Hemimammas kamp – Den onde, den gode? och den fule # 3…Ge fan i kungahuset!

angel_loves.png

GOD AFTON!! Igår blev jag starkt kritiserad för mitt inlägg, med samma namn som ovan #2. Dagen innan hade jag skrivit om samma sak utan att någon reagerat. Jag skrev om Prins Daniel, och Carl Bildt och frikyrkopastorn som åkt dit för övergrepp mot barn.

000201E8.gifDet skulle jag inte har gjort.humor.jpg

Jag är en relativt ”liten” bloggare, vars inlägg passerar oftast ganska obemärkt. Jag brukar ha kanske mellan tio – tjugo kommentarer i mina inlägg. Av de som brukar kommentera mig i vanliga fall.  Men jag brukar skriva om orättvisor i världen och olika frågor som har med barn att göra, varvat med anekdoter ur mitt skojiga liv som 5/7 barnsmamma. Det är roligt så jag fortsätter och jag uppskattar kontakten med olika läsare, även när det gäller den bok som jag skriver på nätet…

Jag granskar olika saker och uttrycker mina åsikter och jag mörkar inte det faktum att jag är vänsterpartist. I det demokratiska samhället ska man granska och ifrågasätta, det tror jag de flesta är överrens om, men att ifrågasätta hovet eller kungahuset får man tydligen inte. Jag blev totalt överöst med kommentarer.

Jag fick uppleva kritik som nära nog gränsade till personangrepp. Jag skrev inlägget för jag vill belysa de oegentligheter som Carl Bildt är i högsta grad inblandat i… Jag är inte ensam (tack och lov) att kritisera Bildt. Jag citerar Pellefantia, som jag rebloggar:

Läste föresten att det även väckts internationell kritik mot vår utrikesministers ovilja att göra ”time out” nu när han är föremål för utredning om folkbrott. Fast det är väl heller inget att bry sig om då de också är sossar som står bakom kritiken, och de talar väl därför bara med kluven tunga?”imsorry.jpg

Det underliga är att bara EN kommenterade Frikyrkopastorn.

Men det som tydligen väckt störst känslor bland läsare är alltså att jag ifrågasätter om, mediebilden, av den nya kelgrisen Prins Daniel, är att lita på… Vilket bevisar min tanke, att man kan skriva om ond bråd död och mord och allehanda övergrepp, men det som får svensken att gå i spinn är eventuella angrepp på kungahuset

Varför är det så? Varför är svensken så villig att öppna gapet och bara svälja det bröd och skådespel som serveras oss, när rika bättre bemedlade makttoppar länsar våra gemensamma sjukförsäkringskonton?(Läs Pellefantias utmärkta inlägg om den saken). När vår Utrikesminister inte hindrar ett företag från att begå brott mot folkrätten och samtidigt sätter sig och dömer Israel för samma brott? (Lika felaktigt av Israel, anser jag i och för sig)

321px-Prins_Daniel_vapen.svg.pngDen onde är lika tjurskallig och blundar för faktum fortfarande. I sin egen blogg.

Den gode? roar sig kungligt, medan folk i hemlandet svälter

Den fule för i dag, får bli Hanne Kjöller som har noll koll.

Men nog tänker jag fortsätta att granska, ifrågasätta och kritisera hög som låg, för skit är skit även om man målar den blå och klär den i snygg förpackning…även Kungahuset. Det är min demokratiska rättighet. OCH skyldighet!

Är det förresten någon som bryr sig nog att läsa alla länkar jag lägger här och där, för att belägga påståenden eller ge en skojig vinkling?? Olika artiklar från olika källor, men med sakkunskap i ämnet.

Carl Bildt lär nog klara sig undan…

Men kungahuset får man INTE kritisera. Det framgick med all tydlig önskvärdhet.

GOD AFTON!!

38 thoughts on “Hemimammas kamp – Den onde, den gode? och den fule # 3…Ge fan i kungahuset!

