Hemimammas tankar – Regeringens vara eller inte vara…

angel_loves.png

GOD AFTON!!!

Det är jag som e’ Regeringen. Jag är den som cencurerar och övervakar vad min man hör och gör…

 

Huvudbankande.gifVarför i all världen, går alla karlar upp i limningen av Eddie Meduza?

När min man och jag var ett nyförälskat par för fem år sedan, lät han mig förstå att han(liksom många andra med honom) tyckte att Eddie Meduza var guds gåva till männen. Han försökte få mig att se ljuset och förstå den mannens genialitet. Han lyckades inte.

Eddie, av naturliga skäl som alla kvinnor kan förstå, cencurerades hemma. Han fick smyga med Eddie i garaget och på jobbet. Skivorna finns i min makes överdimensionerade CDställ, men på betryggande höjd. Hans vanliga hårdrocksskivor lyssnas det på tämligen flitigt, även Jerka och Elvis. Barnen(de små alltså) lyssnar på Carola vid nattningen. Men vi lyssnar INTE på Eddie. Fram tills nyligen.

För ett år sedan var vi på byggmax, för att köpa virke till ett av våra byggprojekt. Gubben plockade ihop ditt och datt. Jag satt i bilen och vaktade sovande små älsklingar. Trist. ATT VÄNTA.

Bäst som jag satt där med radion på, så började en ny dokumentär ”Mera brännvin” på P3 tror jag det var. Den handlade om Errol Norstedt alias allas vår EDDIE MEDUZA! Jag kunde inte gå någonstans och nådde inte att byta kanal, så jag blev tvungen att lyssna. MOTVILLIGT.

Döm om min förvåning när jag plötsligt lyssnade med intresse. Denne infantile man, som plötsligt fick en aning färg i den svartvita bild jag föreställt mig, växte som en planta i solen. Dokumentären handlade om hans liv både på scenen men framförallt vem han var som privatperson. Visste du att hans första skiva var en dansbandsplatta?

En annan bild än den jag hade, växte fram under timman som gick.

En natt, flera månader senare hade jag och min man barnvakt och ställde till med ett högst privat party. Vi lyssnade på musik, byggde och tog ett järn(ett litet ett). Då bad jag honom visa mig mer av Errols musik. Jag lyssnade med andra öron.

Hjärta-bultande.gifFör ett halvår sedan berättade han att de höll på att göra en film om honom, ”Eleganten från vidderna” som ska släpptes 26 februari innevarande år. Synd att den inte släpptes tidigare, för då hade jag köpt den till alla hjärtans dagspresent. Är inte det kärlek så säg?

Kärlek, är att acceptera din partners smak, även om den är annorlunda. Kanske till och med att ge den en chans. (fast bara på kvällstid)

Att inse att en regering måste tillstå och försvara individens åsiktsfrihet och yttrandefrihet är en del i att vara en demokratisk och human styrande instans. ÄVEN om Regeringen är en kvinna…

ssu_1_1190376191_2592152.jpg

Och JA, för er skarpögda, detta är en redigerad favorit i repris, liksom jag hoppas att de rödgröna blir…

PS Nytt inlägg på Hemimamma porträtterar om Martin Luther King. DS

GOD AFTON!!

15 thoughts on “Hemimammas tankar – Regeringens vara eller inte vara…

  1. Trollet skriver:

    Jag är också Regering…

  2. Trollet skriver:

    Nu har jag läst hela Draken stiger i motvind och den är fortfarande bra. Fortsätt att skriva är du snäll, jag vill veta mera.

  3. HEMIMAMMA skriver:

    Jaha, då ska vi se om ni gillar Eddie Meduza….Hemikramar alla glada!

  4. Maria de Suède skriver:

    Eddie Meduza ? Nja, han har ju vissa poänger i sina texter, det är ju mycket satir det handlar om, men han är ju inte min favorit… Länk till den första seriösa artikeln pà ”Mayas imperium” : http://blogg.aftonbladet.se/mayakulturen/2010/07/glomda-och-aterfunna-mayaÖrnkram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag gick in på den direkt igår och läste och kommenterade… Roligt med ett historiskt perspektiv, tycker jag…Gubben ÄLSKAR Eddie, och jag står ut för kärleks skull =0)Hemikramar!!

  5. Pluppa skriver:

    Neej alltså………….Ingen jag lyssnar på direkt.Kan man hitta nåt bra me han???Ska åka till en kompis och jag tror INTEatt vi kommer lyssna på honom ;-))Kram på´re/Pluppis

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vissa menar att han har sina poänger. Jag kan känna stor sympati med människan Errol Norstedt, efter radioprogrammet och han har gjort en del covers som jag gillar…Ha det så trevligt hos din kompis och så höres vi!!Hemikramar!!

  6. Kao skriver:

    Hahaha!!! Ja, jag är inte nåt större fan av Eddie Medusa, men visst kan jag lyssna på en och annan låt. Men inte för mycket. Då får jag nervsammanbrott ;-)(Kom in till mej. Där har jag lagt in 2 inlägg idag. Det med videon är min dotters killes första låt som nu är ute på YouTube och Spotify sen en kortare tid tillbaks (han är den blonde) 😉 )Ha det alldeles förfärligt gött i solenKramarKao

  7. Kao skriver:

    …och Reinfeldtbilden är alldeles förskräckligt vansinnigt träffande – ”bakom masken döööööljer seeeej…..”

  8. Pinglan skriver:

    Eddie Meduza var väldigt musikalisk. Trist att han hade så taskig uppväxt bara. Många blev nog provocerade av hans texter.Ha det fortsatt gott!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du verkar kunna en del om mannen. Du har min respekt. Visst skrev han provocerande texter, men lever man i det utanförskap som han gjort, så har man nog mycket att lassa ur sig…Önskar dig en trevlig söndag!! Hemikramar i massor!!

Kommentera

