Hemimammas tankar – Ett halvt ark papper…Novell av Strindberg

angel_loves.png

GOD AFTON!! Ikväll vill jag göra en novellanalys. Denna korta, enkla, men genialiska lilla sak…

Detta är en novell skriven av August Strindberg, källa;

http://www.strindbergsmuseet.se/verken/Sagor/ett_halvt_ark_papper.html

ETT HALVT ARK PAPPER

Sista flyttningslasset hade gått; hyresgästen, en ung man med sorgflor på hatten, vandrade ännu en gång genom våningen för att se om han glömt något. – Nej, han hade icke glömt något, absolut ingenting; och så gick han ut, i tamburen, fast besluten att icke mer tänka på det han upplevat i denna våning. Men se, i tamburen, invid telefonen, satt ett halvt ark papper fastnubbat; och det var fullskrivet med flera stilar, somt redigt med bläck, annat klottrat med blyerts eller rödpenna.

Där stod det, hela denna vackra historia, som avspelats på den korta tiden av två år; allt han ville glömma stod där; ett stycke mänskoliv på ett halvt ark papper.
Han tog ner arket; det var sådant där solgult konceptpapper, som det lyser av. Han lade det på salskakelugnens kappa, och lutad över detsamma läste han. Först stod hennes namn: Alice, det vackraste namn han då visste, därför att det var hans fästmös. Och numret – 15 11. Det säg ut som ett psalmnummer i kyrkan.

Därpå stod: Banken. Det var hans arbete. det heliga arbetet, som gav brödet, hemmet och makan, grunden till existensen. Men det var överstruket! Ty banken hade störtat, men han hade räddats över på en annan bank, dock efter en kort tid av mycken oro.

Så kom det. Blomsterhandeln och hyrkusken. Det var förlovningen, då han hade fickan full av pängar.

Därpå: möbelhandlarn, tapetserarn: han sätter bo. Expressbyrån: de flytta in.   

Operans biljettkontor: 50 50. De äro nygifta och gå på Operan om söndagarna. Deras bästa stunder då de själva sitta tysta, och råkas i skönhet och harmoni i sagolandet på andra sidan ridån.

Här följer ett mansnamn, som är överstruket. Det var en vän, som nått en viss höjd i samhället, men som icke kunde bära lyckan, utan föll, ohjälpligt, och måste resa långt bort. Så bräckligt är det!
Här synes något nytt ha inträtt i makarnes liv. Det står, med en fruntimmershand, och blyertspenna: ”Frun”. Vilken fru? – Jo, den med den stora kappan och det vänliga deltagande ansiktet, som kommer så tyst, och aldrig går genom salen, utan tar korridorvägen till sängkammaren.
Under hennes namn står Doktor L.

För första gången dyker här upp namnet på en släkting. Det står ”Mamma”. Det är svärmodren, som diskret hållit sig undan för att icke störa de nygifta, men nu påkallas i nödens stund, och kommer med glädje, efter som hon behövs.

Här börjar ett stort klotter med blått och rött. Kommissionskontoret: jungfrun har flyttat, eller skall en ny anställas. Apoteket. Hm! Det mörknar! Mejeribolaget. Här rekvireras mjölk, tuberkelfri. Kryddbon, slaktarn etc. Huset börjar skötas per telefon; då är husmodren icke på sin plats. Nej. Ty hon ligger till sängs.

Det som sedan följde kunde han icke läsa, ty det börjar skymma för hans ögon, som det måtte göra för den drunknande på havet, när han skall se igenom salt vatten.

Men där stod: Begravningsbyrån. Det talar ju nog! – En större och en mindre, underförstått, kista. Och i parentes var skrivet: av stoft.

Sedan stod där intet mer! Stoft slutade det med; och det gör det.
Men han tog solpapperet, kysste det och lade det i sin bröstficka.
På två minuter hade han genomlevat två år av sitt liv.

Han var icke böjd, när han gick ut; han bar tvärtom sitt huvud högt, som en lycklig och stolt människa, ty han kände att han dock ägt det skönaste. Hur många arma, som aldrig fått det!

 havet480_17931466.jpg

Novellanalys

Jag har läst novellen ”Ett halvt ark papper” ur ”Sagor” av August Strindberg.

