Hemimammas tankar – Regeringen

angel_loves.pngGOD AFTON!!

Det är jag som e’ regeringen. Jag är den som cencurerar och övervakar vad min man hör och gör…

Varför går alla karlar upp i limningen av Eddie Meduza?

När min man och jag var ett nyförälskat par för fem år sedan, lät han mig förstå att han(liksom många andra med honom) tyckte att Eddie Meduza var guds gåva till männen. Han försökte få mig att se ljuset och förstå den mannens genialitet. Han lyckades inte. Eddie, av naturliga skäl som alla kvinnor kan förstå, cencurerades hemma. Han fick smyga med Eddie i garaget och på jobbet. Skivorna finns i min makes överdimensionerade Cdställ, men på betryggande höjd. Hans vanliga hårdrocksskivor lyssnas det på tämligen flitigt, även Jerka och Elvis. Barnen(de små alltså) lyssnar på Carola vid nattningen. Men vi lyssnar INTE på Eddie. Fram tills nyligen.

För snart ett år sedan var vi på byggmax, för att köpa virke till ett av våra byggprojekt. Gubben plockade ihop ditt och datt. Jag satt i bilen och vaktade sovande små älsklingar. Trist. VÄNTA.

Bäst som jag satt där med radion på, så började en ny dokumentär ”Mera brännvin” på P3 tror jag det var. Den handlade om Errol Norstedt alias allas vår EDDIE MEDUZA! Jag kunde inte gå någonstans och nådde inte att byta kanal, så jag blev tvungen att lyssna. MOTVILLIGT.

Döm om min förvåning när jag plötsligt lyssnade med intresse. Denne infantile man, som plötsligt fick en aning färg i den svartvita bild jag föreställt mig, växte som en planta i solen. Dokumentären handlade om hans liv både på scenen men framförallt vem han var som privatperson. Visste du att hans första skiva var en dansbandsplatta? En annan bild än den jag hade, växte fram under timman som gick.

En natt, flera månader senare hade jag och min man barnvakt och ställde till med ett högst privat party. Vi lyssnade på musik, byggde och tog ett järn(ett litet ett). Då bad jag honom visa mig mer av Errols musik. Jag lyssnade med andra öron.

Idag berättade han att de höll på att göra en film om honom, ”Eleganten från vidderna” som ska släppas 26 februari innevarande år. Synd att den inte släpps tidigare, för då hade jag köpt den till alla hjärtans dagspresent. Är inte det kärlek så säg?

imagesCA2QGS7A.jpg

Kärlek, är att acceptera din partners smak, även om den är annorlunda. Kanske till och med att ge den en chans. (fast bara på kvällstid) Att inse att en regering måste tillstå och försvara individens åsiktsfrihet och yttrandefrihet är en del i att vara en demokratisk och human styrande instans. Även om regeringen är en kvinna…

 

”Vad fick du i födelsedagspresent?”

”En liten bror”

”Får han mat av din mamma?”

”Nej, han dricker ur flaskan liksom pappa”

imagesCAKJ64AF.jpg SKÅL!

GOD AFTON!!

2 thoughts on “Hemimammas tankar – Regeringen

  1. gumman-my skriver:

    🙂 måste le när jag läser dina ord! Min gubbe skrattar gott kan jag lova,” där ser du, säger ju att det är du som bestämmer här”!:)) Nja, en sanning med modifikation skulle väl jag säga! Är väl snarare så att jag kan ”dribbla” bättre än honom!Har nog hänt fler än en gång att jag ”tvingats” omvärdera min uppfattning om människor! Sorgligt nog mer åt det andra hållet egentligen! Har nog en tendens att tro allt för gott om andra, tills dom visar motsatsen!Vad gäller sk. kändisar så försöker jag att ha” lite högre i tak”, men ibland är det svårt, framför allt när dom gör eller säger något som fullständigt kolliderar med mitt egna moral o etiktänkande! Då kommer med automatik en känsla av ”bläääh” in!Sen kan jag faktiskt känna en respekt o beundran för människor som visst, dom tänker, tycker väldigt annorlunda än mig, MEN dom står upp för sin åsikt, sig själv på ett väldigt kraftfullt värdigt vis, som gör att jag fylls av just, respekt!:)) som vanligt, dina ”historier” är underbara!Varm kram/ gumman

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det är bara att inse att man är humanist, javisst…Intressante människor rymmer sig ibland på de mest ovanliga ställen… Vi skrattade mycket den där natten, när jag vågade bortom mina fördomar…Jag älskar roliga historier!!!

Kommentera

