Hemimammas tankar – Israel och Henning Mankell

angel_loves.png

GOD AFTON!! För er som vill läsa mer om Israel och vill förstå vad som händer, rekommenderar jag denna länk.

Men denna lilla passage i texten skriver jag in direkt…

”Israel har aldrig officiellt deklarerat att landet har kärnvapen. Enligt tidningsuppgifter har Israel byggt mellan 80 och 200 kärnvapen sedan 1960-talet. Enligt SIPRI;s årsbok 2009 beräknas Israel ha omkring 80 kärnvapen. 1986 offentliggjorde kärnfysikern Mordechai Vanunu som då arbetade vid en av de israeliska kärnanläggningarna, att Israel hade kärnvapen. I en tysk TV-intervju försvarade Israels premiärminister Ehud Olmert i december 2006 att landet illegalt innehar kärnvapen: ”Iran, openly, explicitly and publicly threatens to wipe Israel off the map. Can you say that this is the same level, when they are aspiring to have nuclear weapons, as America, France, Israel, Russia?”.

I september 2009 röstade FN:s kärnkraftsförsamling igenom en resolution som kräver att Israel låter IAEA inspektera dess innehav av kärnvapen. Israel förklarade att man inte ämnar samarbeta med IAEA.

Källa: ”Iran: ‘Shameful’ that world is ignoring PM’s comment on Israeli nukes”. Haaretz. 15 december 2006. http://www.haaretz.com/hasen/spages/801648.html.  (engelska)

407208157_2a2ff0bd3b.jpg
Kan det någonsin bli fred??

 

Nu ser jag på nyheterna att Israel utpressar Henning Mankell. Fem av svenskarna ska deporteras men Mankell ska välja om han vill bli deporterad direkt, eller om han ska möta domstolen i en rättegång…

Svenska myndigheter har blivit lovade att få träffa honom och de fyra andra som kvarhålls imorgon.

Man vet fortfarande när detta skrivs hur det är med Mattias Gardell och hans hustru Edda Manga

250px-Mattias_Gardell.jpg

manga170.jpg

 

 

alla hjärtan 2.gif

200px-Henning_Mankell01.jpg

Vad ska hända nu??

Kopiera ljuset och visa solidaritet med offren både kända och okända…

Detta är mitt tredje inlägg om denna sak och jag försöker att hålla er uppdaterade…

Israel hävdar självförsvar…Och de har kärnvapen…

God natt, nu MÅSTE jag sova…

9 thoughts on “Hemimammas tankar – Israel och Henning Mankell

  1. Arrami skriver:

    …att Israel har kärnvapen är kanske det mest skrämmande när man ser hur de totalt nonchalerar internationell lag, folkrätt m.m….i dagarna har de sänt kärnvapenbestyckade ubåtar till Persiska viken…är det något land som det är uppenbar fara för att de skall använda sina kärnvapen, så är det just Israel.(De har tre tysk-byggda kärnvapenbestyckade ubåtar som skall turas om att ligga och vänta i Persiska viken…och risken att de slår till mot Iran är inget fantasifullt scenario, snarare bara en tidsfråga!).Kram! 😉

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vi vanliga har nog inte insett tidigare hur illa Israel har behandlat sin omgivning eller så är det precis som med barn som nån varit elak mot. Man drar sig för att lägga sten på börda. Israel, judarna har levat med fruktansvärda förföljelser genom seklerna. Då verkar omvärlden ha tvekat att kritisera i ljuset av andra världskrigets trauma tex. Men rättfärdigar det dem att få ”slå tillbaka”??IICKE!! Precis som man markerar mot barn som slåss måste omvärlden markera mot Israel.Om det är som du säger så är det än större anledning för storebror USA att kräva rättning i ledet av Lillebror Israel…BASTA!!!Tack för din upplysning och hemikram!!

  2. Lena skriver:

    Jag har så mycket tankar och åsikter om detta, så jag inte riktigt vet var jag ska börja! Utan jag bara håller med dig och nickar instämmande!

  3. HEMIMAMMA skriver:

    Nu puffar jag mig själv i förhoppningen att fler ska se, dessa skrämmande fakta och inse att Israel måste komma till sans NU…Hemikram till alla som sympatiserar med humanism!

  4. Milla skriver:

    Ska läsa ikapp lite nu..Hur mår ögat nu då? / KRAM.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jo, nu blir det ordning, men jag har märkt en liten nedsättning i synen, än så länge, men det blir kanske bättre med tiden…Just nu är mina tankar upptagna av ”Ship to Gaza” händelsen…Hoppas att du mår bra idag…Hemikram!!

  5. Pellefantia skriver:

    vilken djävla fars… klart de sitter på kärnvapen…kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det gör varje tänkande människa nervös…Sov inge vidare i natt kan jag säga…Hemikram!!

Kommentera

