Hemimammas tankar – Varning för de farliga gröna! men framför allt för blinda…

imagesCA1XHNOI.jpg

angel_loves.png

GOD AFTON!! Hemimamma är glasögonorm och halvblind. Men det syns inte. *LER* Jag har haft glasögon och Minus nio (-9) hela livet. Alltså måste jag hålla den genomsnittliga boken 9 cm framför ögonen för att se… Som en del i min ungdomsrevolt så skaffade jag mig linser som 18 åring och jag själv fick välja, när jag rymt till Fjollträsk.

Vilken frihet!! Då kändes det helt plötsligt naturligt och relevant att lära mig make up. Du kan ju föreställa dig att försöka måla mascara, när du har flaskbottensglasögon framför ögonen…

Jag har känt mig lite vissen idag. Igår skadade jag mitt öga, och nu har jag en infektion som är ganska smärtsam. Jag ser knappt med vänster öga utan blundar helst med det… Blir lite oroad..

Det får mig att minnas en gång för snart 20 år sedan, när Hemimamma var helblind!

Euphorbia_leuconeura.jpg

Jo, jag var det. I tre månader. Det var en dag, 1991, tror jag det var… Jag jobbade på ett dagis och längs hyllor under de ljusa fönstren stod en rad med fina, roliga blommor som barnen tyckte om. Jag höll på att plantera om en sk ”Skvätt iväg”, en blomma i kaktusfamiljen, som har en vit mjölkaktig växtsaft. Fick växtsaft på fingrarna och intet ont anande, efter att ha tvättat händerna, gnuggade jag mig i ögonen..

Det skulle jag inte ha gjort. Att den var giftig och skadlig visste jag inte då…Men det fick jag bittert erfara… Smärtan var obeskrivlig! Idag kan jag jämföra med att ha fött sex barn utan bedövning och detta var värre!!

Blommorna på dagis åkte ut med besked!! De är farliga för barn, de kan bli allvarligt förgiftade!!

Latinskt namn: Euphorbia leuconeura

Svenskt namn: Kameuforbia (Skvätt-i-väg)

Beskrivning: Härstammar från Madagaskar. Har en vit mjölksaft som är giftig. Bladkapseln öppnar sig när fröna har mognat och fröna skvätter iväg. Blommar när plantan blivit 30-40 cm. med gröna små blommor.  Mycket lättodlad. Den vill ha det ljust men inte soligt.

Läkarens dom, var brustna hornhinnor och hade jag tur skulle jag få synen tillbaka. Allt var vitt. Jag såg inga konturer. Jag kunde inte avgöra former och färger. Jag var blind på obestämd tid…

En massa salvor och mediciner, för att försöka dämpa smärtan, och hjälpa ögonen läka. Sömntabletter, för första gången i mitt liv, som INTE hjälpte…

Ögonen limmade ihop sig under nätterna, så när jag vaknade på morgonen, så fick jag öppna dem med våld och allt var och tårvätskan, som agerat ”skyddskudde” för hornhinnan, rann ut, med påföljande omedelbar smärta…

OK… Minns ännu hur jag som drygt 20åring med käpp fick leta mig fram och lära mig att finna min väg utan mina halvdåliga ögon. När jag gick på MacDonalds en gång erbjöd sig några tonåringar att ”Hjälpa tant”  Vilken syn!! Oj, vad jag slog mig och snubblade omkring! Min kille fick hålla mig i armen eller leda mig, som ett hjälplöst kolli…

ba9eccad7d74078b.jpg

BILD FRÅN DAN GREIDERS BLOGG, med bloggägarens tillstånd

Men, sakta men säkert, fick jag tillbaka min syn, fast med ärr på hornhinnan som orsakar brytningsfel. Jag ser allt runt ovalt, men min hjärna har lärt sig att kompensera och ”tolka” det jag ser…

husmark_this_is_sparta.jpg

Idag är jag ganska glad för mina halvbra ögon.

