Hemimammas tankar – "Glädje"

angel_loves.pngGOD AFTON!!  Hallå! Idag vill jag tala om glädje. Här bredvid är min senaste passion som verkligen uttrycker GLÄDJE!!!

DSC00147.JPG

Tårtor… Bilden föreställer mitt kursprov i tårtdekoration. Jag gick en kurs för ett år sedan, och blev biten. Jag har en bakgrund som kock och kallskänka och numera söker jag nya utmaningar, som kan skänka glädje och kreativ inspiration. Jag har fuskat lite med att göra sushi (som familjen älskar) och jag har pysslat lite med ”fruitcarving” som det inte finns något motsvarande ord för, men man skär ut former tex blommor eller djur ur frukter och grönsaker.

Men nu som sagt har jag funnit en ny kärlek. Att göra tårtor som i den amerikanska kulturen är en verklig utmaning. Man arbetar i sk sockerpasta och skapar form och färg på olika sätt. tex rosor eller band. Ett verkligt konsthantverk som är på uppgång i vårt avlånga land. Min förhoppning och mitt mål är att jag så småningom skall kunna jobba med detta. Nu håller jag på att ta fram en hemsida om ämnet. Där kommer alla mina tårtor finnas beskrivna och presenterade i bild. Mer om det senare.

Glädje ja.. Sedan min dotter dog, är glädje inget jag tar för givet, utan varje ögonblick som uttrycks i glädje är ett guldkorn i mitt hjärta. Det tog lång tid att bygga upp ett nytt liv, men idag vill jag påstå att mitt liv präglas av mera glädje, än nånsin före Emmas död. Kanske just för att jag inte tar den för given…

Vad som gör mig glad är när min lille son kryper upp i famnen och vill mysa eller när min stora son bygger sitt ATLANTISLEGO som han sparat ihop i ett halvår för att köpa. Jag blir också alldeles fnattig i hjärtat när jag hör min äldsta dotter berätta att ”den här veckan får jag sitta bredvid pojken jag är kär i, i bänken i skolan” Mmm. Små exempel i vardagen. Men den dagen när ett liv tar slut så betyder de ALLT.

Jag läste en gång ”livet är det som händer medans du är fullt upptagen med att planera för framtiden” så vill jag inte att mina minnen av barnens uppväxt ska gestaltas. Därför gör jag mina val som för utomstående kan verka gammaldags och jämställdhetsmotverkande.

Vad är det egentligen? Jämställdhet? Enligt min menig borde det heta JÄMVÄRDE. Jag vill inte vara lik min man men jag vill ha samma värde. Biologiskt sett är vi danade för olika uppgifter, men vår samhällskultur har bestämt att vi är inte lika värda. Feminister hoppas att om män gör samma saker som kvinnor så kommer värdet på kvinnans arbete att öka.

Men senast för ett par dagar sedan läste jag i denna tidning att kvinnan inte vill släppa ifrån sig föräldraledigheten. Jag kommenterade det hela med att man inte kan lagstifta om vem som ska vara hemma. Det måste man få bestämma själv. Alla människor har sina egna kriterier för de val de gör i livet och jag tycker att man ska ha respekt för individen i det fallet. Min man kommenterade det hela med att ”nästa vecka är det min tur att ha mens och bära klackar, vill inte du ha mina jobbarbyxor?” Min man har en sagolik begåvning i att gestalta saker han hör, så man inser hur tokigt det verkar, när han drar det till sin spets. Han får mig att asgarva. Ytterligare ett guldkorn.

Delad glädje är dubbel glädje och världen är glädjefattig till sin natur så välkommen att berätta om ER glädje så kan vi glädjas tillsammans!!

GOD AFTON!!

Kommentera

