Hemimammas kamp – Glada nyheter, vargkullen…

angel_loves.png

God dag!! Idag vid frukostbordet slår jag upp lokaltidningen och mitt hjärta lyfter!! För en gång skull glada och positiva nyheter…

Länk till tidningen här, artikeln finns på sidan 6.

HISTORISK FÖDELSE!!

Det är första gången som ett vargpar får valpar i Stockholmstrakten sedan 1840-talet. I skogarna mellan Åkersberga och Norrtälje, den som kallats ”Rialavargen” har fått fyra valpar kring Valborg. Nu är de alltså 3 veckor gamla…En grupp vargforskare har inspekterat och märkt kullen. Nu har hela familjen gps-sändare. Eftersom forskarna varit vid lyan utan att föräldraparet vågade komma fram, bekräftar det bara att det inte finns något att frukta från dem. Dessutom har de nog bytt lya nu. En säkerhetsinstinkt som vargen har, menar Olof Lidberg.

Nu hoppas jag bara att de får vara ifred!! I våra trakter i Roslagen, verkar Vargen vara ett välkommet inslag och jag hoppas att inte varghatarna som beskrevs i ”Vargkriget” inte letar sig hit och omintetgör dessa glada tidender…vargungar-1.jpg

Jag vill avsluta mitt inlägg med ett tankeväckande Cherokee-talesätt, som jag fann hos vargen, en gång i tiden. Orginalet är på engelska, här översatt till svenska.

En kväll berättade en vis moder för sin dotter om kampen inom alla människor. Hon sade ”Mitt barn, kampen inom oss står mellan två vargars väsen”

”Den ena är ondskan. Det är ilska, avund, svartsjuka, sorg, ånger, girighet, arrogans, självömkan, skuld, ovilja, underlägsenhet, lögn, högmod och egenkärlek”imsorry.jpg

”Den andra är godhet. Det är glädje, fred, kärlek, hopp, fridsamhet, ödmjukhet, vänlighet, välvillighet, empati, generositet, sanning, medkänsla och tilltro”

Barnet funderade en stund och frågade sedan sin moder ”Vilken varg vinner?”

Hennes visa moder svarade enkelt, ”Den varg du matar”

Inne på Hemimamma svarar kommer ett inlägg om vargen för att belysa dena vackra och fashinerande djurart…

GOD AFTON!!

25 thoughts on “Hemimammas kamp – Glada nyheter, vargkullen…

  1. Maria de Suède skriver:

    Underbar nyhet!Men jag har ju sett en familj av lodjur i Eskilstuna… Örnkram

  2. Arrami skriver:

    Kul och jag hoppas jägare och allmänhet lämnar dem ifred nu. Det skulle vara riktigt kul om några vargar etablerade sig så långt söderut som i Småland. Vi har plats här nere och det finns gott om bytesdjur. Kul att du tog fasta på Cherokee-talesättet, så sant liksom! 😉 Förhoppningsvis matar vi rätt varg mest!Må gott Hemimamma! Kram.:-)

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hejsan Arrami! Roligt att du ramlade in och jag hoppas att allt är väl med dig!Visst måste vi mata rätt varg och jag hoppas att mina artiklar bidrar med ökad förståelse.Min kväll fick en guldkant nu och jag hoppas att du fortsätter att läsa ”Draken” också…Hemikram!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      För övrigt hoppas jag att du läser inlägget på hemimamma svarar också… *ler*Hemikram!!

  3. Pluppa skriver:

    Jag får inte länken du lagt att funka,mer än att jag kommer till enbild av tidningen.Ska det vara så?Underbart inlägg i vart fall.Kram/Pluppis

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det finns en knapp nedanför tidningen, där man bläddrar, jag testade nyss så det funkar…Tack för att du känner samma glädje som jag!!Hemikramar!!

