Hemimammas tankar – Din enda bok på en öde ö??

angel_loves.png

GOD AFTON!!  ”No man is an island” har jag börjat lära mig. Att alla hör vi ihop på något sätt, eller kanske borde höra ihop… Att vara utan vänner är svårt, att ha vänner kan också vara svårt.

Större delen av mitt liv har jag valt bort vänner, men de få jag släpper in har den bästa vän man kan ha. Det vet de som nått dittin…

Jag är skytt. Ni som vet något om astrologi kommer nickande småle nu.

”Aha, en elefant i en porslinsbutik”

Jag är en sådan person som kan säga, helt oskyldigt, med all värme som finns

”Gud, vilken snygg klänning. Den gör att du inte ser så tjock ut”

Men förutom att vi är sanslöst klumpiga, är vi också intelligenta(inte skryt),roliga(inte om du frågar mina barn)och sexiga(fråga min man, vad han tycker)…

Men om vi ska vara LITE allvarliga, Har ni tänkt på hur det är att vara helt ensam??

Tänk dig att du är ensam på en öde ö:

Vilken bok skulle DU ta med dig?  Bara en, fuska inte!!

Jag vet vilken jag skulle ta med mig.

”Avalons dimmor” av Marion Zimmer Bradley…

avalons-dimmor.jpg

Jag har läst den säkert 20 gånger.

En spännande, sagoskimrande roman om den legendomspunna riddartiden och kvinnorna kring kung Arthurs tron. En blodfull, stundtals kuslig läsning om kampen mellan drakbaneret och korset, om våld och lusta, om trolldom och kärlekens makt. Här berättat ur Arthur systers perspektiv, hon som kallats Morgaine Le Fey, Morgaine av älvorna. Hon som blev sin brors värsta fiende…

Utdrag ur boken:
”Det var från Avalon du fick det heliga svärdet och det var på Avalons ö du svor en dyr och helig ed att bevara och skydda de heliga mysterierna! Och nu har du transformerat mysteriernas svärd till ett dödens kors, en galge åt de döda! Och nu har jag kommit hit för att avkräva dig det heliga svärdet Excalibur, som du varit förmäten nog att tvinga i tjänst hos din Kristus!”

”Vad bryr jag mig om Gudinnan?” sade Arthur och grep hårdare om Exaliburs fäste. ”Jag såg henne i ditt ansikte, men du vände dig bort, och när Gudinnan avvisade mig sökte jag mig till en annan gud…”

Boken handlar också om kampen mellan den gamla keltiska kulturen och den nya, moderna kristendomen, efter att Josef av Arimatea har planterat Jesu heliga törne på Britanniens öar…

krw_funny_elephant_in_pajamas_groucho_marx_quote_mousepad-p144018025912370116trak_400.jpg

 

Så vilken är DIN bok???

GOD AFTON!!

26 thoughts on “Hemimammas tankar – Din enda bok på en öde ö??

  1. Milla skriver:

    Gokväll!Jag måste säga att min allra allra bästa vän,det är min man..Han vet allt om mig,och har sett mina bra likväl som dåliga sidor….Och tänk,han stannar hos mig ändå..ha ha..Tror faktiskt att jag skulle ta med en helt tom, tjock bok (& en penna) Och skriva själv faktiskt…Hur är det med Hemisen ikväll då?? /KRAM.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Back, stronger than ever… =0) Hade en svacka som du vet, men flera vänner har hört av sig och stöttat och det gav mig pushen jag behövde i rätt riktning… tack för din del idet, vännen…Vilken bra ide’, en tom bok, den skulle jag tänkt på själv…Jag vet varför min stannar… =0)Hemikram!!

  2. sarahmara skriver:

    Spännande och bara få välja …Jag har ju svårt att läsa pga utbrändheten, men i en lugn och harmonisk miljö… Jag vet att du inte kommer att tro att det , jag tror det inte själv…Men så fort du ställde frågan så kände jag att jag blir nog borta länge=), så jag skulle ta med mig Bibeln..Och läsa den utan och innan och lära mig den utantill. Nu blev du chockad, lite i alla fall=).Angående stjärntecken är ju Väduren helt klart bäst, den visar vad jag var i alla fall innan jag blev sjuk, : en ledartyp. Kände tidigt att jag skulle bli en chef någonstans. Men nu blev jag en liten bloggare=)..puss o kramizar

  3. sarahmara skriver:

    Tumme såklart, den funkade inte först=).. kramiz

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det är inte lätt att ha tummen mitt i handen… =0)Kramar om dig och tackar nåden att du är min vän…

  4. Arrami skriver:

    …de ärliga bollplank riktiga vänner är…värderar jag högre än allt! ;-)Jag skulle ta med mig ”Sagan om Ringen” om jag visste att jag skulle hamna på en öde ö…eller en helt blank bok för att skriva en själv! ;-)Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Haha din luring den STAL du från milla….*ASGARVAR*Du vet att jag hoppas räkna dig till dem??Jag värderar riktiga vänner lika högt som min egen själ..En dag ska jag berätta en historia om vilken vän jag verkligen ÄR..Hemikramar till dig min glade kombatant…D*artangnan

