Hemimammas tankar – Tack & en bön till alla underbara bloggare som stöttat i sorgen över mitt barn!

angel_loves.pngGOD AFTON!!  Delad sorg är hälften sorg. Kanske lite mindre i alla fall…

Som de flesta av er vet, så är detta en av mitt livs tyngsta dagar. Emmas död för elva år sedan, har tagit helt andra proportioner än den i normalfallet skulle gjort. Ni som stöttat mig de sista dagarna, vet historien bakom och jag orkar inte utveckla det igen. Läs mina senaste inlägg om ni kommer in och inte vet... Min dag har varit sorgsen, eftertänksam och i min familjs famn…

Anledningen att jag skriver nu är för att sammanfatta min dag och försöka få lite grepp om saker och att be om er hjälp.

Jag vill dessutom tacka er innerligt, från djupet av mitt hjärta, alla ni, som sett till mig och legat där som en bro över mina mörka vatten… Det är verkligen inget jag tar för givet!! Tårarna stiger i mina ögon, när jag inser hur lyckligt lottad jag ändå är trots min sorg…

Jag vill citera Maria dé Suéde’s mycket talande dikt. (med hennes tillstånd, naturligtvis) för att beskriva det kaos som jag kastats in i…Tack för din generositet, Maria…

”Ruptures”

14ecd189ab5bcef4.jpgDet finns ögonblick
av lycka
av olycka

Avbrotten
som räcker dig
ögonblicken att fundera

Plötsligt
tanken är klar
det var en omvändelse

Från detta ögonblick
en liten förändring
i ditt manér

Ända tills de nya avbrotten
som kommer att förändra dig
ännu en gång…

Jag mår så gott jag kan under omständigheterna. Den värsta smärtan kommer i vågor, som blandas med raseriet…

Jag har gått igenom Emmas minnes-saker för att finna journaler och sånt och det var en stark och tung upplevelse. Mina minsta barn var med, för de bad om att få se i lådan… Jag fick visa ”alla” sakerna och min minsta son fick mig att sorgset le, när han provade Emmas lilla, lilla hjälmmössa… Min minsta dotter ville prova ”dockans” klänning…

De är så små att de inte förstår, vare sig mina tår-glittrande ögon, eller vem Emma var…Allt hon var ryms i en skokartong…

På Emmas begravning spelades ”The Prayer” med Andrea Bocelli och Celine Dion och  ”My heart will go on” med Celine och Brahms Lullaby (nu i ro, somna in) med densamma och när vi tog farväl vid kistan spelades ”Brahms Lullaby” fast med Kenny G’s ensamma saxofon… editering vid bloggflytten: Klippet har tagits bort från YOUTUBE, så jag lägger in ett annat… Celine’s version

Jag önskade att jag kunde spela Eric Claptons låt ”Tears in heaven” men fick inte tag i den, men när jag letade musik, visade det sig att ”The Prayer” kom från en film jag hade sett med Emma i famnen och hon verkade lyssna, så då kände jag i mitt hjärta att det var rätt låt vid det tillfället…

Här i en version med Celine och min absolute manlige klassiska favoritsångare Josh Groban och jag väljer den versionen även för de vackra bildernas budskap till mänskligheten

En bön och ett hopp…

blood-drop_47152500.jpgJag ville finna alla papper för att kunna använda dem i kampen för att stoppa för tidig avnavling.

Till min förvåning hade jag sparat papper som jag glömt att jag hade, som jag skulle vilja ha kontakt med någon som kan medicinska termer för att förklara för mig vad som egentligen står där…

Hur gör jag för att få tag på obduktionsprotokollet??

Finns det någon på bloggen som kan hjälpa mig??

SLUTA RÅNA SPÄDBARNEN PÅ DERAS BLOD – DE BEHÖVER DET SJÄLVA!!

GOD NATT!

41 thoughts on “Hemimammas tankar – Tack & en bön till alla underbara bloggare som stöttat i sorgen över mitt barn!

