Hemimammas kamp – En resa ner genom minnenas allé i söket efter "min" Mona? Sörjer hon fortfarande?

angel_loves.pngGOD AFTON!! I afton är jag ute och strosar i historiens kvarter. Jag letar efter MONA. Den Mona som mediadrev, affärer och skitsnack, höljt i dimmor… Jag letar efter information om hennes pojke som dog. Han dog tydligen av en hjärtsjukdom. Där kan jag bättre än de flesta leva mig in i hur det är att vara Mona, eftersom jag också förlorat ett litet barn…

Sahlinaffären handlade om privata utgifter för 53 174 kronor som hon betalat med regeringens kreditkort. Skulderna hade visserligen reglerats – men ofta efter påminnelse. I november 1995 avgick hon. ”Detta var inte värsta krisen i mitt liv. Det var mycket värre när jag förlorade mitt barn”, sa hon då.

14ecd189ab5bcef4.jpgEn vän på bloggen gav mig en länk till en artikel,om Mona och hennes pojke, men hur jag än söker så finner jag inte programmet jag vill se. Jag får nöja mig med att återberätta delar av intervjun. Hennes son var bara ett år när han dog.

Mona Sahlin berättar om sorgen i premiärprogrammet av ”Videokväll” med Luuk.

”Det är lustigt att det finns kvar så starkt 20 år senare, för han lärde sig väl aldrig prata?” frågar programledaren.

”Han kunde säga mamma”, svarar Mona Sahlin.

”Det är över 20 år sedan?” Mona Sahlin svarar att sorgen funnits med henne, varje dag under alla år.

”I början var det en förlamande sorg, en bitterhet och egoism. ”varför dog min son?”, säger hon

”Är det inte helt sjukt att hon blev mördad?” frågar Luuk och jämför med mordet på Anna Lindh En stund senare vill han veta om de båda sorgerna går att jämföra? ”För på ett sätt kände du ju Anna mycket bättre?”

”Ja, men som sagt: Anna kände jag, men Johan var ju jag”. Det är så det känns”

”Det är så det känns? Det är så det är. Att föda ett barn, det är en del av en själv” svarar Mona

Men medan jag söker, finner jag andra pusselbitar som tillsammans återskapar den Mona som jag tyckte mycket om en gång, och som jag hoppas ska kliva fram ur krutröken och leda vårt land fram mot de mål hon drömde om som ung… För när man ser detta första klipp från 6 september 1979, så ser man att kompassen funkade då…Intressant är också att de unga människor som också kommer till tals känner som dagens ungdomar borde göra. Frågorna är densamma då som nu… Följ med på en resa genom 40 år i dessa 9 klipp…eller hoppa direkt ner till mina slutsatser…


http://svt.se/embededflash/2115180/play.swf

I detta klipp sitter hon och samtalar med Stina Lundberg Dabrowski om att vara mamma och att pussla ihop alla sina roller, något som majoriteten kvinnor i Sverige borde kunna leva in sig i…

http://svt.se/embededflash/1371383/play.swf

Här samtalar hon med Margot Wallström i ”Gomorron Sverige”  om deras vänskap och deras relation i politikens hetluft. Om ”Tjejsnack” och deras inbördes hjälpsamhet…

http://svt.se/embededflash/2070596/play.swf

Här nedan talar hon om Palme på Palmedagarna…”Jag gick inte med i socialdemokraterna, jag gick med i Olof Palme. Han satte ord på den ilska jag kände över Vietnamkriget och han förde världen in i Sverige.” så sade hon en gång, och det beskriver bra hur även JAG kände. Och känner. Fast idag är det kriget i Afghanistan.

Längre in i klippet Ingvar ”skon” Karlsson

http://svt.se/embededflash/1732267/play.swf  NUMERA DÖD LÄNK

Så vad var det som gick fel och varför förändrades bilden av Mona?? Kan detta klipp ha lite med saken att göra? Göran Persson uttalar sig fruktansvärt illa och arrogant om Mona, och gav legitimitet åt att snacka skit om henne… Jag blir bara arg när jag hör honom…

