Hemimammas tankar – Sommarfest, "Stigande solens hus" # 3, Thank you for the music…

GOD AFTON!! Nu är det över… Vår årliga sommarfest gick av stapeln, utan incidenter. Kronprinsessan blev tydligen ordentligen gift, vilket har varit svårt att undgå. Flera av mina gäster ville ha TV:n på så då fick den vara det, trots att jag själv inte brydde mig nämnvärt. Som den goda värdinna jag försöker vara, så skall alla tillfredsställas och alla ska vara glada…

En av gästerna, en ung herre på tio år, ville se UBÅTEN som låg ankrad… *LER* Själv ville jag se JAS-planen (om de skulle klara överflygningen utan att ramla ner från skyn) men det missade jag…

titanic.jpgBetydligt intressantare var ett samtal senare under kvällen, med samma unge herre, om det STORA skeppet…TITANIC

Unge herrn, hade sett filmen och led av allvarlig Titanicfeber… ”Professor Hemimamma” passade på att släpa fram lämpliga böcker om ”den osänkbara” och det bläddrades och diskuterades… En av mina fablesser genom livet har varit just Titanics öde… Den perfekta metaforen för vad som är felet i vår värld… Man låste in tredjeklasspassagerarna under däck, för att bereda plats för de rika, mäktiga och högvälborna… 

Nästan 1500 människor fick offra livet för att drygt 700 människor skulle överleva… Två fattiga för en rik… bara för att rederiet inte var TVUNGNA att installera livbåtar för alla ombord på den tiden…(misstänkt lik Alliansenpolitik?)

Maten blev bra och gästerna tyckte det var gott och en SÄRSKILT uppskattad detalj var det matbröd, med mörk choklad-bitar i som, i ett infall, fått knuffa bort bagetten från menyn…

Hemimamma välkomnade gästerna i en kort klänning, som NU, äntligen, kan bäras utan missprydande åderbråck (fast det var blodpropparna som var orsaken till operationen) på benen, med höga klackar, något som varit omöjligt de senaste tio åren… Bara DET gjorde både maken och mig lycklig…Min minsta dotter var klädd i en söt klänning i samma färger som min, så vi var perfekt matchade… Men solen gick så småningom ner och kylan satte in ordentligt.. Jag frös, så jag skakade, så ett snabbt klädbyte, så kunde jag göra återentré som en drottning, klädd i en stass som fick flertalet gäster att dra ett extra andetag… Min minsta dotter skred in i en liknande prinsessklänning..

k_arw_ara_200.jpgMin varmaste klänning består i en svart underklänning av krossad sammet, med medeltida ”strutärmar” (se illustration, till höger, ej jag) om ni förstår vad jag menar med det. Ovanpå denna en ”kappklännig” i matt vinröd sammet, kantad av svarta sidenband med silverbroderier.. I midjan ett skärp, tillverkat av min make, av sirliga silverlänkar med ett stort glittrande kors i mitten, med en nyckelkedja, hängande ner… Underklänningen var en gåva från min make och kappklänningen en gåva från min far… Denna utstyrsel får jag sällan bära (oftast på medeltidsmarknader och dyligt) så jag passade på…

Kvällen urartade som planerat i sång och gitarrspel… Jag fick höra ”Parla piu piano” igen, på enträgen bön…

Jag fick sjunga ”The house of the rising sun”… MED encore…Ung släkting meddelade att ”Tant” skulle stå för både tårta och underhållning, den dag han skulle gifta sig, på ETT villkor…”Att du har drottningklänningen på dig, för du är SÅ vacker”  Generad Hemimamma tackade på stående fot, naturligtvis JA…

Min minste son, 2 år, som charmat en av de unga damerna och stulit henne från sin pojkvän, sjöng ”blinka lilla stjärna där” med stor bravur och applåder som belöning… Undrar vem han brås på.. *LER*

