Hemimammas tankar – Vad är helvetet?

barnmisshandel380_.jpg

angel_loves.png

GOD AFTON!! I denna mörka mörka natt, vill jag minnas en annan natt…

En natt, för länge sedan, då en sliten själ, berättade för mig om sin långt bort förträngda barndom. Sitt eget undanträngda Helvete. Denne man är en stolt man, som jag med glädje har rätt att kalla vän… Han har burit mig i några av mitt turbulenta livs svåraste stunder och helt osjälviskt hjälpt mig på alla vis och jag VET att om jag av någon orsak förlorar min make, kommer han att se till att jag och mina barn hålls skyddade från allt ont…

Han hjälper ”Gud och alla djävlar” och har gjort det i hela sitt liv…

En röst

En liten pojke i en stor mans bröst

Vem lyssnar när han ligger och gråter?

En svag, bräcklig, svårt slagen röst

Stilla gråten tystnar och endast andetagen låter

 

Vem älskar det lilla barn som slog

Försvarade sig med mod och desperation

Tilliten till tryggheten och kärleken dog

Han växte till sig och lärde sig ta ton

 

Han lärde sig föra sig i världen

Han fångade upp alla svaga längs vägen

Var får han kärlek på färden?

Var skall han tanka styrka i trängda lägen?

 

I en liten flickas famn finns tröst att få

En som vandrat samma stig här i livet

Bara den pojken fattar mod att förstå

Att den kärleken finns att ta för givet

 

Den brutala stämma han brukat i orden

Kan tystna och förändras till kärleksfull röst

Han kan finna lycka och kärlek på Jorden

Den finns i den lilla flickans bröst

imsorry.jpg

GOD AFTON!!

14 thoughts on “Hemimammas tankar – Vad är helvetet?

  1. omystisk skriver:

    fint

  2. Pellefantia skriver:

    Väldigt vacker…. du är också en poet… vårt styre består av en massa varma poeter det lovar gott inför framtidenkram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det visar ju att vi har hjärta att känna med och hjärna att tänka med och penna att beskriva vad vi känner och tänker med…Hemikram! och TACK!!

  3. MissKermit skriver:

    Känner igen mig lite…Fint skrivet tycker jag.Ha en bra dag // Tess

  4. Maria de Suède skriver:

    Du kan ju dikta riktigt rörande!!! Jag tror det är en gemensam vän… Jag tàl inte att se hur barn lider… Men vem gör det?Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för din komplimang, det betyder mycket när det kommer från Madame dé Poet =0)Nej, denna vän är jag nog ensam, fast jag inser att raderna stämmer på många män…Jag tål inte heller övergrepp mot barn i vilken form det än må vara …Hemikram!!

  5. Silverstare skriver:

    Du är så go men ibland delar jag inte dina tankegångar. Det du målar upp är för romantiskt för min del. Jag anser att denna romantik är en kapitalistisk saga (jävligt väldrillad).Jag har en annan syn och avstår från den sortens. Jag vill vara ärlig.Men du är den goaste, av goa mänskor!!!!!!!!!Varm kram från Silverstare

    • HEMIMAMMA skriver:

      Varm kram till dig också!! Jag skulle gärna vilja veta din syn… Kom gärna in och klarlägg den, för jag förstår nog inte riktigt.. Tycker du inte om dikter? Eller är det ämnet jag diktar om??Vill du förklara?Hemikram!!

  6. Pluppa skriver:

    Kärleksfullt =))Kram/Pluppis

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack! Det är en vän som led svårt som barn och som konsekvens har haft svårt att lita på människor, men som ändå alltid försökt att hjälpa och förändra…Hemikram!!

  7. Silverstare skriver:

    Äsch, inte vet jag vad jag reagerade på. Kanske att jag upplever en slags sentimetalitet. Det där om att kärleken fixar allt.Glöm det. Idag lyser solen och grönskan klär mer och mer upp allt det trista vinterriset. Märklig förändring. Snart är allt så grönt, så grönt.Ha En Fin Dag!Kram från Silverstare

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tänk om det ändå vore så… ”Kärleken övervinner allt” nej, kanske inte allt, men mycket..Min dikt var en hyllning till min bästa manlige vän som trots, (eller tack vare?) eget lidande alltid försökt att hjälpa andra mindre starka än han själv. jag har åtnjutit hans vänliga tålamod vid ett flertal tillfällen i mitt liv och är honom stort tack skyldig…Jag ville visa honom att jag finns för honom också. Alltid.Jag har haft en underbar dag med barnen, min bror och hans familj och min make vid crossbanan. Efteråt åkte vi till Vaxholm och åt årets första mjukglass…Jag önskar dig också en fortsatt glädjefull helg och nya krafter för ert regerande min President… =0)Hemikram!!

Kommentera

