Hemimammas tankar – Mobbing, Elvis och revansch!!

angel_loves.png

GOD AFTON!!imsorry.jpg

I detta inlägg återanvänder jag en text som jag skrev när jag först började på bloggen, men ingen läste(bara,så att ni som ev läste det då i januari, ska få klara fakta) men som jag känner är viktigt att belysa.

Jag såg på tv, i en repris, att en av de som gick längst i ”america’s got talent” var en Elvisimitatör(Fnys, Henrik Åberg slår honom med hästlängder). Ingen kan slå orginalet, och jag förstår inte dem som skriker halsen av sig för en dålig kopia. Idag behöver man inte försvara sin Elvisdyrkan, men när jag gick i högstadiet i början av åttiotalet, då blev man mobbad för detsamma. Jag vet, för jag blev det. Jag gick omkring med diverse inköpta och egentillverkade knappar med hans ansikte på. Jag var duktig på att teckna och gissa vad jag ritade? Jag läste allt jag kom över och hade hästminne.

Det tråkiga för den svenska jantelagen var att jag gav blanka faen i deras tråkningar. Varje gång nån kille sa (för det var främst killar som mobbades) ”äh diggar du Elvis, va?” så tog jag på mig en knapp till. Jag skulle minsann visa dem…

Jag minns ännu idag när vändnigen kom.

På svenskalektionen fick vi till uppgift att hålla ett muntligt föredrag om vad vi ville. Alla stod och hummade framme vid katedern om, jag minns inte vad, idag.

Jag hade förberett mitt föredrag med stolpar och nyckelord, men upptäckte ganska snart att jag, som var ganska blyg, pratade så munnen glödde.. Om Elvis. Stolpar och allt ambitiöst glömde jag bort, ALLA LYSSNADE!! Jag berättade fritt ur hjärtat och upptäckte vilken glädje det var.

Det som etsades in i min personlighet den dagen, kommer jag alltid att tacka mina belackare för, därför jag övervann min största skräck tack vare dem. Det roliga var dessutom att när klockan ringde ut och lektionen slutade, så följde större delen av dem med mig och satt och lyssnade på lunchrasten också, när jag berättade om ELVIS. Snacka om revansch!

Många år senare läste jag in gymnasiet och många av mina lärare fick lära sig leva med min fabless för att stå därframme och hålla föredrag, spelade ingen roll om vad egentligen, och många elever från andra program kom för att lyssna…

Att tala inför folk skrämmer mig inte det minsta och ibland kan jag dagdrömma om att jag får göra det igen, när barnen är lite större. Jag tycker fortfarande om Elvis men är inte riktigt lika fanatisk längre. Idag består mitt porträttgalleri av min familj.

Visste du förresten att Elvis hade både ett Kors och en Davidsstjärna om halsen? Han ville inte bli utesluten från himlen pga en teknikalitet. Tål att betänkas.

Antisemitismen lever och frodas. Idag finns knappt några kvar som upplevt holocaust, förintelsen. Vem skall nu berätta för våra ungdomar på ett trovärdigt sätt, som inte kan ifrågasättas av etniska minoriteter?

Ett av mina största intressen är och förblir historia, även om jag fick ge upp tanken på att bli lärare i ämnet. (vad gör man inte för sina BARN, SÄG?) Alla historialärare vi kan uppbringa behövs, så det var ändå med en viss sorg jag tog det beslutet, när de minsta barnen kom… lglp1091+68-special-elvis-presley-elvis-presley-poster.jpg

MIN undervisnig fortsätter hemma, i alla fall och mina barn är duktiga åhörare som ställer frågor. Bra med tanke på att ämnet är i stort sett eliminerat ur skolans curriculum. Varför? Har någon funderat på vad som händer med ett historielöst samhälle? Historielösa människor går en aningslös framtid till mötes…

Det perspektivet skrämmer mig. Israel-frågan fortsätter att vara en världsdelare. Frågan är vad Obama kan göra för fredsarbetet i verkligheten?

