Hemimammas kamp – Denna afton en novell, TIDEN

angel_loves.png

GOD AFTON!! Det finns inte intelligenta ord för mitt förakt inför Husmarks idioti. Grunden för sjukskrivning heter PTSS ”Post traumatic stress syndrome” depression orsakad av yttre kris. Jag fick det när min dotter dog…

Jag lämnar er bara med en känsla….40174.jpeg

Tiden…

Solen lyste genom fönstret. Sommarens alla dofter sipprade in genom vädringsfönstret. Strålarna kittlade kvinnan i sängen i näsan så hon nös. Tystnaden bröts plötsligt av en signal. Telefonen. Sömndrucken kröp hon motvilligt fram och lyfte luren.

– Hallå? Men hej Maria! Rösten var glad.

– Javisst kan vi väl fira ikväll! Ja, hon är så söt, men med humör…

Kvinnan satt på sängkanten och hörde ett ljud som visade att någon behövde hennes uppmärksamhet. Hon sneglade över axeln, såg att barnet började vakna och skruvade på sig. Hon låg naken förutom blöjan och den var på väg att ramla loss. Hennes blonda lockiga hår ramade in det ljuvligt docksöta ansiktet. Hon såg ut som en ängel…

Som en reflexhandling, vred kvinnan på huvudet för att se till spädbarnet som låg på den andra sidan i dubbelsängen. De låg så alla tre, med kvinnan i mitten och fann tröst och trygghet i varandra på det viset. När man är ensam mamma måste man se till att sova när barnen sover för att orka. Klockan var tio i två på eftermiddagen och de hade sovit middag. Snart skulle de ta den dagliga promenaden med vagnen.

Den späda flickan sov fortfarande och man kunde konstatera att hon skulle bli lika söt som sin äldre syster. Samma ansikte, samma hår, men en helt annan personlighet. Det äldre barnet hade inte givit upp sin röst förrän hon var sex månader och hade ont i magen. Bebisen var en karaktärsstark liten dam som tydligt visade vad hon ville och när. Det var tur det, tänkte kvinnan, för det kan vara svårt att fördela tiden mellan dem. Barnet låg på sidan fortfarande på samma sätt som när hon ammat för en dryg timme sedan. Fridfull. Men… vänta nu… Kvinnan ryckte till vid anblicken av den lilla, lilla blodstrimma som fanns vid näsan. Den var så liten att kvinnan inte såg den först.

– Maria, det är något som är tokigt med lillan, sa kvinnan i en ton som visade hennes stegrade oro.

–  Det blöder vid näsan och nån av katterna har kanske råkat klösa henne. Jag ringer dig senare. Kram på dig. Ja, hejdå.

Kvinnan fann sin väg genom sänglandskapet. Katterna har klöst henne, tänkte hon. Ha, ja nu får du ta konsekvensen av att du så envist skulle ha kvar katterna. Mannen och kvinnan hade bråkat om lämpligheten i att behålla katterna när de skulle få barn. Han menade att de kunde rivas, men kvinnan försvarade vilt sina älsklingar. Hon kunde INTE tänka sig att göra sig av med dem. Hon hade fått behålla dem när mannen övergav dem alla, och de separerade.  Hon lyfte upp barnets ansikte försiktigt så hon inte skulle väcka det. Ingen reaktion. Men, vänta, ingen reaktion…sakta började en insikt ta form i kvinnans inre. INGEN REAKTION

Astrid Lindgrens barnsjukhus sjukdomsjournal 990828 Barnet Classon

14.02 – via larmcentral utskickas ambulans och läkarbil till adress

               Nordingrågatan 18 i Vällingby

14.08 – Läkarbil ankommer till platsen. Ett treveckors flickebarn 

             befinns vara livlöst och livsåterbringande åtgärder sätts in.

             Ankommer sjukhus. Försöken fortsätter. Prover tages som  

             påvisar långvarig syrebrist varvid fortsatta         

             återupplivningsförsök bedöms vara medicinskt oförsvarbara.

14.54 – Barnet dödförklaras

15.00 – Modern informeras

womaninred-01.jpg

GOD AFTON?? Knappast för de som sörjer….