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Tack ur djupet av mitt hjärta till alla er som funnits där…Mina Varmaste Hemikramar till er alla!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Skulle gå och lägga mig, när det största åskvädret jag varit med om slog ner och släckte allt…I oron, då jag inte kunde sova, fick jag tillfälle att gå igenom de saker som jag har kvar av Emma… Satt i mörkret och läste den dagbok jag skrev vid den tiden… Själv i lugn och ro, utan att behöva tänka på barnen eller maken.. vilken befriande känsla mitt i sorgen. Att slippa ta hänsyn till hur andra mår… Jag kunde smeka den lilla hårlock jag har kvar, utan att oroa mig att mina stillsamma tårar ska oroa någon…Att läsa journaler och inse hur mycket jag hade glömt. Att se EXAKT vad begravningen hade kostat och vad sociala accepterade bland mina önskemål…Blandade känslor och tankar…Men det gav en sorts frid och nu kan jag nog sova lugnt, för åskvädret har dragit förbi och nu har jag kollat att datorn är hel fortfarande… *ler*Stormen kanske är över på fler sätt och som vanligt om man är lyhörd inför sitt hjärta, så lär man sig något om sig själv, som lämnar spår och ger styrka…

    • HEMIMAMMA skriver:

      ღ¸¸.•´´¯`••._☆ ๋๋°•.♥.•°…..♥.•°ღ¸¸.•´´¯`••._☆

    • HEMIMAMMA skriver:

      Citat ur ”A mam’s got to do” bloggen gällande att föräldrar inte får information om sen avnavling”Som jag tolkar Hälso- och sjukvårdslagen (länk finns i inlägget) så är det straffbart att som mvc- eller förlossningspersonal medvetet undanhålla blivande föräldrar information om avnavling, eftersom det handlar om barnets hela framtida hälsa. Och för mamman kan tidig avnavling innebära ökad risk för post partum blödning och kvarhållen moderkaka.Så jag tycker alla som blivit utsatta för det här utan att bli informerade eller tillfrågade ska anmäla till Hälso- och sjuvårdens ansvarsnämnd, HSAN.Lag om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område2 a §När det finns flera behandlingsalternativ som står iöverensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet skaden som har ansvaret för hälso- och sjukvården av en patientmedverka till att patienten ges möjlighet att välja detalternativ som han eller hon föredrar.3 § Om den som tillhör hälso- och sjukvårdspersonalenuppsåtligen eller av oaktsamhet inte fullgör en sådanskyldighet enligt 2 kap. 1, 2, 2 a, 4, 6, 8 eller 9 § ellernågon annan föreskrift som är av direkt betydelse försäkerheten i vården, får disciplinpåföljd åläggas. Om felet ärringa eller om det framstår som ursäktligt får disciplinpåföljdunderlåtas.Och de personer som jobbar inom mvc- och förlossningsvården och som tycker det är fel med tidig avnavling och att föräldrar undanhålls information, ni kan ju faktiskt tillämpa Lex MariaDenna lag innebär att vårdgivare har skyldighet att till Socialstyrelsen anmäla om en patient i samband med hälso- och sjukvård drabbats av eller utsatts för risk att drabbas av en allvarlig skada eller sjukdom (avnavlingsstudier visar ju att tidig avnavling innebär risk för det) .En stor andel av Lex Maria-anmälningarna görs av vårdens egen personal, som rapporterar sig själva för att på så sätt utveckla vården och vårdorganisationen och motverka framtida felbehandlingar6 kap. 4 §Om en patient i samband med hälso- och sjukvård drabbats av eller utsatts för risk att drabbas av allvarlig skada ellersjukdom skall vårdgivaren snarast anmäla detta tillSocialstyrelsen. Om en patient drabbats av eller utsatts förrisk att drabbas av allvarlig skada eller sjukdom genom sådanverksamhet som avses i 2 §, skall även den som bedriver sådan verksamhet anmäla detta till Socialstyrelsen.”Se citat och övrig information här:http://blogg.aftonbladet.se/15613/2010/07/varfor-tidig-avnavling-ar-skadligt-mam#lastCommentMVH Till A-Linda och tack för ditt eminenta arbete för barnens väl och ve!!

