Hemimamma goes Pippi…

angel_loves.png

GOD AFTON!!

Tre barn, tripp, trapp och trull,  kommer tassande in i allrummet, för att göra sig i ordning för skolan. De smyger för att inte väcka sin stackars mamma som ligger i sovrummet, nyopererad i benet och som alltid varit lättväckt. Något förvirrade konstaterar de;

”Men mamma, ligger du här på soffan?” Och varför har du benen upp längs väggen”

Jag vaknar med ett ryck, muttrar något, reser mig mödosamt och stapplar förvirrad in i sovrummet och lämnar dem åt sitt öde. Ingen fara. De är vana att klara sig själva på morgonen, ni behöver inte anmäla mig för försummelse.

Jag har vankat av och an mellan soffan, sängen och datorn hela natten, i en förtvivlad kamp mot smärtan. De har skurit åtta snitt längs hela benet. Hela benet är hårt åtdraget i en kompressionsstrumpa och ska vila i högläge i 24 timmar. Jag har försökt sova. Sömntabletter hjälper inte… Alvedon och Ipren hjälper marginellt. Till slut gör jag som Pippi. Lägger mig i soffan, med benen i 90 graders vinkel mot väggen. Klockan är 0600. Barnen vaknar tio i sju. Jag vilar en stund, så kan jag gå och lägga mig sedan… Känner hur trycket sjunker…Ahhh…

278895655.jpg

Dessutom önskar jag att jag hade en likadan röd strumpa som Pippi. När jag nästan kapade tån för några veckor sedan (om ni minns det), så hade jag en röd strumpa för att visa mina minsta vilken fot de skulle akta…

Det är svårare att akta ett helt ben!

För två dagar sedan, innan jag skulle läggas in på operation, skrev jag ett inlägg om tsunamin, där jag varnar för att människor glömmer bort den dolda fara som faktiskt ökat sedan den där mardrömsdagen för sex år sedan. Idag läser jag det här…Scary!!

Ett kraftigt skalv med magnituden 7,8 skakade den indonesiska ön Sumatra tidigt på onsdagen och orsakade panik och tsunamivarningar, men inga större skador. Skalvet inträffade utanför Sumatras nordvästkust och utlöste en lokal flodvågsvarning och larm i närliggande Thailand. Fyra personer skadades, varav en allvarligt, när hus kollapsade nära skalvets epicentrum i staden Sinabang. Jordskalvet inträffade på 46 kilometers djup klockan 05.15, lokal tid, enligt USA:s geologiska institut USGS.

Indonesien utgör en del av den så kallade eldringen – en serie vulkaner och förkastningar där kontinentalplattor möts och där kraftiga skalv är vanliga. Indonesien var, med närmare 170 000 dödsoffer, det land som drabbades hårdast av tsunamin i december 2004. Skalvet som utlöste tsunamin hade magnituden 9,15. Särskilt svår var katastrofen i provinsen Aceh på Sumatras nordspets. I skalvet 2004 omkom 226 000 människor i Indonesien, Sri Lanka, Indien, Thailand och nio andra länder.

http://www.aftonbladet.se/svn/tv/flash/satelliteUnified.swf?aid=http%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fwebbtv%2Fnyheter%2Futrikes%2Farticle6908274.ab%3Fservice%3Dtv&mid=http%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fwebbtv%2F%3Fservice%3Dtv%26menu%3Dtrue&cid=webbtv_nyheter

Hur länge dröjer det innan det inte är bara ett löst skott i pistolen??

Appropå vapen…Jaktvapen används för att urskillningslöst skjuta ett av de vackraste djur vi har… Nu ska det tillåtas licensjakt i år med. Vi, vars hjärtan blöder för vargarna har en sorgens dag till följd av dagens besked. Hoppas att EU domstolen stoppar Eskil Erlandssons förslag. Nedan länk till artikeln.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6910618.ab

”Vargarnas land, bebott av barbarer” så kallade hon oss, vår urmoder Desiree Bernadotte och vägrade bo här… Hon var lika okunnig om dem och vårt folk som Regeringen med Eskil Erlandsson.

850.jpg

GOD AFTON!!

18 thoughts on “Hemimamma goes Pippi…

  1. Maria de Suède skriver:

    Bonne nuit ! Buona notte ! !Buenas noches! Stackars dig.. Jag ger dig en liten örnkram/Maria

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag har remoten i högsta hugg inställd på Queen…Men jag har inte ont i skrivarmen…Barnen blev något chockade =0)Hemikram!!

