Hemimammas tankar – Carola… Hur tänkte du nu?

angel_loves.pngGOD DAG!! Idag (en oskuld knäcks, jag skriver alltid på kvällen) vill jag tala om Carola.

Invincible (Carola Häggkvist song)

Image via Wikipedia

Carola orsakar heta känslor i vårt samhälle. Nu får hon ta strid för sitt beteende på Haiti.

Nu har hon dessutom blandat in Amadeus i det här…

Mina egna känslor för Carola är väldigt blandade.

Mina barn har alla somnat till Carolas ” Sov på min arm, sånger för stora och små”

Jag döpte min minsta flicka till Carolas  ”Störst av allt”  Det albumet har melodier och psalmer för livets alla skeenden. Jag har funnit stor tröst i att lyssna på henne.

Inte minst på sången ”Jag vill alltid älska” som handlar om att förlora sitt lilla spädbarn.

Ni som känner mig och följt min blogg VET hur tungt det varit för mig. Men en sångröst från himlen har hon och jag är glad för det i mina tunga stunder.

MEN om vi säger att Gud gav henne rösten, så stannade det där… Jag har aldrig varit med om en enskild kvinna som visat upp så mycket kvalificerad enfald under ett liv…

Jag har följt henne sedan hon sjöng om den lilla krokodilen som inte ville åka bil… default.jpg

Kvällen då hon vann svenska finalen är i mina ögon en magisk kväll som jag minns som det var igår. Hon blev min idol och jag har följt henne genom livet…Hade hon haft sina blå kläder i Aten hade hon vunnit

Därför har jag ackumulerat många synder från fröken Häggkvist genom åren. Jag ifrågasatte hennes intelligens på en gång och till slut insåg jag att det inte var någon ide’ att bli upprörd.

”Fortsätt bara att lyssna på hennes änglaröst” Och det gjorde jag fram tills nu.

Men nu har hon skitit i det blå skåpet! När hon blandar in Amadeus i ett beteende som hon själv valt måste jag protestera!

SÅ FÅR MAN INTE GÖRA!!!  Man lämnar sina barn utanför!

Hon borde ha människor omkring sig som kan stoppa hennes snedtramp när hon inte själv begriper vad som är rätt och värdigt att göra. Och att sedan komma och skylla ifrån sig och ”bättra på” historen…Sanslöst.

Byt rådgivare Carola medans du har en gnutta förstånd kvar!

carola-3-470.jpg

”Kvinnor vill i regel hellre se bra ut än vara skärpta. De vet att mannen har bättre syn än förstånd”

God Eftermiddag!

19 thoughts on “Hemimammas tankar – Carola… Hur tänkte du nu?

  1. Björn Hultman skriver:

    hennes tro har gjort henne till en mer oseriös artist enligt mig, allt kretsar kring tro, jesus osv. Att gå ut i media och säga att Haiti var meningen det skulle hända, är bara för mycket.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det håller jag definitivt med om. Hon är en sorts fundamentalist.Att påstå sig veta vad Gud menat eller inte är ganska förment tycker ja. Vanligen brukar inte ens präster säga sig veta vad Gud vill..Men hon sjunger fortfarande med en ängels röst…

  2. Ewa. skriver:

    Tidningar och media älskar att racka ner på henne och förstora vartenda misstag hon gör ,, folks förmåga att prata ska man aldrig underskatta heller .. vad som egentligen är sant är en annan sak … Jag tror inte någon egentligen vet vad som är sant utom möjligen Carola själv .. Sen kan jag ju hålla med om att hon ibland uttrycker sig lite ”klumpigt ” …

    • HEMIMAMMA skriver:

      En människa är summan av sina upplevelser säger man. Min åsikt om hennes intelligens är inte baserad på just den artikeln. Jag är väl medveten om hur tidningar fungerar. Min åsikt baserar sig på ALLA artiklar, ALLA program hon medverkat i och yttrat sig i olika frågor, sedan hon slog igenom 1983. Jag ÄLSKAR Carolas röst, men jag har ingen respekt för varken hennes tro, förstånd eller hennes dolda motiv bakom Haitiresan. Men det har ingen betydelse. Min poäng kvarstår;MAN HÅLLER SINA BARN UTANFÖR!!! Varma hälsningar i vårt iskalla land!

