Hemimammas tankar – effekten av för tidig avnavling, lidandet som orsakas

angel_loves.pngGOD AFTON!! Idag vill jag berätta om vad för tidig avnavling innebär för både barnet och som en konsekvens för modern/familjen och vilket lidande det orsakar I ONÖDAN, bara för att medicinindustrin tillåts härja och håva in vinster på behandlingar som de är med att skapa behoven efter

A-LINDA har skrivit om detta problem länge, men först nyligen insåg jag att det jag drabbades av för många år sedan har direkt koppling till hennes hjärtefråga… Jag läste hos henne och frågade om ett bekymmer som jag hade när mina idag stora barn, var nyfödda. Precis efter förlossningen så har de haft så lågt blodsocker att de nästan blivit medvetslösa..nyforlost_bebis_med_mamma_big.jpg

Det hände första gången, när Tripp var nyfödd 1997. Som förstagångsförälder så litar man på vården. Hon var bara trött och ville inte äta. ”Det är normalt, alla barn vill sova efter förlossningen” menade den äldre barnmorkan på Karolinska sjukhuset. Efter några timmar, började jag se ryckningar i Tripps rörelser. ”Det är normalt, det gör alla nyfödda barn” var svaret från vården…

Efter ytterligare några timmar låg hon och skakade som en gammal afatisk gubbe.

Ingen ska komma och säga att detta är normalt” Jag var GANSKA upprörd vid det här laget.

Nej, det KAN ju vara blodsockret också” svarade en annan sköterska.

Kan vara?! VET du inte det? HUR får man reda på detta? Jag var minst sagt arg.

”Det är ett ganska enkelt blodprov” svarade hon lite osäkert

Varför har ni inte gjort det då? Om det är enkelt?” Starkt ifrågasättande Hemimamma

DET INGÅR INTE I VÅRA RUTINER” svarar den S.K. Professionella människan.

Det  visade sig vara fallet. En vanlig människa har ett blodsockervärde på ca 3,5. Tripp hade ett värde på 1,4. Vid ett värde på 1,2 blir man medvetslös, berättade en annan sköterska, som faktiskt tog ansvar och hjälpte mig… Hennes värden kom att svänga kraftigt upp och ner och matandet var en kamp. Att få en unge som inte ORKAR äta är ganska frustrerande och sorgen och rädslan, för vad som faktiskt kunde hända, höll mig som en kidnappad…

Behandlingen bestod i intensivamning och tilläggsmatning. Hon skulle väckas och äta EN GÅNG I TIMMEN!! Glöm sömn. Där började de sömnproblem som jag brottats med alltsedan dess, som förvärrades när Emma dog. Det tog 11 dagar innan hon var helt frisk och jag kunde börja försöka sova igen… Visste du att man blir galen om man inte får sova?

Men jag var tvungen att vakna varje timme och amma. Jag hade knappt somnat igen, när det var dags att väcka henne igen…Livet blev ett Helvete… Men som mamma gör man vad som krävs, eller hur?

Mina tre efterföljande barn hade samma problem, men då KRÄVDE jag ett blodprov direkt, varje gång till personalens förvåning. Tyvärr hade jag rätt, de drabbades också, med upprepning av samma sorts liv som 97. Alla fick de problem med mjölkallergi, pga den tidiga tillvänjningen till modersmjölksersättningen, de första dagarna…

ALLT DETTA HADE UNDVIKITS OM MAN VÄNTAT MED AVNAVLINGEN!!875826isw9m5mb8bid9kdw2s3r97kbi.jpg

Men mina sista två barn slapp drabbas, för på Danderyds sjukhus, väntade man med avnavlingen…

DÅ visste jag inte vad som var orsaken till detta, men efter att ha läst hos A-Linda, så föll poletten ned.

