Hemimammas kamp – FÖRNEDRINGSKASSAN och SARA

angel_loves.png

GOD AFTON!!  Som vanligt när det är något viktigt att skriva om så finns inte bloggningskod, så jag kopierar direkt… Delar av en artikel skriven av  Jessica Balksjö

Sara var dödssjuk i svininfluensa – får inte sjukpenningASW21WLCA18C5ZVCAZSOGT2CAKJEER2CAT8ZC5RCABK4WJRCAXXY958CAUYEIQECAMMMNPRCAZB3GL0CA6GRB7RCA111TIKCANNUMPPCA2LL4MOCAM15AUQCAEILDYUCAKDZF5JCAW4G6NM.jpg Sara Sundlin, 28, var en av de gravida kvinnorna som drabbades värst av svininfluensan i höstas. Hon förlorade sitt barn och är fortfarande inte återställd. Nu vill Försäkringskassan att hon ska börja jobba.

”Jag utgår från att Försäkringskassan gör en riktig bedömning”, säger Cristina Husmark Pehrsson (M).

I höstas låg Sara Sundlin från Hallstavik nedsövd på Karolinska universitetssjukhuset med en så kallad konstgjord lunga efter att hon insjuknat akut i svininfluensa. Flera av hennes organ slogs ut och hon svävade mellan liv och död. Sara var gravid när hon smittades och hennes tillstånd förvärrades kraftigt. Nu efteråt har hon fått höra att ingen i Sverige, som överlevt svininfluensan, har varit så sjuk som hon var.

Förlorade sin bebis (i 29:e veckan Hemimammas anm.)1228_sad_person_crying.gif

Trots det livshotande tillståndet klarade sig Sara Sundlin, men hennes barn dog. ”Jag minns inte att jag fött min son. Det är det värsta”, säger hon. När Sara kom hem från sjukhuset hade hon svårt att gå. I dag går hon fortfarande med rullator och kan bara sitta uppe korta stunder. Sara Sundlin har smärtor i magen och äter starka morfintabletter. ”Jag klarar inte ens av hemmalivet. Jag klarar inte av att gå själv. Om jag ramlar så kommer jag inte upp igen. Allt är helt nerkört,” säger hon.

Sara Sundlins sjukpenningdagar är nu slut och Försäkringskassan har kontaktat henne per telefon och informerat om att hon inte får vara sjukskriven längre.

Funny doctor picture.jpg

Vi har informerat den här kvinnan om vilket beslut vi kommer att fatta utifrån den kunskap vi har nu. Men beslutet är inte taget än. Hon har möjlighet att komma in med ett förnyat underlag”, säger Svante Borg, försäkringsdirektör på Försäkringskassan. Försäkringskassan kommer att se över Saras ärende även om beslutet inte är fattat och en överklagan inte gjorts. De nya reglerna för sjukförsäkringen innebär att den sjuke ska ut i arbetslivet så snart som möjligt.

Jag har full respekt för hennes svåra situation. Men numera börjar vi ganska tidigt i sjukdomen att titta på sätt för sjuka att komma tillbaka till systemet. Statistik visar att många har känt sig dåliga men sedan vågat pröva på att jobba och klarat mer än de trodde”, säger Svante Borg.

Är det verkligen meningen att sjuka ska jobba?husmark_this_is_sparta.jpg

Vi gör en bedömning av arbetsförmågan.  Har du arbetsförmåga ska du inte längre vara sjukskriven. Det är just den här brytningen som är svår,” säger Svante Borg.

Socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson (M) säger att hon inte kan kommentera det enskilda fallet.

”Jag känner starkt för den här kvinnan och hennes situation och jag hoppas och tror innerligt att hon ska ha en bra kommunikation med Försäkringskassan och få en rätt och riktig bedömning. Och är det så att hon inte är nöjd så finns det möjlighet att överklaga”, säger hon.

Men är det generellt sett rätt att en person i Sara Sundlins situation ska jobba?

”Alla ska inte gå över till Arbetsförmedlingens introduktion. De undantag som finns är de som ligger på sjukhuset, står under daglig vård och behandling, har psykisk ohälsa eller om ens hälsotillstånd riskerar att försämras. Med den bakgrund att det finns undantag utgår jag från att Försäkringskassan gör en riktig bedömning”.

Så drabbades Sverige av svininfluensan Sedan maj 2009 har totalt 11 004 fall av svininfluensa anmälts enligt Smittskyddslagen. Sammanlagt har 1475 patienter vårdats på sjukhus.I Sverige har hittills 29 personer dött i svininfluensan.

GOTT OCH BLANDAT s235_gubbe_med_gris.gif

Här något så KORKAT att jag inte ens kommenterar…

President Obama lovar pengar till Palestinierna.