  2. Pluppa skriver:

    Bara så: http://www.youtube.com/watch?v=mXNaxGj6A5A&feature=relatedKom att tänka på dig!Kram vännen/Pluppis

    • HEMIMAMMA skriver:

      Goa Pluppis!! Vilket vackert musikstycke!! Tack så mycket för din varma tanke!!Jag kommer att sova lugnare nu framöver…Tack för att du fanns där bredvid mig under denna stormiga resa inom mig…Hemikramar till mitt favvotroll!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      ♪ ♫ ♪♪ ♫

  3. Michael Gajditza skriver:

    Hej! Om det du skrev hemma hos mig syftade på detta så finns det sådant jag kan hjälpa dig med. Skicka mig din mailadress så kan vi höras den vägen först och sedan per telefon. Min mail är ombudet@lawyer.comKram o sympati

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag hoppas att det är ok att jag släpper din kommentar, trots att den innehåller din mailadress.Det är bara en så vacker gest, att du svarar på min bön, att jag vill visa bloggen vad som kan vara i stället för all skit som folk lägger så mycket tid på…Som Maria så vackert påpekar härunder så finns det viktigare saker”Det minsta man kan göra är att finnas där för varandra.”Tack Michael, tack för att du hör bön. Tack för att du bryr dig. Tack för att du finns.Även om kontakten blir fruktlös om så visar sig fallet, så har du demonstrerat den gyllene regeln. Då har du räddat och hjälpt mig ändå…Vad I vilja att andra skola göra eder, skola I också göra demMin mail kommer i lådan under dagen, för nu MÅSTE jag sova…Hemikramar!

  4. Maria de Suède skriver:

    Min dikt var fint infogad i texten. Mitt liv är ingen dans på rosor, men tyvärr så har vi alla våra goda och dåliga souvenirer. Det minsta man kan göra är att finnas där för varandra. Tack för att du finns. Örnkramar.

  5. Annica skriver:

    Hittade din blogg av en slump nu och ska scrolla lite bakåt och läsa men mitt hjärta blöder redan för dig……Kram på dig

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hejsan Annica! Jag beklagar att ditt första möte med min blogg blir på detta viset, eftersom jag har så mycket annat också att bjuda på. Alla mina texter tex…(alltså noveller och bloggboken)Somligt roligt, somligt sorgligt, somligt politiskt argt, somligt vardagligt enkeltMEN allting väldigt Hemimamskt.Hemikramen och ett varmt välkommen får du definitivt!!

  6. Kjell-Åke Bjurkvist skriver:

    Sänder dig omtankar empati och delning.Har själv ett tufft datum 3:e okt. min vän omkom i olyckan, det är 32 år sen men sorgen finns där ändå. Att mista sitt barn är den värsta mardröm som finns och du har gått igenom det, starkt av dig att dela.Många varma hälsningar kramar / K-Å

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej rara Kjell- Åke. Tack för att du deltar och delar. På många sätt har du rätt, att förlora sitt barn ÄR det värsta som kan hända. Fast jag kände nog en ”enklare” sorg över henne, än när min mamma dog av starkt genetisk bröstcancer -01. Den sorgen var värre på¨många sätt. Vi hade ingen bra relation med många frågor kvar och hon dog så ung 51 år.Dessutom plågades hon något fruktansvärt på slutet, på ett sätt som jag inte orkar gå in på nu, men jag har varit aktiv i dödshjälpsdebatten på grund av det…Tack för dina varma ord och en stor hemikram till dig!!