Här är frågeväxlingen:

”Känner du till ett problem som innebär att nyfödda har svårt att hålla blodsockerhalten? Har du varit med om det? Jag har stor erfarenhet av detta, då fyra av mina sex barn hade det och Astrid Lindgren/Karolinska hade väldigt dålig koll på detta…

Ingår inte i våra rutiner, att ta ett enkelt blodsockerprov” hette det…

Hemikram!”

A-LINDAS svar:

Är det hypoglykemi kanske? I så fall kan jag berätta att tidig avnavling ökar risken för det.Se t.ex. det här:
“We can now add to the list of potential benefits: less initial hypoglycemia, …. ”
http://www.fsneo.org/JourClub/4-038.htm

”Hypoglycemia: liver ischemia reduces production of glucose. ”
http://www.cordclamp.org/Iatrogenic%20Resuscitationxx.htm

Kraam”

Jag ville veta säkert vad HYPOGLYCEMIA var, så jag lät goggle översätta och sedan sökte jag upp info på WIKI om ”Hypoglykemi”   Om man då sammanfattar det hela, så är alltså hypoglykemi, FÖR LÅG blodsockerhalt. Det är ett  fenomen som är farligt och som kan drabba diabetiker.
Jag känner till det ganska ingående, då min f.d. make var diabetiker.  Om man översätter och sammanfattar vad som står i artiklarna, så minskar man risken för att hypoglykemi uppstår med sen avnavling. Dessutom får barnen ett bättre blodtryck och bättre blodsockernivåer. Om barnen avnavlas innan allt blod strömmat igenom, förlorar det nästan hälften av det blod de har möjlighet att ha. OM blodsockernivån blir tillräckligt låg inträder sk. Hypoglykemisk koma, alltså hjärnan orkar inte längre stanna vid medvetande.
 
Tillståndet är direkt livshotande och utan akut medicinsk behandling avlider patienten.blood-drop_47152500.jpg
DÄRFÖR VILL JAG VARNA ALLA BLIVANDE FÖRÄLDRAR:  KRÄV SEN AVNAVLING!!!
Du vill inte leva i det helvete, jag gjorde!
Barnen förtjänar bästa möjliga hälsa och detta är ett ENKELT sätt att ge dem en ÄNNU bättre chans i livet!
GOD AFTON!!
33 thoughts on “Hemimammas tankar – effekten av för tidig avnavling, lidandet som orsakas

  1. Pluppa skriver:

    Mycket bra skrivet vännen!!!!Stor fet tumme……….Kram/Pluppis

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack! Jag hoppas att A-Linda kommer att tycka jag gjort ett bra jobb…Det är en förklaring till varför jag engagerar mig i frågan!Hemikramar!!

  2. A-Linda skriver:

    Du får GULDSTJÄRNA :-)))Jag skulle förstås vilja posta det här inlägget i Facebook-gruppen Sen avnavling – barnets födslorätt. Det är väl OK? Kramar!P.s. Tummade redan i natt men var då för tröttt för att orka skriva kommentar.

    • HEMIMAMMA skriver:

      SJÄLVKLART SKA DU POSTA DET!!! Allt matrial som du hittar hos mig i denna fråga ger jag dig rätten att använda efter eget gottfinnande!! Jag vill motverka att det helvete jag blev tvungen att leva med helt i onödan för att medicinindustrin ska tjäna pengar, inte får fortgå!!Hemikramar!!! och tack för tummen!

  3. Pellefantia skriver:

    jösses det hade jag ingen aniiiiiiing om. Skrämmande läsning har tre ungdomar som ännu inga barn har men detta skall de alla få veta, så de vet tills den dagen de blir föräldrar…tack för informationen……..pellekram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, se till att de KRÄVER sen avnavling, om förfarandet inte ändrats innan deras tid kommer…Informationen måste spridas…Hemikramar!!

  4. Pinglan skriver:

    Go´ kväll Hemimamma.Jag har lagt in en psalm på min musikblogg till Millas minne. Jag kände inte henne men hoppas låtvalet är OKt..Ha det så gott!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack så mycket snälla Pinglan, den är säkert bra, jag litar på ditt omdöme…Kommer in och lyssnar!Hemikramar!