34 thoughts on “Hemimammas kamp – Denna afton en novell, TIDEN

  1. Carina skriver:

    Är glad att du skriver om det hemska, det onämnbara att förlora ett barn… Jag, undrade, men ville inte fråga, ville inte vara klumpig. Skulle haft en lillebror, han blev fem månader, Charles , samma namn som min farbror som drunknade redan vid 17 års ålder. Min syster har en väninna, som har fött två friska barn, och tre som dött strax efter födseln p g a en ärftlig defekt. Stackars människor, brukar jag tänka. Jag är verkligen tacksam på riktigt för att mina söner lever! Och den hemska grymma Husmark och Fk… Grrrrrrrrrrrrrrrr Omänskliga.Allt gott till dej!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Mig kan du fråga om ALLT. Jag döljer inget, varken det svarta hålet jag föll handlöst ner i eller att jag mödosamt, små steg i taget, har tagit mig tillbaka och ända hit…Det är därför jag är FÖRFATTARE. Spelar ingen roll om jag blir publicerad i längden, även om jag drömmer om det dag och natt. Huvudsaken är att min erfarenhet kan komma någon till hjälp eller stöd….Hemi (superstark motor) mamma har kraft idag som få har och min mission (gud så pretantiöst) är att berätta om, dela med mig av och gestalta saker som kan hända och hur människor reagerar på det…Det ger en mening med Emmas död…Hemisuperkram till dig min vän!! Du är värdefull, vad än FK säger, glöm inte det och dina bilder är ett vackert bidrag till bloggen…

  2. Serafinn skriver:

    En otäck, stark och hemsk text att läsa och ta in. Går vidare till rb inlägget för att läsa vidare.

  3. Agnetha skriver:

    Ursäkta, men jag klarar inte att läsa detta nu.BS Tack så hjärtligt !Trist att din gubbe blir sjukskriven också.Kramas

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det är helt ok. Jag förstår att du är mitt i ditt. Jag tänker på dig och sänder hemistyrkekramar!!

  4. Confusia skriver:

    Nu hittade jag hit. Är själv sexbarnsmamma, men har blivit förskonad från att dom dött ifrån mig. Jag har dock upplevt ångesten och rädslan över sjukdomar.Min förstfödde har hjärtat felplacerat (skönhetsfel). min andre son har en cp-skada, mitt tredje barn var öronbarn och mitt fjärde fick en hjärnhinneinflammation.Jag sörjer med dig!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Välkommen till mig, Confusia! Barnet med HHI, har det klarat sig utan men?? Vad innebär din sons CP-skada för din familj? Ursäkta, och jag förstår om du inte vill besvara mina frågor, men mitt hjärta sträcker sig mot dig..Min erfarenhet är att bästa sättet att få tröst är att ge tröst och min blogg handlar om att förmedla att man KAN finna livet igen, mitt i sorgen. Jag har fem fantastiska barn kvar och jag ber alla goda gudar om nåden att få behålla dem i gott bevar…Ensamheten i sorgen var det värsta och jag vill förmedla till de som lider att de inte är ensamma, utan jag finns här, lyssnar och råder efter bästa förmåga…Tack för din empati och värme och jag hoppas att vi ses åter och att min blogg kan skänka dig lite glädje också, om du botaniserar lite i allt jag bjuder på…Jag är kock och älskar att laga mat och gör tårtor också, förutom att jag är författare…Du kommer att få se mig på din sida igen ty vi mångbarnsmammor har lite gemensamt *ler*Hemikramar!!

  5. Arrami skriver:

    Ord som berör och ingen sorg kan ta hårdare än den att förlora ett barn. Den vidriga inställning, den Husmarks-idioti som råder i det iskalla svenska Allians-samhället gör en beklämd, sorgsen och fylld av vrede. Inlägget du rebloggar till är lika bra det och jag ger er båda en tumme!Mvh från mannen som kallade sig ”vargen”! :-)Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      För mig är du inte mannen som kallades för Vargen utan ÄR VARGEN. lika skygg och jagad som din namne, men ett väsen jag vill bevara och skydda!! Tack för att visar att du finns kvar i någon mån…Att förlora ett barn går egentligen inte att sätta ord på eller att utmäta tiden det tar att sörja heller, men efterson Husmark själv troligen aldrig upplevt detta, förstår hon INTE.Jag försöker gestalta känslan….Hemikramar min vän!!

