Hemimammas tankar – ABBAismens fjärde grundpelare!!…FRIDA # 1

4514643.jpg

angel_loves.png

GOD AFTON!! Idag är jag slut som artist… Jag låg hela gårdagen i det kraftigaste migränanfallet på år och dagar…Några av er undrade säkert…

Så idag orkar jag inte vara politisk och sarkastisk utan tänker hålla mig till trivialia och plattityder som omväxling.

Jag rebloggar ett inlägg där jag berättar om mitt möte med Benny Andersson, då jag fiskade med honom, en dag för många år sedan…Han har alltid varit min favorit i ABBA.

Men ABBA var ju kontroversiella på sin tid och det är först nu, som de är accepterade och höjda till skyarna och vi som gillade dem på sjuttiotalet var mycket suspekta… Minns ni??

Häromdagen hamnade han indirekt i blåsvädret, när hans stöd för FI hamnade i skottlinjen, av Gudrun Schymans pengabål. Ingen av oss vet hur han såg på saken. Det är inte heller väsentligt för mitt inlägg, för, som jag sa, så vill jag hålla mig till trivialia.

Det som är väsentligt, däremot, är min beundran för FRIDA, aka Anni-Frid Lyngstad, numera Reuss. Här en kort biografi med låten ”Weekend in Portofino”

Illustration Hans Arnoldgraphics_abba_1975_hans_arnold_illustration.jpg

Lika kompetent som Benny och Björn Ulvaeus är som Låtskrivare, lika kompetent är FRIDA som sångerska. Men det talas inte om henne, så ofta i samband med glorifieringen av ABBA. Man talar nog mest om Agnetha Fältskog och hennes mystiska tillbakadragenhet á lá GARBO och hennes kontroversiella ”rumpa”. Man pratade en del om FRIDA när hon gifte sig med prinsen Ruzzo Reuss,och blev prinsessa, men hon är numera änka.

Men för mig är FRIDA en riktig kvinna,med ”saft i köttet”, med ett riktigt liv. Hennes bakgrund och livshistoria kan tjäna som förebild för många, och hon har övervunnit och växt genom åren… Hennes make Ruzzo och hennes dotter Lise-Lott, dog samma år (1999)

Häromdagen letade jag efter texten och musikvideon till hennes låt ”Kvinnor som springer” till mitt inlägg om Mona Sahlin i Almedalen och då snubblade jag över lite andra guldkorn, som för mig illustrerar hur fatalt underskattad FRIDA Var/är som sångerska. Jag kan inte låta bli att dela med mig av denna glädje…

Vilken jazzsångerska hon var…

Varsågoda!! Jag hoppas att ni njuter lika mycket som jag gjorde när jag fann dessa guldkorn… Jag får anledning att återkomma med fler guldkorn, för det finns en veritabel skatt att ösa ur, både gamla godingar och nyinspelade TV-framträdanden främst…

GOD AFTON!!

20 thoughts on “Hemimammas tankar – ABBAismens fjärde grundpelare!!…FRIDA # 1

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Jag hoppas att ni tycker om Frida. Hon borde vara en förebild. Hon engagerar sig för barnens väl.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Och hon har levat genom flera sorger i sitt liv, med bravur, bla att hon blev föräldralös vid två års ålder…

    • HEMIMAMMA skriver:

      ღ¸¸.•´´¯`••._☆ ๋๋°•.♥.•°…..♥.•°ღ¸¸.•´´¯`••._☆

  2. Maria de Suède skriver:

    Hon sjunger på franska. Belle heter låten, en duo med en fransk artist, den finns på Youtube. Det var alla fyra tillsammans som gjorde ABBA till den mytiska gruppen som den var. Men Frida har en underbar röst. Örnkram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Visst hade alla sina roller och hade nog inte nått samma framgångar om de inte samverkat alla, men Benny och Frida var mina favoriter, och efter att ABBA bildades glömdes ju båda kvinnornas solokarriärer bort…Men jag vill alltså framhålla Frida, eftersom jag upplever hennes sociala engagemang och personliga föredöme, som beundransvärd.Och visst har hon en underbar röst…Jag ska se om jag hittar låten du talar om men skulle uppskatta en länk om du har =0)Hemikramar!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Är det detta klipp du menar?http://www.youtube.com/watch?v=dVql3tIgX-IMusiken har Benny/Björn skrivit, men brukar vara instrumental i vanliga fall…Hemikram!

  3. Vally skriver:

    Stackars lilla du.Bra nu hoppas jag.I dag har jag haft den där lilla huvudvärken, man kan ha, ett par gånger om året.Det räcker alldeles tillräckligt, för att sätta ner skaparglädjen.Man skall äta salta grejer och dricka mycket i värmen sägs det.Får väl ta fasta på detDu är snart igång och rör om i grytan igenKram på dej

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tackar Fru Vally, att du tror på min förmåga.Jag ska tänka på dina råd, vilket är nog så svårt att hålla i minnet…Jag planerar att röra om i grytan rätt rejält framöver =0) planerar ett par panggrejer…Hemikramar och tack för din omtanke!!

  4. Maria de Suède skriver:

    Frida sjunger med Daniel Balavoine och det är en vacker melodi…http://www.youtube.com/watch?v=G9–l4LCn3I

  5. Maria de Suède skriver:

    Jo, det var ju samma sàng…

  6. Trollet skriver:

    Jag gillar faktiskt också Anni-Frid Lyngstad.

  7. Pinglan skriver:

    Vad jobbigt med migrän. Hoppas du slipper migränanfall framöver.ABBA var jättebra tycker jag. Minns när jag var lite på 70-talet. Mimade till Abba-låtar och jag låtsades vara Agnetha, hihi.På tal om sång och musik så har jag lagt in din önskelåt på musikbloggen. Kul att du besöker den och ibland önskar låtar, Hemimamma.Önskar dig en härlig sommardag idag! Ha det så gott!

    • HEMIMAMMA skriver:

      När jag tar min tur i grannskapet, så går jag in hos din musikblogg, efter jag varit i din vanliga blogg om jag kommer på någon bra låt, för jag tycker det är jättekul med musik!! Oftast försöker jag att finna en utmaning också =0)Hemikramar!!

  8. Pellefantia skriver:

    Tja jag ärju så gammal att jag var med på den tiden, kommer ihåg att det inte var helt okej att vara Abba fans…kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag är gammal nog att minnas det jag med, men allt eftersom samhället riktas mer mot kapitalistiska värden, så blir ABBA kulturellt mer accepterat eftersom de skälldes för att vara just kommersiella, alltså i första handen ute efter pengar och inte musikaliskt uttryck.Personligen tror jag att Stikkan Andersson, var den kommersiella kraften, och inte Björn och Benny, eller tjejerna. Fast Agnetha var den av Abborna som var rikast, direkt efter uppbrottet, på 80- talet… Idag är det nog Benny och/eller Björn…Hemikramar!!

  9. Gäst skriver:

    Testar

Kommentera