  3. Livsnjutare skriver:

    Tänk om vi skulle låta Carola få vara Carola! Denna tjej som verkligen är ett föredöme för oss alla. Hon är en lycklig sångstjärna som sjunger ut sin glädje.Det behövs många som henne. Varför ska avundsjukan få komma fram och förnedra hene så som många gör. Vem är vi som tror oss att ha denna rätt?Carola har en tro som bär henne över allt och tänk om vi hade hjälpt så många människor som hon gör. Tänk bara på det hon gjorde för en del i Haiti. Varför skulle man inte kunna ge en parfym till en kille som en gåva när man hälsar på. Tänk i stället på allt annat som hon gav och gjorde för dem! När vuxna människor håller på att mobba så här, hur ska vi då våga tro att mobbing ska sluta i skolorna. Barnen lär sig ju av föräldrarna.Ge i stället Carola en eloge för vad hon gör. Hon är inte fullkomlig, men är vi det?

    • HEMIMAMMA skriver:

      I Sveriga har vi något som heter yttranderättsfrihet. Det är med den rätten som jag uttrycker min åsikt om Carolas bettende. Jag är inte avundsjuk på henne, hon har inte ett så glamoröst eller roligt liv som vi tror. Men henns sorger är hennes. Jag kommenterar bara hennes offentliga uppträdande. Jag har aldrig påtalat vad jag tycker om den privata Carloa, det är hennes egen sak. MEN Jag tycker fortfarande att hon skulle lämnat Amadeus utanför konflikten. Varför är den åsikten att betrakta som mobbing?JAG vet vad det vill säga att vara mobbad på riktigt, så jag kan nog avgöra om det jag tar ställning för är mobbing eller inte. Hon får göra som hon vill, men är man ett föredöme för andra måste man förvalta den makten väl…Jag älskar fortfarande hennes musik, som jag gjort i över 25 år!

  4. Livsnjutare skriver:

    Som du förstår så gillar jag Carola och ser verkligen upp till henne och allt det som hon gör genom att glädja andra med både sin sång och sin hjälpsamhet.Jag har träffat henne flera gånger, så jag känner till henne lite.Jag fattar inte varför hon inte skulle kunna fråga sonen vad han tyckte. Jag frågar ju ingen om jag vill rådfråga mina barn.Visst har vi yttrandefrihet, men man bör ju inte uttrycka sig hur som helst om en människa. Du har nog själv läst en hel del som är oförskämt som folk skriver.Hur skulle man själv orka med om man skulle läsa en massa skit om sig själv och saker som inte är sanna.Jag har lärt mig att man ska älska alla människor. Därmed behöver man inte älska det en människa gör om man nu inte gillar det.Hon får mycket ris för att hon är en lycklig kristen tjej.., men jag tycker att det är hennes ensak.Hon har varit ett föredöme för min dotter när hon växte upp.Med mobbingen menade jag ju allt elakt som skrives om henne.(alla fula ord om henne t.ex.)Jag önskar både Carola och dig allt det bästa!Kram!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Hon får självklart fråga Amadeus vad han tycker, det jag inte tycker är schysst är att hon skyller på honom för sitt eget mediala misstag i tv. Inget barn skall hängas ut så. Jag älskar också Carolas musik och har gjort det sedan hon kom 1983. hon ska fortsätta att sjunga tycker jag och skaffa sig bra rådgivare som kan avstyra mediala katasrofer med en portion sunt förnuft.Var hälsad!