  1. Lindalou skriver:

    Nä, fy pårej. 😉 Inte skriva styggt om Daniel. Jag kan medge att det säkert varit intressantare att diskutera Bildt men jag orkar verkligen inte sätta mig in i vad han pysslat med. Då är det enklare att lägga mig i kungahuset men egentligen är jag inget fan av dem heller. Ha en fin kväll

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hejsan Lindalou!! Roligt att se dig igen!! Du var dock den mest sansade och vettiga av dem som kritiserade mig och det är roligt att diskutera tycker jag så länge det är med respekt. Att ställa frågor är nyttigt och att tänka själv kan vara jobbigt, men ack så nödvändigt…Om du inte orkar sätta dig in i vad Calle gjort, får du ta mig och andra bloggare på orden, när vi säger ”Aja baja” så får man INTE göra…Själv tycker jag Carl-Filip är en snygging, men det förändrar inte sakfrågan, att makt måste granskas, och granskas igen…Jag önskar dig en underbar kväll och midsommarhelg!!

  2. Kao skriver:

    Det var ett saftigt och mycket bra inlägg. Jo, jag har läst länkar här, men inte alla. Artikeln om Hanne Kjöller var väldigt bra. De största bidragstagarna är ju de riktigt rika. Tänk bara alla grevar och baroner och Göran P & Co som får jordbruks’stöd’, som det heter – men som är just ett bidrag. Samt dumheterna att ge barnbidrag till rika och människor med skyhöga löner. DET tycker jag är helt åt skogen.(Jag skiter helt i kungahuset. Därför har jag heller inte skrivit om det. Har inte ens några åsikter om dem. Så viktiga är de alltså för mej…..).Bildt är en skurkaktig typ som förtjänar att rannsakas ordentligt. Har ju själv gjort en mindre mangling av honom, men han förtjänar mer: inte minst om han var döv och blind även när han var s.k fredsmäklare i Bosnienkriget.Ha en underbar sommarkväll och morgondag.KramarKao

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för komplimangen!! Du skulle sett mitt förra inlägg!! EN speciell bloggare ger mig särskilt med stryk.. Surt sa räven kanske…Bildt är det svinvarning på och jag har aldrig gillat karl’n. Men steget är långt från ogillande till att kräva straff, men det han är inblandad i nu kräver nog avgång och jag håller helt med Arrami i den frågan (se förra inlägget)Ha en fantastisk midsommar du med!!Hemikramar!!

  3. HEMIMAMMA skriver:

    Nej, det verkar som om ingen bryr sig särskilt mycket om Bildt. Eller att våra surt arbetade och inbetalade pengar skall fritt förfogas av Alliansen, till Ytterligare skattesänkningar…BUUU Daniel!! Kommer ni nu då? eller blir jag mot bevisad?

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nu vill jag berätta för dem som är intresserade att jag släpper nästa del i ”Draken stiger i motvind” alltså nr 18 imorgon dag ca kl 14 och den är som jag lovade millas dotter i mitt inlägg om vår förlust på bloggen, dedikerad till MILLA och hennes namn förekommer i texten av den anledningen. Jag tappade gnistan, när hon dog, för hon var mitt största support, men med den kamp som det var att försvara mig mot all kritik av min person i mitt förra inlägg, så återvann jag kraften igen… Jag hoppas att Milla i sin himmel ler åt att jag orkar slåss igen och kommer fortsätta kämpa för de saker hon hejade på mig för och att skriva min roman!!MVH och hemikramar till er som väntat så länge!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tyvärr kommer ”Draken” att bli kraftigt försenad för nu vaknade min son, och jag har varit upptagen med att svara på kommentarer (märkligt, det här..) men jag lägger in den så fort jag hinner under eftermiddagen kvällen…Hemikramar som tålmodigt väntar!!