Vet du vad som är den nya innebörden av ordet åsiktsutbyte? Det är att man går in till Göran Persson med en åsikt och går därifrån med hans.”Det är tio år sedan han sa det, man får hoppas att jag har lärt mig tänka på de tio åren. Det är lite fascinerande att det var Göran som tog in mig i regeringen trots att jag inte kunde tänka. Så sade Mona om Persson 2007 och hon gav honom svar på tal i alla fall…

http://svt.se/embededflash/1523806/play.swf

Här ett nyhetsklipp där förtalskampajen mot Mona rapporteras…

http://svt.se/embededflash/2062539/play.swf

Sedan tar vi Retorikexperten Elaine Bergqvists ”analys” av Mona och hennes popularitetsnedgång…Men det har vi ju läst mycket om på sista tiden, att vi ska ta vad retorikexperterna säger med en nypa salt.

http://svt.se/embededflash/2060862/play.swf

I detta klipp tas Rutdebatten upp… Splittringen mellan partierna är problem som Mona fått brottas med länge, men ”viljan finns” som hon sade på Palmedagarna…

http://svt.se/embededflash/1910413/play.swf  DÖD LÄNK NUMERA

Jag vill avsluta mitt inlägg med detta klipp med Stina Lundberg Dabrowski, som belyser Butlerdebatten...

Det är ganska skojigt faktiskt…

http://svt.se/embededflash/1371382/play.swf

Nu har vi rest genom 40 år med Mona Sahlin, Hennes väg genom Rosenbads irrgångar till toppen.

Undrar om hon sörjer sin son fortfarande? Om jag utgår från mig själv är svaret självklart. Undrar om den händelsen påverkat henne som politiker?? Hon borde i alla fall ha en starkt utvecklad medkänsla… Det känns som en bättre infallsvinkel att styra Sverige från, än vad Alliansens egoistiska företrädare uppvisat hittintills…

Jag vill hellre se en människa styra Sverige, än kalla, beräknande ”maskiner”

Mona Sahlin är en människa. Med en människas känslor, misstag och erfarenheter.

Men jag tror att hon lärt sig av sina.

Undrar om hon skulle finna sig själv igen och sin gamla glöd och kampanda, om hon såg dessa klipp och blev påmind om vad hon faktiskt kan??

Undrar om hon kan förstå varför jag kämpar så hårt, för att stoppa barnens onödiga lidande och undrar om hon själv skulle stödja min kamp om bara någon gjorde henne medveten om den?? Jag tror det…

blood-drop_47152500.jpgStäll samma fråga som jag.

HJÄLP MIG OCH A-LINDA ATT SPRIDA INFORMATIONEN OM SEN AVNAVLING.

SLUTA RÅNA SPÄDBARNEN PÅ DERAS BLOD – DE BEHÖVER DET SJÄLVA!!

GOD AFTON!!

24 thoughts on “Hemimammas kamp – En resa ner genom minnenas allé i söket efter "min" Mona? Sörjer hon fortfarande?

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Jag ser Mona som en mor som mist ett barn… Hur ser du henne?

  2. Pluppa skriver:

    På många olika sätt.Men just nu orkar jag inte kolla igenom allt här på din blogg…..sorry!Kram/Pluppis

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag för står det, men jag har gjort jobbet i alla fall…Det fanns mycket att belysa *fniss*Hemikramar ♥ x 11

  3. Silverstare skriver:

    Intressant att se klippen med unga Mona och den hon är idag. Är det dålig självkänsla och mediamotvind?Fint skrivet i alla fall!!!Jättekram från Silverstare

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag funderar också vad som hände och framförallt hur hon framställs i media..Tack för komplimangen!Hemikramar ll Presedente! ♥

  4. Pinglan skriver:

    Elakt sagt av Göran Persson om Mona. Jag morrar!Hoppas du får en fin dag idag!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tyckte också att det var buffligt. Jag tappade respekten fö honom, för många år sedan…Hoppas att din dag blir detsamma ♥

  5. Vally skriver:

    Det är det jag ser hela, hela tiden.Läs hennes första (?) bok. Med mina ord. Henns beskrivning av sonens bortgång är mycket gripande.Hon har haft många besvikelser i barnafödandet.. Obegripligt att hon klarat allt.Oartigt nog har jag inte rullat igenom ovanstående inlägg i sin helhet.Återkommer.På vilket sätt var din mamma en hobbykonstnär?Det småstormar runt husknuten, här i Landvetter, men solen smeker och temperaturen är ytters angenäm.Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag skulle gärna läsa hennes bok om jag kunde få tag på den. Eftersom jag vet hur jag kämpat med mina sorger, så kan jag förstå hur hon troligen måste resonera och fungera. I den saken har jag gått i hennes skor så att säga. Inlägget belyser hennes väg och jag hoppas att fler ska orka ge henne den tid hon förtjänar, i alla fall bland oss som röstar rödgrönt.Man kan hitta nya bottnar om man läser fler gånger, så välkommen tillbaka *ler*Min mamma hade ett arbete, men på fritiden höll hon på med alla möjliga konstnärliga saker.Hon arbetade med lera och målade porslin tex. På slutet började hon måla i olja.Här har det åskat precis med ett kraftigt slagregn… Hemikramar!! ♥