  5. Törnråza skriver:

    Jag har aldrig tyckt illa om Carola och har tyckt det varit hemskt med all mobbing mot henne som inte gjort någon något ont.Men att ge fadderbarnet en parfym istället för mat och kläder…..Dessutom ett fadderbarn som inte ens hade ett jota om hennes existensDå blev måttet rågat även för mig.Hon är inte den enda som låter barnet/barnen bestämma.Jag hör ibland mammor som vill att deras småbarn ska fatta beslut som såna små barn inte klarar.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det är lika hemskt, vem det än är som gör så. Man ska ta sitt vuxenansvar, barnen har nog att tvingas leva med i vårt moderna samhälle…

  6. Helmer von Helvete skriver:

    Så mitt i prick att det blir Bull´s Eye! Kan inte bli annat än fem HALLELUJA av fem möjliga för vad du skriver här, hemimamma! Dessutom förtjänar du ett extra HALLELUJA (trots att fem st är max) för HUR du skriver. Ty du skriver BÄTTRE och med VACKRARE behandling av vårt modersmål än MERPARTEN av de journalister gör, som skriver i dagens svenska riksmedier. I dig finner man inte bara en omtänksam, ansvarskännande och kärleksfull kvinna/medmänniska utan även en briljant skribent, kåsör, debattör och ”tyckatillare”. Vet du vem jag får associationer till, när jag läser vad du skriver? Jo, till Aftonbladet Wendelas Malin Wollin, även hon småbarnsmamma precis som du.(http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/malinwollin/).Du skulle definitivt inte skämma ut dig som kolumnist på någon av våra rikstäckande tidningar – eller veckotidningar (typ Amelia, Femina, Må Bra, Året Runt, Hemmets Journal, Allers eller Hemmets Veckotidning).Du berör, du sätter dina läsares tankar och känslor i rörelse. Herren Gud gav dig och Carola var sin skön pipa att sjunga och frambringa ljuv musik med. Sedan försåg Herren Gud dig dessutom med ett lysande intellekt. I sistnämnda avseende antingen glömde Herren Gud bort att ge Carola detsamma. Eller också misslyckades Han å det grövsta. Eller förtog Han sig när Han skapade din hjärna, så att inget dugligt råmaterial längre fanns kvar när det blev dags att tillverka Carolas hjärna. Fortsätt gärna att tipsa mig om olika bloggalster som du har skrivit under din karriär som bloggdrottning här på Aftonbladet, hemimamma. Massor av Helmerkramar till dig!

    • HEMIMAMMA skriver:

      Gud sparade för att ge mig, ty Carola föddes före mig =0) Men hennes pipa utklassar de flesta, även mig, så det fanns väl bara en begränsad talangpott att plocka ur…Men jag är inte ledsen för det, jag föredrar mitt sinne framför min sång (andra också? *LER*)Nästa Lästips?http://blogg.aftonbladet.se/hemimamma/2010/07/hemimammas-tankar-lat-hennes-rost-tala-igen-slapp-inte-katla-over-broneller läs min bloggbok ”Draken stiger i motvind” som ligger i min höger kolumn…det är en studie i socialdarwinism om något…Återigen kan jag bara tacka för lovorden, fast jag måste å det bestämdaste förneka din liknelse med Malin Wollin eller be dig om ett klargörande över ditt resonemang, för det lilla jag läst av henne fick mig att vända ryggen åt henne =0)Du har blottlagt min hemliga akilleshäl, bäste Helmer Von Helvete…Tänk om jag på något sätt kunde försörja mig på detta? Jag kommer att behöva ett jobb om ett halvår och att sitta som jag gör nu, framför datorn skulle passa ypperligt och då fick jag fortsätta att var vid mina barn sida…Förslag? =0)Hemikramar flyger genom etern till ditt Helvete!!

  7. Arrami skriver:

    …jodu, Carola har alltid stått för en bimboform av fundamentalism och någon form av intelligens har jag alltid haft svårt att hitta där…att hon sjunger vackert hjälper liksom inte upp saken överhuvudtaget. ;-)Kram.

