fortplantningen av individer med påstått önskvärda ärftliga egenskaper, medan negativ eugenik syftar till att välja bort anlag som anses dåliga. Orden positiv och negativ syftar alltså på den använda metoden och inte på det önskade resultatet.Den eugeniska rörelsen kan sägas ha bidragit till ett intellektuellt klimat som skapade förutsättningar för övergrepp som tvångssterilisering. Eugeniken var dock aldrig en enhetlig rörelse, utan har omfattat såväl renodlade rasister som individer som förspråkat måttfulla åtgärder, som information om nackdelar med kusinäktenskap eller legalisering av preventivmedel. En modern företeelse som fosterdiagnostik, som inte sällan följs av abort vid allvarligare ärftliga sjukdomar, kan uppfattas som eugenik även om termen numera sällan används”.Källa http://sv.wikipedia.org/wiki/RashygienFann en utmärkt PDF om detta och frågan om det existerar i Sverige fortfarande…http://sh.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:16724 (FULLtext)Ja, nog kan man fundera…

  12. Millas dotter skriver:

    Hej Hemi!Vill att du ska veta att dina ord om min mor har värmt mitt hjärta..Även dina ord till mig..Vardagen börjar sakta återfå en liten liten stabilitet,men sorgen går i stora vågor..Ibland kan jag nästan le..Men det är svårt..Så svårt..Min far är idag en nedbruten man..Hans ögon är fulla av sorg..Han säger att han inte vet om han kommer orka..För att i nästa ögonblick krama mig och min bror och säga:Jag finns här för er…”En dag i taget”,det var en sån där sak som mor också brukade säga..Och det är precis det jag försöker göra..En dag i taget..Jag kanske kontaktar dig en vacker dag,om jag känner att jag klarar det…Tills dess vill jag tacka dig för den nätvänskap du hade med min mor..// Kramar ifrån Millas dotter…

    • HEMIMAMMA skriver:

      Millas vackra dotter: Dina ord värmer mig lika mycket och Milla kommer alltid ha en alldeles särskild plats i mitt hjärta. ♥Vågorna kommer att lugna sig med tiden och lämna bara en bränning emot stranden, men varje ny storm kommer att röra om i de bedrägligt lugna vattnen…Så ter sig sorg, men det är svårt att befinna sig i den och det är svårt att skåda ett slut i den mörka tunneln, man befinner sig i.Men ljuset kommer åter. Din pappa kommer att finna mer och mer styrka i att finnas för dig och din bror. Det är den viktigaste känslan människan drivs av:Att känna sig behövd, och om du kan, så råder jag dig att förstärka den känslan i din far, för hans skull. Men kanske även för din skull?En dag i taget…Först var det sekund för sekundSedan blev det minut för minuttimme för timmedag för dag med natt som läggs till dag…Så småningom så kommer tiden att räknas i längre och längre perioder, för i sorg så är tiden relativ…Jag tänker på er och jag finns här när du blir stark nog, för den gåva jag sparat finns kvar…Tack själv för att du lämnar en rad då och då. Det ger lisa åt oron för hur det går för er.Hemisupervarmakramar åt både dig och din familj! ♥

  13. frekar06 skriver:

    Ja jag lovar att det inte kan bli sämre. Vad skulle kunna bli sämre? Okej det finns en del. Men vi vet fortfarande inte vad vissa gjorde vid Tsunamin då tsunamibanden inte släppts. Det borde dom göra.

  14. Ullis skriver:

    Hmf..Jag är den ende som inte fått en svarskommentar*surar lite för mig själv i ett hörn*..*fniss*Nu har jag läst alla inlägg jag missat;-). Har ju flyttat sonen i ett par dagar(därav min trötthet).Beundrar din kampglöd och ditt engagemang♥..Tumme för det och en stor kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tyvärr så hinner jag inte alltid kommentera alla samtidigt, eftersom jag mitt i kan bli tvungen att gå ifrån för att hjälpa barnen med något, exempelvis. Jag brukar logga ut men denna gången lämnade jag bara datorn eftersom min minsta dotter gjorde illa sig. Det var absolut INTE min mening att diskriminera dig, Ullis… det föll sig bara så illa att din kommentar var kvar…Du vet säkert själv hur det är när man har barn, det blir inte alltid som man tänkt sig!Jag har saknat dig och brukar uppskatta dina uppmuntrande kommentarer.Berätta mer om din flytt av sonen, jag hänger inte riktigt med där…Har ni flyttat eller handlar det om ”vårdnadsflytt”Nej, det är inget roligt att vara trött usch!!Tack för dina fina ord och jag hoppas att du förlåter mig!Hemikramar ♥

  15. frekar06 skriver:

    Ja jag tycker också att Estonia materialet ska släppas. Jag tror mig ha fog för att påstå att det är den enskilt största skandalen i svensk politisk historia.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag kan hålla med dig i den saken. Jag minns inte längre vad Jutta Rabe hittade men jag vill minnas att jag höjde på båda ögonbrynen…Du kanske vet och kan skriva om det?

  16. HEMIMAMMA skriver:

    *Minns med fasa* 😦

Kommentera

