Hemimammas kamp – Chatten med Mehmet Kaplan, hör honom berätta…

angel_loves.png

GOD AFTON!!  Jag ville inte skriva mer. Jag har skrivit fem inlägg, där jag belyst saken med diverse argument och länkar. Jag ville släppa. Jag ville skriva om min fantastiska dotter tripp och hennes skolresa till Boda borg. jag ville vila själen och hjärtat lite, men jag kan inte

Nu börjar nyhetens behag gå över och andra storys puttar ner ”Ship to Gaza” långt ner i tidningen… folk mördas av galen taxichaufför i England. Viktoria i tårar på slottet.. Fotbollen…

Media stoppar ner svenskens huvud i sanden igen, innan ens alla svenskar kommit hem…

Så jag fortsätter att skriva. För att barnen i Gaza ska få mat och ett värdigt liv!!…Kampen för fred i mellanöstern är kampen för alla barn som leker i bombhålen… På båda sidor om gränsen! Och i förlängningen en fredligare värld för mina barn att leva i!!

 Idag gör jag ett inlägg med Mehmet Kaplans chatt tidigare idag…

Moderator:  Välkommen till Aftonbladets chatt!phpDmEJNJ_thumb_kaplan.jpg

Mehmet Kaplan kommer att chatta klockan 14.00, men det går bra att skicka in frågor redan nu.

onsdag 2 juni, 2010 13:08 Moderator 13:32

Moderator:

Nu är Mehmet Kaplan på plats, vi börjar med första frågan. onsdag 2 juni, 2010 13:59 Moderator                     

Fruktade du för ditt liv under attacken? onsdag 2 juni, 2010 14:00 D

Egentligen inte då vi hade övat in hur vi skulle bete oss vid en bordning, icke-våld var parollen onsdag 2 juni, 2010 14:00 Mehmet Kaplan

Fick du någon mat? onsdag 2 juni, 2010 14:01 linne

vatten och skorpor fanns att tillgå onsdag 2 juni, 2010 14:01 Mehmet Kaplan

Ser du inget olämpligt i att du som folkvald i Sverige åker på en resa med potentiella terrorister som Hamaz etc. onsdag 2 juni, 2010 14:01 Fredrik

Jag som folkvald har ett ansvar att representera alla de som de facto hade samlat in pengar och köpt sjömil och cement till folket i Gaza som lever under blockad. onsdag 2 juni, 2010 14:02 Mehmet Kaplan

Vad har hänt med de svenskar som var på fartyget där tragedin inträffade? Har ingen hört deras version av berättelsen än? Det känns som att den mest riktiga sanningen kommer fram först då. onsdag 2 juni, 2010 14:03 Maja

Bl.a. Mattias Gardell var på Mavi Marmara och så snart de kommer hem, vilket vi gör vårt bästa för att det ska ske så snart som möjligt, kommer vi att höra deras berättelse. onsdag 2 juni, 2010 14:04 Mehmet Kaplan

Först och främst vill jag säga välkommen hem och att jag och min familj är väldigt glada över att du är välbehållen. Jag såg presskonferensen igår från Arlanda och du pratade om ett dokument man skrev under för att deporteras. Jag undrar bara, vad tror du hade hänt om man inte skrivit på den? onsdag 2 juni, 2010 14:04 Rabie

Tack! Dokumentet innehöll skrivelser som innebar att man gick med på att man på illegal väg hade kommit till Israel. Jag med flera skrev till en klausul om att vi inte hade beträtt israelisk vatten/mark utan hade blivit bordade på internationellt vatten och förda mot vår vilja till Ashdod, Israel. Om man inte hade skrivit under skulle man dras inför rätta efter ett antal dagar. onsdag 2 juni, 2010 14:06 Mehmet Kaplan

Hur gamla var soldaterna som bordade skeppet? Väldigt unga? onsdag 2 juni, 2010 14:06 JR

De hade ansiktsmasker men kommandostyrkan såg ut att vara äldre än de som sedan blev kvar för att bevaka oss vilka var runt 18 onsdag 2 juni, 2010 14:08 Mehmet Kaplan

Varför blev israeliska soldater attackerade med järn stång och stolar? onsdag 2 juni, 2010 14:08 Erik

Jag såg inte en enda person som använde våld på vår båt. Jag stod väldigt bra till uppe på kommandobryggan och hade bra översikt. onsdag 2 juni, 2010 14:09 Mehmet Kaplan

Hej. Jag undrar om ni visste att Insani Yardim Vakfi organiserade ”Ship to Gaza” och varför ni ändå valde att medverka med tanke på deras kopplingar till terrorism. onsdag 2 juni, 2010 14:09 Sebastian

Vår båt Sofia var ett samarbetsprojekt mellan Ship to Gaza Sverige och Ship to Gaza Grekland. Att IHH skulle ha samröre till terrorism känner jag inte till. onsdag 2 juni, 2010 14:11 Mehmet Kaplan                 

Hur tänker du gå vidare med denna händelse framöver? Menar inom politiken onsdag 2 juni, 2010 14:11 Derya

