Hemimammas tankar – SKRIVANDE

angel_loves.pngGOD AFTON!!!

När jag skilde mig från min förre make levde jag ensam med mina då, tre barn. Jag jobbade deltid på den lokala ICA butiken samtidigt som jag läste in gymnasiet på CLL i Norrtälje. Jag är väldigt stolt över min förmåga att klara ”Livspusslet” som man pratar om. Jag läste alla ämnen som jag behövde för att studera vidare till lärare. Jag gick ut som den bästa eleven fram tills då iallafall(-05) med 12 MVG i betyg. Men viktigast för mig var ändå att jag för ”nöjes” skull gick en skrivarkurs. Den fick mig att inse att jag kunde skriva mer än bara dikter. Jag skrev en novell som jag fortfarande drömmer om att publicera som heter ”The sound of your name”.

Kursen gav mersmak. Nästföljande termin läste jag någonting som heter ”Litterär gestaltning”, som handlar om ”tonen” eller stilen man skriver i. Min lärare hette Marita-Lod Frostenson. Svägerska till Katarina Frostenson. En utmärkt svenskalärare som inte gillade mig alls. Jag vet det för hon berättade det för mig. Hon var brutalt ärlig. Men hon sa också att ”du MÅSTE skriva”

”Jag tycker inte om dig, men du måste skriva!” Man kan ju tänka att det kunde vara nedbrytande att veta att man inte är omtyckt. Men jag respekterar henne. Hon vet vad hon talar om, det märkte jag under kursen. Dessutom vet jag att jag inte är en grå typ som man inte har åsikter om. Man tycker om mig eller gillar mig inte alls. Så har det alltid varit. Jag öppnar min stora käft för mycket för att gå obemärkt förbi. Jag är van.

Jag frågade henne en gång varför hon inte själv skrev eftersom hon var så duktig på textanalys.

”skojar du?” svarade hon då ”med en sådan svägerska?”

Jag skrev en novell då som heter ”tiden” som handlar om hur tiden är ett flytande begrepp, som förändras med perspektivet på olika händelser. Vi vet ju alla att ”tiden stod still” när vi blev kyssta första gången tex. Jag tänker publicera den här i ett eget inlägg och ni får gärna kommentera vad ni tycker och om den påverkar någonting i er uppfattning om tiden.

Jag har fortsatt att skriva och idag skriver jag på några romaner. Ett par självbiografiska böcker om mitt händelserika och ibland vilda liv och ett par rena romaner. Tänk om jag får ge ut dem någon dag? Så skriver jag ju här, vilket jag har förstått också kan vara matrial för utgivning.

Publicerad eller ej kommer jag fortsätta att skriva. Om Emma, mitt liv och det jag tycker är viktigt i livet i stort och smått…

Det viktigaste är detta som jag läste någonstans;

”Att älska är ingenting, att vara älskad är någonting, att älska och vara älskad är Allting”

126fc3316bea17f9.jpg

Lilla Marie

”Har ni en bok som heter ”Hur man får sin veckopeng att räcka till”?

Bokhandelsbiträdet

”Nej, det har vi inte, men många andra trollerihandböcker”

GOD AFTON!!

4 thoughts on “Hemimammas tankar – SKRIVANDE

  1. Somligt skriver:

    Om inte annat har vi ….troll under sängen…. Om man får tro vår lilla Skrutta 🙂

  2. Arrami skriver:

    …tack för hälsningen, ser fram emot dina noveller och texter! ;-)Må gott!;-)

Kommentera

