Hemimammas tankar – Kärlek

angel_loves.pngGOD AFTON!! Nu har det blivit söndag och Alla Hjärtans Dag! Denna dag skall handla om kärlek.

KÄR lek… Att kärleken inte är en lek ibland, vet nog de flesta, men den kära leken har nu blivit kommersiell också. Du ska köpa blommor, choklad och diverse bevis för din kärlek…

För många år sedan när den karusellen startade, så skrev jag en dikt som handlade om denna dags upphöjelse hos de kommersiella gudarna…

14 Februari

Idag vi sjunga kärlekens lov och dess storhet prisa

När vi ser dess kraft vi trodde sov, hur ska vi om den bli visa

Hur ska man säkert veta att man är en i mängden

som besitter denna stora skatt och behåller den i längden

När det i hjärtat olustigt pirrar, man krafsar huve’t i bryderi

I magen man undrar finns det firrar? Vad är det som händer inuti?

Man stirrar i spegeln, men utan att se

Vad är det han ser hos någon som jag?

lägga för regeln, stanna på rummet, önska och be

Snälla Fortuna gör mig vacker om så bara för en dag!

Hur ska jag få honom ordentligt fast och locka honom i mina garn?

Med denna stora uppgift jag ger mig i kast, hur gör man det, kanske bli med barn?

Hur gör de andra vill jag veta, att få honom frivilligt gå till slakten?

Att uppför altargången vandra och utan att streta

Kunskap det är ett viktigt vapen i jakten.

När klockorna ringer är friheten slut, fransarna fladdra och munnen le

Med ringen på fingret går hon nöjd ut, men bak ryggen på’n, spindeln in spe

undrar nu hur hon honom ska dressera, när han nu lider av kärlekens plågor

Passar hon på nu när hjärtat vibrera och själen står i brand av farliga lågor

Skall han nu bli ett enkelt byte, en tanke fylld av ve och fasa?

Eller kommer han undan med bara ett lyte, som en mänsklig trasa?

Men ändå stannar han kvar i nätet och spelar gästens roll

Han tror att han sitter i högsta sätet, för han har ingen koll

Hemma är det hon som är kungen, med möjligt undantag

för kattan, hunden och så ungen, ungefär varannan dag

När man älskar blir man blind för fel och brister, det säger alla som står utanför

Offrets syn är lika vind med byxorna vid sina vrister

hans hustrus titel borde vara domptör

Ja, så kan kärleken vara, så lätt man blir en paria

hoppas att du så ej drabbas, förrän du bett till jungfru Maria

Då hoppas jag att hon hör din bön och ger dig kraft och styrkan

Att våga livet bör ha sin lön, OM du trots allt tänker gå till kyrkan!

Ja, så kan det gå!

Nu dagens roliga historia!

 

Lille Conny kan inte sina läxor ordenligt och lärarinnan försöker ta reda på orsaken;

”Det blir inte lugn och ro hemma hos oss, sa Conny, mamma och pappa bråkar jämt”

”Såå, sa lärarinnan deltagande. Ja, din Mamma har jag träffat, men vem är din Pappa”

”Det är det de bråkar om”

GOD AFTON!!

4 thoughts on “Hemimammas tankar – Kärlek

  1. sarahmara skriver:

    kramiz på alla hjärtans dag!!

  2. gumman-my skriver:

    Lite toner till denna vers vore pricken över i! )) Nu är jag ju inte gift då förståss, har varit, men inte nu, vi har nöjt oss med att vara sambos i snart 15 år! Vi var nog båda rejält ”brända” när vi träffades! Fast ju äldre vi blir desto tydligare står det att vi nog blir ”tvungna” att gifta oss så småningom, för att skydda varandra på vår ålders höst!:)) nästa år kanske, när jag fyller 60 ?? Nja, vem vet:))Annars fick jag kaffe på säng av min gubbs idag, jag bjöd på extra god mat, är vårt sätt att fira, fast det gör vi med jämna mellanrum, för oss är alla hjärtans dag varje dag!:)))Dina barnvitsar är underbaraVarma kramar/ gumman

    • HEMIMAMMA skriver:

      Gift e’ bra – fråga mig…Ja ha vatt de tre gånger…Jag fick ett hjärta fyllt med choklad. God mat skämmer jag bort honm med i stort sett varje dag och du har HELT rätt…ALLA dagar är mitt hjärtas dag – mitt ”hemi” hjärta min familj…Kramar!

Kommentera