  6. Pellefantia skriver:

    det är klart att förlusten av hennes son gjort henne till en mer ödmjuk människa, och alltid kommer hennes son finnas närvarande det vet ju du också….. har inte heller kolla t alla länkar…. kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag förstod att du inte skulle orka det men jag ville göra ett heltäckande porträtt över hennes resa från sin ungdoms idealism till den något mer pragmatiska kvinna jag uppfattar henne som idag..Men många bitar små…Nu är frågan hur vi återupprättar henne i media och hennes rykte.Hemikram ♥

  7. Maria de Suède skriver:

    Du och Mona har ju något gemensamt, ni är båda starka kvinnor som har gått vidare i livet även om minnena av era barn aldrig kommer att tyna bort! Bra skrivet! Jag har haft lite samtal med allianspartierna iaf… Skrev om detta på min blogg parisiska, fast jag har också pratat med fackligt aktiva i Sverige… Sen skrev jag en artikel om försämringarna på arbetslagarna på min blogg Journalisme aux amateurs, jag har fått fler medlemmar som läser den regelbundet… Kram och jag hör av mig imorgon om helgen… Har träffat ”en trevlig tjej”…Örnkramara

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag hoppas att ni hade trevligt alltså… *ler*Jag ÖNSKAR SÅ, att jag läst franskan bättre, så jag kunde läsa dina artiklar!!Tack för komplimangerna och det ska bli så roligt att ses!!Och ja, jag och Mona har mycket gemensamt så jag har ganska lätt att kliva i hennes skor och föreställa mig hur hon måste må…Det ökar min respekt för henne som person.Synd bara att hon kompromissar för mycket med högern för att kunna återvinna mig till Socialdemokraterna. Som du vet så röstar jag på vänsterpartiet numeraHemikramar ♥

  8. Mavera skriver:

    Tack för ett mycket intressant och informativt inlägg. Jag har alltid gillat Mona, kanske just för att hon är mänsklig och förankrad i verkligheten. Jag tror många kvinnor kan identifiera sig med henne , som mor, som karriärkvinna, som bara en kvinna helt enkelt. Det är mänskligt att fela (dessutom var hennes ”brott” inte så hemska som flera andras i den nuvarande regeringen). Och jag tror, som du skriver, att hon har lärt sig av sina misstag. Det är tråkigt att hon blev ofta uthängd av media och folk får inte en rättvis bild av henne. Jag håller med dig och vill också ha en MÄNNISKA som statsminister, inte någon förstoppad robot.GO MONA!Många kramar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Mavera! Jag har lärt mig mycket om henne under mina efterforskningar om hennes person. Jag undrar om det ligger en feministisk hund begraven i mediabilden av henne, för egentligen så är hon en beundransvärd person. Men hon hotar den manligt dominerande maktsfären och det var Görans uttalande ett bra exempel på…Min efterforskningar fortsätter och nästa inlägg så ska jag fokusera på hennes budskap.Många hemikramar tillbaka!! ♥

  9. sarahmara skriver:

    Helt sjukt var min reaktion att Luuk jämförde att Mona förlorat en son och att förlora sin väninna och arbetskamrat Anna Lindh! Man kan väl aldrig jämföra att förlora ett barn med något annat…Göran, han var inte snäll!!Bra inlägg och en tumme såklart=)… Mona är bra, hon kämpar i motvind och har fått armbåga sig fram mycket under åren!!! För vissa ännu den där onödiga tobleronen.Kramizar och ett nylärt: ♥haha

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag skulle gissa att han inte hade barn själv innan intervjun…Göran har bevisat vad han går för många gånger efter det. Jag litar inte längre på karln än jag kan kasta honom…Jag hoppas att stödet för henne tar sig, men viktigast är ju sakfrågorna, eller hur?Men min respekt för henne har ökat.Hemikramizar och ett gammalt dammigt ♥ *skrattar*

  10. HEMIMAMMA skriver:

    ~♥~*☆.:*´¨`*♥*´¨`*:.☆*~♥~

  11. Lotta Andersson skriver:

    Bra skrivet tycker ja faktiskt

Kommentera