Kvällens största ögonblick, som jag aldrig kommer att glömma, hände senare på kvällen, när alla ”gamlingar” åkt hem och vi satt med några ungdomar som brukar frekventera vår familj (ung släkting och hans vänner) runt vikingabålet. En av de unga herrarna, tog makens gitarr, slog an en ton och ackompanjerade sin unga flicka som med en ÄNGELS röst sjöng ”Tears in heaven”, Eric Claptons låt, som han skrev när hans lille son dog…

Hemimammas hjärta slog dubbla slag, och jag fick svårt att tala, ty vi satt vid den stora björken, där det lilla rådjuret, som för min familj, kommit att symbolisera min bortgångna dotter Emma, låg i bakgrunden och gissa vad änglaflickan hette? (den enda persons verkliga namn, som jag kommer att avslöja i bloggen)

Emma

Tack, alla ni som bjöd mig på musik, i form av nya spännande versioner av ”The house of the rising sun” i kommentarsfältet.♥♥♥♥♥…

Nästa år fyller hemipappa 40 och vi firar 5-årig bröllopsdag…

Hur ska jag bräcka förra årets tårta?

GOD AFTON!!

24 thoughts on “Hemimammas tankar – Sommarfest, "Stigande solens hus" # 3, Thank you for the music…

  1. Arrami skriver:

    Apropå titanic: ”Nästan 1500 människor fick offra livet för att drygt 700 människor skulle överleva… Två fattiga för en rik… bara för att rederiet inte var TVUNGNA att installera livbåtar för alla ombord på den tiden…(misstänkt lik Alliansenpolitik?)”…mer än misstänkt likt moderaternas politik! ;-)Låter som ni haft en skön kväll! 😉 Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det var en jättetrevlig kväll, med många nya trevliga bekantskaper!En fantastisk final som för alltid kommer att finnas i mitt hjärta avrundade kvällen….Hemikramar!!

  2. Pellefantia skriver:

    Ash då, heminmamman fixar en ännu häftigare tårta, till det kalaset…. Håller med Vargen ovan att Alliansen och Titanic har väldigt många likheter…kramkul att du hade kul…

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, Titanic kan symbolisera många felvärden i vårt samhälle alltifrån hur folket behandlades som gick ombord, hur folket som byggde och besättningen ombord henne fick bli utan löner för att hon sjönk… Till den romantiserade bilden av ”storslagenheten” när hon gick under och den ”Engelska moralen” som tyvärr ledde till att folk dog i onödan, som hade kunnat överleva, med ett mer pragmatisk befäl vid lastningen…Jag hade trevligt. Roligt att ha det en gång om året…Jag kommer ju inte att ge mig, jag strävar ju mot att klara att göra än vackrare tårtor!Hemikramar!!

  3. A-Linda skriver:

    Vilken härlig fest ni verkar ha haft. Men jag fattar verkligen inte hur du hinner med allt.Väldigt fint sagt av den unga damen:” ETT villkor…”Att du har drottningklänningen på dig, för du är SÅ vacker”… Det var lite annorlunda mot hur min äldsta dotter uttryckte det när hon var 5 år och fick se mig i fin långklänning när jag skulle på fest: ”ÅÅÅH mamma, FÅR jag den när du dör??” Kramar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, ur barnamun… eller hur? Jag hinner med det jag gör pga min Duracellkaninsnatur!Har varit sådan hela livet…Vet inte hur man är på något annat sätt…Vad är din bortförklaring? DU är ju lika arbetsam du… *skrattar*Hemikramar!!

  4. MissKermit skriver:

    Håller med ovan, hur orkar du och hur har du tid??Sköt om dig // Tess

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag har Hemipappa i mitt lag!! Vi är ett team, som samarbetar kring allt. Städning, barnen, byggandet, alla sysslor delas och bärs gemensamt och barnen hjälper till med det de klarar…Fest är roligt att ställa till med och min svärfar hjälpte maken och mig att resa tälten…Mina så barn plockade blommorna till dekorationerna och en killkompis hjälpte mig med att göra maten, så det gick strålande!!Hemikramar och tack för din omtanke! Allt gott till dig!