  4. Pluppa skriver:

    Bra som vanligt hemi =))Nu kanske du blir riktig ”rikskändis” (Obs skämt)!!!Kramar och önskar dig en riktigt mysig midsommar med sol/Pluppis

  5. Arrami skriver:

    När jag läst en del kommentarer i ditt förra inlägg häpnade jag över vad som stör folk och skrev ett inlägg till om Carl Bildt:http://blogg.aftonbladet.se/launy/2010/06/bilden-av-utrikesminister-carl-bildt-sprickerFolk är lite lustiga och inte så lite okunniga…inget är heligare än Daniel och inget brott är värre än Monas ”Toblerone” och att hon betalade tillbaka 15 000 kronor för mycket till staten! ;-)Folk är komiska i sina val…snacka om att ”sila mygg och svälja kameler”…men du lär dig efterhand! ;-)Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag ska kila över och läsa… Visst lär vi väl oss alla hela tiden. Vissa kommentarer är ju komprometterande för bloggaren själv… Själv blev jag väldigt taggad av allt detta, Hemimamma jobbar bäst under stress *ler* så jag har skrivit del 18 av ”Draken”…Hemikramar!!

  6. A-Linda skriver:

    Tummar detta eminenta inlägg ! Just det där att folk går i taket när det gäller något oviktigt dravel medan de på sin höjd rycker på axlarna när det gäller verkligt viktiga saker. T.ex. att ”den trygga och kunniga förlossningsvården” uppsåtligen vilseleder och – undanhåller viktig information för blivande föräldrar i syfte att lura av dem deras barns blod. Jag är så glad och tacksam att du fattar allvaret i detta. Kramar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tackar mjukost för tummen! som Arrami säger härovan, så sväljer folk kameler och silar myggen. Mycket märkligt… Om jag vetat DÅ, vad jag vet idag, så hade jag ställt till med ett helvete för läkarna, för det lidande som jag och mina små tvingades att gå igenom, vilket är något som jag inte önskar min värsta fiende ens… Så jag fattar verkligen allvaret i det vi numera båda(och flera andra) kämpar att sätta stopp för!Hemikramar!!

  7. Rojalisten skriver:

    Jasså, du försvarar dig!Du borde skämmas som säger så elaka saker!Vet hut!

  8. Pellefantia skriver:

    Så sant sååå, mord kan vi blunda för men att bråka med vår nya kelgris Daniel… nej se det går inte fy dig…..: )Han är numera upphöjd, utvald, och du skall knäböja riktigt vackert eller niga kanske vad vet jag i hans närhet…. det är något allvarligt fel på svenskarna…. alla de som är utförsäkrade då en av anledningarna sades att vi inte hade pengar, borde väl gå i taket över detta slöseri nä rfolk i detta land svälter,,, men nej då… de blir bara arga… ????

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det känns som i Ryssland, straxt före revolutionen… Missnöjet hade grott länge. Tsarparet hamnade i knät på Rasputin, som var en okonventionell munk, som sades kunna bota deras sons blödarsjuka. Han sades dessutom vara tsarinnans älskare… Det blev den tändande gnistan, som fick folket som levat under livegendom i århundranden att explodera i Ryska revolutionen 1917…Det dröjer nog inte länge innan vi är där.. igen…Se sedan all skit som den nykoloniala rörelsen i Kongo med sådana som Adolf Lundin och Carl Bildt i spetsen orsakar fattigt folk!! Se Varghjärtas inlägg om det:http://blogg.aftonbladet.se/launy/2010/06/bilden-av-utrikesminister-carl-bildt-sprickerMan kan gå i taket för mindre!! DET är vettig ilska det!!Hemikramar!!

  9. Pellefantia skriver:

    Pellekram och ser fram emot nästa kapitel och borde skaffa ett nytt tangentbord…

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, det kanske du ska. *LER* Hur känns det att ha ett fördomsfull ett som aldrig vill skriva kram??Hemikramar!!