Jag ser vad jag behöver se, men, när jag blir förkyld eller gör illa ögat, kommer rädslan tillbaka och jag tänker på hur det ska bli när jag blir gammal och inte kan eller har råd att ha linser längre…

Flaskbottnarnas återkomst!!

Men då, kommer make-up, liksom den svenska välfärden vara ett fornminne…

HAR NI ”SKVÄTTIVÄG” HEMMA SÅ AKTA ER!!

Jag vill också varna för den sittande Regeringen. Den är BLIND.

Den snubblar omkring och slår oss…

GOD AFTON!!

24 thoughts on “Hemimammas tankar – Varning för de farliga gröna! men framför allt för blinda…

  1. uno skriver:

    Huvva!!! Greider dessutom. Nå,kommer mitt inlägg: Aha, shawerma (uttalas alltid litet olika i skilda länder). Litet som kebab, fast godare. Kryddan kan du köpa i varje liten invandrarbutik, en något curryliknande blandning med inslag av kardemumma och andra doftämnen. I Egypten finns små stånd för de inhemska, där ska du testa. Finns även i Syrien, marocko och (kanske) också i turkiet. Mina lokala handelsmän säger att shawerma är själva essensen i all god matlagning, men de kan dra till i överkant. Må väl, ut och ragga i butikerna!!! OBS köttet måste vara lamm, kyckling eller kossa. Bara greker äter gris.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jaså, Uno gillar du inte Greider? Shawerma, ska jag lägga på minnet och leta upp. Kött äts föredragsvis i formen av Nöt, men de andra sorterna slinker ner också…Jap, jag ska ut och ragga…Hemikram!! och tack för att du gav mig infot, jag bad om!!

  2. Silverstare skriver:

    Lilla Vännen. Inte trodde du väl jag skulle skratta åt detta? Det sista om regeringen är bra men hugaligen så hemskt att riskera blindhet. Du måtte varit skräckslagen!Har brytningsfel och snygga röda glasögon. Det är också bra att tekniken gått framåt så jag kan se både långt och nära och slippa byta glasögon t ex i affärer när jag ska granska priser och innehållsförteckning. Jävla sjå tidigare.När jag ska måla mig så har jag stor förstoringsglasspegel och läsglasögon när jag kan. (Går inte när man ska svärta fransarna förståss.)Jo, växter kan vara jämrans giftiga. (Skrev en mordisk novell om en kärring som planerade giftmörda sin tråkiga, förtryckargubbe ifjol. Hon använde sig av fingerborgsblommor och spetsade med stormhatt (vilket är ett grymt gift känt redan under antiken). Både växterna finns i min egen trädgård…….Trevlig Helg till Skrivartösen!Kram från Silverstare

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag skrev det på ett sätt så det var meningen att ni skulle skratta åt eländet… Tragikomik på hög nivå och bilderna var avsedda att förstärka det humoristiska inslaget. Visst, det gjorde ont och visst var jag rädd, men idag funderar jag mest på hur det ska bli med synen när jag blir äldre… Jag kommer ju inte ha råd att operera bort mitt synfel som rikingarna gör… Ingen assistent kan ju hjälpa en att sätta in linser…Det blir till att bunt ihop och slå ihjäl som Lars Ekborg uttryckte det!!Hemikram och en fin helg till dig med…

  3. Dan Greider skriver:

    Vilken skjuts på morronen! Ha ha! Snygga kopplingar. Reinfeldt och Gänget har nog Skvätt-i-vägisar på sina kontor. Som de klappar dagligen.Tjo!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tackar för komplimangen!! Hoppas att de gnuggar sig i ögonen…Då kanske de får lite medlidande med andra som är sjuka eller handikappade i samhället!!Hemitjo!

