Hemimammas kamp – Hemma igen, nu stöder jag resurs upprop!!

62731431.jpg

angel_loves.png

Inlägget rebloggar NÖDROPET från RESURS hjälp till att sprida sanningen
Nu är det bara två månader kvar till valet och regeringen gör sitt yttersta för att skönmåla konsekv…  Läs mer Skrivet av Pellefantia på bloggen Pellefantias sida

GOD AFTON!! Hinner knappt komma hem, syndfri från Gustavsvik, med mina söner, numera kallade bröderna Boppers, för att de ”boppade” runt i bassängerna och vågorna och mina döttrar som fått lämna campingkompisar bakom sig och maken som fått sova alldeles för lite, förrän (när jag kollar runt på vad som hänt under veckan jag varit borta)jag inser att mycket har hänt i bloggen som jag måste komma ikapp med.

Bla har Vargen redesignat sin sida =0) A-Lenda har släppt ett av hennes ovanliga inlägg. Pluppa har tagit bloggpaus. Sarahmara är hemma för vård av sjuk dator *skrattar* (Hoppas att det löser sig).

Men jag börjar med det viktigaste och rebloggar Pellefantia i Resurs upprop…

Du behövs!

Nu är det bara två månader kvar till valet och regeringen gör sitt yttersta för att skönmåla konsekvenserna av de radikala förändringarna i sjukförsäkringen som genomfördes i juli 2008. Nätverket Resurs har 2400 medlemmar som vittnar om reformens baksida. Vi behöver din hjälp!  Du kan göra skillnad!

Förändringarna i sjukförsäkringen som genomfördes 2008 börjar nu slå igenom på allvar. I korthet innebär förändringarna att rätten till sjukpenning efter 6 månader inte längre ska bedömas mot arbetsförmågan i ditt tidigare arbete utan mot alla tänkbara arbeten på arbetsmarknaden. Redan efter 3 månader ska försäkringskassan bedöma om du kan göra ett annat arbete på arbetsplatsen.

Detta innebär i praktiken att allt fler sjuka får avslag på sin ansökan om sjukpenning och riskerar att hamna helt utanför sjukförsäkringen, dvs bli ”utförsäkrade”. Dessutom når under åren 2010-2012 ca 100 000 personer maxgränsen för sjukpenning eller tidsbegränsad sjukersättning vilket innebär att de i de allra flesta fall slussas över till arbetsförmedlingen. För majoriteten innebär det att ersättningen sänks drastiskt och för en stor grupp blir den inte mer än 4000 kronor i månaden. Eventuella privata tilläggsförsäkringar och bostadstillägg upphör också. Många, många sjuka blir beroende av sina anhöriga för försörjning, andra får leva upp sina eventuella besparingar. (Socialbidrag/försörjningsstöd kan bara bli aktuellt om man inte kan bli försörjd av sin maka/make, allt av värde sålt och alla besparingar är slut.)

Konsekvensen av denna reform är att många sjuka mår mycket sämre och att deras möjlighet till återhämtning blockeras när oron för ekonomin tar överhanden. Många har inte råd att äta ordentligt, hämta ut medicin eller delta i rehabilitering. I värsta fall blir man efter med hyran och riskerar att bli vräkt. Anhöriga som redan är drabbade av sjukdomen får dessutom en försörjningsbörda. Många sjuka mår dåligt över att känna sig som en belastning för familjen och självkänslan och självaktningen sjunker, processer som också bromsar tillfrisnandet och ökar risken för följdsjukdomar såsom depressioner och ångest.

Givetvis ska man arbeta och försörja sig själv om man kan, och sjukförsäkringen är en mycket viktig del av den ”trygga bas” som vi alla behöver för att göra tillfrisknadet möjligt. När vi blir sjuka behöver vi få tillåtelse att släppa försörjningsansvaret under en period för att fokusera på återhämtningen. När hälsan så tillåter behöver vi ofta stöd och hjälp att komma tillbaka till arbetssituationen.  Bristerna i rehabiliteringen har funnits länge men att bara införa tidsgränser i sjukförsäkringen och kalla det för rehabilitering hjälper ingen.

