Hemimammas tankar – genmanipulation???

angel_loves.png

GOD AFTON!! Idag snubblade jag på denna artikel som snabbt skyfflades undan av AB…

imagesCA2OZWNV.jpg

Fick trösta en väninna ikväll, som blev hårt sårad av den kvinna som ska vara hennes mor. Enligt de föreställningar vi har och myten om den ”goda modern” så kan en mor inte göra så och vi ifrågasätter starkt evidens som motbestrider våra ideal. Men min väninnas sorg av att ha råkat ut för en sådan behandling, gör att jag är böjd att tro på forskarnas resultat. Jag har själv haft en mamma som behandlade mig väldigt omammigt…

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6870911.ab här nedan saxat…

Forskare säger sig ha hittat hjärncellerna som avgör hur du behandlar din avkomma

Är det generna som bestämmer om du blir en bra mamma?

Ja, säger forskargruppen som säger sig ha hittat hjärncellerna som avgör hur du behandlar din avkomma. Kvinnor utvecklar under graviditeten ett antal hjärnceller som kommer styra hennes beteende som mamma. Dessa hjärnceller måste aktiveras efter barnets födelse för att hon ska behandla sin avkomma väl.

Det menar forskare vid Richmond University in Virginia, USA, som studerat fenomenet på gnagare och mindre däggdjur.

– Mödrar med färre av de här mamma-hjärncellerna hade en benägenhet att försumma eller varnvårda sin avkomma. De som hade lägst antal av cellerna kunde faktiskt misshandla eller döda sin egen avkomma, säger professor Craig Kinsley till tidningen Times.

Fokus för forskningen är inte att peka ut vilka som är bra och dåliga mammor. Utan det handlar om föräldrar som skadar sina egna barn, som till exempel det uppmärksammade fallet Baby P, den brittiska pojken som 2008 misshandlades till döds av sin mamma och styvpappa.

– Det handlar inte om om att scanna hjärnan och sedan omhänderta barnet. Snarare är det en möjlighet att arbeta med ”högriskmammor” för att de inte ska falla in i ett olämpligt beteendemönster, säger James Swain till Times.

Nej, säger andra forskare.

– Det är fullt möjligt att bli en bra mamma även om man har ”dåliga gener”, precis som det är möjligt att vara vårdslös även om man har bra gener, säger psykologiprofessorn Alison Fleming.

Professor Alison Fleming är chef för Centre for the Study of the Psychobiology i Toronto, Kanada.

Hon menar att det är att missförstå neurobiologin om man tror att några celler i hjärnan förutbestämmer en persons handlingar.

– Det är inte en enda faktor som avgör hur en person beter sig som förälder. Allt beteende styrs av hjärnan, men hjärnan formas i samspel med vår omgivning, säger Alison Fleming.

0.jpg

Vad tror ni??? Jag vet bara att trots att jag med största sannolikhet har ärvt min mammas bröstcancergen, så har jag DEFINITIVT alla hästar hemma. Om det sedan beror på att jag med egen erfarenhet insett vad en bra mamma är, eller om det är genetiskt, skiter jag högaktligen i.

Man kan INTE skylla på att man satt snett på pottkanten när man var liten. ALLA föräldrar borde ta det ansvaret att de lär sig sin roll. Om vi ska köra bil måste vi ha körkort, men barn får vi sätta till världen hur som helst??? Om man har genetiska problem är man skyldig att vidta åtgärder…

Man får inte skylla ifrån sig på gener!!mp.jpg

Frågan är också vad forskningen kommer att användas till??

Försäkringsbolaget kanske vill testa dig innan du får ta en barnförsäkring kanske??

 

Munchhausen by proxy syndromet kanske utrotas…

Vad tycker ni????

Vad är era erfarenheter av mödrar???

tumblr_kqnumyaNpl1qzyj2xo1_400.jpg

GOD AFTON!!

17 thoughts on “Hemimammas tankar – genmanipulation???

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Detta skrev jag hos Sarahmara!!Såna döttrar blir goda mödrar, för det visar att man har en empatisk förmåga som överskrider egot…Jag har släppt ett inlägg som borde slå ner som en bomb hos alla mödrar..Var det försynen som ledde mig till den artikeln JUST ikväll???Jag håller med fröken nIna orkar inte skriva hela namnet, men jag har också upplevt detta och rådet hon ger är också det jag gav till fru mara…Om man betänker artikeln jag skriver om måste maras mamma vara ett exempel…Kramar dig hemimycket…..

  2. Arrami skriver:

    …njaa, denna genforskning vill jag tillbakavisa…tror mer på miljö, man blir mer som man själv behandlades som barn!Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag behandlades illa men trots det eller tack vare det, så anser jag mig vara en ganska hyfsad mamma…(Underdrift)Kram!!