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nej tyvärr så föregår hon ju oftast med dåligt exempel…Hennes tre Dalhalla konserter fick de plocka ihop till en för att biljetterna såldes inte tillräckligt…Men media kallade den för en succékonsert..Återigen ett exempel på medias vinklingar av saker och ting!!Hemikramar ♥

  8. Helmer von Helvete skriver:

    Halleluja och Gud afton, hemimamma! Stort TACK för din kommentar här ovan! Och för dina nya lästips, vilka jag ska utforska vidare senare i kväll. Men nu ska jag först vidareutveckla mitt resonemang kring Malin Wollin och jobbet som nyhetskommentator eller tyckatillare på elitnivå (= personer som kan försörja sig ekonomiskt på den sortens kneg).Vad jag menar är så här: Steg 1 är att man börjar skriva dagbok eller dylikt. I den skriver man ned sina tankar om ditt och datt. Om dessa tankar men nedtecknar inte är alltför personliga, kommer man snart till ett stadium där man resonerar som så, att dessa tankar vill jag dela med mig av till andra.Det är då man tar beslutet att börja blogga på webben, typ här på Aftonbladet Blogg (= steg 2). Här kan man experimentera och direkt, via den statistik som erbjuds, se hur olika inlägg, olika ämnen, olika infallsvinklar etc tas emot av ”läsekretsen”. Vidare kan man här (fortsätta att) öva upp sig i förmågan att bedriva ordbruk och bokstavsskötsel, dvs skriva korrekt och klatschig svenska.Steg 3 är i princip en förfining av föregående steg, beskrivet i förra stycket. Då har man nått så långt, att man har hittat sina ämnesnischer och attraherat en rad prenumeranter som läser vad man skriver och sedan ser fram emot fler alster. Och som gärna visar sin uppskattning genom att lämna en kommentar eller två.Du, kära hemimamma, befinner dig högst upp på steg 3. Du har avancerat till nivån BloggDrottning (BD), vilket betyder att du i hög grad styr och regerar här. Och jag föreställer mig att du tänker tankar av typen: ”Hur ska jag kunna gå vidare härifrån?” Faktiskt har du genom att tänka i de banorna i själva verket redan påbörjat en fotavveckling för att ta klivet upp till steg 4.På steg 4 handlar det om två saker: Dels behöver man skaffa sig en ny bas, ett nytt ben att stå på, ett komplement till Aftonbladet Blogg. Dels bör man rannsaka sig själv genom att ställa sig de här tre frågorna: ”Hur ska jag kunna nå en ännu större publik?” samt: ”Vilka anpassningar behöver jag göra i mitt sätt att skriva OCH i mina ämnesval? samt ”Är jag beredd att göra den sortens anpassningar utan att min skrivglädje försvinner?”ETT sätt att etablera sig på steg 4 är att ta kontakt med den lokala dagstidning som ges ut i det område där man bor. Finns där mer än en tidning, får du inte förhäva dig genom att försöka medverka som publik tidningsbloggare i båda samtidigt, ty det är en dödssynd i sådana här massmediala sammanhang. Däremot kan man efter ett nej tack från tidning nr 1 gå vidare till tidning nr 2 och erbjuda sina tjänster till den i stället. Tackar alla tillfrågade dagstidningar nej till ditt förslag, är jag övertygad om att ett gratisutdelat annonsblad eller liknande gratistidning tar emot dig med öppna armar. De brukar skrika efter redaktionell text för att på så vis höja sin upplaga.När du väl har funnit din nya plattform att blogga från (utan att fördenskull överge Aftonbladet Blogg), handlar det om att kompromissa. Vissa ämnen är helt enkelt inte gångbara. Bland de ämnen att ta upp som är gångbara finns det de som är mer intressanta än andra att ta upp och redovisa (även) i bloggform. Din uppdragsgivare har antagligen vissa önskemål. Till exempel vill han att du skriver huvudsakligen om ungdomsrelaterade frågor, om bloggen är tänkt att publiceras på tidningens ungdomssida. Eller tv-programsrelaterade om bloggen ska spegla tv-kanalernas utbud – och så vidare.Jag rekommenderar dig, hemimamma, att satsa på en relationsfokuserad blogg. Det ämnesområdet – relationer mellan föräldrar barn samt relationer mellan vuxna och/eller mellan barn – har dels en stor potentiell publik/läsekrets och dels är du kunnig på området. På din egen hemsida på Aftonbladet Blogg kan man läsa vilka dina mest använda nyckelord/taggar är; jag citerar: sorg, regeringen, draken stiger i motvind, barn, sen avnavling, emma, humor, mamma, göran