Historietidningarnas upplagor ökar stort, så intresset finns ju i någon mån i alla fall. Klen tröst…

I år skulle Elvis fyllt 75 år den 8 jan. om han fått leva, dvs om någon av hans närmaste sagt ”vafaen, Elvis, du vet det där med droger va,” men man säger ju att ”lev snabbt – dö ung – bli ett vackert lik” och raden av ikoner som fyller det kriteriet, uttökades senast med en viss Michael Jackson, även om det kan diskuteras om han var vacker…Ja, skäll på mig bara. Jag VET att skönhet kommer inifrån. Elvis var inte så snygg heller, på slutet, så det så!

ELVIS när han var som bäst 1968 ”Singer special”

 

GOD AFTON!!

48 thoughts on “Hemimammas tankar – Mobbing, Elvis och revansch!!

  1. Brain Seltzer skriver:

    Det är inte länge sedan de som var med på den tiden i Sun Records studio i Memphis gick bort. Några är kvar och håller på än. The Killer, Jerry Lee Lewis bland annat reser jorden runt för att spela sina hits. Lite tråkigt kanske men det är väl svårt att komma med något nytt vid den åldern.Elvis gitarrist från Las Vegas-showerna ____ är just nu i europa och turnerar, lite försenat eftersom han blev kvar i USA på grund av vulkanen. Många andra av Elvis musiker har rest runt på turnéer världen över, Scotty Moore var en av Elvis gitarrister, han har nyligen varit i skandinavien. Ska ärligt säga att jag vet inte om han lever än eller om han nyligen har gått bort. Men han var för gammal för att spela och resa så han slutade för inte alls länge sedan. Nej han lever ser jag nu, finns på myspace, http://www.myspace.com/scotmoThe Jordanairs har väl också turnerat ganska nyligen? Elvis spelade en gång i tiden på en svensk gitarr, en Hagström Viking II som han fick låna för att hans ordinarie gitarr var trasig eller försvunnen. Minns inte riktigt. Detta var 1968.Sun Records! Om du gillar musik från den tiden så har Brian Setzer gjort en dubbel-cd med låtar från Sun Records. Han gör faktiskt många av låtarna bättre än original. Kan bero på att jag avgudar Setzer och vore han inte gift utan homo så hade jag lätt tagit honom….

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hejsan kapten!! Du är Elvisbuff som jag!! Har du läst Albert Goldmans biografi om honom??Mycket matnyttigt i den. Jag läste biografin av Red och Sonny West också, de var de första som gick ut med hans missbruk till en intet anande omvärld 1973 tror jag det var…Gitarren du talar om hade han just i ”Singer special” som bilden jag lade ut kommer ifrån…”The J’s” Solosångare J D Sumner innehöll världsrekordet i djupaste basen vid sin död för några år sedan..Vet inte hur det gick med solosångerskan Kathy Westmoreland, som för övrigt orsakade Elvis berömda skrattfnatt i ”Can’t help falling in love”Tack för din intressanta och insatta kommentar, det var roligt att gräva i minnena igen!!Hemikram!!

  2. Brain Seltzer skriver:

    Öhh..ser att jag missade ett namn, skulle ta reda på stavningen men glömde innan jag skickade kommentaren. Det ska stå James Burton, har honom på Facebook men var osäker på stavningen!

    • HEMIMAMMA skriver:

      haha! Det visste jag serru! Roligt att se en likasinnad i aktion! *skrattar*Han var väl för övrigt med och producerade Las Vegas showerna om jag minns rätt…Hemikram!!

  3. Kao skriver:

    Elvis var den han var. Har lagt ut flerA låtar med honom på bloggen. Han är viktig för musiken, outstanding. Men hans person är inte viktig för mej. Fattar inte det här med persondyrkan, Även hans åsikter var ovidkommande, anser jag. Men jag vet han var en mycket generös person…..det var ju bra-..——–Det som är verkligt viktigt är att hålla liv i de berättelser om Holocaust, som snart ingen har kvar att berätta pga ålderdom eller död, hålls levande. Att vittnesmålen om utrotningens fasa visas för varenda SD-are och nazist. Att de får åka till de läger som idag visas upp.Egentligen borde varenda skolklass åka till lägren på skolresa, så de fattar vad mänsklighet kntra grymhet är för något. Hur man har behandlat människor i modern tid…..det har hänt efter det (Bosnien t.ex) och kommer hända igen. Men vi får börja med att lära allas barn vad som driver ondskan i oss alla att göra sånt vi annars aldrig skulle föreställa oss att göra mot en annan människa. Det borde vara en obligatorisk del av all skolundervisning.INgen lär gå oberörd ur en sån visning.KramKao