Nätverket Resurs (Respekt för Sjuka och Utsattas Rätt i Samhället) är partipolitiskt obundna. Vår kritik mot utförsäkringen av sjuka tog avstamp i Göran Perssons målsättning att halvera ohälsotalet. Under de senaste två åren har vi försökt nå dialog med ansvariga i alliansregeringen. Våra kontaktförsök har dock genomgående möts med skrämmande brist på respekt för de både sanning och de sjukas situation.

Få frågor är av så utpräglat allmänintresse som sjukförsäkringsfrågan. Vi kommer alla en dag att drabbas av ohälsa och även om vi själva har lyckan att få vara friska till pensionsåldern kan vi drabbas indirekt om våra makar, barn, syskon eller föräldrar blir sjuka.  Att i dessa krävande stunder få samhällets stöd och förståelse är närmast ovärderligt.

Vi ber dig därför att både för din egen och dina medmänniskors skull ta dig tid att sätta dig in i sjukförsäkringsfrågan inför valet. Det är naturligt att det tar emot. Frågan kan känns för svår eller det kan väcka obehag att fundera på vad som skulle hända om man eller någon i ens närhet drabbades av sjukdom.

Utan mod ingen demokrati – och det vi tar förgivet riskerar vi att förlora.

Läs därför på och skicka vidare till dina vänner och anhöriga!

Ta dig tid.  Det gäller dig.

Och du, du vet väl om att DU är värdefull!

————————————————————

Information om den nya sjukförsäkringen och dess konsekvenser hittar du här:

sanningen_om_alliansens_sjukregler.pdf 

Och här:

http://resurs.ning.com

http://www.bit.ly/tragedi

http://www.protestera.org

För dig som behöver information om dina rättigheter:

http://hem.passagen.se/socialjuridik/

minmamma.jpg

Jag har för övrigt fortfarande semester. Fast hemma!!

GOD AFTON!!

22 thoughts on “Hemimammas kamp – Hemma igen, nu stöder jag resurs upprop!!

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Jag hoppas att fler av er ska sprida detta vidare…Många ringar på vattnet vill jag ha…Hemikramar till alla som inte vill att sjukdom är garanterad dödsdom.

    • HEMIMAMMA skriver:

      ღ¸¸.•´´¯`••._☆ ๋๋°•.♥.•°…..♥.•°ღ¸¸.•´´¯`••._☆

  2. lillhulk skriver:

    Godnatt tillbaka. Vi får prata om de gamla sakerna på nytt när du har landat. Jag är glad att jag klarade mig levande med bibehållen humör. 425 hästkrafter? Läser jag spontant. Jag studsar lättsamt bland trädkronorna, smygandes och säger grrr ibland men bara snabbt, obemärkt. Katter, vad ska jag säga 🙂 kram på er

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag fladdrar fortfarande in och ut i två veckor till…Ja, katten, vad ska man säga? *ler överseende åt dina hyss*Katter är djur jag förstår, även om jag känner mest släktskap med vargar *LER STORT*Hemikramar!!

  3. Pinglan skriver:

    Välkommen tillbaka! Önskar dig en trevlig helg!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tackar mjukost!! Jag hoppas att allt är väl med dig och att du också har semester!!En särdeles hjärtlig hemikram till TingelingPinglan!!

  4. Tummelunsen skriver:

    Jag kikar in, men kommer att läsa mera ingående senare idag. Nu ska vi åka till Hudiksvall på en liten tripp. (Det lilla jag hann med att läsa verkar intressant så jag tummar redan NU)Kramar, kramar i massor! / Rozie

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hudiksvall finns på min världskarta, så där har jag varit. Fiskebodarna tyckte jag var ett särskilt trevligt inslag i stadsbilden. Mina ingifta släktingar finns där. Världens sötaste bäbis som inte är min bland annat…Hälsa det Glada Hudikgänget från mig!!Hemikramar i massor tillbaka!!

  5. Pellefantia skriver:

    bra att du hjälper till i kampen, ser fram emot inlägg från dig nu när du i alla fall är hemma….kgvpellekram

    • HEMIMAMMA skriver:

      KGV min käraste Pelle!! ALLTID kommer jag hjälpa dig där jag kan. Liksom RESURS.I morgon kommer ett särskilt giftigt inlägg i främlingsfientlighetsdebatten.Hemikramar till Pellepennan, från Suddagumman!!