hägglund, kärlek, glädje, mat, lars ohly, orättvisa, skrivande, jämställdhet, solidaritet, debatter, valet, mobbing, tv, dikter, respekt, sex, hundattack.Under förutsättning att du inte ska bli en politisk bloggare föreslår jag att nöjer dig med att blogga om sådana saker och företeelser som hör till följande taggning: sorg, draken stiger i motvind, barn, humor, mamma, kärlek, glädje, mat, orättvisa, skrivande, jämställdhet, solidaritet, mobbing, tv, dikter, respekt, sex. Med dessa taggar/nyckelord täcker du in en stor del av den nisch jag här ovan benämnde relationsfokuserat bloggfokus.Faktiskt var det genom att tänka i dessa banor som jag kom in på Aftonbladet Wendelas Malin Wollin. Relationsfokuserat innehåll – det är även hennes stora nisch.Det betyder inte att du måste tycka och tänka precis som Malin Wollin gör. I stället är det väl en stor fördel, ifall du hyser från henne avvikande åsikter, ty det indikerar ju att det borde kunna finnas plats och utrymme för ytterligare minst en tyckatillare.Malin Wollin har redan svingat sig upp till steg 5, dvs tjänar pengar på sitt skrivande. Eftersom du, hemimamma, har kapacitet att nå steg 5 precis som Malin Wollin har gjort, kan det finnas skäl att se hur man arbetar på den nivån. Den som befinner sig på steg 5 har inte lika fria händer som den har som fortfarande håller till på steg 4. Och på steg 4 har man i sin tur mindre frihet än på steg 3. Men detta kan man inte göra mycket åt; det hör till spelets regler så att säga. Löneslaven måste alltid vara beredd att anpassa sig till slavägarens/arbetsgivarens/uppdragsgivarens önskemål.Så hur jobbar då en sådan som Malin Wollin? Jo, jag tror att hon arbetar hemifrån i stor utsträckning. Men hon har nära kontakt med tidningsredaktionen. Hennes (bloggliknande) artiklar i tidningen har en likartad tillkomsthistoria. I det ständiga nyhetsflödet dygnet runt dyker det givetvis upp nyheter med relationsinnehåll. Det kan vara undersökningar som publicerats i populärvetenskapliga tidskrifter typ Psychology Today, allehanda enkäter som rör samlevnadsfrågor (typ ”Fem saker som kvinnor sällan berättar för sina män” eller ”Vilka män är det som slår sina kvinnor?” etc).Malin Wollins specialitet är att plocka ut en av dessa intressanta relationsnyheter som dagligen passerar revy på en tidningsredaktion. Sedan skriver hon en betraktelse som knyter an till innehållet i en av dessa nyheter. Hennes styrka som journalist är att ge nyheten en extra och gärna också en extra personlig twist. Vilket är lätt för henne att hitta, eftersom hon som småbarnsmamma har en rik egen fatabur att hämta händelser och erfarenheter ur.På detta vis får den utvalda nyheten två ben att stå på. Dels en artikel som presenterar fakta från undersökningen eller enkäten i fråga, dels en artikel (= Malins egen) med personliga referenser till just denna nyhet. Det här tillvägagångssättet tillför nyhetspresentationen i tidningen extra nerv och engagemang.Jag vill mena, kära hemimamma, att du i mångt och mycket påminner om Malin Wollin i ditt sätt att arbeta redan i nuläget. Du har en ovanligt stor fatabur från vars hyllor du kan hämta åsikter, erfarenheter och liknande tankegods som gouteras av dina läsare. OCH du har förmågan att tillföra den där knorren eller twisten som ger själva nyheten (alltså den nyhetsartikel som du utgår ifrån och bygger dina egna resonemang på) en extra dimension eller två.Kort sagt: Du äger redan de egenskaper och skrivartalanger som har fört Malin Wollin upp till steg 5. Den enda (?) stora skillnaden mellan Malin och dig är att hon redan har lyckats svinga sig dit upp till steg 5-plattformen, medan du fortfarande dväljs på steg 3. Dock har du modet att svinga dig högre upp på stegtrappan. Jag läser mell
    an raderna att du leker med tanken att gå vidare, uppåt.Men du äger inte bara modet. Även talangen – eller snarare talangerna – har du. Ty du skriver en ovanligt bra svenska, du äger den nödvändiga ämnesbredden, du har de erforderliga livserfarenheterna, du kan beröra, ja, du kan till och med, vid behov, reta upp folk, en förmåga som faktiskt kan sägas ha ett visst plusvärde, inte minst från steg 3 och upp till steg 5 (fast reta upp folk-förmågan bör användas med stor måtta, anser jag).