    • HEMIMAMMA skriver:

      Just på grund av ovan nämnda anledningar blir jag mörkrädd när man skär ner historieundervisningen till nära nog noll och utesluter viktiga delar ur Historian, dessutom. Ett faktum som även Professor Dick Harrison mycket indignerat påpekade i en debattartikel i Expressen nyligen…När det gäller Elvis, kan man ha olika åsikter om hans person, men odiskutabelt är hans bidrag till musikhistorien. Jag tyckte han sjöng med bäst röst i början av sjuttiotalet, men han mådde ju inget vidare och det avspeglade sig i hans fysiska kondition…Jag minns dagen han dog, lika väl idag… En total chock…Hemikramar kära KAO!!

  4. Kao skriver:

    Jag minns när det var ‘kniven på strupen’ – Elvis eller Tommy Steele. Samma när det var Stones eller Beatles.Jag var inte så poppis i skolan, minst sagt.Jag gillade ju hästar, ingen annan tjej eller kille i klassen gjorde det, men det var min passion. Då. Inte efter det heller har jag varit särskilt populär, men hittat mina gelikar, så jag har inte vartri ensam. . Har alltid gått min egen väg, inte följt strömmen. Det har kostat i tårar och slag men jag har i.a.f gått segrande ur striderna – med rent samvete. Det har jag lärt mej från mina päron…..CiaoKao

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vi har liknande historia där, min kära Kao!!På min tid var det Abba eller inte Abba och Gyllene tider, Noice och annat som gällde…Jag gick som sagt min egen väg…Hemikram!!

  5. Brain Seltzer skriver:

    James Burton spelade länge med Emmylou Harris, men så fick han erbjudande om Las Vegas och lämnade Emmylous band. Emmylou Harris för övrigt, har jag sett två gånger på Cirkus i Stockholm. Och om du tycker om annan musik än Elvis, så kan jag rekommendera Lynd Kay Parker, tillsammans med Danny B Harvey har de Lonesome Spurs och hon har nyligen gjort en egen platta som är mer country. Lonesome Spurs är lite speciell musik, två gitarrer och en bastrumma av en resväska. Även Devil Doll är ett bra koncept där sångerskan har en särpräglad röst.Kolla in båda på MySpace!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag är uppvuxen och fostrad allätare och musiken lever i mitt blod i alla former. Mina föräldrar hade dansband och pappa var Elvisdiggare som jag…All musik har sina bra och dåliga utövare och många genrer har jag börjat lyssna på de sista åren, bla hårdrock tex…Men Elvis finns i själen…Hemikram!!

  6. Kao skriver:

    P=S. Kolla vad jag skrivit de 2 senaste inläggen.(Min bloggpaus blev inte så lång, hahahaha!!!)

  7. Brain Seltzer skriver:

    Unchained melody, sista föreställningen i Las Vegas. Svetten droppar på tangenterna och han orkar knappt fullfölja. Staplar ut från scenen. Elvis has left the building….Jag vill till Memphis!

  8. DragonFaye skriver:

    *peta på* Jag har svarat på din kommentar vet du. 🙂

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hejsan Faye! Jag har inväntat dig, nu fattas bara Pluppa så fortsätter vi med vår trekant!!Hemikram!!

  9. DragonFaye skriver:

    Hihi jag har väntat på att du ska se att jag svarat jag. Fniss. Jag tror Pluppa sover eller nåt, inte sett henne på ett tag..

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag har läst och svarat OCH lagt in dig på min favvolista!! Slå det du om du kan!! *asgarv*Hemikram!!