  5. Pinglan skriver:

    OK menar jag.

  6. Kao skriver:

    Bra skrivet.Jag har följt A-Linda och hennes kamp mot för tidig avnavling under flera år.Nu har hennes teorier blivit vetenskapliga och erkända.Men forskningen vill ju åt stamcellerna – men det ska de INTE ha på bekostnad av barnets hälsa.KramKao

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack Kao! I detta, som många andra frågor jag skriver om, har jag personlig erfarenhet och allting som har med barns bästa och hälsa, får mig att se rött…Ni får chansen att tröttna på mig med tiden, ty detta släpper jag inte…Till skillnad från Gaza och BP-krisen, kan jag nog påverka i denna debatt…Hemikramar!!

  7. Maria de Suède skriver:

    Pengar styr världen och vàrden… Varför ska allt handla om pengar egentligen?När det gäller barn sà ska det fà kosta!Apropà barn, när jag tog TGV igàr sà var det en ung mamma som var tvungen att gà pà toaletten med sin 2.5 àr gamla dotter och hon bad mig vakta hennes nio mànaders gamla son, jag kan säga att han stirrade pà mig. Urgulliga barn! Men lite förvànad blev jag dà… Jag fick kontakt med barnen och mamman pà en gàng…Örnkram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag hade INTE bett en främling, kan jag säga… Men du var säkert förtroendeingivande.Det är trevligt med nya kontakter däremot, i den takt man själv önskar… *LER*Hemikram!!

  8. A-Linda skriver:

    Vad jag vet så har alla svenska sjukhus nu slutat med tidig avnavling utom sjukhusen i Göteborgstrakten, där Nationella biobanken för navelsträngsblod ligger. Det krävs alltså omedelbar klampning av navelsträngen för att det ska bli tillräckligt mycket blod kvar i moderkakan till biobanken. De ansvariga läkarna skyller på att de måste klampa navelsträngen innan barnet tagit första andetaget för att pH-provet, som tas rutinmässigt på nästan alla barn som föds i Sverige, inte blir lika säkert annars . Trots att övriga sjukhus tar det provet från pulserande navelsträng. Dessutom är det här provet inte till för barnets skull , utan för personalens. Kan de med hjälp av pH- provet bevisa att barnet mådde bra i födelseögonblicket har de ryggen fri om det senare skulle visa sig att barnet fått en skada, eller t.o.m. dör. Att barnet mådde dåligt eller blev skadat (eller dog) på grund av den kraftiga blodförlust och syrebrist det utsattes för i och med den tidiga avnavlingen tas tydligen inte med i beaktningen.Dessutom har så vitt jag vet ännu inget svenskt sjukhus infört livräddning med intakt navlesträng. Vilket alltså innebär att alla barn som föds medtagna/livlösa blir utsatta för akut blodförlust och syrebrist och går dessutom miste om de reparativa stamcellerna i navelsträngsblodet ( så kallas det blod som finns i moderkaka och navlesträng och utgör ca 50% av barnets totala blodvolym…alltså inte några droppar som blir kvar i navelsträngen) . Men nu har livräddning med intakt navelsträng börjat införas på sjukhus i andra länder. Bl.a. Memorial Hospital i Darlington, England. Obstetrikern David JR Hutchon var det som införde det. googla gärna på hans namn och ”neonatal resucitation”. Bl.a, skrev han i ett rapid respons i British Medical Journal att pH-provet är att jämföras med att man knipsar ut en bit av hjärnan på barnet i födelseögonblicket för att kolla om den var normal då – att den blev skadad av själva provtagningen spelar ju ingen roll! Men oj vad långt det här blev då! jag som bara skulle tala om att jag upptäckte ett stavfel i rubriken. Det står ”lindadet” istället för ”lidandet”. Kramar!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Rubriken är korrigerad och jag bugar mig för ditt engagemang och din gedigna kunskap i detta ämne. Vi kan bli ett effektivt team i denna fråga. Jag inser att jag har mycket kunskaper att hämta in, men DRIVET har jag absolut…Min engelska är MVG upp till D nivå och jag äger ett förträffligt lexicon. Jag är orädd och kan stå vid din sida och att föreläsa om detta ämne, skulle vara trevligt, med tiden…Hemikramar! VVV = Våga Vara Vuxen!!!