Idag har jag träffat kabinettsekreteraren på UD och diskuterat frågan. Dessutom pratade jag med vår utrikesminister Carl Bildt för en stund sedan. Jag tycker att man har handlat kraftfullt men anser att man bör överväga att ta hem den svenska militärattachén i Tel aViv och inte bedriva vapenhandel med Israel. onsdag 2 juni, 2010 14:13 Mehmet Kaplan

Har du haft kontakt med den Turkiska median? onsdag 2 juni, 2010 14:13 Özay

Sporadiskt då min mobiltelefon är kvarhållen i Israel och man inte kan nå mig på mitt ordinarie nummer. onsdag 2 juni, 2010 14:14 Mehmet Kaplan

Hur gick bordningen till? onsdag 2 juni, 2010 14:14 Erik

Med äntringshakar på piratvis. onsdag 2 juni, 2010 14:15 Mehmet Kaplan

Vad var syftet med att åka dit? onsdag 2 juni, 2010 14:15 anna

Det finns att läsa på Ship to Gazas hemsida www.shiptogaza.se  onsdag 2 juni, 2010 14:16 Mehmet Kaplan

Varför kunde inte förnödenheterna skeppas till Ahdod och sen via landsvägen. Då hade ingen kommit tillskada? onsdag 2 juni, 2010 14:16 L

Ingen hade behövt komma till skada om inte israelisk militär olagligen tog över vårt fartyg på INTERNATIONELLT VATTEN. onsdag 2 juni, 2010 14:17 Mehmet Kaplan

Anser du att, vad du kunde se, att någon aktivist gjorde något felaktigt? onsdag 2 juni, 2010 14:17 Chrille

Jag hade en mycket bra överblick över båten och alla betedde sig korrekt från vår sida medan israeliska militären stod för aggressionen och olagligheterna. onsdag 2 juni, 2010 14:19 Mehmet Kaplan

Andra har sagt att de israeliska vakterna gjorde allt för att förödmjuka fångarna. Råkade du också ut för det? onsdag 2 juni, 2010 14:19 BT

I en mildare form. Däremot blev jag vittne till misshandel och mycket förödmjukande behandling. onsdag 2 juni, 2010 14:20 Mehmet Kaplan

Välkommen hem! Om folket inte hade gjort motstånd på båtarna, tror du det då hade blivit mindre dödsfall? onsdag 2 juni, 2010 14:20 Tomas

Israelisk media som jag läste på flyget hem spekulerade i varför det gick som det gick och fokus låg på elitstyrkornas agerande och att överfallet begicks under nattetid med maskerade och tung beväpnade soldater som är tränade att döda. onsdag 2 juni, 2010 14:22 Mehmet Kaplan

Tror du att det kan ha funnits militanta islamister ombord på det turkiska skeppet mavi marmara? Och hur mådde Dror efter misshandeln? onsdag 2 juni, 2010 14:22 D….

Det har jag ingen uppfattning om. Däremot vet jag att Israels militära och politiska ledning under lång tid har trappat upp stämningen och meddelat att man ska använda alla medel inkl militära för att stoppa konvojen. Dror fick behandling av vår läkare ombord. onsdag 2 juni, 2010 14:25 Mehmet Kaplan

vad tror du kommer hända med Dror Feiler? Är han kvar i Israel? onsdag 2 juni, 2010 14:25 Omar

Jag har inga uppgifter på att han ska ha släppts. Jag läste en länk som han skickade till mig samma dag som vi åkte och det är tänkvärt korta.nu/koriander onsdag 2 juni, 2010 14:26 Mehmet Kaplan                     

Moderator:

Nu hinner vi med en sista fråga! onsdag 2 juni, 2010 14:27 Moderator

Vad känner du angående Niklas Wykmans facebookstatusar? Kommer du att fråga Moderaterna om detta är deras hållning i frågan och om dom stöttar Wykman i detta? onsdag 2 juni, 2010 14:27 Palestina

Jag har inte hunnit läsa det ännu. onsdag 2 juni, 2010 14:28 Mehmet Kaplan

Tack för bra chat! onsdag 2 juni, 2010 14:28 Mehmet Kaplan                     

Moderator:

Då får vi tacka Mehmet Kaplan för att du tog dig tid att chatta. Och tack till er läsare som skickat in många frågor.

 407208157_2a2ff0bd3b.jpg

Tripp åkte på sin skolresa tiil Boda borg förra fredagen. Hon hade lovat ringa mig och berätta när hon kommit fram. Hon gjorde det.

”Mamma” Visst är det en speciell dag idag?” ”När vi är på skolresa och allt?” hennes röst avslöjade hennes tanke…

”Jo, visst är det en speciell dag, hursådå?” svarade jag, fullt medveten om att hon skulle ha en begäran.

”Jo, visst får jag väl äta godis då?”

”Ja, det får du” skrattade jag tillbaka.

”Bra mamma, jag förstod det. Vi fick en godispåse i bussen på väg ner”

”Jaha, det var väl ok, det är ju ingen vardag..”