”USA lovar nytt bistånd till Gazaremsan, där situationen nu är ”ohållbar” enligt president Barack Obama. 400 miljoner dollar i bistånd till Gaza och Västbanken är ett löfte som den palestinske presidenten Mahmud Abbas fick under sitt besök i Vita huset på onsdagen. Merparten av pengarna går till Västbanken, men USA ska dessutom bekosta FN-skolor och reparationer av sjukvårdsinrättningar och annan infrastruktur i Gazaremsan. Obama uppmanade också Israel att samarbeta med FN:s säkerhetsråd när det gäller att utreda vad som hände när israelisk militär bordade en aktivistflotta på väg till Gaza.”

Det faktum att det är islamiströrelsen Hamas som styr Gazaremsan, och att den inte erkänner Abbas som palestiniernas president, komplicerar saken. Varken USA eller Abbas vill att de nya biståndspengarna ska hamna i Hamas händer. Liksom tidigare kommer det amerikanska biståndet till Gaza att gå via internationella biståndsorgan. För Obama är ett möte med Abbas en balansgång. Han förväntas sätta press på Israel, samtidigt som han inte vill försämra relationerna mellan USA och Israel. Obama har varit förhållandevis mild i sina uttalanden mot Israel efter räden mot Ship to Gaza. På onsdagen upprepade han också att israeliska önskemål om säkerhet måste tillgodoses.”

”Israel tillkännagav under dagen att blockaden mot Gaza ska lättas och satte upp chips, läsk och sötsaker på listan över tillåtna varor. Byggnadsmaterial och industrimaterial är fortfarande förbjudna, och det styrande Hamas sade att det är cement Gazaborna behöver, inte godis.”

I dag ska Iran få sitt fjärde straff

407208157_2a2ff0bd3b.jpgvildsvin.jpg

NU SKA POSTEN SAMMA VÄG SOM  APOTEKET!!

16 åring utsatt för särskilt grov våldtäkt

Ja, världen är galen idag med, kan jag lugnat konstatera. Upp och ner. MIN värld är särskilt galen i två dygn framöver. Min make ska åka på konferens med jobbet i morgon bitti. Det är första gången sedan vi gifte oss, som vi är ifrån varandra. Det känns jättekonstigt…Han blir alltså borta till fredag sen kväll, vilket initialt orsakade Hemimamma lite ångest… Nej, jag är inte svartsjuk.

Men min äldsta dotter Tripp har skolavslutning på fredag och hon har beställt en SÄRSKILT vacker tårta att ta med sig till det traditionella tårtkalaset som avslutar sista dagen innan skolavslutningen… Ensam  under torsdagens kväll, med lilla Herr (emil) Minikin och lilla fröken, OCH göra en SÄRSKILT fin tårta är en motsats i sig självt…imsorry.jpg

MEN så (som vanligt), fanns räddningen hos mina underbara svärisar… De hämtade de två små i eftermiddags, och barnen blir hos dem, så att jag får nästkommande dygn, HELT för mig själv, för att göra tårtan i lugn och ro och på fredag följer min svärfar med till skolavslutningen, så jag kan var med mina stora barn, framförallt Tripp, som alltså har sin sista dag i sexan och byter skola till hösten…

Så, nu sitter jag här, utan mina små. Tripp sover. Maken sover. HELT ensam för första gången på fem år…

”Shit, vad konstigt det känns… Världen ÄR verkligen upp och ner…s43_gubbe_vimsig.gif

GOD AFTON!!

7 thoughts on “Hemimammas kamp – FÖRNEDRINGSKASSAN och SARA

  1. Pluppa skriver:

    Bra att du tar upp sånt jag tänkt och läst idag!Tumme vännen……….Kram/Pluppis

  2. Pellefantia skriver:

    såg detta på text teve men orkade inte anstränga mig igår och nu har väl hur många som helst skrivit omdetta…. så jag kan ta en paus som sjukvårdsministerkram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Visst kan du pausa om du vill,(många har skrivit om det), men bara en kort paus, dårå, för du skriver så bra…Hemikram!

  3. HEMIMAMMA skriver:

    Nu knuffar jag själv…

  4. Carina skriver:

    Vad bra med sådana svärisar. har tur och har bra sådana jag med, de har ställt upp mycket mer än mina föräldrar, och ändå har de fler barn (jag är enda). Nåväl. Nu vet vi att tårtan blev bra ;-)Jag har kallat FK för förnedringskassan länge. Orkar inte citera min handläggare, men det var förnedrande. Jag är inte förvånad, och Christina H-P verkar ha det bra uppe på sitt rosa moln, där hon inte behöver bry sig. Fy vad jag tycker illa om hur fruktansvärt illa människor blir behandlade. Lever vi verkligen i en demokrati? Hade skrikit högt om det bara hjälpt…Allt gott till dej!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vi är många som är frustrerade, men vi får söka tröst i att vi har varandra att dela våra bekymmer med…De styrande är alltid fjärmade från folkets verklighet och förstår sällan hur det ser ut för oss…Hemikramar!!

Kommentera