  9. A-Linda skriver:

    Ett tips till Pellefant: Om du hjälper till att påverka de ansvariga inom och över förlossningsvården och att sprida den här informationen till så många som möjligt så kanske alla svenska sjukhus har slutat med tidig avnavling, även av de mest sårbara barnen , alltså de som föds medtagna/livlösa, tills det blir dags för dina barnbarn att komma till världen.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag är övertygad att Pellefantia, kommer att hjälpa oss på det sätt hon kan och orkar i denna fråga. Hon kämpar ju lika hårt som du i sjukvårdsfrågor involverande Försäkringskassan, så hon kanske inte har energi för detta också…Vi får se vad hon gör…Hemikramar!!

  10. A-Linda skriver:

    Ja vi som redan kämpar hårt med en viktig fråga kan ju inte engagera oss i allt annat också som är viktigt , hur gärna vi än vill. Huvudsaken är att vi gör en bra insats inom vårt eget område. Nu skulle jag just lägga in ditt inlägg på Facebook och ser att du ändrat i rubriken. men precis som det brukar vara för mig när jag rättat till något så är det fortfarande fel 😉 Det står nu ”lidadet”, det fattas alltså ett N – lidaNdet. Men jag postar det i alla fall nu. Folk fattar ändå vad det står.Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nu har jag ändrat igen… Så blir det när man vill för mycket.. *skrattar*Du har meddelande på snack!Hemikram!!

  11. A-Linda skriver:

    Nu har jag postat det här inlägget i facebook-gruppen Sen avnavling – barnets födslorätt.http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=98718282961&ref=tsSka se om jag förstår mig på hur man öppnar meddelanden på snackis. Jag är ingen Einstein när det gäller de ”nya” (drygt ett år gamla) tjänsterna här på AB-bloggen ;-)kram!

  12. A-Linda skriver:

    Vad bra!!! 🙂 Kram

  13. Islandsmamman skriver:

    Thumbs up!

  14. Törnråza skriver:

    Tummar också.Kram!

  15. sarahmara skriver:

    Jag tummade inte då…men läser idag och ser hur bra detta inlägg är. Faktiskt ett av de inlägg du skrivit som berört mig mest angående för tidig avnavling. Det blev en resa tillbaka där du började kampen!. Tack igen för ett bra inlägg!Sarahkramizar

  16. kaoskatta skriver:

    Är det visst antal minuter som man ska vänta med att klippa navelsträngen? Jag har fem barn och har aldrig vetat om det du beskriver (som man oftast inte gör förrän man drabbas) och nu funderar jag hur det gick till när mina barn föddes och självklart vad jag ska säga till barnen när de ska få barn själva. Som jag tänker finns det en anledning till att vi är skapta som vi är och att man ska ingripa så lite som möjligt i naturens gång (så länge det inte uppstår någon olycka eller sjukdom, då behövs förstås behandling). Att navelsträngen finns och inte lossnar direkt har alldeles säkert sin mening, precis som amning, att barnet inte går förrän efter något år osv I det moderna samhället petas alldeles för mycket i vår naturliga utveckling. Varför undrar jag? Vill dom leka Gud, eller?Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Mycket klokt tänk du ger uttryck för här… Och mitt råd är att vänta så länge som möjligt, helst tills strängen är vit och slapp (ca 5-10min) för då har pulseringen avstannat…Visst vill människan leka GUD och dessutom har hon behov av att skapa Gud också…Hemikramar ♥

Kommentera