  2. Maria de Suède skriver:

    Du missförstod mitt inlägg. Det var riktad till en särskild person som kräver att andra ska lära sig svenska, men vill inte själv lära sig svenska. SD och vill inte lära sig svenska, men det framgår i texten. Äldre personer är en annan fråga, där håller jag med dig. Men det handlade egentligen om det. Örnkram

  3. Agnetha skriver:

    Hoppas du får sova bättre inatt, du tar väl smärtlindringen som du ska, så du slipper ha ont i onödan ? Vet ju att de där klena tabletterna inte gör dig i närheten av smärtfri, men bättre det än inget.Skickar många styrkekramar !!!!BS Det finns mycket att säga om en mängd olika industrier, tobaksindustrin är ruggig på sitt vis och matindustrin på sitt. Varför protesterar vi inte mera och högljuddare ??? Vi är alltför förbannat lagoma för det mesta. Inte bra !Kramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Min make distribuerar tabletter och håller ordning på tider…Jag hoppas att jag får sova i sängen i natt!!Tyvärr är de unga från ”Underklassen” som oftast börjar röka.De från övre klasserna med högskoleutbildning har inte samma tendens att börja..Hemikram!!

  4. sarahmara skriver:

    Jättebra inlägg=). Hoppas som ovan att du tar dina mediciner som du ska, så slipper du ha så ont. Kramizar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Mår marginellt bättre. Insikten om hur ni har det med kronisk smärta, fyller mina tankar..I natt trodde jag att jag skulle bli galen…Hemikramiz!!

  5. sarahmara skriver:

    BS:Det var mysigt=)Låter som att du är duktig på att informera dina barn, vid ert rundabordsamtal, det låter toppen att ha det så=) sarahkramiz

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, det borde vara så hos alla, eftersom barn står lika frågande inför saker i samhället som vi, men det kan nog vara väldigt svårt att avväga hur man ska svara. Alla människor har inte samma traditioner och vana som jag. Jag härmar bara mina föräldrars sätt.Men det är ett bra sätt att ta tempen på sina barns liv…Hemikramizar!!

  6. Agnetha skriver:

    BS Tur att du har en tablettdistribuerare, hahaha ! Kul uttryck, kunde man nästan tro han jobbar för ett läkemedelsbolag ! Menar inte att vara dum, det såg bara roligt ut och om och när jag är lite bättre så spretar hjärnan iväg åt alla möjliga håll.Hoppas också du kan sova i egna sängen i natt.Undersökningar har tyvärr visat på att så är fallet, mina ungar röker inte och det är jag glad för. Hmmmm, jag är iaf medelklass för jag har högskoleutbildning, arbetarunge som gjort klassresa. Äsch, egentligen skiter jag i sånt, bryr mig om hur folk är inte vad dom har för titel, Titlar imponerar inte på mig, däremot kan människor göra det, antar det är därför jag aldrig frågar vad folk jobbar med. Syrran däremot gillar att svänga sig med titlar och tala om att de umgås med juristen den, direktören den osv., vi är väldigt olika inte bara på det viset. fast idag har jag fördrag med henne och hennes egenheter, stavas mognad, tror jag.Nej, ska snart göra kväll, håller på vänta på att värktabletterna ska verka. Dessutom håller jag på att fundera på nästa inlägg.Sov så gott i natt !!!!Kramar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Kronans droghandel. Min mamma var också titelgalen, men skulle aldrig erkänt det.Jag är arbetarklass med högskoleutbildning. Titlar imponerar inte på mig heller, men däremot kompetens oavsett vilken sort. Funderar på inlägg jag med…Sov gott!!

  7. Agnetha skriver:

    Precis nu blev det bortplockat, pust !BS Tack för att du uppmärksammade mig på detta !Jaa, vi tänker lika där.Hörs imorron !Kramar

  8. Agnetha skriver:

    BS Skriver jag under på !Nu ska jag snart krypa i säng.Hörs sen !Gonattkramen

  9. Pinglan skriver:

    Jag gillar fjärrkontrollen, hihi. Var kan man köpa dem….?Hoppas du sover bättre inatt. Jag vill inte att du ska ha ont!Ha det fortsatt gott och krya på sig benet!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag kanaliserar min smärta, i ett inlägg om arbetarens vakthund..Fjärrisen är min…Babysteps…Hemikram!!

Kommentera