  4. Dan Greider skriver:

    (Ja, de klappar alltså blommorna – inte kontoren. Fick jag inte in ett elegant syftningsfel i min kommentar. Det stänker gift ända hit ju!!!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Fan vet om de inte klappar sina kontor mer… Blommor är ju en del av miljön och just dessa är ju ohämmat vilda av sig… Passar inte in i Alliansens konsensus…Visst var mitt inlägg ganska giftigt!!Hemikramar!!

  5. Pluppa skriver:

    Meen hemi…..detta var inte roligt :-(Du ska iväg till ögonkliniken bums och få en salva eller nåt.Hornhinnan kan ju ha fått sig en törn.Jag har skadat ena ögat två ggr och det gör asont ju.Ena gången blödde det och andra gången fick jagsalva och en lapp för ögat,men hornhinnan läktesom tack var. Be mig berätta nån gång för det var på ett sådråpligt sätt och ögonläkaren hade aldrig hört nåtliknande ;-Så,iväg med dik till läkare nu………….BASTA!Kram/Pluppis

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, den historian vill jag höra… Du kanske kan reblogga och berätta *LER*Jag har redan salva som hjälper…Det känns lite bättre idag så det är nog på väg åt rätt… Men blir det inte så, så går jag till läkaren, självklart!Men håll med om att mitt inlägg var giftigt och roligt också?Det var det som var meningen i alla fall…Hemikramar!!

  6. Pinglan skriver:

    Ajaj, jobbigt att ha ont i ögat. Känner igen det där.Nu har jag lagt in din önskelåt på musikbloggen. Tyvärr råkade jag radera din kommentar med önskningen. Tryckte på fel knapp.Önskar dig en skön fortsatt fredag och en trevlig helg!

  7. Milla skriver:

    Visst är det så Hemi..Man får använda humorn..Jag skämtar ofta och ganska friskt om mig och mina ”krämpor”.Nu så här i efterhand när du klarade synen så förstår jag att du ser det dråpliga i det..Men kan också riktigt känna din skräck du måste känt,just när det hände..Usch för ditt öga nu då,vad hände denna gången? Du måste ta hand om dig vet du..Saknar dig när du inte är här ju..Själv har jag varit ”däckad” i min migrän..Inte särskilt kul det heller:-(.Du får vila ditt öga och använda salvan,och blir det inte bättre så marsch i väg till doktorn.Jag har hört att många som utför laseroperationer,godtar avbettalning..En viss summa / månad.. Kanske kan det vara något..Grabben min funderar på att göra det,men vissa säger att det är bäst att vänta tills man fyllt 20 år så att synfelet stabiliserat sig.Jaja.. Du MÅSTE ta hand om dig Hemi..Jag väntar här tills du känner dig bättre vet du:-)).KRAMAR I MASSOR.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag läste i ett utskick från Hemmets journal, att läsarna ska nominera ”bästa snabbköpskassörska” på tidningen. Vinnaren får 50 000 kr. Jag kan ju hoppas att någon nominerar mig och tillräckligt många röstar, så jag vinner! Då har jag kanske råd med en operation.. Fast egentligen tar jag hellre alla ungar till LEGOLAND…Min make sa när jag berättade om tävlingen ”jag får väl nominera dig för du var ju så bra att jag tog hem dig och gifte mig med dig…”Söt han är va??Migrän är ett överdjävligt tillstånd att befinna sig i…”Det som inte knäcker, stärker” och min humor håller mig flytande många gånger, särskilt galghumorn… Tillvaron kan vara absurd och det som inte är värt att skratta åt är heller inte värt att ta på allvar, tycker jag!Ögat skadades av en vagel som rev upp ärren och en infektion blev resultatet.. Har hänt någon gång förut, och det ordnade sig då, så jag håller mig lugn och avvaktar än så länge… chloromycetinsalva, brukar hjälpa inom en dag eller två, även vid förkylningsinfektioner… Men det gör sabla ont tills det verkar och ärrbildningen ökar för varje gång… Men ögonläkaren har godkänt linsanvändning (tack och lov), så det är nog inte så farligt än och jag märker det knappt när ögat är bra.Jag försöker att sköta mig så gott jag kan, Mamma *ler*!! Men ibland har man otur, så är livet… That’s life, så att säga *skrattar*Hemikramar och du ska inte behöva vänta, lovar jag!!