  7. A-Linda skriver:

    *Kramar om i ordlös tystnad*P.S. jag har skrivit kommetar till ditt inlägg i Facebok-gruppen Sen avnavling – barnets födslorätt.http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=98718282961&ref=ts

    • HEMIMAMMA skriver:

      Mottager din varma kram i samma ordlösa tystnad…Jag ska kika in hos dig, där…Hemikramar!!

  8. A-Linda skriver:

    Puffar med mitt senaste svar til dig i min blogg:När jag närvarade vid mitt första barnbarns födelse 2001 på SÖS frågade jag en barnmorska vad de hade för avnavlingspraxis, och hon svarade att de lät det pulsera färdigt. Så kanske det var samma praxis på alla sjukhus i Sthlm då, utom universitetssjukhusen ? ( forskarna där vill ju ha moderkakor med blod kvar i) Mitt barnbarns navelsträng gick dock sönder i samband med att en stressad och oförsiktig läkare gjorde hinnsprängning. Men tack vare att jag hade jobbat på förlossning själv förstod jag vad som hade hänt när jag såg att min dotter började blöda (vilket däremot inte undersköterskan som kom in när jag ringde på klockan begrep, utan hon trodde vi ville ha hjälp att byta binda!!! ) och sprang iväg till expeditionen och hämtade en läkare . Så inom bara några minuter var min dotter inne på operation färdig att katastrofsnittas. Tack vare att barnet fick omedelbar blodtransfusion klarade han sig helt utan några men. Ur ett inlägg på Familjeliv 23 september 2008: ”När jag var på informationsträff om förlossning på Danderyds sjukhus frågade jag om rutinerna för avnavling och de har tidig avnavling som rutin där. Jag frågade då om det var möjligt att få sen avnavling och det skulle inte vara något problem bara man sa till om det. Jag kommer att skriva det i mitt förlossningsbrev, min man kommer att påminna om det (hoppas vi att han kommer ihåg!) och min BM har skrivit in att jag önskar sen avnavling i min journal. ”http://www.familjeliv.se/Forum-2-13/m36407096-4.html Men det var några mammor på Familjeliv som redan tidigare samma år hade fått igenom sina önskemål om sen avnavling vid kejsarsnitt. Så åtminstone några i personalen måste ju ha fått upp ögonen för sen avnavling och att barnen mår bättre av det. Och jag vet att det förekommer att barnmorskor som förstår det här trotsar sina chefer och i smyg väntar med avnavlingen. Så kanske ni hade turen att få en sån barnmorska? kramar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för puffen Linda!! Och för att du finns OCH för allt du gör i denna fråga!!En ny mening börjar utkristalliseras i mitt liv och det är bla din förtjänst!!Hemikramar!!

  9. Pinglan skriver:

    Här är länken till din önskelåt; http://blogg.aftonbladet.se/pinglanlekerdj/2010/07/albinoni-adagioHa en fin fortsatt torsdag!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag ber så mycket om ursäkt min kära TingelingPingla!! Jag var inne och lyssnade , men blev så tagen att jag glömde kommentera…Tack så mycket!!*ber om tillgift med huvudet på sné*För det betydde massor för mig att du lyssnat och stöttat och det skall aldrig återupprepas…Hemikramar!!

  10. Cyberzombie skriver:

    Kraaaam! =)

  11. Pellefantia skriver:

    kram kram kram kramPelle kram

  12. A-Linda skriver:

    Puffar med ett Boktips. Release i augusti!”…i dina spår… är en självbiografisk berättelse om att förlora ett barn och om några års intensivupplevelse av livet självt – i komprimerad form.” http://www.duodito.se/forlag.htmlKram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Bra att du kom med den länken för jag blev nyfiken och vill ha tillgång till den…Jag arbetar också med en självbiografisk berättelse om Emma, och nu kommer den att få ett syfte mer än bara att skriva av mig min upplevelse för min skull…Hoppas att något förlag skulle vilja ge ut den…Hemikram!!