  3. sarahmara skriver:

    Jag är så glad att du fanns där mitt i det jobbiga!!! Jag instämmer också i att jag INTE tagit efter min mamma utan behandlar mina barn lika och visar dom mycket kärlek!.. Kramizar o jättebra inlägg!!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Man lär sig nog när man sett ett dåligt exempel på nära håll…Sedan gäller det att tro på sin egen förmåga i uppfostran och jag tror på handling och konsekvens, men med en kärleksfull och fast hand…Tack, det kommer nog komma mer på detta tema om jag känner mig själv rätt, eller vad tror du??? Dåliga mammor är ett av de starkaste tabun vår kultur känner tillHEMIKRAMIZAR!!

  4. Maj-san skriver:

    Måste först säga att det var ett jättebra inlägg.Tror själv att det beror på en mängd olika faktorer vad som gör oss till de mödrar vi blir. Har själv vuxit upp utan någon bra förebild, visste egentligen inte alls hur jag skulle vara som mamma, men det kom instinktivt så fort barnet kom upp på magen.Där fick jag en klar bild över hur jag ville det skulle vara, i princip allt som jag själv inte upplevt.Kärlek gav jag i mängder, omsorg likaså, så även om man inte har bra erfarenheter kan man klara sig riktigt bra ändå.Intressant med forskning i det stora hela, sen ska man nog betrakta det med en smula misstroende, som du säger vad ska de ha dessa rön till.Ha en härlig påsk, och detta måste jag reblogga.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tackar för intresset, du får gärna reblogga mig…Ditt sätt att lära dig att slappna av och bli en ”instinktiv” mamma tyder väl på att en del av forskningen kan bekräftas och min egen erfarenhet är likadan. Jag visste bara vad en mamma INTE skulle vara…Trevligt att göra din bekantskap och återvänd gärna….Kram!

  5. Arrami skriver:

    …exakt, formulerade mig dumt! Tack vara din miljö har du utvecklats till en hemimamma…du har lärt dig av miljöbetingad erfarenhet…vilket inte betyder att man automatiskt kopierar det negativa! ;-)Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det var bara att slappna av och åka med. Det enda jag visste var hur jag INTE ville att en mamma ska vara…Jag har alltid litat på mitt förstånd och det jag inte vetat har jag tagit reda påSå det gick bra för mig och idag har jag positionen att jag kan råda andra, då mitt experiment hittintills fallit väl ut…Hemikram!!!

  6. Tant Otto skriver:

    Jag har haft förmånen att ha haft en bra mamma, en mamma som hade både fel och brister såklart men en mamma som visade känslor och fanns där hela tiden. Nu har rollerna blivit ombytta och jag är mamma till min mamma som sitter fången i sin egen kropp, dement och helt oförmögen att påverka sin situation där på demensboendet. Hon har lärt mig att man tar hand om sina nära och kära så jag är där så mycket jag bara kan för det är jag som vet bäst hur hon vill ha det då jag känner henne sedans barnsben….Man hoppas att alla gör sitt bästa i föräldra rollen och visst kan det bli fel….men det kan man inte helt skylla på sin barndom….man måste själv ta ansvar för vad man gör…kram

  7. Kao skriver:

    Väldigt intressant men samtidigt lite ruggigt med sån forskning.Klart man tar efter en del av sin mammas beteende när man själv är mamma, men varför skulle det nödvändigtvis vara just det som är dåligt? I stället kan man lära av det så man inte begår samma misstag.Jag hade i.o.f.s en helt underbar mamma och kan inte säga ett enda negativt ord om henne, hur mycket jag än funderar på det.Tror inte generna styr oss så våldsamt att vi inte kan tänka själva.KramKao

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du får mitt medhåll, och även om det skulle påverkas av gener så måste man ta sitt personliga ansvar och göra rätt eller söka hjälp för att göra rätt…Hemikram!!

  8. Pellefantia skriver:

    Lite sent inlägg men i alla fall, tror inte heller på gener på det viset, tror på miljöfaktorn,att du lär dig från hur du blir behandlad, och från hur du ser andra vara o.s.v. Den emotionella IQ du föds med kan du vidare träna upp, sedan finns det ju alltid en viss reservation för att det finns psykopater o.s.v utan överjag men de föds väl inte heller så?Fast frågan är svår då det sägs att att alkoholgener ärvs men att det behövs en utlösande faktor för den. Det finns människor som är teflonpannor, det fastnar inget på dem,sedan finns det människor som är som svampar, som suger i sig allt både av ondo och av godo

    • HEMIMAMMA skriver:

      Du sammanfattar debatten elegant. Sent eller inte, spelar ingen roll, du är mycket välkommen med dina åsikter, de är viktiga..Hemikram!!

  9. Törnråza skriver:

    Allt kan förklaras med biologin….Mördargener och fan vet allt! ; = P______________Vi består av arv och miljö.Kram!

Kommentera