  8. Maria de Suède skriver:

    Uj uj… Ska jag betala operationen? 😉 Ögonen är känsliga, men jag minns när visdomständerna togs bort… Det gör ont! Örnkram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du kan väl betala operationen med ditt monstruösa gage från ”Marie-Antoinette” som jag för övrigt såg ikväll… Jag måste säga att jag vart besviken. De hade ju utelämnat flykten till Varennes och kungaparets avrättningar… Morbida jag, ville ju se hur drottningens älskare organiserade flykten och efter sitt misslyckande flydde hem till Sverige och blev ihjälslagen av pöbeln i Stockholm…Ögonen och pungen!! Känsligaste punkterna på kroppen! Ett faktum som alla flickor med huvet på skaft gör klokt i att minnas!!Hemikramar!!

  9. Ejmund skriver:

    Sikken jäkla blomma! Ha det bäst!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Välkommen tillbaka och jag hoppas att vi ser mer av dig framöver, snygging!!Hemikramar!!

  10. kyrksyster skriver:

    En inte alls lika livsavgörande olyckshändelse… men lika i att den uppstod i aningslöshet.Som gymnasist i kemiklassen blev vi satta på att fylla på flaskor med olika vätskor. En lång stund hade jag hällt upp utspädda lösningar, när jag skulle övergå till att hälla koncentrerad ättiksyra… Jag var helt oförberedd på ångan – vilket jag kanske som elev i kemiklassen inte borde varit. Men den slog emot mig och jag tappade koncentrationen, fick syra över händerna och i min chock tog jag mig på kinden.Det blev ett brännsår, men inte stort nog för att behandlas sa skolläkaren. Det blev ett ärr, länge ljust och inte så uppenbart. Men nu på ålderns höst har det mörknat och blivit till ett tydligt finger på min kind…

    • HEMIMAMMA skriver:

      Stackars dig, men kanske man kan säga lite skämtsamt att du blev rörd av Guds finger.. *LER* Jag har hört om liknande händelser…Hemikram!!

  11. Pellefantia skriver:

    stackars dig…blind men kan fortfarande plåga oss med dina inlägg ; )Pellekram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tänker plåga er ända tills djävulen blir frälst… Med andra VÄLDIGT länge *LER*Jag undrade just vart du tog vägen…Hemikramar!!

  12. Kao skriver:

    Visste inte du såg så taskigt. Det är för väl att det är bättre nu.Men var ligger Fjollträsk? Stockholm, va? Vad jag vet är hälften av stockholmarna invandrade från andra delar av landet….och de äkta stockholmarna är vänliga själar, som vem som helst i allmänhet från vilken landsända som helst. Ska man ha fred på jordenb kan man börja hos familjen, sen grannenb, sen i sitt eget hemland…..————Jag har en sån där skvätt-iväg-blomma. Kanske ska jag ställa ut den på balkongen? Den liknar lite en benjamin, men med mindre blad. Det måste varit en fasansfull upplevelse att få eländet i ögon / mun!!!Ha en fin söndag, sisterKramarKao

    • HEMIMAMMA skriver:

      Inte bara hälften kära Kao! Majoriteten av Stockholmarna är ättlingar från tyska och holländska köpmän som idkade handel med Hansan och bergsfolk som passerade på väg till gruvorna i Bergslagen.Fjollträsk är den benämning av Stockholm som populäriserades i filmen ”Jägarna”SKICKA fanskapet!! den är giftig!! Du blir sjuk av att äta den och små barn kan dö.Jag läker mina sår i lugn och ro och i mitt universum är i balans, ty alla barnen är hemma…Hemikramar systra mi!!

Kommentera