  6. Agnetha skriver:

    Är redan med i Resurs, men det är kanon om fler sprider hur det är och går till !Kramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack så mycket Agnetha. ALLA som stöder kampen för de sjuka har en viktig uppgift och är du med i Resurs så har du fullgjort din del mer än väl. Dessutom så skriver ju du en hel del om sakfrågorna, för de utförsäkrade och sjuka.Jag såg Pelles upprop och tittade på Resurs sida och insåg att jag kunde göra något.Kan jag, så gör jag, så enkelt är det med den saken…Hemikramar!!

  7. A-Linda skriver:

    Hej Hemimamma, och välkommen tillbaks! :-)Jag hjälper till genom att puffa, men kan tyvärr inte engagera mig i ännu en kamp eftersom jag har fullt upp redan som det är med korståget mot tidig avnavling.Men apropå regeringen, så är det vår Socialminister som ligger bakom att barnen i västra götaland blir tidigt avnavlade, eftersom det är han som vill att Nationella biobanken för naveltsträngsblod ska få finnas . Han är ju av kristna etiska skäl emot forskning på stamceller från embryon och aborterade foster, men har inga problem med att levande barn blir bestulna på ca hälften av sitt blod i samma stund de föds. När jag efter många mail under flera månader hade försökt uppmärksamma honom på att barn tar skada av detta, så kom äntligen ett svar från honom, men ett väldigt korkat sådant. Det finns i det här inlägget: http://blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809Och här kan man läsa mer om vår korkade Socialminister.http://blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495 Svar till dig från min blogg: SJÄLVKLART får du använda ALLT jag skriver om avnavling och övrigt som har med förlossningsvården att göra. Det är PRECIS DET JAG VILL, för ju fler som hjälper till att sprida detta desto fortfare når det ”Den hundrade apan”, alltså då allmänheten känner till att tidig avnavling kan skada barnen för livet. Då kan ju inte ”kvacksalvarna” inom förlossning- och neonatalvården fortsätta med att rutinmässigt utsätta allas våra barn och barnbarn för detta skadliga övergrepp .. Kramar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nu har jag tittat på dina länkar och återigen dyker det upp något som jag inte visste, men som absolut är viktigt att belysa…Jag kommer att återkomma med detta, var så säker. Nu när jag fått nys om detta så kommer rebloggning inom kort.Jag har full förståelse för att du har fullt upp med kampen för sen avnavling.Jag kommer att fortsätta att bistå dig och ta upp detta jag med.Göran Hägglund är ett kapitel för sig. Detta borde uppmärksammas av flera.Jag hoppas att de fångar upp uppgifterna du ger här.Hemikramar och kampen går vidare i detta med!!

  8. A-Linda skriver:

    Tack Hemimamma!!! Kramar!

  9. Arrami skriver:

    …bra, debatten kring det som händer runt den s.k. sjukförsäkringsreformen får inte tystna! 😉 Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nej, den och många andra frågor finns på min agenda, att skriva om…Tack för kramen!Hemikramar tillbaka!

  10. Maria de Suède skriver:

    Välkommen tillbaka!!!Jag kanske borde skriva en ny artikel pà Newsmill om detta… Ja ja… Hoppas du màr bra !Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag mår förträffligt bra, bortsett från att de stora barnen sedan idag är hos sin pappa…Skriv, skriv!! Och tack för välkomnandet!!Hemikramar!!

  11. Dan Greider skriver:

    Ruggig läsning i PDF:en du länkar till. Rena rama Stephen King!Såg Christina Husmark Persson leende stå och säga att ”det finns inget som heter utförsäkrade” i Aktuellt för nån vecka sen.Bra jobb du gör! Keep on truckin´!Tjo!

    • HEMIMAMMA skriver:

      ALLT med sjukförsäkringen är ruggigt just nu, och ingår nog i Alliansens stora plan… BUH!!Tack för de glada tillropen!!Hemikram!! Tjo!

Kommentera