  10. Vally skriver:

    Hej igen.Personangrepp skall undvikas.Var gränsen går är svårt att säga.Skulle vara kul att höra din åsikt om det.Inläggen i sig är många gånger grova personangrepp. Detta är inget personligt, men det vet jag att du förstår.Till lilla 5/7 barnsmammanfrån2/3 barnsmammanÄnglamamma låter så fint tycker jag.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du har en poäng där, och det var därför jag skrev att det GRÄNSADE till personangrepp. Jag vet inte om du menar att MINA inlägg är GROVA personangrepp eller om du menar bloggen i allmänhet.Jag antar att varje person har sina egna gränser. Mina går, där någon påstår att jag är opålitlig eller kommenterar mitt utseende tex. att jag är ful. Då reagerar jag. För reagera får man. Det gör man som människa, hur små eller stora angreppen är. Men i Sverige har alla rätt att säga det. Men man får inte säga att jag har mindre rätt att leva för att jag är ful…Det är personangrepp som kan lagföras under hets mot folkgrupp faktiskt *ler*Men offentliga personer tarvar tjockare hud än för privatpersoner och det förstår nog de flesta. När man ger sig ut i offentligheten måste man inse att man granskas och kritiseras.Mitt inlägg var inte SÅ kritiskt mot Daniel egentligen, om man jämför med min kritik mot Carl Bildt utan ställde mest frågan om vi kan lita på mediebilden av honom..Jag förstår av slutet på din kommentar att du också förlorat ett barn, stämmer det? och det har jag den djupaste respekt inför och ber att få framföra mina varmaste kondoleanser till dig.Jag hoppas att våra respektive änglar finns på samma plats och jag kan rekommendera dig att gå in på sajten lonely knights. Där kan du tända ett virtuellt ljus för dina förlorade anhöriga…Hemikramar till änglamamman!!

  11. sarahmara skriver:

    Klart du får tycka och skriva om kungahuset??, har läst dina kommentarer i förra inlägget och hittar inget som pekar på motsatsen!. Det var din personliga åsikt om Daniel, inte kungahuset, och det kan väl ingen ha missat att det inte var något annat??? Sen är det kul att du katogoriserar oss som kommenterar dig, graderar oss… Den här kommentaren godkänner jag, och denna inte… Rätt kul att läsa=). Så här goa Linda vann du ”tävlingen” om att kommentera bäst om du har kritik…Ska jobba på att kritisera annorlunda så kanske jag vinner nästa?? Go Linda!!

  12. Civilisten skriver:

    Bra på dem bara!Det finns inget egentligt folkligt stöd för monarkin i Sverige, bara ett förlett folk att tro dettumme å kramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tackar civilisten för ditt stöd, du och några till håller mig på ”The straight and narrow” och du har fullkomligt rätt att folket är bortkollrat i mångt och mycket, men inte allt…Tack för tummen och tjocka på dig för nu ska här hemikramas!!

  13. Maria. skriver:

    Hej igen!Jag googlade dig och hittade dig och det tidigare inlägget. Upplägget här är lite annorlunda. Hur kommer det sig att du lyckades hitta mig? Kom du in på min blogg av en slump?Kramar, Maria.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Så roligt att du hittade tillbaka, till min nutid!! Jag har skapat en blogg på Amelia, med samma namn (igår) HEMIMAMMA och kommer att utveckla den varefter jag lär mig hur den fungerar…Du får gärna komma med tips och råd… Hur hittar du min blogg därinne i så fall??Hemikramar!!

  14. Vally skriver:

    Tack för ditt deltagande.Min lille Daniel blev 27 dagar gammal. Han var världens sötaste.Nu till spörsmålet; personangrepp. Mycket bra redogörelse. Fattar precis din ståndpunkt.Håller dock inte med om att offentliga personer skall ha tjockare hud.Jag menar inte, att mitt påpekande om förekommande personangrepp i inläggen, gäller dina inlägg.Några ägnar sig åt att förfölja politiker i största allmänhet.Även detta finner jag osunt.Men, nu skall vi fira midsommar och jag önskar dej allt gott.Din familj kan göra en egen ring runt midsommarstången.Grattis till alla barnen.Det hedrar dej i allra högsta grad att du respekterar att vi har olika åsikterNu skall jag uppsöka sajten du tipsade.Kram vännen