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack för alla råd, det uppskattar jag enormt mycket.Jag ser två hinder eller skillnader.Jag kan hålla med om att plats finnes för flera. Borde finnas i alla fall och jag köper ditt resonemang kring Malins kvaliteér. Även om jag inte gillar hennes åsikter ser jag vad du menar skrivtekniskt. Att man måste anpassa sig i sina ämnen har jag redan insett. När valet är över så kommer jag att kunna koncentrera mig på både Draken och ickepolitiska inlägg…(förutom frågan om sen avnavling)Men det HON har som jag INTE har är kändisskapet som lät henne få chansen.Jag har inte utbildning eller kändisskap. Det är de största hindren för min ”karriär” som jag undrar hur jag ska komma runt…Men jag låter inte det stoppa mig och jag jobbar målmedvetet mot mål kända endast för mig =0)Men om jag får, så kommer jag lyssna till dina åsikter om min fortsatta utveckling som skribent.Återigen tack för alla dina tänkvärda synpunkter!Hemikram!

  9. J skriver:

    Jag måste bara fråga var Ewa har hoppat på dig någonstans i detta kommentarsfält? Du påstod att hon gjort det när du skrev inne hos Ullis. Vill du kanske bar ha läsare?

    • HEMIMAMMA skriver:

      ”Tidningar och media älskar att racka ner på henne och förstora vartenda misstag hon gör ,, folks förmåga att prata ska man aldrig underskatta heller .. vad som egentligen är sant är en annan sak ”När jag var helt ny så uppfattade jag detta som en fientlig kommentar. Dessutom så skrev jag vid några andra tillfällen om Carola, där Ewa var ännu mera kritiskt, men jag hittar inte de inlägget just nu…eller… vänta lite nu minns jag tror jag… eh… det var fel..Jag vet bara att om jag skriver om Carola har Ewa varit där och kritiserat mig för att jag kritiserat henne.. ett flertal gånger.Självklart vill jag ha läsare, men det har inte med detta att göra.Ville jag ”bara” locka läsare, så har jag betydligt effektivare sätt att göra det, utan att blanda in någon annan. Jag har ett liv fullt av uppseendeväckande händelser att hämta ur om jag skulle behöva…

  10. HEMIMAMMA skriver:

    Läser och ser tillbaka på Aftonbladet tiden…

Kommentera