  5. sarahmara skriver:

    Jag borde ha fattat att du skulle förstå efter alla timmars samtal…om allt mellan himmel och jord..Men duktigt gissat ändå, kan inte åminna mig att jag har nämnt det…men glömsk är jag ju också.. börjar bli gammal….pfft, men tycker ju dock att millan kom med även om Vargen var snabbare att sno det=) haha.. att ta med sig en tom bok lät som en toppenidé..Men med minnet så skulle jag väl sitta med lång näsa för att ajg glömt pennan…=) kramizar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Är inte alla våra liv tomma rader i sanden…Vet hur du har det med minnet, som du märkt är jag en utmärkt hemiguldfisk..

  6. Gringubben skriver:

    Tom bok var nog det klokaste, men den var ju som sagt tagen.Då fick det nog bli någon överlevnadshandbok, kanske.Inte ens bra romaner går ju att läsa fler än två gånger.Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det går visst…Ja, då kan jag rekommendera ”Scouthandboken” har läst, kommer nog överleva harmageddon, gissar jag…Hemikram!!

  7. Ister skriver:

    Avalons Dimmor – jag minns väl den och böckerna före och efter, jag läste dom i oordning med flera års mellanrum.Jag gillade dom mycket, kittlade fantasin!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Avalons dimmor var först, de andra två var historien före Arthur, när romarna kom till Britannien… INTE lika bra i min smak, eller lika långa för det. AD är nog drygt 900 sidor liten text om jag minns rätt..Trevligt att se dig på min sida!!Hemikram!

  8. Pellefantia skriver:

    Själv skulle jag nog inte stå ut med mig själv så länge, jag skulle nog dö av leda efter några dagar… kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Då får vi VERKLIGEN hoppas att du inte hamnar där då, för det vill jag INTEHemi på dig pelle

  9. Maria de Suède skriver:

    Jag vet faktiskt inte, men jag älskade Liftarens guide till Galaxen av Douglas Adams, den var så underfundig och jag skrattade hela tiden. Meningen med livet är 42, men vill du veta vilken fråga som ställdes så får du bygga en ny dator…Annars gillar jag klassisk SF…Kram från en skytt som älskar att upptäcka nya världar.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Kryptiskt det där…Har tyvärr inte läst den men jag känner till den…Okej, är du också därmed en elefant i en porslinsaffär??Jag är nog också att betrakta som nyfiken i en strut…Hemikram!!

  10. Maria de Suède skriver:

    Jag är nog inte så klumpig, men jag är iaf försiktig Jag ska skriva ner en fiskehistoria om morfar…Örnkram

  11. Maria de Suède skriver:

    Jag flyger som en örn… Självklart är det The Eagle. Själv då? Vänta, du gillar ju att kämpa för rättvisan så det måste vara Fernando…Örnkram

  12. Agnetha skriver:

    Jag är jungfru, så jag är speciell på mitt vis. Organiserad, analytisk, djuplodande tänker för mycket, väldigt självkritisk, trogen, lojal, trofast, empatisk, faktiskt en känslomänniska har alltid varit det osv. Har haft svårt att släppa in någon på livet, har tyckt att man mest blir sviken och besviken, men nu har jag lovat mig själv att sluta vara rädd. När jag flyttade och efter hand tappade kontakten med mina gamla vänner, har jag inte letat nya, men jag har ju varit sjuk hela tiden nästan också, så det har gjort sig själv. Men,men man är inget utan vänner, livet blir torr och torftigt, man kan vara osams med en vän utan att vänskapen förstörs man har en grundplåt att stå på, nämligen att man gillar varandra olikheter och allt.Så trots att vi tänker och är olika vill jag fortsätta att vara vän med dig, jag står vid mitt ord och tar inte lättsamt på sådant. Bara så du vet ! Sån är jag !Är ingen dumskalle så du behöver inte överförklara för mig, jag är mycket men inte dum i huvudet.BS Usch, du anar inte vad hemskt det var ! Har aldrig känt mig så rutten.Är vi vänner, eller ?Tackar för kramarna !Massa kramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      En av mina döttrar är jungfru, liksom min pappa…Om jag överförklarat något, så ber jag om ursäkt, men jag utgår sällan från att någon är dum…Kram!

  13. Tipsen skriver:

    Ja håller med Maria. Liftarens guide till galaxen it is! Den har jag läst säkert sju gånger iaf. Helt fantastiskt rolig! Och om jag kunde så skulle jag smuggla med 1984 också. Fast jag tar Guiden som första val för den är tjockare = mer att läsa (om du inte fttade det :P)

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jo, tänk för att jag gjorde det, serru… =0)Nu är det flera som lovordat den, så jag måste nog läsa den…Hemikram!!

Kommentera