  4. Vally skriver:

    Jättefint och kul och unikt och underbart och allt.Jag tror inte man hatar vargen. Man är helt enkelt rädd för den.Det är inte bara svart eller vitt.Kram vännen

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nej, det är sällan så enkelt att man kan beskriva livet och dess innehåll i förenklade termer som svart eller vitt… Det mesta är faktiskt olika toner av grå….Skräcken för rovdjur ormar och spindlar är nog delvis genetisk tror jag och det är bara med bildning som man kan kanske komma över sin naturliga skygghet för dessa djur…Hemikram!!

  5. Silverstare skriver:

    Aha. Du är Rospigg. Kul och fint.Har svarat vad jag tycker redan ”hemma hos mig” och när jag nu läser den där indianska ”berättelsen” så är det ju lätt att förså vidare vari neuroticismen består i. Kanske var det den dokumen tär du nämner som jag också såg. Den var så obehagligt skrämmande på alla plan. Hugaligen. Inser inte regering och riksdag och beslutsfattande inom alla läger att något måste göras så är det illa ställt.Vargkram frånSilverstare

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tror nog att det var samma dokumentär…Och, jag tycker också det är skrämmande att man inte inser detta på högsta ort…Varghemikram!!

  6. Silverstare skriver:

    P.S. Aha. Vallentuna. Bodde i Markim en sommar och cyklade tilll Vallentuna varje dag. Underbart! Bara vargar saknades!!! Grattis till varglyckan!!!Och tumme.D.S

    • HEMIMAMMA skriver:

      I markim finns en motorbana som en vän till familjen kör rally och folkrace på, så det händer att vi åker dit…Nu finns det alltså varg som kommer att ströva häromkring…Föda för fantasin…Hemikram!!

  7. Milla skriver:

    ”Detta värmer mitt frusna hjärta..Mildrar lite av all min smärta..Känner framtidshopp och ro..Och en glädje och framtidstro…” /KRAM.Ps: Jag väntar redan på nästa draken,men känn ingen press att skriva..*fniss*

    • HEMIMAMMA skriver:

      Så vackert du diktar!! Din tro på mig ej sviktar… Jag lovar dig troget att arbeta vidare utan ro, så din tro på min förmåga i hjärtat får bo…Bara glädje, ingen stress, att skriva är kreativt, ingen press…Hemikramar käraste Milla!!

  8. MissKermit skriver:

    Vargar tycker jag verkligen om, de är fina djur. Synd att så många vill ha bort dom. Trevlig kväll // Tess

    • HEMIMAMMA skriver:

      Om fler visste vilka vackra djur de i verkligheten är skulle nog folk bli vänligare inställda…Jag skrev ett inlägg på hemimamma svarar om vargen som art.Tack för din kommentar och ha en strålande afton du med!!Hemikram!!

  9. Pinglan skriver:

    Det var en vis moder.Ha det fortsatt gott i sommarvärmen!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Visa mödrar kan vi inte få för många av…Ha det så gott själv, min goda Tingelingpingla!!Hemikramar!

  10. Pluppa skriver:

    Skrivit en fråga på Draken 1-10Kramen/Pluppis+ inne på snack förstås 😉

  11. Kao skriver:

    Jag hoppas verkligen vargarna får vara ifred. Det är människans beteende gentemot vargarna det hänger på.Jag gillar indianberättelsen. Det handlar ju inte bara om vargar. Det handlar även om oss männsikor och hur vi beter oss mot varandra och vilken väg vi väljer i livet -. vem och vad vi lyssnar till och vilka budskap vi tar till oss eller förkastar.KramarKao

  12. Carina skriver:

    Vilka helt förtjusande valpar! Har bara sett vargvalpar i Skånes djurpark. Tack för kommentar hos mej! Ja, det gör den verkligen! Vårt äppelträd blommar inte än, men knopparna är sprickfärdiga. *ler*Stor kram och allt gott till dej!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag saknar verkligen att ha ett äppelträd, men det kommer nog så småningom, nu ska ju snart traktorerna demolera trädgården så det är nog ingen större idè att anlägga något innan…Vargar är bland de vackraste djur jag vet!!Hemikramar!!

Kommentera

