Hemimammas kamp – Muhammed Ali – civil olydnad – Palme

angel_loves.png

GOD AFTON!! Ikväll vill jag tala om civil olydnad.

Muhammed Ali blev fråntagen sin mästartitel, för att han vägrade åka till Vietnam, med motiveringen att ”De har inte gjort mig något” Han förstod inte vad USA hade där att göra.

Man talar om honom men man glömmer ofta att han faktiskt kämpade för minskade orättvisor. Naturligvis för de svartas rättigheter, men även andra, tex religiösa minoriteter. Han kämpade envist vidare, trots att de vita herrarna försökte att med alla medel stoppa honom. Hans associationer, med Malcolm X, Elijah Muhammed och andra ifrågasatta förkämpar gjorde honom inte mera lättsmält precis. Men den värdighet och absoluta vägran att låta andra definiera vem han var och fortfarande ÄR, trots sin svåra sjukdom, är beundransvärd. Jag såg en (av många)dokumentär om honom nyligen och insåg hur undervärderad som samhällsformare han var. Många menar att Michael Jackson brytit marken för de svartas förbättrade villkor i USA, men jag vill mena att Muhammed Ali, och Dr. King spelade störst roll om man blickar bakåt.

Båda har namn som ringer välkända över hela jorden. King förespråkade den ”fredliga vägen”. och hans karisma och retorik räckte för att skapa förändring. Jag har själv haft nöjet att översätta hans tal ”I have a dream” till svenska (för övrigt den enda existerande versionen i sin helhet) som skolarbete. I och med det fick jag läsa på om honom, och de flesta av oss är nog medvetna om hans bidrag till historien. Alis väg var lite mer konfrontationsinriktad. Och okänd.

Om vi ser till vårt eget land så har vi Palme. En blandning av en stor retoriker och en man som gick sin egen väg och utmanade USA om Vietnamkriget. Själv minns jag den 28 feb. 1986 som igår. Jag vet exakt var jag befann mig, när dödsbudet kom. Jag och min kille skulle åka skidor i Storstenshöjden i Örebro. När han hämtade mig tidigt på morgonen, skulle vi tanka. Jag klev ur bilen och såg löpet. ”Palme död” ”Nej, han har väl fått hjärtattack” inne på macken blev jag visare.

Sedan overklighetens dimma, när jag verkligen förstod att han blivit mördad. CHOCK. Vi åkte vidare till backen. Väl där hade jag ingen lust att åka längre, men vi stannade ett tag eftersom vi åkt långt. Men jag minns hur de spelade sorgemusik i backen. När Palme dog försvann den främsta vakthunden för arbetarens intressen i Sverige. Jag minns den skärpa som signifierade hans debatter mot Gösta Bohman. Jag minns kärnkraftsdebatten. Då var jag bara tio år.

Hade han funnits kvar och mordet bara varit en ond dröm, hade nog kraschen på 90-talet aldrig fått sådana effekter för välfärdssamhället. Nedmonteringen av rättvisesystemen hade aldrig accepterats.

Han och den tyvärr så utskällda Stig Malm hade reell makt. De tillsammans kunde mobilisera arbetaren och mana honom ”Upp till kamp”. Mona Sahlins förtroendekapital räcker nog inte för dylik utmaning. Idag är arbetaren dresserad. Bröd och skådespel håller honom inaktiv. Reinfeldt är för ”vanlig” för att genomskådas av den gemene mannen. Bara kvinnor ser tydligen. (enl. undersökning i AB) Det gamla fittstimmet?

Vi är alltför få som minns hur det var när vi fortfarande stod enade, rygg mot rygg, för att bekämpa orättvisor och förtryck. Ingen som minns ordet solidaritet. Polariteten i samhället ökar. Klyftorna ökar. Färre och färre, bryr sig om hur VI har det, bara JAG har det bra.

Jag kommer att minnas exakt var jag är när Muhammed Ali går ur tiden och människor ger honom hans rättmätiga respekt. Jag minns när han tände OS elden i Atlanta – Vad stolt jag var!

”De som talar illa om kvinnor har glömt sin mor.” SVENSKT ORDSPRÅK

GOD AFTON!!

23 thoughts on “Hemimammas kamp – Muhammed Ali – civil olydnad – Palme

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Jag måste kommentera att JAG LYCKADES!!! att bädda in ett filmklipp. Hurra, vad jag e’ gla*

  2. Ejmund skriver:

    Nyheten om Palmemordet är ett av mina första minnen. Jag var 4.

  3. Agnetha skriver:

    Jag gillade Palme, men det törs man knappt säga.Duktig du är !Tror som du att nedmonteringen av välfärdssamhället inte blivit i denna vansinnesomfattning om han hade fått leva.BS jag ilar !Kram

  4. Agnetha skriver:

    Civil olydnad – I like it !BS Får instämma i detta !Kram

  5. Agnetha skriver:

    BS Därför undrar jag vem tusan valde de nu sittande ?Inte jag !

  6. Arrami skriver:

    …Palme var den bästa politiska ledare detta land sett! Hans ord, hans retoriska förmåga var otroligt bra…en ledare som gav eko över världen, Sverige förlorade mer än de flesta anar vid mordet på honom!…bra inlägg! ;-)Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Han och den folkkära Tage Erlander toppar min lista…Göran Persson har nog alltid tagit sig själv på för stort allvar…

  7. Agnetha skriver:

    BS Va , röstade du inte ?Fy dig, i så fall !Kram

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jo, jag uttövar min demokratiska SKYLDIGHET, liksom jag hävdar mina rättigheterATP till hemmavarande med barn!!!!Kram!

  8. Agnetha skriver:

    BS Nix, ser ingen bild där.Kram

  9. Agnetha skriver:

    BS Det var någon som skrev på din sida att Palme fattades henne, han fattas mig också.Kram

  10. Törnråza skriver:

    Jag visste väl att du skulle klara lägga in filmklipp! ; )Så du är inläst på de svartas historia oxå! Hur har du hunnit allt?Saknar verkligen Palme…..Han hade en otrolig skärpa, brann verkligen för det han gjorde.Skrädde inte orden, ”jävla mördare”…..Och hade förmågan att förstå den lilla människan.Den morgonen blev hela vårat hyreshus väckt av att det brann i källaren.Sen kom nästa chock med tidningsbudet.Kändes overkligt……Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Historia är mitt huvudämne och om jag hade fullföljt min lärarutbildning skulle jag blivit lärare i historia, religion, svenska och engelska.Alla stora ledare tillika retoriker har jag läst in mig på liksom generell världshustoria och religionshistoria.Chocken sitter i….Kram

  11. Gringubben skriver:

    Palme var värd ett bättre öde. Det konstiga är att trots sorgen efter honom, hade Dojjan Carlsson mage att sabba Palmes politiska målsättningar. Mot folkets vilja. Sedan har hela partistyrelsen blivit smittad av någon konstig högerbacill. Inklusive den självgode sörmlänningen och Mona.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det är dags att väcka det han stod för till liv så de unga får veta vad som var viktigt för honom och oss som trodde på hans gärning. Jag tänker ta itu med den uppgiften.Högerspöket måste fördrivas. Salvians doft kan driva bort den unkna doften av själviskhet från vår riksdags korridorer.Hemikram!!

  12. sarahmara skriver:

    Jättebra inlägg som berörde verkligen!! kramizar

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tackar mjukost…Jag måste varna för spöket bara…Han kanske dyker upp hos dig eller Agnetha och skrämmer bort alla bloggtroll med??Hemikramizar!!

Kommentera

