Hemimammas tankar – "RESPEKT"

angel_loves.png

GOD AFTON!!

Idag vill jag tala om respekt. Läste artikeln om att våra döda inte behandlas med respekt av karolinskas bårhus. Horribelt! Jag blir fruktansvärt upprörd av innebörden i artikeln. Min dotter Emma dog för drygt tio år sedan och jag kan bara hoppas att hennes lilla kropp inte låg i korridoren då. Troligen inte. Jag tog modet till mig att, innan begravningen i sällskap med min präst, titta inuti kistan. Där låg hon min lilla, som bara en månad innan hade legat varm och go i min famn. Hon var sig lik. Så vacker. Jag lade ner hennes nalle och ett vykort av ett rådjur, vilket är en egen berättelse om varför. Jag lade också ner en teckning från hennes storasyster.

När hon dog den där dagen i juli, var hon bara tre veckor gammal. Jag kunde inte förstå att mitt lilla barn var dött. Hon var fortfarande varm i min famn när jag och min äldsta dotter som då var ett och ett halvt år gammal tog farväl i Astrid Lindgrens barnsjukhus kapell. Men det som dominerade mina tankar då, var hur jag skulle få min stora lilla dotter att förstå vad som skett.  Att hennes älskade lillasyster var borta.

The main characters in the first film. From le...

Image via Wikipedia

Innan vi skulle gå in till Emma, satte jag mig ner på golvet i hallen utanför kapellet, med gosegrodan i famn och jag berättade för henne med en bild hon kunde relatera till som beskrev vad som hänt. Vi hade sett Lejonkungen och min lilla flicka älskade den filmen, så jag berättade att Emma hade dött precis som kung Mufasa i filmen.

Jag visste ingen bättre sätt då. Sedan gick vi in och i en sådan där genomskinlig balja som de har på förlossningen, låg mitt hjärta.

Jag hade båda mina flickor i famnen, och jag hade sinnesnärvaro nog att be personalen att ta bilder med min kamera, för jag insåg att mitt sorgearbete skulle komma senare. Nu måste jag se till att vårt avsked blev lugnt och värdigt, för min stora flickas skull. Jag ville minst av allt att hon skulle bli skrämd och kanske skadad för livet. Det är vad jag menar med respekt. Respekt för liv och för de döda vi fortfarande älskar, som om de aldrig gått..

På begravningen efter mitt personliga avsked, stod jag med nöd och näppe upp och läste en bönedikt för henne som jag skrivit två nätter efter hennes bortgång. Kvack-kvack var det smeknamn hon fick för att hon lät som Kalle Anka. Jag lämnar er med den att begrunda. Vänliga hälsningar från en mamma som vet att sorg är när själen faller ner i hjärtats tomhet.

Att se ljuset när livslågan falnat

 När min kärlek inte förmådde rädda ditt liv

Att se ljuset när ditt hjärteblod svalnat

 när min ilska flammar hatiskt röd och intensiv

Att se ljuset genom mina mörka tankar

när min kropp värker av smärta

När jag rastlöst genom huset vankar

Någon slet dig från din moders bröst

Av några kallas han Kärleken

Jag hoppas du följde en ängels röst

och inte spader Ess i leken

Jag vill så gärna tro att ditt liv hade en mening

Att inte slumpen tog dig från mig

När min dystra själ ängsligt söka rening

från sorgen  och saknaden efter dig

Alla söker svaren på våran vilsna jord

Fast de hör den andra sidan till

Några finner dem i Herren Guds ord

Bli tröstad av något är vad alla vill

Bilden av ett rådjur under en läkande pil i sommarbris

Ger mig mod att vilja leva

Att ödmjukt inse att smärta är kärlekens pris

För Kärleken lindrar själens reva 

Kärleken är ljuset vi alla måste se

Ljuset som ska leda och skydda oss

Kärleken är ljuset som trygghet och visdom ge

Ljuset som ska ge oss mod att kasta loss 

Älskad var hon våran lilla Emma

och kärt barn har många namn

Ekot av dem ringer stilla hemma

nu när hon bor i stora  Moderns famn 

Flickebarnet som fanns hos oss på lånad tid

ska leva vidare genom våra hjärtan

I Jesu Kärlek lilla Kvack-Kvack vilar i frid

skyddad för all tid från smärtan 

Farväl min dotter och tack för denna korta tid av lycka

Minnet av din Kärlek en tanke ljuv och öm

Jag ska alltid din gravvård med blommor och vackra tankar smycka

och att vi åter ses en dag  är min sista dröm

GOD AFTON!!

Kommentera

