Hemimammas tankar – Den sista föreläsningen, Vad lämnar du efter dig??

flugornasherre.jpg

angel_loves.png

GOD AFTON!! När jag nu återvänder från min frivilliga exil, min bloggpaus, finner jag att striden jag trodde skulle vara över nu, inte har klingat ut än…Gamla vänner har slutat blogga och stämningen verkar allmänt infekterad…

Nu vill jag inspirera er och få er att betänka vad som är viktigt i livet. Jag gör det genom att berätta om denne man, Randy Pausch. Jag hoppas att han med sin klokhet och livsvisdom, ska inspirera er alla och göra stämningen bättre på bloggen…Han inspirerade mig att skriva något liknande till mina barn, när jag läste boken ”Den sista föreläsningen” Han är väl värd den timme och 16 minuter som föreläsningen tar av er tid…   (Bild ur ”Flugornas Herre”, bok William Golding, även film)

Läs, lyssna, gråt och begrunda…

(fakta först som vanligt, källa wiki)randyPausch.jpg

Randolph Frederick,(RANDY) Pausch, född 23 oktober 1960 i Baltimore, Maryland, USA, var en amerikansk professor i datavetenskap, vid Carnegie Mellon University (CMU) i Pittsburgh, Pennsylvania. Han har arbetat med Disney och som författare och blev känd världen över för sin sista föreläsning den 18 september 2007 vid CMU.  Randy Pausch avled till följd av bukspottskörtelcancer som han diagnostiserades med i augusti 2006. Han dog den 25 juli 2008 i Chesapeake,Virginia. Han efterlämnar fru och tre barn.

Pausch höll sin sista föreläsning,”Hur du verkligen uppnår dina barndomsdrömmar”, på  CMU den 18 september 2007. Han gav en förkortad version av sitt tal i ”The Oprah Show” i oktober 2007. Det talet är modellerat efter en pågående serie föreläsningar där akademikereliten uppmanas att tänka djupt på vad som är viktigt för dem, och sedan ge en hypotetisk ”slutligt tal”, med ett ämne som ”Vilken visdom skulle du försöka att förmedla till världen om du visste att det var din sista chans?” Innan talet fick Pausch en lång stående ovation från en stor skara på över 400 kollegor och studenter. När han vinkade åt dem att sitta ner sade han ”Få mig att förtjäna det,”. Någon i publiken skrek då tillbaka: ”Du gjorde det precis”

Disneyägda utgivaren Hyperion betalade $ 6.700.000 för rättigheterna att publicera boken ”Den sista föreläsningen” baserad på hans föreläsning. Den är samskriven av Pausch och Wall Street Journal reportern Jeffrey Zaslow. Boken blev en New York Times bästsäljare den 28 april 2008. Den har tillbringat mer än 85 veckor på N Y T bästsäljarlista. Bokens första utgåva var på 400.000 exemplar, och den har översatts till 46 språk och det finns nu mer än 4,5 miljoner exemplar i tryck enbart i USA.

Citat ur talet “Last lecture”

”When there’s an elephant in the room introduce him.”

”When you’re screwing up and nobody says anything to you anymore, that means they’ve given up on you.” That lesson has stuck with me my whole life. When you see yourself doing something badly and nobody’s bothering to tell you anymore, that’s a bad place to be. You may not want to hear it, but your critics are often the ones telling you they still love you and care about you, and want to make you better.”

”It’s not about how to achieve your dreams. It’s about how to lead your life. If you lead your life the right way, the karma will take care of itself. The dreams will come to you. ”

”The key question to keep asking is, Are you spending your time on the right things? Because time is all you have. ”

”Showing gratitude is one of the simplest yet most powerful things humans can do for each other.”

”If I only had three words of advice, they would be, Tell the Truth. If got three more words, I’d add, all the time.”

”A lot of people want a shortcut. I find the best shortcut is the long way, which is basically two words: work hard.”

”A good apology is like antibiotic, a bad apology is like rubbing salt in the wound.”

Länk till längre artikel på Wikipedia; http://en.wikipedia.org/wiki/Randy_Pausch

Tack för att ni tog er tid att lyssna!! app_full_proxy.jpg

Jag hoppas ni fick samma rysningar som jag…

Pax Vobiscum (fred vare med er)

GOD AFTON!!

6 thoughts on “Hemimammas tankar – Den sista föreläsningen, Vad lämnar du efter dig??

  1. Gringubben skriver:

    Ska kolla i kväll. Återkommer.Kram!

  2. Gringubben skriver:

    Inspirerande föreläsning. Tänkvärt.Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Visst är det?? Det får en att lämna vad barnsligt var åt barndomen…En stor inspiration till min första självbiografi som är för mina barns skull. Jag vill att de ska veta vem jag var och hur jag blev den jag är…Hemikramar på dig min käre kapten!!

  3. Törnråza skriver:

    Nu orkade jag inte läsa allt i inlägget men jag känner till den killen sen tidigare.Jag tror inte han hade den insikten innan han blev sjuk.Och han hade säkert sina fel och brister också.Jag vet vad jag lämnar efter mig, nämligen min representant.Och han är beviset på att jag har har gjort ett jävligt gott jobb!Och jag har gjort det helt själv.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Aha, din avkomma?? Han var en mycket omtyckt och klok man och lärare/professor långt innan han blev sjuk. Han arbetade bla på Disney’s Dreamworks med data utvecklingar av olika slag…Han erkänner villigt sina brister i föreläsningen =0)Hemikram Karlsson!

Kommentera