En ung man vandrar igenom sin lägenhet, som han ska flytta ifrån, för att se om han glömt något kvar. När han ska gå därifrån fastnar hans blick på ett papper som sitter på väggen vid telefonen. På papperet finns namn, nummer och olika anteckningar klottrat som en slags anslagstavla.

Plötsligt befinner han sig på resa, en resa genom tid och rum, en resa genom det liv han måste lämna bakom sig.

Miljön är ett medelklasshem någon gång kring 1920, skulle jag gissa. Resan börjar med att han träffar en kvinna som heter Alice. Vi får följa med på resan via deras förlovning, hur han förlorar sitt arbete på banken och hur han får börja om med ett nytt arbete.

De gifter sig och installerar sig i ett nytt liv som makar. Vi får veta att de roar sig med att gå på operan tillsammans. De är lyckliga. Så blir han påmind om en vän som det gick illa för. I moderna termer, skulle vi nog ha sagt att han gick in i väggen. Inte anade han då att ödet kunde slå hårt mot människan.

Vidare får vi upp leva deras lycka när de inser att de skall ha barn. Hans mor kommer makarna till hjälp och de börjar förbereda barnets ankomst, men plötsligt får vi reda på att frun har blivit sjuk, troligen i tuberkulos. Livet förändras i grunden. Barnet föds men frun dör antingen av sviter av förlossningen, eller av tbc:n.

Resan slutar med beställningen av kistorna till frun och barnet. I tanken har han rest genom två år, i verkligheten försvann han i två minuter.  

Lycka sorg och till slut accepterande är känslorna som guidar honom igenom detta tvärsnitt av ett liv. Ett liv han ändå inser att han varit välsignad av att ha haft.

Jag föll handlöst i den här novellen. Jag blev som förhäxad, för den speglar mitt liv och min anslagstavla i hallen, där jag bodde med min man. Samma resa, sista gången jag gick därifrån och läste alla anteckningar som speglade vårt liv från vi träffades, tills vi skildes och alla stopp däremellan. Barnens födelse, bröllopet, bemärkelsedagar, vänners telefonnr. Osv…

Sorgen efter Emma, min dotter och mamma blir levande på bråkdelen av en sekund när jag läser berättelsen. Har man varit där behövs inga stora ord…

Den nakenhet som Strindbergs stil anslår påverkade mig brutalt. Jag kommer aldrig att glömma den här berättelsen. Jag har inte förmågan att urskilja symboler eller djupare innebörd, för novellen är inte fiktiv för mig. Samtidigt som jag följer hans resa och känslor, så reser jag själv och kan inte vara objektiv. Han är jag och jag är han. Berättelsen skildras utifrån, men jag befinner mig inne i den.

Stilen är rak, enkel och naken, med för den tiden vardagligt språk. Just därför är man som läsare försvarslös mot de bilder som målas upp. Instinktivt vill jag lägga undan den för att fly från mina egna bilder, men kan inte.

Jag läser den om och om igen…

AUGUST STRINDBERG108_1907.jpg kort fakta, källa Wikipedia

Johan August Strindberg, född 22 januari 1849 i Stockholm, död 14 maj 1912, var en svensk författare, dramatiker och bildkonstnär (målare). Han räknas som en av Sveriges mest betydelsefulla författare. Internationellt är han främst känd som dramatiker.

Under fyra decennier var Strindberg en dominerande gestalt i det litterära Sverige. Han var ständigt omdiskuterad och ofta involverad i personliga konflikter. Hans verk innehåller ett flertal romaner, noveller och dramer som räknas som klassiker inom svensk litteratur.

Strindberg var mycket produktiv (trots perioder av tystnad) och banbrytande inom flera genrer. Allmänt betraktas han som en nydanare av det svenska språket.

Vill veta mer?

http://sv.wikipedia.org/wiki/August_Strindberg

GOD NATT!!