  13. Pinglan skriver:

    Hej igen:Bloggsvar: Det är helt OK. Du behöver inte be om ursäkt, Hemimamma.Välkommen med nya önskelåtar framöver!Pinglankram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Skönt att du känner så, för jag blev lite orolig. Jag vet själv hur det känns när någon ber mig skriva om en fråga på H S eller H P och den inte kommer in och läser…Jag kommer till dig mellan jämna rum det vet du…*LER* Hemikram!

  14. A-Linda skriver:

    Du kanske inte såg att jag hade lämnat länken till boken även i kommetaren till ditt inlägg i avnavlingsgruppen på Familjeliv? Den hamnade under ” läs mer”. Författaren Krisitna Grahn finns på Facebook och på min vänlista. Vill du att jag ska göra ett vänförslag? Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nej, det missade jag faktiskt *ler urskuldande*Gör gärna ett vänförslag. Att få kontakt med en människa som upplevt liknande saker, kan ju bara föra gott med sig kanske för henne också…Hemikramar!!

  15. sarahmara skriver:

    Jag hoppas jag kan ha bidragit med något bra….Det känner du bara själv, du känner mycket nu… Du har fortfarande så starka känslor för att du förlorade Emma, vilket jag förstår och jag finns här på bloggen..Läser din blogg och försöker ta in det du skriver. Just nu tror jag du känner som jag sa några gånger till dig när jag var nere och ledsen och bloggade:- Att det hjälper till att ventilera sig och det är obeskrivligt det stödet man får här på bloggen!. Det är bra att du använder bloggen även om din Emma!. Vi är många med mig, som hoppas du ska få mer frid och vill bidra till att lindra din sorg! Stora kramizar!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Sarahmara. Jag menade även dig gumman. Du har stöttat och jag har sett att du tar till dig informationen, både hos mig men framför allt hos A-Linda…Det är det som ger allt detta mening just nu…Ja, många fler än jag kunde drömma om har stöttat mig dessa dagar och jag hoppas att ni fortsätter att stötta, genom att lyfta mina inlägg och sprida informationen och på så sätt förhindra att fler nyföddingar drabbas på det sättet som Emma gjorde.Det är allt jag kan göra och det är vad jag tänker göra.Man skulle kanske skapa en minnesfond till Emmas ära med medel avsedda för att sprida informationen… Kanske någon här på bloggen vet hur man gör??Tack för att du finns min vän. ♥Hemikramar!!

  16. A-Linda skriver:

    Så, nu har jag gjort vänförslaget. 🙂 Kramar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tackar Bästa-Linda!! Skugge och company kan slänga sig i väggen *ASGARVAR*Nu jobbar jag igen, med nästa inlägg… och JA, det kommer att länka till dig och andra lämpliga ställen… *LER STORT*Nu börjar jag att komma igen…Hemikramar!!

  17. Maria de Suède skriver:

    Jag fick en tanke idag om hur pojkar som gràter behandlas… Pà min tid sà fick de en klapp pà axeln och sen var det bra enligt de vuxna… Jo, jag läser ”Det är manligt att gràta”, tillägnat honom…Örnkramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Mycket fina dikter och smärtsamma bilder. ALLA måste få gråta ut. Annars leder det bara till en klump i magen som blir någon sjukdom till slut…Hemikramar!!

  18. A-Linda skriver:

    *SMAJL* Så glädjande att läsa att du börjar komma igen och att du jobbar med nästa inlägg som ska länkas till Bäst-Linda m.fl. braiga ställen!! Precis, alla skugg- och B-Lindor kan slänga sig i väggen ;-)))) Kramar!

  19. trerk skriver:

    Har läst dina senaste inlägg om avnavling och de var kanon bra skrivna. Några av dem har berört mig starkt. Jag önskar dig och dina vänner lycka till i kampen mot för tidig avnavling.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tackar dig Tor-Erik, ur djupet av mitt hjärta. Det gläder mig extra att du väljer att kommentera just detta inlägg och därmed föra upp det till ytan så att fler ser det…Hemikramar!!

Kommentera