  6. Pinglan skriver:

    Önskar dig en härlig måndag!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag önskar dig detsamma min kära Tingelingpingla!!I eftermiddag väntar folktandvårdsbesök för min äldsta dotter… nervöst för henne…Hemikramar!

  7. Pellefantia skriver:

    kram gumman

  8. Maria de Suède skriver:

    Fint men sorgligt! Men det är ju tragiskt…Sen min nya artikel pà Newsmill : http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/03/illegal-vargjakt-i-sverige-om-dokumentaren-vargkrigetÖrnkram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Den ska jag läsa. Vargens väl och ve är en av mina hjärtefrågor med…Hemikram på dig Fröken De Suede!!

  9. Milla skriver:

    *Kramar om dig*…Där kom en kort-novell..Och om ett aktuellt och dessutom självupplevt ämne..Den som inte blir berörd av din historia finns nog inte (förutom en och annan moderat då..Obs: lite ironi..) Ps: Skriv gärna fler kort-noveller. Självupplevda eller ren fantasi..Tycker om när du skriver../ KRAM.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ok. Tack för att du accepterade min känsla. Jag blev så arg när jag läste hos Pellefantia att jag blev stum…Då når bara orden ut genom fingrarna, det har varit så alltsedan Emma dog…Därför tackar jag henne för min gåva att skriva!!Och jag tackar dig min vän för att du vill lyssna och läsa…Hemikramar!!

  10. Pinglan skriver:

    PS; Stark och gripande novell skrivet av dig, speciellt pga att du har genomlevt det.. Jag berörs!Ha en fin fortsatt måndag!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack så mycket, det tar jag som en komplimang…Ha en jättefin kväll du med…Hemikram!!

  11. Maria de Suède skriver:

    Jag är sjukskriven denna vecka, tydligen var det revbenen och läkaren gav mig smärtstillande. Det är inte så mycket annat han kunde göra. Mycket vila denna vecka. Örnkram

  12. Maria de Suède skriver:

    Jadå! Det blir nog att skriva på Vargkullen istället. Eller så översätter jag ett par avsnitt av min roman… Jag vet inte riktigt. Örnkram

  13. Maria de Suède skriver:

    Jag har skickat den till ett par förläggare, men jag översätter den nog till franska istället. Jag har vissa kontakter hos franska förläggare. Säg åt min pojkvän att låta bli mig. Han är dum med mig. Örnkram

  14. Maria de Suède skriver:

    Jag har skickat den till ett par förläggare, men jag översätter den nog till franska istället. Jag har vissa kontakter hos franska förläggare. Säg åt min pojkvän att låta bli mig. Han är dum med mig. Örnkram

  15. Maria de Suède skriver:

    Jag har skickat den till ett par förläggare, men jag översätter den nog till franska istället. Jag har vissa kontakter hos franska förläggare. Säg åt min pojkvän att låta bli mig. Han är dum med mig. Örnkram

  16. Törnråza skriver:

    Finns ej ord nog att beskriva den empatilöshet som Husmark besitter.Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nej, hon är vettlös!!Jag hoppas hon aldrig behöver sitta i samma sits, för hon skulle nog gissningsvis inte klara det på 20 dagar ens…än mindre 10!!Sorgeåret fanns inte för inte…Det var vad det tog för mig att komma till det stadiet att jag kunde fungera någorlunda…Hemikram!!

  17. sarahmara skriver:

    Emma och Hemimamma!en liten flicka…oskuldsfull, vacker och rarmed en så stor mor…alla känslor som hon sin mamma gav,trots nu hennes mamma fortfarande så mycket sorg kvar…Det har gått år, det har gått dar, och mamman min vän blivit i långa dar!Jag finns för dig nu min vän, jag hoppas det blir lång vänskap av den….Att få finnas i din värld, höra och följa din färd…Jag önskar dig så gott, jag tror vi mycket varandra lärjust för att du är du jag håller dig så kär!Glöm inte livet, göm inga känslor, du kan med mig allt dela,och i vänskap är det förlåtet att ibland fela…Jag ser din kärlek till dina levande ungar, dom finns nu är och lever som små kungar…Emma är med er varenda dag, och vakar när du stunder blir svag…..Tack för din vänskap!//kramizar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för de vackra orden. De berör mig och du skriver vers, något som är svårt =0)Jag är också glad och tacksam för vår vänskap…Hemikram!!

Kommentera