  10. DragonFaye skriver:

    *flinar* Ha! Lätt! Jag gör bara likadant. 😉

  11. DragonFaye skriver:

    tss, du hinner ju inte med i svängarna. ;)Onödiga schackfakta om mig på tal om det.. Jag var bäst i hela skolan i mellanstadiet och 11:a i Västmanland när jag gick i sexan. 🙂 Sedan slutade jag av någon anledning och numera spelar jag som en kratta. Mycket underligt.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nu kommer du att rysa.. Jag var också jätteduktig på schack som barn…Blev lärd av den dåvarande regionmästaren i staden jag bodde i…Vet inte hur jag spelar längre det har jag inte gjort sedan jag var barn…Har du kollat länken jag droppade hos dig än??Hemikram!!

  12. DragonFaye skriver:

    Kollat och svarat! Som sagt du hänger inte med. Fniss.Men se där vad roligt! Dock inga rysningar än. 😉 Har inte heller spelat på hur länge som helst, är rätt sur för att jag tvärslutade. Tappat min gnista helt och det är synd det..Kramiz!

  13. Agnetha skriver:

    BS Kan inte säga jag är överförtjust av att de kommer in på tomten och äter upp mina blommor, men visst är dom vackra att titta på, fast de är fästingbärare av rang och allt.Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      För mig symboliserar rådjuren om du minns det , min döda dotter Emma. Jag skrev ”Det lilla rådjuret” som berättar om den händelsen, som ledde till den känslan. Den finns under kategorin ”korta historier och noveller”…Hemikram!!

  14. Agnetha skriver:

    BS Tragiskt att de är så många och inte bara få undantag.Tack snälla !Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tyvärr är världen full av mindre bemedlade män….Man får hålla i med näbbar och klor om man hittar någon som är nåt att ha…Bra inlägg ska tummas!Hemikram!!

  15. Agnetha skriver:

    BS Passande va ?Kram

  16. Agnetha skriver:

    BS Man hittar mycket på nätet.Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det är det som är så roligt på din sida, man hittar alltid nya galna skämt…Hemikram!!

  17. Agnetha skriver:

    BS Vet inte var de här grabbarna kommer ifrån, men nog tycker jag det äår lite roligt.Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      De får komma från vart de vill, nakna kroppsmålade karlar är aldrig fel, måste visa gubben, särskilt den med elefanten…Hemikram!!

  18. Pellefantia skriver:

    halloj, ja du…. Obama har det nog inte lätt med allt han skall ta itu med och Elvis ja han var den bästa av de bästa…..kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      ”You’re simply the best” dyker upp i huvudet nu…Jag såg dokumentären om hur Obama kohandlade med försäkringbolagen för att få igenom sjukförsäkringen härom dagen.. Nedslående…Hemikram!!

  19. Milla skriver:

    HEEJ!Jag läste faktiskt detta när du hade skrivit det första gången..Men jag kommenterade aldrig då (inte hos någon jag läste).Skulle vara kul att lyssna på dig när du håller föredrag :-)).Du jag har skrivit i din andra blogg nu..Om endon.. / KRAM.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack dubbelt, är alltså i sin ordning!! Och tack för ditt inspirerande tillrop!! Jag skulle själv trivas alldeles förträffligt på podiet!!Jag såg att du skrev och jag har kommenterat!!Tack för att du är du Milla, och du ska veta, att du är en av mina hörnstenar här på bloggen!!Hemikramar!!

  20. Milla skriver:

    TACK Hemi…För att DU är DU :-))./ KRAM.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Äsch, det var inget, det är självklart och vara någon annan än den jag är, klarar jag inte!!Hemikramar!!

  21. sarahmara skriver:

    Hej igen=)Bra inlägg!. Jag tycker du skriver det här jättebra!. Angående dina ärr, så kolla verkligen upp det, även om det inte blir massor av pengar så vet jag ju att du /ni är som oss, pengar är alltid välkomna, och har man rätt till det för något man ändå dras med som ärr, så är det ju bra att kunna få pengar när man ändå har fått dessa ärr!. Det är en djungel det där, man får ta reda på allt själv. Jag skickade in korten på ärren förra måndagen och dom skulle betala ut pengarna igår! Och det behövdes verkligen efter alla utlägg till bal och avslutning…. Dessutom kom jag på att när jag blivit inlagd, elr rättare sagt inskriven så har jag fått ersättning för att jag varit inlagd och sedan dessutom har dom betalat smärtstillande mediciner som jag fått på recept efter operationen!. Så det är mycket man kan få ut för som man inte vet!. Jag tycker det var kul att du rebloggade och du får gärna göra det igen, men kul att du hör efter först, så man kan läsa vad du skriver efter!. Jag rebloggar gärna dig om jag får någon gång när jag vill! kramizar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej Sarahmara!! Jag ska sätta gubben på att gå igenom våra försäkringar, för det hör jag ju att det kan vara nyttigt *ler* Det var bra att du skrev om detta och gjorde mig och kanske andra medvetna om denna möjlighet!Självklart får du reblogga mig, jag ser det som en ära, att någon tycker att det man skrivit är betydelsefullt nog att reblogga!! Som jag ser det är det ett sätt att stödja varandra.När någon skriver något som jag tycker är viktigt och jag kan belysa någon vnkling, så rebloggar jag, naturligtvis med tillstånd!Hemikramizar!!

  22. Milla skriver:

    Tittar in och önskar dig godnatt..Ska strax krypa till sängs,är jättetrött och en tung huvudvärk / KRAM.

    • HEMIMAMMA skriver:

      God natt käraste Milla, och jag hoppas att huvudvärken flugit sin kos när du vaknar igen i morgon bitti!! På återseende, min sköna!!Hemikramar!!

  23. Carina skriver:

    Vad härligt med revanschen! Jag lyssnade mycket på Elvis redan då, i skolan, och jag lyssnade även på Everly brothers. Min moster hade flera skivor, som jag brukade spela om och om igen. En av mina bästa och intressantaste vänner på högstadiet kallades allmänt för Elvis. Ja, han gillade Elvis, och hade Elvisfrisyr. En kille med humor, intelligens, hjärta och en god vän. Han bor numer i ”Fjollträsk”. Numer lyssnar jag t ex gärna på ”Little less conversation little more action, please” som spelades i Oceans 11. Den har bl a varit en riktig långkörare i MP3’n.Allt gott till dej!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, nu finns det många imitatörer och som ung drömde jag om att åka till Graceland…Nog sjunger jag med till alla Elvislåtar, men min personliga favorit, var med i ”Elvis Singer special 1968” och hette ”Trouble”Hemikramar och dito!!

  24. Tant Otto skriver:

    Som du vet lilla Hemi så har jag oxå diggat Elvis sedan barnsben…lyssnat, läst och tecknat av honom då jag gick på gymnasiet…hade även Michael Jacksson som idol tidigt och båda gick samma öde till mötes…framgångar och lycka går oftast inte hand i hand och många gånger blir deras liv helt overkligt …de lever som bäst då de uppträder och gör det de är berömda för sen blir det tomt och då är det lätt att fylla tomrummet med div droger…även om de säger sig vara renlevnadsmänniskor så ser de inte sitt eget missbruk som destruktiva handlingar av det liv detvingas leva….tragiskt!!Jag är ingen talare jag och beundrar dig för din förmåga att våga tala inför publik…du talar säkert lika bra som du skriver…kommer gärna och lyssnar nån gång om jag får tillfälle.Ottokram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för ditt förtroende för min förmåga *LER* Att rita Elvis har vi alltså gemensamt, men jag har bara ett par teckningar kvar av ett femtiotal från början…Har förlorat de andra tyvärr…Dina tankar kring ikonernas liv bekräftas ju gång på gång. Nyligen gick ju Elvis livläkare George Nichopoulos ut med sin historia och inblandning i Elvis liv och död. Marilyn Monroe är ju ytterligare ett exempel på destruktiv leverne i skuggan av det ljuva livet…Att trivas i rampljuset och i talarstolen är ju en ganska sällsynt egenskap och jag försöker numera lära min äldsta dotter att övervinna sin scenskräck, så hon ska kunna hålla föredrag i skolan…En politisk karriär väntar kanske runt knuten på mig, vem vet…Men jag kan föreläsa om ett flertal andra ämnen redan innan det. Emmas död, tex likaså mobbing.. även lite annat smått och gott som jag upplevt under mitt kaotiska liv…Skulle du komma och lyssna skulle jag sprick av stolthet!!Hemikramar, min käre Otto!!

Kommentera