  5. Pluppa skriver:

    Härligt =))Kanonfest verkar det varit,verkligen.Kram/Pluppis

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej, mitt favvotroll!! Jo festen var rolig. Mina blå länkar är däremot kritiska jämförelser med årtiondets fest…Hemikramar!!

  6. A-Linda skriver:

    Ja, det min dotter sa om klänningen sa hon när hon var 5 år. Nu är hon 39.Mina barn är alltså vuxna och utflugna för länge sen. Du har ju fortfarande en hel kull att ta hand om. Det är det jag inte riktigt fattar hur du kan hinna med så mycket annat då. Men det måste väl vara de där Duracellbatterierna då ;-)Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hemimamma by night är svaret….När barnen sover, sätter jag mig här och skriver… Sedan är vi en tajt familj som lever tillsammans och hjälps åt med allting… Var och en efter förmåga..Min yngste son ÄLSKAR att dammsuga, så det får han göra…Jag tar hörnen efter honom…Min yngsta dotter älskar att putsa fönster, så jag ”bättrar” lite, när hon inte ser *ler illmarigt*ALLA barnen är roade av att laga mat, så de turas om med att vara med i köket och min äldsta dotter (12) kan laga mat själv… ALLA dukar.Min make gör lika mycket som jag här hemma, så VI har jämställdhet…Hemikramar!!

  7. Tant Otto skriver:

    Vilken härlig sommarfest…du är ju en riktig höjdarvärdinna som tillmötesgår alla dina gäster. Du skulle kunna gör en fyrklöver tårta, tre meter hög som Victoria och Daniel hade på sin stora dag…till hemipappan!Nää den behöver inte vara så hög men fyrklöverformen var häftig!!Kram!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tyvärr har en vanlig dödlig som jag INTE råd med den formen.. Bara trestegs hjärtformer kostar nästan 2000 bara formen…Men en trestegstårta blir det nog… Visst var prinsessans tårta stor och mäktig! Men tekniskt sett är det inte svårare med tre steg än med tolv…Dessutom separata serveringsfat för varje… Det är är enklare än det ser ut, för den som vet hur det går till…Tack för komplimangerna kära OTTO, du är så rar!!Hemikramar!!

  8. Törnråza skriver:

    Så underbart du haft det.Stor kram på dig! : = )

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hejsan A-B… Saknat dig! Jag hade det bättre än jag förtjänar..*LER*Hemistor hemikram tillbaka!!

  9. Maria de Suède skriver:

    Jag ler, när jag var på fest så var geografilärarinna åt en kille. Jag berättade om Syd-och Centralamerika, framförallt dess historia. Han lyssnade när jag pratade om inkaindianernas historia och var vekligen intresserad. Vi Européer har då ställt till med mycket… Men jag är glad att festen blev lyckad. Örnkram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Kunskap är kul, eller hur? Europeisk kolonialmakt har orsakat stor skada i alla andra delar av världen, främst understödd av katolska kyrkan… Hemikramar!!

  10. Pluppa skriver:

    Nytt viktigt inlägg hos mig nu(tycker jag).Kram/Pluppis

  11. Maria de Suède skriver:

    Jag berättade ju om Conquistadorerna och om den katolska kyrkan för honom, vilket uppskattades…Och du… Au revoir ! Vi ses igen…Tills dess Tusen kramar

  12. Carina skriver:

    Åh, det var härlig läsning! Vad glad jag blir! och klänningen, låter verkligen jättejättefin!E trött (som vanligt), men ville skriva en rad efter tummen, och liksom bara berätta att jag varit här.Kramelikramar och allt gott till dej!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vad roligt att du lämnade ett litet bli glad spår efter dig. Men det gör du alltid och det ser jag fram emot varje gång… Klänningen är verkligen (efter brudklänningen) The Dress, alla kategorier och jag är väldigt stolt över den och tacksam för att ha fått den i gåva av min man och min far…Jag önskar jag kunde göra något för dig, för att pigga upp dig ytterligare =0)Men jag sänder dig mina varma tankar och hemikramar!!

Kommentera