”Men du ska veta att jag åt ett äpple innan”  imsorry.jpg

Vilken fantastisk dotter jag har! Hon ringde hem för att fråga, och poängterade att hon varit hälsosam…Vilken välsignelse att ha sådana glada, lyckliga barn som är så kloka som bara barn kan vara…

Jag är lycklig jag!!

 

Barnen i Gaza åker inte på några skolresor…

GOD AFTON!!

16 thoughts on “Hemimammas kamp – Chatten med Mehmet Kaplan, hör honom berätta…

  1. sarahmara skriver:

    Jättebra inlägg, tycker det är bra att du kämpar och står upp för detta!! Starkt gjort!. Duktig dotter som ringde hem haha, det kallar jag väluppfostrat!. Har läst lite på din blogg även om jag inte kommenterat jämt, men har förstått att jag har en kin-vän , Faye och att du tydligen också är en kin. Om jag förstår rätt så är du ängel och varg. Det skulle du skriva om!. Väldigt intressant!!! Det finns väl även föreningar att gå med i enligt Faye. kramiz

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack snälla Sarahmara! Ja, hon ringde, det väntade jag mig, men att hon tänkte på att äta äpple innan godiset, tappade jag hakan inför…Ängeln har nog funnits inom mig hela livet, men varginnan dök upp när jag fick barn…Jag har tyvärr inte tid med föreningar. Inte politiska heller, vilket jag hellre skulle engagerat mig i om tid funnits… Men i framtiden kommer jag nog, när barnen blir större, ta plats i det politiska livet om ödet vill!Gaza- frågan är svårt att släppa och Isarelerna har kärnvapen. När som helst kan det smälla om man läser de artiklar som jag ska länka till i ett kommande inlägg…Världen måste bli tryggare för våra barns skull!!Hemikramizar!

  2. sarahmara skriver:

    Glömde: Tumme såklart!

  3. Arrami skriver:

    …bra att du inte släpper Gaza-frågan…det tänker inte jag göra…någonsin! ;-)Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hur kan jag? Israels kärnvapeninnehav kan jag inte jag ur mitt sinne även om jag skulle vilja…Jag kommer för min hälsas skull försöka att lätta på trycket på mig själv(det har blivit lite mycket nu), men inte släppa…Hemikramar!!

  4. sarahmara skriver:

    Men du kämpar på, och jag vet ju att du även pratar hemma och ser till att dina barn vet vad som händer, även om du berättar det på ett lite annorlunda sätt… Det är ju svårt att vara rättfram med barn för att dom inte ska skrämmas. Jag tycker du gör en förjä-la fint arbete! Önskar att du kan slippa skriva om att det hela tiden händer, för jag är sååå intresserad av det här med Kin…Kanske kan jag skriva en fråga på din frågësida om det??? kramizar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Den frågan skulle jag nog bli tvungen att referera direkt till Faye, för jag är inte så insatt än själv. Det var hon som berättade om att vara kin och jag är inte helt säker på vad det innebär faktiskt.Men att känslomässigt känna sig besläktad och ha instinktiv förståelse för hur hundar och vargar fungerar har jag haft hela livet precis som Cesar på TV…Om du är så intresserad så kan ju du skriva om det… Faye har nog kanske inte något emot om du lånar hennes specialområde…Hemikramiz!

  5. Pinglan skriver:

    Gullig dotter du verkar ha!Önskar dig en riktigt fin dag!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hon är min största skatt.. Ett verkligt bevis att jag lyckats som mamma trots alla motgångar i livet…Önskar dig detsamma, min Tingelingpingla!!Hemikramar!

  6. Silverstare skriver:

    Håller med. Detta får inte försvinna bort som en liten nyhetseggar ett par dagar. Är alldeles för verkligt och viktigt för det. Men jag tror det finns hopp!!! Att vi är en liten bit på väg mot rättfärdighet för palestinierna. Måtte det vara så.Sommar och barn på skolresa. Du har säkert mycket omkring dig nu? Och glada sommarbarn!Kram frånSilverstare

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag hoppas verkligen jag med, för alternativet stjäl min sömn om nätterna…Visst har jag glada sommarbarn omkring mig och NU planeras detta års skolavslutningstårta och min äldsta gör rosor och andra blommor i långa banor…Hemikram!!

  7. Kao skriver:

    Intressant att läsa chatten med Kaplan. Är orolig för Gardell med fru och Dror Feiler. För att inte tala om den sorg de anhöriga till de mördade från konvojen måste känna.Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, han har en hel del kritik som måste bedömas vara giltig i vilken domstol som helst…Vi väntar på beskeden hur det går för svenskarna…Hemikram!!

  8. Pellefantia skriver:

    har läst——— bra att du håller koll men visst är det jobbigtkänns så meningslöst när våra politiker är så menlösa…. det lär inte hända ett skit i vanlig ordning mer än att murarna blir ännu högre….

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nu har ju Mattias Gardell gått ut med ganska kraftig kritik, så vi får se framöver…Hemikram!

Kommentera