16 thoughts on “Hemimammas tankar – Ett halvt ark papper…Novell av Strindberg

  1. Arrami skriver:

    Även hos mig en personlig favorit! 😉 Denna novell är en av de överlägset bästa som skrivits på svenska språket och den lär så förbli!Man önskar man kunde skriva så…Må gott! Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag önskar det också… Jag försökte något liknande i min novell ”Döden i Venedig”Roligt att se dig Thomas…Du fattas mig, men annars mår jag ganska bra nu…Har du tittat på mitt inlägg om Randy Pausch?? Gör det, han är en inspiration…Hemikram och på återseende hoppas jag…

  2. Carina skriver:

    Jag har läst novellen tidigare, den är oerhört bra. Det som slår mig är hur otroligt enkelt han målar upp bilder, genom sina ord. Samtidigt använder han få ord, och ett ganska enkelt språk. Novellen är ganska tidlös, och ett riktigt mästerverk. Vi talade om den, när jag gick på skrivarkurs, det var en intressant diskussion. BS: Ja, det är den du redan sett, den med mössan på. (tårtan)Kram och allt gott till dej!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Den berörde mig och satte sig innanför skinnet på mig och det är sällan någon lyckas med det… Vi diskuterade och arbetade omkring den på min skrivarkurs också…Den tårtan var fin…Hemikramar och roligt att du läser mina gamla inlägg!!

  3. HEMIMAMMA skriver:

    Knuffar upp ett inlägg som berör…

  4. Lindalou skriver:

    Även jag har förstås läst denna novell. Jag gick ju humanistisk linje när det begav sig. Den är underbar.

    Skickar en hoper energi till er allihop. Kram på dig.

  5. docenten skriver:

    Hej Hemimamma.
    Läste din analys av ”Ett halvt ark papper”. bra analys men du ,
    medelklasshem på 1920-talet ??? Strindberg dog 14 maj 1912 !!
    Som du själv borde ha uppmärksammat när du bifogat material fr Wikip.
    Mvh docenten.
    .

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hej Docenten 🙂

      När jag analyserade novellen, som en uppgift i Svenska A när jag läste in gymnasieexamen på KOMVUX, så hade jag ingen kunskap om Strindberg bortom vad gemene man känner till. Jag (som jag skriver i analysen) GISSADE då, baserat på känslan i det jag läste att det handlade om ett 20-tals hem.

      Men det är ju egentligen ovidkommande, känslan i den korta novellen måste ju ändå vara det väsentliga.

      NU känner jag min Strindberg bättre, men i sanningens namn ville jag inte ändra i min analys och jag ser det inte som ett allvarligt övertramp ur ett fakta perspektiv.

      Men det var ju gott att du var så uppmärksam, det löner dig heder att du läser så noggrant och inte bara skummar.

      MvH Hemimamma

  6. portolanseglaren skriver:

    Den är fin, den novellen. Strindberg räddes inte det sentimentala, däri är han unik bland svenska författare den dag som idag är. Strindberg öppnade sig och var enkel när han var det eller komplex när han var det i förhållande till något.
    Novellen utgår också från en blixtbild av ett burget hems telefonplats i telefonens barndom, och den liknar exakt min morfars. Där satt också ett halvt ark papper med några namn och korta telenummer, kanske bara fyra siffror. Man ringde ju via växel länge, det räckte med namn och plats för att ledas rätt av telefonisten. Där ser man också skillnaden mellan poeten Strindbergs och min morfars halva ark: Alla namn Strindberg ser på lappen är hans minne av samtal han gjort, klart att där inte står svart på vitt ”Begravningsbyrån” som vore han tankspridd och ville försäkra sig om att inte glömma att ringa dit. Nej, på Strindbergs liksom min morfars halva ark stod bara några få nummer resten är poesi på det ena, gulnat papper på det andra.

  7. Elisabeth Söder skriver:

    På etthalvtarkpapper.se finns novellen att läsa och lyssna på mer än 30 språk, från nynorsk, dari och esperanto bland annat. Dessutom finns fotografier på Strindbergs orginalmanuskript, Strindbergs telefonlista som inspirerade till novellen

  8. Tommy1960 skriver:

    Ett halvt ark papper är väldigt speciell och jag har tagit den till mej och läser den då och då

  9. Måns Olsson skriver:

    Jag tycker det är fint och modigt att du är så personlig i texten du skrivit om ”Ett halvt ark papper” men tänk på att i en analys brukar man inte berätta särskilt mycket om sina åsikter. Det är snarare i recensioner man gör detta.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för din kommentar. Denna analys skrev jag för många år sedan när jag läste in gymnasiet via Komvux. Livet förändras men fortsätter ändå på nåt sätt likadant…

Kommentera