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej änglamamma Min lilla Emma blev 18 dagar, men i tidningen samma dag fanns en pojke, LEO som var född och död, samma dag som min dotter dog. Hans mamma fick aldrig uppleva sitt barn, vilket jag känner mig välsignad att jag fick göra. Jag såg hennes uråldriga blick och hörde hennes gnyn…Jag menar inte att de SKA ha tjockare hud, utan att det oftast förväntas av dem, och för att klara offentligheten, bör de kanske ha det för att orka.Jag kritiserar och ifrågasätter, men oftast sakfrågor som den aktuella personen driver. Just Daniels frågor har vi ju inte sett så mycket av ännu…Men jag gav luft åt mina egna funderingar.Carl Bildt är föremål för en förundersökning och eventuell dom, så där BÖR nog kritiseras, liksom polischefen vars rättegång numera hålls bakom lyckta dörrar, vilket gör att spekulationer om jäv eller oegentligheter uppkommer…Midsommar kommer att bli lugn och städad för min del med jordgubbstårta!Jag är mycket stolt över mina fina barn och de är min största glädje i livet!Jag respekterar allt liv och alla grundläggande rättigheter och alldeles självklart rätten till att få ha sin egen åsikt! Sajten är ett vackert initiativ från en vanlig, enkel man…Jag önskar dig liv, lycka och rätten att vara DU!Hemikramar!!

  15. Bappo Lotzas skriver:

    Varför ska vi bry oss om kungahuset.. Det var frimurarna och de gamla oligarkerna som tillsatte familjen Bernadotte på tronen.. och enligt deras egna liberala marknadsprinciper borde det också vara denna rörelse och instans som sköter kungahusets försörjning. Jag är inte republikan. Men jag tycker väl att den som orsakar en kostnad också ska betala den.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag håller med och nickar leende… 100 miljoner har handeln tjänat på bröllopet!! De kunde balt bröllopet många gånger om…Tyvärr verkar svenska folket göra en affär av dem…Mitt intresse begränsar sig till det rent historiska och såg gärna att de blev just detHISTORIA

  16. trerk skriver:

    Är ingen beundrare av hovet , dilemmat är ju att dem har blivit en institution precis som Svenska Akademin. Kungahuset har man haft möjlighet att avskaffa efter årtionden av S-styre. Men man har inte ansedd frågan viktig nog. Nu är det inget etablerat politiskt parti som driver frågan om monarkins vara eller inte vara. Vill jag ha kungahuset kvar med den ärvda ”makten” kvar. Nä, det vill jag inte, men som det politiska läget är , så är det bara att gilla läget. Att jämföra kostnaden för president vs kungarike tyder bara på att man har brist på argument.Monarki är en ärvd företeelse, president är en demokratiskt vald person( i dem länder där val och demokrati fungerar)Så för att kunna diskutera monarkin jämfört med president så måste man alltså ställa det ärvda mot det valda.En Tumme för ett välskrivet inlägg.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Enligt mina värderingar, så föredrar jag helt klart det valda, naturligtvis. Att Palme glömde att kryssa i rutan, kanske berodde på just de argument som monarkister väljer, att kungafamiljen skapar god PR för vårt land… Hur det nu är med den saken låter jag vara osagt, men JAG vill hellre låta de 120 miljonerna komma bättre behövande till del…Tack så mycket för tummen och på återseende hoppas jag!!

  17. HEMIMAMMA skriver:

    Knuffar själv…

  18. Carina skriver:

    Jag brukar inte direkt kommentera dina politiska inlägg, och tänkte inte göra det nu heller. vill bara tacka för kommentarer hos mej! Har haft ont om ork och tid att svara.Stor kram till dej och allt gott!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det är helt ok Carina. Livet består av så mycket saker, inte bara politik!!Jag är så glad för bara en kram, så känn ingen press till annat. Jag har full förståelse för att du inte orkar. Det är för att alla sjuka och barn och gamla ska kunna ha det bra, som jag kämpar vidare…Hemikramar och varma tankar till dig kära Carina!!

  19. syfte skriver:

    Helt enkelt underbart genomtänkt skrivet…din analytiska förmåga lyser genom orden dina1000 tummar min vän!Kram Hanna

Kommentera

